ORDIN Nr. 399/974 din 16 iulie 2004
pentru
aprobarea instrucţiunilor privind completarea şi eliberarea
certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă
indemnizaţii asiguraţilor din sistemul asigurărilor sociale de
stat
EMITENT: MINISTERUL MUNCII,
SOLIDARITĂŢII SOCIALE ŞI FAMILIEI
Nr. 399 din 16 iulie 2004
MINISTERUL
SĂNĂTĂŢII
Nr. 974 din 28 iulie 2004
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 714 din
6 august 2004
Având în vedere prevederile
legislaţiei de asigurări sociale de stat,
în temeiul Hotărârii
Guvernului nr. 737/2003 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei, cu modificările şi completările ulterioare, şi al
Hotărârii Guvernului nr. 743/2003
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul muncii, solidarităţii
sociale şi familiei şi ministrul sănătăţii emit
următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă modelul unic, ca imprimat cu
regim special, al certificatului de concediu medical, care constituie ordin de
plată şi în baza căruia se acordă indemnizaţiile de
asigurări sociale, prevăzut în anexa nr.
1.
ART. 2
Casa Naţională de Pensii şi
Alte Drepturi de Asigurări Sociale asigură îndeplinirea procedurilor
prevăzute de lege privind tipărirea certificatelor de concediu
medical, potrivit tuturor elementelor prevăzute în anexa nr. 1, înserierea acestora, numerotarea
filelor carnetelor cuprinzând certificate de concediu medical, precum şi
distribuirea acestora.
ART. 3
(1) Se aprobă Normele tehnice privind
modul de completare a certificatelor de concediu medical, cuprinse în anexa nr. 2.
(2) Aplicarea prevederilor normelor
prevăzute la alin. (1) este obligatorie.
ART. 4
Se aprobă Instrucţiunile privind
acordarea concediilor medicale şi eliberarea certificatelor de concediu
medical, cuprinse în anexa nr. 3.
ART. 5
Medicul care eliberează certificatul
de concediu medical este responsabil de realitatea datelor înscrise în
rubricile completate. Necompletarea rubricilor conform instrucţiunilor
prezentului ordin şi/sau completarea eronată a acestora atrag neplata
indemnizaţiei de asigurări sociale.
ART. 6
(1) Controlul modului de acordare a
concediilor medicale şi al eliberării certificatelor de concediu
medical se realizează în echipe mixte de către medicii experţi
ai asigurărilor sociale din cadrul caselor teritoriale de pensii şi
medicii din cadrul serviciului medical al caselor teritoriale de asigurări
de sănătate, pentru medicii aflaţi în relaţii contractuale
de furnizare de servicii medicale cu acestea, sau de către medicii din
direcţiile de sănătate publică, pentru medicii care nu au
contracte de furnizare de servicii medicale în sistemul de asigurări
sociale de sănătate.
(2) Controlul se realizează ca urmare
a sesizării casei teritoriale de pensii de către angajator, precum
şi prin sondaj la iniţiativa autorităţilor abilitate
să realizeze controlul.
ART. 7
În cazul constatării
nerespectării prevederilor prezentului ordin, vor fi sesizate comisiile de
disciplină din cadrul colegiului medicilor de la nivelul fiecărui
judeţ, respectiv Colegiul Medicilor Bucureşti, precum şi unităţile
sanitare cu care medicii se află în relaţii contractuale, pentru
luarea măsurilor legale ce se impun.
ART. 8
Anexele nr. 1
- 4 fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 9
Prevederile prezentului ordin se
aplică începând cu data de 15 august 2004. Până la această
dată, direcţiile de sănătate publică sunt obligate
să transmită caselor teritoriale de pensii lista medicilor cu
autorizaţii de liberă practică valabilă.
ART. 10
Începând cu data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă Ordinul
ministrului sănătăţii şi familiei şi al
ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 343/399/2001,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 19 noiembrie
2001, şi Ordinul ministrului
sănătăţii şi familiei şi al ministrului muncii
şi solidarităţii sociale nr. 942/2001/15/2002, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 12 februarie 2002.
Ministrul muncii,
solidarităţii sociale şi familiei,
Dan Mircea
Popescu
Ministrul
sănătăţii,
Ovidiu Brînzan
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în
facsimil.
