DIRECŢIA
DE SĂNĂTATE PUBLICĂ A JUDEŢULUI
CLUJ Cluj-Napoca,
400158, Str. Constanţa nr. 5, etaj I; Telefon: 0264-433-645;
Fax: 0264-530-388 Web: www.dspcluj.ro; E-mail:
dspj.cluj@dspcluj.ro; dspj.cluj@wawenet.ro
HOTĂRĀRE Nr. 367 din 25 martie 2009 pentru aprobarea programelor naţionale de sănătate īn anul 2009
EMITENT: GUVERNUL ROMĀNIEI PUBLICATĂ ĪN: MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 31 martie 2009
Īn temeiul art. 108 din Constituţia Romāniei, republicată, şi al art.
48 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma īn domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
ART. 1
(1) Īn anul 2009, programele naţionale de sănătate se derulează īn mod
distinct sau īn comun de Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, după caz.
(2) Programele naţionale de sănătate se finanţează de la bugetul de
stat, din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii, din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi prin
transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din alte
surse, inclusiv din donaţii şi sponsorizări, īn condiţiile legii.
(3) Programele naţionale de sănătate prevăzute īn anexă reprezintă un
ansamblu de acţiuni multianuale, organizate īn scopul evaluării,
prevenirii, tratamentului şi controlului bolilor cu impact major asupra
stării de sănătate a populaţiei. ART. 2
(1) Structura programelor naţionale de sănătate, obiectivele anuale şi
necesarul de resurse ale acestora sunt prevăzute īn anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărāre.
(2) Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate se
aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. ART. 3
(1) Programele naţionale de sănătate prevăzute īn anexă sunt elaborate,
implementate şi coordonate la nivel naţional de structurile de
specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii.
(2) Atribuţiile structurilor de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătăţii cu privire la elaborarea, implementarea şi coordonarea
programelor naţionale de sănătate sunt prevăzute īn normele tehnice de
realizare a programelor naţionale de sănătate.
(3) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate implementează şi derulează
programele naţionale de sănătate prevăzute la lit. B din anexă, conform
strategiei aprobate de Ministerul Sănătăţii. ART. 4
(1) Coordonatorii regionali şi locali din cadrul institutelor şi
centrelor de sănătate publică, respectiv din cadrul direcţiilor de
sănătate publică asigură implementarea şi monitorizarea la nivel
regional, respectiv local a programelor prevăzute la lit. A din anexă.
(2) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin casele de asigurări
de sănătate, răspunde de asigurarea, urmărirea, evidenţierea şi
controlul utilizării fondurilor aprobate, precum şi de monitorizarea,
controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă pentru
programele prevăzute la lit. B din anexă.
(3) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate transmite structurilor de
specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii prevăzute īn normele
tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate, lunar, īn
primele 10 zile ale lunii īn curs pentru luna precedentă, indicatorii
fizici şi de eficienţă pentru programele prevăzute la lit. B din anexă. ART. 5
Repartizarea fondurilor destinate programelor naţionale de sănătate
finanţate de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale
Ministerului Sănătăţii se face īn condiţiile legii. ART. 6
(1) Din sumele alocate programelor naţionale de sănătate prevăzute īn
anexă se finanţează lunar instituţiile şi furnizorii de servicii
medicale prin care se derulează programele şi subprogramele, pe baza
cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite secundari şi
terţiari, īnsoţite de documentele justificative prevăzute īn normele
tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate şi īn limita
fondurilor aprobate.
(2) Pentru realizarea atribuţiilor referitoare la programele naţionale
de sănătate prevăzute la lit. A din anexă, direcţiile de sănătate
publică pot īncheia contracte cu furnizori de servicii medicale
autorizaţi şi evaluaţi, după caz.
(3) Sumele prevăzute īn bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate pentru finanţarea programelor naţionale de sănătate
cu scop curativ prevăzute la lit. B pct. I din anexă se alocă după cum
urmează:
a) īn baza contractelor īncheiate de casele de asigurări de sănătate cu
furnizorii de servicii medicale sau cu farmaciile cu circuit deschis
prin care se derulează aceste programe;
b) īn baza contractelor īncheiate de Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate pentru servicii de hemodializă şi dializă peritoneală cu
centre-pilot sau/şi alţii cu alţi furnizori privaţi de servicii
medicale de hemodializă şi dializă peritoneală;
c) īntre casele de asigurări de sănătate şi ofertanţii desemnaţi
cāştigători ai procedurilor de achiziţie publică organizate la nivel
naţional, īn condiţiile legii. ART. 7
(1) Sumele alocate pentru programele naţionale de sănătate se cuprind
īn bugetele de venituri şi cheltuieli ale unităţilor sanitare publice,
respectiv īn veniturile furnizorilor privaţi de servicii medicale prin
care acestea se derulează şi se utilizează potrivit destinaţiilor
stabilite.
