Informații generale
Direcția de Sănătate Publică a Județului Cluj este serviciu public deconcentrat, cu personalitate juridică, subordonată Ministerului Sănătății, reprezentând autoritatea de sănătate publică la nivel județean, care realizează politicile și programele naționale de sănătate publică, elaborează și implementează acțiuni locale de sănătate publică, autorizează structurile sanitare, eliberează decizii de conformitate în vederea autorizării unităților farmaceutice sau decizii de neconformitate, efectuează controlul în sănătate publică, organizează evidențele statistice pe probleme de sănătate, precum și de planificare și derulare a investițiilor finanțate de la bugetul de stat pentru sectorul de sănătate, precum și din fonduri externe rambursabile și nerambursabile, sponsorizări și donații. De asemenea, evaluează și monitorizează modul de asigurare a asistenței medicale curative și preventive din unitățile sanitare de pe teritoriul arondat, în scopul asigurării accesului la asistență medicală sau servicii medicale oricărei persoane din raza județului.
Instituția organizează, coordonează și participă la asistența medicală în situații de urgență de tip epidemii, calamități naturale și alte situații deosebite, organizează, coordonează și răspunde de pregătirea rețelei sanitare pentru apărare, sub coordonarea Ministerului Sănătății.
Activitățile principale:
- implementarea, coordonarea, monitorizarea și evaluarea programelor naționale de sănătate publică (programul național de vaccinare, programul de supraveghere și control a infecțiilor asociate asistenței medicale, programul național pentru supravegherea bolilor transmisibile prioritare TBC, HIV/SIDA, infecții cu transmitere sexuală, programul național pentru boli rare, programul național pentru sănătatea mamei și copilului, programul național de transplant);
- implementarea, monitorizarea și evaluarea acțiunilor prioritare ale Ministerului Sănătății pentru tratamentul pacienților critici cu leziuni traumatice acute, pentru tratamentul intervențional al pacienților cu accident vascular cerebral acut, pentru tratamentul pacienților cu infarct miocardic acut, pentru monitorizarea, tratamentul și îngrijirea pacienților critici din secțiile ATI adulți/copii și terapie nou-născuți;
- inspecția sanitară;
- reglementarea sanitară (eliberarea autorizațiilor sanitare de funcționare și a avizelor de conformitate cu normele igienico-sanitare);
- supravegherea sănătății publice;
- supravegherea și controlul bolilor transmisibile;
- supravegherea și evaluarea factorilor de risc din mediul de viață (igiena mediului, igiena alimentului, medicina muncii și igiena colectivităților de copii/tineret);
- diagnostic și investigare în sănătate publică (diagnostic microbiologic, chimie sanitară și toxicologie);
- igiena radiațiilor;
- evaluarea asistenței medicale (primare, ambulatorii, spitalicești, de urgență, comunitară publică și privată);
- statistică în sănătate publică.
Test