FORMULAR CU REGIM
SPECIAL
CNPAS
Casa Naţională de Pensii şi
Alte Drepturi de Asigurări Sociale
_________________ _________________ __________________ ____________________
|VIZA
PLĂTITORULUI||LUAT ÎN EVIDENŢĂ ||Urgenţă medico || _ |
|_________________||________________
||chirurgicală
||Iniţial |_| |
|Data/Semnătura/ ||Medic de familie || _ _ _ || |
|ştampila || || |_|_|_| || |
| || || || _ |
| || _______________ ||Boli ||În continuare |_| |
| || ||infectocontagioase|| |
| || ||din grupa A || |
|Motivul
refuzului|| || _ _ || |
|la
plată || || |_|_| || |
| || || ||Seria certificatului|
| || || ||iniţial: |
| ||Data/Semnătura/ ||Data/Semnătura/ || _ _ _ _ _ _ _ _ |
|
_______________ ||ştampila
||ştampila
|||_|_|_|_|_|_|_|_| |
|_________________||_________________||__________________||____________________|
CERTIFICAT DE CONCEDIU
MEDICAL Seria AB 000000
_ _ _ _ _ _
Valabil
pentru |_|_| ___________ anul 2 0|_|_|
pt. cod |_|_| ___________
luna (în litere) indemnizaţie (în litere)
(1 - 15)
______________________________________________________________________________
|
|
|
Numele şi _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |
|
prenumele:
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_||
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ |
|
Cod numeric personal: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
|
|
| _____________________
|
|
|Domiciliu, reşedinţă:| |
|
|_____________________|
|
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ |
|
Localitatea: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ |
|
Strada:
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
| _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ |
|
Nr. |_|_|_| |_|_|_|_|_|_|_| Scara:
|_|_|_|_| Etaj: |_|_| Apart.: |_|_|_|_|
|
|
_ _ _ |
|
Judeţ/Sector: ___________________________________________ Cod |_|_|_| |
| _______________________________ |
|
|NR. ÎNREG.: _ _ _ _ _ | |
|
|(f. obs.) |_|_|_|_|_| | |
|
|_______________________________| |
| _____________________________ |
|
__|Ambulator/internat în spital | |
|| |secţia ____________________ | |
|| |_____________________________| |
|| _____________________________ |
||__|Concediu
medical la externare| |
|
| |_____________________________| |
|
| ___________ ____
___________ ___________ ________
________________ |
|
| |
Data ||Nr. || De la:
|| Până la: ||Cod ||Acut|Sub-|Cronic||
|
| | acordării
||zile||zi/lună/an ||zi/lună/an ||diagnos-|| |acut|
||
|
| |zi/lună/an || ||
|| ||tic ||
| | ||
|
| |___________||____||___________||___________||________||____|____|______||
|
|-->| : | : | : || : || : | : | : ||
: | : | : || | |
|| | |
||
|
|
|_:_|_:_|_:_||__:_||_:_|_:_|_:_||_:_|_:_|_:_||__|__|__||____|____|______||
| -->| : | : | : || : || : | : | : || : | : | : || |
| || |
| ||
|
|_:_|_:_|_:_||__:_||_:_|_:_|_:_||_:_|_:_|_:_||__|__|__||____|____|______||
| z z l l a a z z l l a a z z l l a a |
|
|
|
Unitate sanitară
Medic/Semnătură/Parafă
Medic Şef secţie/Semnătură/Parafă|
|
emitentă:
______________________
_______________________________ |
|
Ştampila unităţii, | | | ||
|
_________________ | | | ||
| |______________________|
|_______________________________||
| |
|
| v CUI (cod unic de înregistrare) |
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Cod parafă |_|_|_|_|_|_| Cod parafă
|_|_|_|_|_|_||
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ |
|PLĂTITOR:
______________ Sediul: ___________ CUI: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
|
|
|
Număr | Tip contract: | |
|
angajaţi: | v
|
| v
Cu timp _ _ _ Cu timp _
_ _ _
_ _ |
| _ _ _ _ _ _
normal Ore |6||7||8| parţial Ore |2||3||4||5||6||7| |
|
|_|_|_|_|_|_| de lucru: |_||_||_| de lucru: |_||_||_||_||_||_| |
|
|
| _____________ _ _ _
|
|
|Tip asigurat:| Salariat |1|
Funcţionar |2| Autoritatea
electivă, |3| |
|
|_____________| |_| public
|_| executivă,
legislativă, |_| |
|
judecătorească;
|
| Membru
cooperator |
| _
_ |
| Şomer |4| Asigurat cu declaraţie de asigurare
socială |5| |
| |_|
|_| |
|
_ |
| Asigurat cu contract de
asigurare |6| |
| |_| |
| _ _ _ _ _ |
|
Procent plată: 75% |_| 80%*)
|_| 85% |_| 100% |_|
Prevenire |_| |
|
|
|
Baza de calcul a Zile Media zilnică a bazei de Cuantumul |
|
indemnizaţiei de baza de calcul a indemnizaţiei indemnizaţiei de |
|
asigurări sociale calcul de asigurări sociale asigurări sociale|
| _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_| |_|_|_|_|_|_|_|_|,|_|_| |_|_|_|_|_|_|_|_||
|
|
|
Indemnizaţie suportată
Indemnizaţie suportată
Salariul la noul loc de |
|
de către angajator de bugetul
asigurărilor muncă (articolul 110/111 |
| sociale de stat din Legea nr. 19/2000) |
|
|
| zile
lei zile lei |
| _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ |
|
|_|_| |_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
|______________________________________________________________________________|
_____________________ ___________________ __________________ ______________
| Aviz peste ||Aviz INSPECTORATUL ||Aviz DIRECŢIA
DE ||AVIZ concediu |
| 90 de zile ||TERITORIAL DE
MUNCĂ||SĂNĂTATE PUBLICĂ
||de risc |
| _ _ _ _ _ _ || || ||maternal |
|
Nr.: |_|_|_|_|_|_| ||(pentru accident
de|| (pentru boală || |
| _ _ _ _ _ _ ||
muncă) || profesională) ||Medic medicina|
|
Data:|_|_|_|_|_|_| || || ||muncii/ |
| z z l l a a || _ _ _ _ _ _
|| _ _ _ _ _ _
||Semnătură/ |
|Nume
şi prenume ||Data:|_|_|_|_|_|_|
||Data:|_|_|_|_|_|_|||Parafă
|
|medic
expert al || z z l l a a ||
z z l l a a || ____________ |
|asigurărilor
sociale:|| || ||| ||
| || Semnătura şi ||
Semnătura şi ||| ||
| || ştampila ||
ştampila
|||____________||
|
___________________ ||
|| || Cod parafă |
|
Cod _ _ _ _ _ _ || || || _ _ _ _ _ _ |
|
parafă |_|_|_|_|_|_||| ________________
|| ________________ |||_|_|_|_|_|_| |
|_____________________||___________________||__________________||______________|
Semnătura de primire asigurat
______________ Data primirii _____________
Exemplarul 1 rămâne la angajator
ANEXA 2
NORME TEHNICE
privind modul de completare a
certificatelor de concediu medical
Dispoziţii generale
ART. 1
Acordarea concediului medical se face pe
baza certificatului de concediu medical, de către medicii cu
autorizaţie de liberă practică valabilă, din
unităţile sanitare de stat sau private.
ART. 2
Perioadele pentru care se pot acorda
certificate de concediu medical sunt cele prevăzute în anexa nr. 3 la ordin.
ART. 3
(1) Certificatele de concedii medicale se
completează în 3 exemplare, pe hârtie autocopiantă, cu elemente de
securizare.
(2) Primele două exemplare ale
certificatului de concediu medical se înmânează pacientului sau, după
caz, persoanei care îl reprezintă.
(3) Exemplarul 3 al certificatului de
concediu medical va rămâne arhivat la medicul care îl eliberează
şi nu se desprinde din cotorul carnetului de certificate de concediu
medical.
(4) Exemplarul 2 al tuturor certificatelor
de concediu medical pe baza cărora au fost înregistrate
indemnizaţiile în "Declaraţia privind evidenţa
nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către
bugetul asigurărilor sociale de stat" va fi depus lunar de către
angajator, la casa teritorială de pensii, o dată cu această
declaraţie sau, după caz, o dată cu declaraţia
nominală rectificativă corespunzătoare lunii pentru care au fost
acordate.
(5) Exemplarul 1 rămâne la angajator,
ataşat la fişa angajatului, şi va fi vizat, după caz, de
medicul de întreprindere, în cazul asiguraţilor salariaţi.
(6) În cazul în care se beneficiază de
concediu medical de la doi sau mai mulţi angajatori, primele două
exemplare originale ale certificatului de concediu medical se prezintă
spre calcul angajatorului la care asiguratul are venitul cel mai mare, iar la
celălalt/ceilalţi angajatori se prezintă cele două
exemplare în copie. Şi în aceste situaţii angajatorii plătitori
au obligaţia respectării prevederilor alin. (4).
ART. 4
În situaţia în care, în interiorul
carnetului de certificate de concediu medical, există formulare
greşit tipărite, incomplete sau completate greşit de către
medic, se va scrie "Anulat" pe formular şi nu va fi decupat din
carnet. Aceste file vor fi pliate, rămânând în carnet. Pe verso-ul ultimei
file a carnetului de certificate de concediu medical se va preciza: acest
carnet conţine ... file (în cifre şi în litere) de la numărul ...
la numărul ... şi ... file anulate.
ART. 5
Certificatele de concediu medical vor fi
broşate în carnete.
ART. 6
(1) Carnetele de certificate de concediu
medical, înseriate şi numerotate, vor fi distribuite de casele teritoriale
de pensii, în funcţie de necesităţi, pentru o perioadă de
cel mult 3 luni, fiecărei unităţi sanitare de stat sau private
care are angajaţi medici cu autorizaţie de liberă practică
valabilă.
(2) Unităţile sanitare
menţionate anterior îşi vor asigura contra cost şi la cerere
carnetele respective de la casele teritoriale de pensii de pe raza
judeţului unde îşi desfăşoară activitatea, având
obligaţia de a-şi organiza evidenţa acestor imprimate cu regim
special, potrivit normelor în vigoare, răspunzând de modul de gestionare,
păstrare şi utilizare a acestora.
Modul de completare a certificatelor de
concediu medical
A. Completarea rubricilor de către
furnizorul de servicii medicale care acordă certificatul de concediu
medical
Luat în evidenţă de medicul de
familie: în cazul în care certificatul de concediu medical a fost eliberat de
către un alt medic din ambulatoriul de specialitate sau spital, medicul de
familie va nota, în fişa pacientului şi în registrul de
consultaţii, seria certificatului vizat.
Urgenţă medico-chirurgicală,
Boli infecto-contagioase din grupa "A": medicii care eliberează
certificate de concediu medical vor semna şi vor aplica parafa numai
pentru bolile şi urgenţele medico-chirurgicale şi vor completa
numărul corespunzător din lista de urgenţe medico-chirurgicale
şi boli infecto-contagioase din grupa A, aprobată prin hotărâre
a Guvernului.
Iniţial/în continuare: se va indica de
către medicul care eliberează certificatul de concediu medical
dacă acesta este "iniţial" sau "în continuare",
bifându-se cu "X" căsuţa corespunzătoare, după
caz. Prin certificat de concediu medical iniţial se înţelege orice
certificat de concediu medical care nu prelungeşte concediul anterior.
Prin certificat de concediu medical în continuare se înţelege orice
certificat care prelungeşte un concediu medical anterior neîntrerupt.
În cazul în care asiguratul a avut un
concediu medical pentru o anumită afecţiune şi, în continuare,
la expirarea concediului medical respectiv, se îmbolnăveşte de o
altă boală care necesită concediu medical, se va elibera un
certificat nou, cu menţiunea "iniţial".
Seria certificatului iniţial: se
completează în cazul în care se acordă un certificat medical "în
continuare" pentru aceeaşi afecţiune.
Valabil pentru luna: se va înscrie luna în
care se eliberează şi pentru care este valabil certificatul de
concediu medical. Se va avea în vedere ca certificatul de concediu medical
eliberat să nu depăşească luna în curs. În cazul în care
durata concediului medical acordat pacientului depăşeşte luna în
curs, pentru diferenţa de zile se va elibera un nou certificat medical, cu
indicativul "în continuare" şi cu specificarea seriei
certificatului de concediu medical ce se prelungeşte.
Cod indemnizaţie: se va înscrie pentru
fiecare diagnostic codul corespunzător al indemnizaţiei de
asigurări sociale (1 - 15), în cifre şi litere, conform
specificării de pe verso-ul certificatului de concediu medical.
În cazul prelungirii unui concediu medical
pentru acelaşi diagnostic, în luna în curs sau în luna următoare, pe
noul certificat de concediu medical se va menţine codul indemnizaţiei
înscris în certificatul de concediu medical iniţial.
Se completează cu cod 08 -
"sarcină şi lăuzie" - numai pentru concediul de
maternitate de 126 de zile calendaristice, nu şi alte afecţiuni
apărute până în a 7-a lună de sarcină, care se codifică corespunzător
cauzei incapacităţii de muncă (01 - boală
obişnuită; 06, 07 - urgenţă medico-chirurgicală,
boală infecto-contagioasă din grupa A etc.).
Se completează cu cod 15 "risc
maternal" în cazul acordării concediului de risc maternal, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
96/2003, aprobată prin Legea nr.
25/2004.
Numele şi prenumele: se vor înscrie
numele şi prenumele persoanei asigurate - pacient.
Cod numeric personal: se va înscrie codul
numeric personal al pacientului.
Nr. înreg. (f. obs.): se va înscrie
numărul din registrul de consultaţii pentru pacienţii
trataţi în ambulatoriu sau numărul foii de observaţie pentru
pacienţii internaţi.
Ambulator/internat în spital secţia:
pentru consultaţia acordată în ambulatoriu se va bara internat.
Pentru internarea în spital se va menţiona secţia din care a fost
externat şi se va bara ambulatoriu. În cazul internării în mai multe
secţii se vor trece prima zi de internare în spital şi data
examinării, indiferent de secţie.
Rubrica nu face obiectul concediului de
risc maternal.
Concediul medical la externare: se va
înscrie numărul de zile de concediu medical acordat la ieşirea din
spital, completându-se toate coloanele potrivit titulaturii acestora.
Rubrica nu face obiectul concediului de
risc maternal.
Data acordării (zi/lună/an): se
completează cu data (zi/lună/an) la care medicul completează
şi eliberează certificatul de concediu medical.
Nr. zile: se va înscrie numărul
zilelor calendaristice de concediu medical, care include atât prima, cât
şi ultima zi de concediu medical.
De la (zi/lună/an)/ până la
(zi/lună/an): se va înscrie data începerii şi terminării concediului
medical. De exemplu: 1 iunie 2004 - 15 iunie 2004.
Cod diagnostic: se va înscrie codul bolii
care a determinat incapacitatea temporară de muncă sau necesitatea
îngrijirii copilului bolnav. Codul diagnosticului se va înscrie în cifre
şi în litere, conform Clasificaţiei Internaţionale a Maladiilor
(CIM), Revizia a 10-a OMS (999 de diagnostice).
Codificarea diagnosticului devine
obligatorie şi unitară pentru toţi furnizorii de servicii
medicale din momentul intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice.
La înscrierea codului diagnosticului se va
trece forma clinică a bolii acute, subacute sau cronice.
În cazul prelungirii unui concediu medical
pentru acelaşi diagnostic, în luna în curs sau în luna următoare, pe
noul certificat de concediu medical se va menţine codul diagnosticului
înscris în certificatul de concediu medical iniţial.
Pe certificatul medical pentru acordarea
concediului de risc maternal nu se înscrie codul diagnosticului. În caseta Cod
diagnostic se menţionează: "Concediu de risc maternal".
Medic/semnătură/parafă:
cuprinde semnătura şi parafa medicului care a acordat certificatul de
concediu medical.
Medicul şef
secţie/semnătură/parafă: cuprinde semnătura şi
parafa medicului şef de secţie din secţia de spital de unde a
fost externat pacientul pentru situaţiile prevăzute în prezentul
ordin.
Cod parafă: se completează, în
mod obligatoriu, de către medicul care a semnat şi a parafat. În
cazul în care parafa nu conţine codul şi calitatea medicului, (de
exemplu: medic de medicină generală, medic specialist, medic primar,
medic de familie), acestea se vor înscrie citeţ.
Unitatea sanitară emitentă: se va
trece unitatea care a eliberat certificatul de concediu medical (cabinete
medicale, ambulatorii de specialitate, centre de diagnostic şi tratament,
ambulatorii de spital, spital, sanatoriu) şi se va aplica ştampila
unităţii.
CUI: codul unic de înregistrare al
unităţii care a eliberat certificatul de concediu medical.
B. Completarea rubricilor de către plătitor
Viza plătitorului: semnătura
plătitorului privind acceptul la plată a concediului medical. În
cazul când nu se plăteşte concediul medical, se menţionează
pe scurt motivul refuzului la plată.
Plătitor: se va înscrie denumirea
completă a plătitorului. Plătitor al indemnizaţiilor de
asigurări sociale este, după caz, angajatorul persoană
juridică sau fizică, asimilatul acestuia, agenţia
teritorială de ocupare a forţei de muncă sau casa teritorială
de pensii.
Sediul: se înscrie adresa completă a
plătitorului.
CUI: se înscrie codul unic de înregistrare
al plătitorului.
Număr angajaţi: se
înregistrează numărul de salariaţi (asimilaţi
angajaţilor) din luna acordării certificatului de concediu medical.
Tip contract (cu timp normal de lucru sau
cu timp parţial de lucru): se bifează căsuţa
corespunzătoare numărului de ore pentru program normal de lucru sau
pentru program cu timp parţial de lucru.
Tip asigurat: se va bifa, după caz,
situaţia în care se încadrează asiguratul. În cazul acordării
concediului de risc maternal, se bifează fie rubrica "Salariat",
fie rubrica "Funcţionar public".
Procent plată: se bifează rubrica
corespunzătoare procentului ce se utilizează, conform legii, la
calculul indemnizaţiei de asigurări sociale acordate în baza
certificatului de concediu medical. Rubrica "Prevenire" se
bifează în cazul indemnizaţiei pentru reducerea timpului de lucru cu
o pătrime din durata normală, în cazul trecerii temporare în
altă muncă sau în cazul indemnizaţiei pentru carantină. În
cazul acestei din urmă indemnizaţii, în afara rubricii
"Prevenire", se bifează şi rubrica "75%".
Baza de calcul a indemnizaţiei de
asigurări sociale reprezintă media veniturilor (inclusiv cele
corespunzătoare perioadelor asimilate stagiului de cotizare) din lunile
din care se constituie, conform legii, baza de calcul.
Zile bază de calcul: se
înregistrează numărul de zile lucrătoare din perioada luată
în considerare la stabilirea bazei de calcul a indemnizaţiei de
asigurări sociale.
Media zilnică a bazei de calcul a
indemnizaţiei de asigurări sociale se completează cu valoarea ce
rezultă din raportul dintre "baza de calcul" şi "zile
bază de calcul".
Cuantumul indemnizaţiei de
asigurări sociale reprezintă produsul dintre "media zilnică
a bazei de calcul" şi procentele prevăzute de lege, multiplicat
cu numărul de zile lucrătoare din concediul medical.
Indemnizaţie fond
angajator/indemnizaţie din bugetul asigurărilor sociale de stat: se
completează cu numărul de zile lucrătoare, respectiv cu
cuantumul indemnizaţiei, în funcţie de fondul din care se
suportă, conform legii, concediul medical.
Salariul la noul loc de muncă: se
completează numai în cazul acordării indemnizaţiei pentru
reducerea timpului de lucru cu o pătrime din durata normală sau în
cazul indemnizaţiei pentru trecerea temporară în altă
muncă.
C. Completarea casetelor referitoare la
avizele pentru situaţii speciale
Aviz peste 90 de zile
Peste 90 de zile: Se va completa de
către medicul care eliberează certificatul de concediu medical, care
va înscrie numărul şi data avizului dat de medicul expert al
asigurărilor sociale în cazul concediilor medicale care depăşesc
90 de zile calendaristice. Totodată se vor menţiona şi numele,
prenumele/codul de parafă al medicului expert care a avizat.
Avizul inspectoratului teritorial de
muncă (accidente de muncă) şi avizul direcţiei de
sănătate publică (boli profesionale) se obţin prin grija
plătitorilor.
Aviz concediu de risc maternal: se înscriu
numele medicului de medicina muncii, semnătura şi codul de
parafă ale medicului de medicina muncii care a participat la evaluarea
locului de muncă şi care vizează cu privire la imposibilitatea
îndeplinirii de către angajator a obligaţiilor prevăzute de lege
şi la motivul pentru care nu a putut fi evitată acordarea acestei
prestaţii.
ANEXA 3
INSTRUCŢIUNI
privind
acordarea concediilor medicale şi eliberarea certificatelor de concediu
medical
În sensul prezentului ordin, următorii
termeni se definesc astfel:
a) persoană asigurată - orice
persoană fizică asigurată în sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale;
b) medic curant - orice medic cu
autorizaţie de liberă practică valabilă, din
unităţile sanitare de stat sau private, aflate sau nu în relaţii
contractuale în sistemul de asigurări sociale de sănătate, care
are în îngrijire bolnavul;
c) certificat de concediu medical - actul
legal care dovedeşte incapacitatea temporară de muncă a
persoanei asigurate sau starea de sănătate a copilului aflat în
întreţinerea acesteia, în vederea acordării indemnizaţiilor în
cadrul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale.
A. Modalitatea de eliberare a
certificatelor de concediu medical
Modalitatea de înregistrare şi
arhivare ca documente cu regim special
1. Pentru unităţile sanitare care
au mai mulţi medici angajaţi, distribuirea şi arhivarea
certificatelor de concediu medical se fac pe baza unui tabel centralizator care
conţine următoarele rubrici obligatorii:
- numele medicului;
- data repartizării carnetului de
certificate de concediu medical;
- seria certificatelor de concediu medical
repartizate;
- semnătura de primire, parafa
medicului;
- data returnării în arhivă a
exemplarului 3;
- seria certificatelor de concediu medical
returnate (exemplarul 3);
- observaţii (se notează orice
disfuncţionalitate apărută în distribuirea certificatelor de
concediu medical);
- semnătura de returnare, parafa
medicului.
2. Înregistrarea certificatelor de concediu
medical se face la nivelul medicului curant, în documentele primare medicale,
pentru fiecare certificat, după cum urmează:
- se notează seria certificatului de
concediu medical în Registrul de consultaţii, la rubrica
"tratamente", pentru consultaţiile acordate în ambulatoriu.
Eliberarea acestui certificat se specifică şi în fişa de
consultaţii. Pentru medicii de familie care vizează certificatul de
concediu medical eliberat de către un alt medic se consemnează seria
certificatului de concediu medical, vizat în registrul de consultaţii la
rubrica "tratament", precum şi în fişa pacientului;
- la externarea pacientului din spital se
notează seria certificatului de concediu medical în epicriză şi
în scrisoarea medicală.
3. Certificatele de concediu medical se
eliberează în ordinea cronologică a consultaţiei efectuate
şi în succesiunea seriilor acestora.
4. a) Nu se prelungeşte un concediu pe
un certificat de concediu medical eliberat de un alt medic.
b) Orice prelungire a unui concediu medical
se efectuează pe un nou certificat de concediu medical.
5. În cazul în care durata internării
este mai îndelungată, medicul curant va acorda concediul medical lunar. La
camera de gardă a spitalului se pot elibera certificate de concediu
medical în caz de urgenţe medico-chirurgicale/boli infecto-contagioase din
grupa A, neinternate, doar în zilele de sâmbătă, duminica, precum
şi în sărbătorile legale. Concediul medical se poate acorda
retroactiv la camera de gardă pentru scoaterea aparatului gipsat de
către specialistul ortoped/chirurg, numai după înregistrarea în
registrul de consultaţii.
6. a) Eliberarea certificatului de concediu
medical se va face pe baza adeverinţei de la plătitor, cu
excepţia urgenţelor medico-chirurgicale sau a bolilor
infecto-contagioase din grupa A, prevăzute în lista aprobată prin
hotărâre a Guvernului.
b) Plătitorul va menţiona, în mod
obligatoriu, în adeverinţă numărul de zile de incapacitate
temporară de muncă avut în ultimele 12/24 de luni.
7. a) Certificatele de concediu medical se
completează şi se eliberează la data la care are loc
consultaţia medicală, indicându-se numărul de zile de concediu
medical necesar în viitor.
b) În cazul în care medicul nu l-a putut
vizita pe asigurat sau acesta a fost în imposibilitate de a se deplasa, se pot
acorda certificate de concediu medical cu retroactivitate de 24 de ore.
c) Se pot elibera şi la o dată
ulterioară certificate de concediu medical:
- în caz de sarcină şi
lăuzie;
- pentru perioada de internare în spital;
- pentru aparat gipsat, la scoaterea
gipsului numai de către medicul ortoped/chirurg;
- în cazul îmbolnăvirii în
străinătate;
- în caz de carantină.
d) Medicii sunt obligaţi să dea
indicaţii pacienţilor în legătură cu unitatea sanitară
la care trebuie să se adreseze aceştia în vederea obţinerii în
continuare a asistenţei medicale şi a certificatelor de concediu
medical pentru incapacitate temporară de muncă.
8. a) În caz de pierdere a certificatelor
de concediu medical, medicii pot elibera duplicate, la cererea
plătitorilor de drepturi de asigurări sociale sau a asiguratului,
menţionându-se distinct "DUPLICAT".
b) În cazul în care angajatorul respinge la
plată un certificat medical datorită completării greşite
constatate de către medicul de întreprindere, medicul care a eliberat
certificatul poate elibera un duplicat, în care menţionează, la data
acordării, data când a efectuat modificarea, cu specificarea
"DUPLICAT", şi ataşarea certificatului de concediu medical
anulat la exemplarul 3 al noului formular.
B. Modalitatea de acordare a concediilor
medicale
a) Concediul medical pentru incapacitate
temporară de muncă
1. Concediile medicale pentru incapacitate
temporară de muncă se acordă pe o durată de cel mult 180 de
zile calendaristice, în interval de un an, socotite de la prima zi de
îmbolnăvire.
2. Durata de acordare a indemnizaţiei
pentru incapacitate temporară de muncă este mai mare în cazul unor
boli speciale şi se diferenţiază astfel:
a) un an în intervalul ultimilor 2 ani,
pentru tuberculoză pulmonară şi unele boli cardiovasculare,
stabilite conform art. 103 alin. (3)
lit. a) din Legea nr. 19/2000, prevăzute în anexa
nr. 4;
b) un an, cu drept de prelungire până
la un an şi jumătate, de către medicul expert al
asigurărilor sociale, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru
tuberculoză meningeală, peritoneală şi urogenitală,
inclusiv a glandelor suprarenale, precum şi pentru SIDA şi cancer de
orice tip, în funcţie de stadiul bolii;
c) un an şi jumătate, în
intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoză pulmonară operată
şi osteoarticulară;
d) 6 luni, cu posibilitatea de prelungire
până la maximum un an, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru alte forme de
tuberculoză extrapulmonară, cu avizul medicului expert al
asigurărilor sociale.
3. Începând cu a 91-a zi
calendaristică, concediul medical se poate prelungi până la duratele
maxime prevăzute de lege, cu avizul medicului expert al asigurărilor
sociale.
4. În scopul evitării pensionării
de invaliditate şi menţinerii asiguratului în activitate, medicul
curant poate propune prelungirea concediului medical peste 180 de zile
calendaristice cu cel mult 90 de zile calendaristice, conform procedurilor stabilite
de Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale.
5. Medicii de familie au dreptul de a
elibera certificate de concediu medical cu durata de cel mult 14 zile
calendaristice, în una sau mai multe etape.
6. În cazul menţinerii
incapacităţii temporare de muncă pentru aceeaşi
afecţiune, concediul medical se poate prelungi de către medicul
curant din ambulatoriul de specialitate, în etape succesive de maximum 30 de
zile calendaristice, până la totalul de 90 de zile calendaristice în
decursul unui an, socotite de la prima zi de îmbolnăvire.
7. Durata cumulată a concediilor
medicale acordate de medicul de familie pentru un asigurat nu poate
depăşi 45 de zile calendaristice în ultimul an, socotite de la prima
zi de îmbolnăvire, indiferent de cauza acesteia.
După totalizarea a 45 de zile
calendaristice acordate de către medicul de familie, eliberarea
certificatelor de concediu medical se va realiza în exclusivitate de către
medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau din spital, în caz de
internare, fără depăşirea etapelor prevăzute de
prezentele instrucţiuni.
8. Medicul de familie are obligaţia
să ia în evidenţă datele privind acordarea certificatului de
concediu medical conform prezentelor instrucţiuni.
9. Asiguraţii care prezintă unele
dintre bolile cardiovasculare menţionate în anexa
nr. 4 pot beneficia de concedii medicale de până la un an, în
intervalul ultimilor 2 ani.
În aceste cazuri certificatele de concediu
medical se eliberează de medicul curant din unităţile sanitare
care acordă asistenţa medicală în specialitatea respectivă.
10. Asiguraţii bolnavi de SIDA şi
cancer de orice tip, în funcţie de stadiul bolii, beneficiază de
concediu medical până la duratele maxime stabilite de lege şi primesc
certificate de concediu medical, eliberate pentru perioade de maximum 30 de
zile calendaristice, de la medicul curant din unităţile sanitare care
acordă asistenţă medicală în specialitatea respectivă.
11. Asiguraţii bolnavi de
tuberculoză pulmonară şi extrapulmonară beneficiază de
concediu medical până la duratele maxime stabilite de lege şi primesc
certificate de concediu medical, eliberate pe perioade de maximum 30 de zile
calendaristice, de la medicii unităţilor sanitare unde sunt
trataţi.
Propunerea de pensionare poate fi
solicitată încă din primele zile de boală, în cazul
afecţiunilor fără potenţial recuperator, iar concediul
medical se include în mod obligatoriu în durata pentru care se acordă
indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă pentru
persoanele asigurate.
12. După data de 31 decembrie 2004
certificatele de concediu medical pentru incapacitate temporară de
muncă, cauzată de accidente de muncă sau de boli profesionale,
se eliberează categoriilor de beneficiari, în condiţiile şi
potrivit competenţelor stabilite de legea specială.
b) Concediul medical pentru prevenirea
îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă
1. Concediul medical pentru reducerea
timpului de muncă cu o pătrime din durata normală de muncă
se acordă pe durate de cel mult 90 de zile calendaristice într-un an, în
una sau mai multe etape, următoarelor categorii de asiguraţi, care,
din motive de sănătate, nu mai pot realiza durata normală de
muncă:
- salariaţi;
- funcţionari publici;
- persoane alese în funcţii elective:
primarii, viceprimarii, consilierii din consiliile locale/judeţene/al
municipiului Bucureşti;
- persoane numite în cadrul
autorităţii executive, judecătoreşti, legislative;
- membrii cooperatori din
organizaţiile cooperaţiei meşteşugăreşti.
Certificatele de concediu medical pentru
reducerea timpului de muncă cu o pătrime din durata normală de
muncă se eliberează pentru maximum 30 de zile calendaristice, de
către medicul curant, cu avizul medicului expert al asigurărilor
sociale.
2. Concediul medical pentru trecerea
temporară în altă muncă se acordă pe durate de cel mult 90
de zile calendaristice într-un an, în una sau mai multe etape,
asiguraţilor prevăzuţi la alin. (1), care, datorită unei
boli profesionale sau unui accident de muncă, nu mai pot lucra în
condiţiile de muncă anterioare producerii riscului.
Certificatele de concediu medical pentru
trecerea temporară în altă muncă se eliberează pentru
maximum 30 de zile calendaristice, de către medicul curant, cu avizul
medicului expert al asigurărilor sociale.
După data de 31 decembrie 2004
certificatele de concediu medical pentru trecerea temporară în altă
muncă sau pentru reducerea timpului de muncă cu o pătrime din
durata normală de muncă, cauzată de accidente de muncă sau
de boli profesionale, se eliberează categoriilor de beneficiari, în
condiţiile şi potrivit competenţelor stabilite de legea
specială.
3. Indemnizaţia pentru carantină
se acordă, în baza certificatului de concediu medical eliberat de medicul
curant, asiguraţilor cărora li se interzice continuarea
activităţii din cauza riscului apariţiei şi/sau al
răspândirii unor boli infecto-contagioase, pe durata stabilită în
certificatul de concediu medical eliberat de organele de specialitate ale direcţiilor
de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti.
c) Concediul medical pentru maternitate
1. Concediul medical pentru maternitate se
acordă pe o perioadă de 126 de zile calendaristice, din care 63 de
zile înainte de naştere (pentru sarcină-prenatal) şi 63 de zile
după naştere (pentru lăuzie). Concediul medical pentru
maternitate se acordă, în exclusivitate, pentru sarcină şi nu
pentru afecţiuni care pot interveni pe parcursul sarcinii, fără
legătură cu aceasta.
Perioadele sus-menţionate se pot
compensa între ele, în funcţie de recomandarea medicului curant şi de
opţiunea persoanei beneficiare.
Asigurata care, până la data
naşterii copilului, a beneficiat de concediul medical pentru sarcină
pe o perioadă mai mică de 63 de zile calendaristice anterioare datei
estimate a naşterii sau nu a beneficiat deloc de acest drept este
îndreptăţită să solicite şi să beneficieze,
după data naşterii copilului, de numărul de zile până la
completarea celor 126 de zile calendaristice, respectiv de numărul maxim
de zile prevăzut de lege.
În cazul în care copilul se naşte mort
sau moare după naştere, în perioada de lăuzie, indemnizaţia
de maternitate cuvenită se acordă pe toată durata concediului
medical pentru lăuzie.
2. Concediul medical pentru sarcină se
acordă din a 63-a zi anterioară datei estimate a naşterii, dar
nu mai devreme de a 84-a zi anterioară acestei date.
În cazul femeii cu handicap concediul
medical pentru sarcină se acordă începând cu luna a 6-a de
sarcină, dacă solicitanta prezintă certificatul de persoană
cu handicap, emis potrivit legii.
În cazul în care, între data naşterii
şi data estimată a naşterii copilului, există un interval
mai mare de 21 de zile calendaristice, asigurata beneficiază de concediu
medical pentru sarcină mai mare de 63 de zile calendaristice.
În această situaţie asigurata nu
va putea beneficia, după naşterea copilului, de cel puţin 42 de
zile calendaristice din concediul medical pentru lăuzie, ceea ce conduce
la acordarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului numai după
parcurgerea acestei perioade.
Certificatele de concediu medical pentru
sarcină se eliberează pentru cel mult 30 de zile calendaristice, de
medicul de familie şi/sau de medicul de specialitate obstetrică-ginecologie
care ia în evidenţă şi urmăreşte pe parcursul sarcinii
gravida, cu anunţarea medicului de familie prin scrisoare medicală.
În cazul în care femeia gravidă se
află în altă localitate, prelungirea concediului medical pentru
sarcină până la 63 de zile calendaristice se poate face şi de
medicul de specialitate obstetrică-ginecologie din localitatea
respectivă, cu anunţarea medicului curant al gravidei prin scrisoare
medicală.
3. Certificatul de concediu medical pentru
lăuzie se eliberează de medicul de specialitate
obstetrică-ginecologie din unitatea sanitară unde a născut
femeia, de medicul care a asistat naşterea sau de medicul de familie,
pentru perioade de maximum 30 de zile calendaristice, iar prelungirea
concediului medical se face de medicul de familie care are în urmărire
lăuza.
Potrivit art.
5 din Legea concediului paternal, nr. 210/1999, în situaţia în
care survine decesul mamei, la naştere sau imediat după aceasta, dar
înainte de obţinerea unui certificat de concediu medical pentru
lăuzie, tatăl beneficiază de restul concediului neefectuat de
către mamă, certificatul fiind eliberat de către medicul de
specialitate obstetrică-ginecologie din unitatea sanitară unde a
născut femeia sau de către medicul care a asistat naşterea.
d) Concediul medical pentru îngrijirea
copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani şi îngrijirea
copilului cu handicap în vârstă de până la 18 ani, pentru
afecţiuni intercurente
1. Certificatele de concediu medical pentru
îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau a
copilului cu handicap, până la împlinirea de către copil a vârstei de
18 ani, pentru afecţiuni intercurente, altele decât handicapul
propriu-zis, se eliberează părintelui asigurat, de către medicul
curant, pe următoarele durate:
- până la 14 zile calendaristice/an
pentru un copil, pentru îngrijirea copilului bolnav cu afecţiuni
intercurente sau pentru îngrijirea copilului cu handicap cu afecţiuni
intercurente.
- în cazul bolilor infecto-contagioase,
imobilizării în aparat gipsat sau al intervenţiilor chirurgicale,
certificatele de concediu medical se eliberează pe duratele stabilite de
medicul curant.
e) Concediul medical pentru pacienţii
internaţi în unităţile sanitare cu paturi
1. Certificatele de concediu medical pentru
durata internării se acordă de medicul din spital care a îngrijit
şi a externat pacientul.
2. La externarea din spital se poate acorda
un concediu medical de la 1 la 7 zile calendaristice, iar în cazuri speciale,
cu aprobarea medicului-şef de secţie, până la maximum 21 de zile
calendaristice.
3. Sanatoriile şi spitalele de
tuberculoză eliberează certificatele de concediu medical pe durata
internării asiguraţilor bolnavi, iar la externare medicul care a
îngrijit pacientul poate acorda concediu medical până la 31 de zile
calendaristice. Medicii au obligaţia să îndrume pacientul la
dispensarul TBC la care va fi luat în evidenţă.
4. Pacienţii internaţi în spital,
care au beneficiat în ultimele 12 luni de 90 sau de 180 de zile în incapacitate
temporară de muncă, vor fi trimişi de spital la cabinetele de
expertiză medicală a capacităţii de muncă în a
căror rază teritorială este situat spitalul respectiv. În cazul
în care pacienţii nu se pot deplasa, se va constitui o comisie de 2 medici
de profil din spitalul respectiv, la care va participa şi medicul
cabinetului de expertiză medicală a capacităţii de
muncă în a cărui rază teritorială este situat spitalul, în
vederea avizării prelungirii concediului medical sau pensionării
şi întocmirii planului de recuperare a capacităţii de
muncă.
În localităţile în care nu
există cabinete de expertiză medicală a capacităţii de
muncă, comisia va fi formată din medicii spitalului, comunicând
cabinetului de expertiză de care aparţine pacientul avizul dat.
5. După expirarea concediului medical
dat la ieşirea din spital, în cazul în care starea
sănătăţii nu îi permite reluarea activităţii,
pacientul se prezintă la medicul de familie care va hotărî, după
caz, prelungirea concediului medical în condiţiile legii sau reevaluarea
medicală a pacientului.
Medicul de familie poate prelungi concediul
medical cu maximum 7 zile calendaristice pentru aceeaşi afecţiune,
urmând ca în cazul menţinerii incapacităţii temporare de
muncă să trimită pacientul la medicul din ambulatoriul de
specialitate.
f) Concediul medical pentru asiguraţii
care s-au îmbolnăvit în altă localitate
1. În caz de urgenţă,
asiguraţii care se află în altă localitate decât cea de
domiciliu primesc certificate de concediu medical de la medicul care a asistat
urgenţa din localitatea respectivă.
2. Persoanele asigurate, aflate în
incapacitate temporară de muncă şi care doresc să urmeze un
tratament în străinătate, beneficiază de concediu medical
acordat în condiţiile şi pe duratele prevăzute de lege.
În aceste cazuri certificatele de concediu
medical se eliberează de medicul curant cu avizul direcţiilor de
sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, în baza actelor doveditoare traduse şi autentificate.
3. Asiguraţii care îşi pierd
capacitatea de muncă în timp ce se află în altă ţară,
în interes de serviciu sau în interes personal, primesc certificate de concediu
medical de la medicul curant în aceleaşi condiţii, dar numai pentru
afecţiunile cu caracter de urgenţă medico-chirurgicală, pe
baza actului medical eliberat de medicul din ţara respectivă, cu
avizul direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătăţii.
g) Concediul medical în caz de
urgenţă
În caz de urgenţe medico-chirurgicale,
certificatele de concediu medical se acordă de medicul care a asistat
urgenţa (de la camera de gardă, ambulanţă, centru de
permanenţă), dar nu mai mult de 1 - 3 zile calendaristice, pe
certificate de concediu medical care vor fi înregistrate în documentele primare
medicale proprii.
În continuare, dacă incapacitatea de
muncă se menţine, concediul medical poate fi prelungit de către
medicul de familie, medicul din ambulatoriul de specialitate sau în cazul
internării, de medicul din spital, conform normativelor în vigoare.
h) Concediul de risc maternal
Concediul de risc maternal se poate acorda,
la recomandarea medicului de medicina muncii, pe o durată totală de
maximum 120 de zile calendaristice, în întregime sau fracţionat,
asiguratelor gravide, care au născut recent sau care alăptează.
Certificatele de concediu de risc maternal
se eliberează pe o perioadă de maximum 30 de zile calendaristice, de
către medicul de familie sau de către medicul de specialitate
obstetrică-ginecologie.
ANEXA 4
BOLILE CARDIOVASCULARE
pentru
care se pot acorda concedii medicale cu o durată de până la 12 luni
1. Infarct miocardic acut, complicat cu
ischemie miocardică recurentă - tulburări de ritm ventricular
maligne
2. Infarct miocardic cu insuficienţă
cardiacă
3. Infarct miocardic cu cardiopatie
cronică ischemică, tratată chirurgical sau intervenţional
4. Valvulopatii cu insuficienţă
cardiacă congestivă
5. Valvulopatii tratate chirurgical
(proteză sau grefă)
6. Valvulopatii cu endocardite
infecţioase evolutive
7. Transplantul cardiac şi
operaţiile alternative transplantului cardiac
8. Hipertensiune arterială
secundară:
- renoparenchimatoasă;
- renovasculară;
- endocrină
9. Arteriopatii obliterante tratate
chirurgical
10. Insuficienţă venoasă
cronică la membrele inferioare, cu sindrom posttrombotic şi
tulburări trofice (ulcere varicoase) rezistente la tratamentul
medicamentos.
11. Alte afecţiuni cardiovasculare
tratate chirurgical.
---------------