(2) Unităţile şi instituţiile sanitare publice care derulează programe
naţionale de sănătate au obligaţia gestionării eficiente a mijloacelor
materiale şi băneşti şi a organizării evidenţei contabile a
cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram, pe subdiviziunile
clasificaţiei bugetare, precum şi a organizării evidenţei nominale, pe
baza codului numeric personal, a beneficiarilor
programului/subprogramului.
(3) Furnizorii privaţi de servicii medicale care derulează programe
naţionale de sănătate au obligaţia gestionării eficiente a mijloacelor
materiale şi băneşti şi a organizării evidenţei nominale, pe baza
codului numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului. ART. 8
(1) Pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor cuprinse īn unele
programe naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de stat şi din
venituri proprii, Ministerul Sănătăţii organizează la nivel naţional
proceduri de achiziţie publică, īn condiţiile legii. Programele
naţionale de sănătate pentru care se organizează la nivel naţional
proceduri de achiziţie publică sunt prevăzute īn normele tehnice de
realizare a programelor naţionale de sănătate.
(2) Pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor cuprinse īn
programele naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de stat, din
venituri proprii şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, pentru care nu se organizează proceduri de
achiziţie publică la nivel naţional, achiziţionarea medicamentelor,
materialelor sanitare, dispozitivelor medicale şi altele asemenea se
face de instituţiile/unităţile sanitare care derulează programele
respective.
(3) Pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor cuprinse īn cadrul
unor programe naţionale de sănătate finanţate din bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate organizează proceduri de achiziţie publică la
nivel naţional. Modalitatea de contractare şi decontare a produselor
achiziţionate se aprobă prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate. Pānă la finalizarea procedurii de achiziţie
publică prin semnarea contractelor cu ofertanţii desemnaţi cāştigători,
achiziţia produselor se realizează la nivel local de unităţile sanitare
cu paturi prin care se derulează programul, la un preţ care nu poate
depăşi preţul de decontare aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii.
(4) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi
altele asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis aflate īn
relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, care se acordă
bolnavilor, precum şi pacienţilor cuprinşi īn cadrul programelor
naţionale de sănătate, se suportă la nivelul preţului de decontare
aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, īn condiţiile legii.
Prescrierea medicamentelor īn ambulatoriu se face utilizāndu-se
denumirea comună internaţională, cu excepţia cazurilor justificate
medical īn fişa medicală a pacientului, cānd prescrierea se face pe
denumire comercială.
(5) Preţul de decontare prevăzut la alin. (3), stabilit pentru
medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele
asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis, care se acordă
bolnavilor şi pacienţilor cuprinşi īn cadrul programelor naţionale de
sănătate, şi aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, īn condiţiile
legii, este preţul de vānzare stabilit conform metodologiei aprobate
prin ordin al ministrului sănătăţii şi reprezintă totodată tariful
maximal stabilit pentru acestea.
(6) Pentru medicamentele utilizate īn cadrul programelor naţionale de
sănătate care se importă cu avizul Ministerului Sănătăţii, preţul de
decontare se stabileşte īn condiţiile legii.
(7) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi
altele asemenea care se acordă, pe perioada spitalizării, bolnavilor
incluşi īn programele naţionale de sănătate, se achiziţionează de
unităţile sanitare, cu respectarea legislaţiei īn domeniul achiziţiilor
publice, la un preţ care nu poate depăşi preţul de decontare aprobat
prin ordin al ministrului sănătăţii, īn condiţiile legii.
(8) Pentru asigurarea accesului la tratament al bolnavilor cu diabet
zaharat, al celor care au efectuat transplant şi al pacienţilor cu
unele boli rare aprobate prin normele tehnice de realizare a
programelor naţionale de sănătate, medicamentele antidiabetice
specifice - antidiabetice orale şi de tipul insulinelor, medicamentele
pentru tratamentul stării posttransplant, precum şi medicamentele
pentru unele boli rare se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis
aflate īn relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.
Contravaloarea acestor medicamente se asigură prin transferuri din
bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, după caz.
(9) Medicamentele pentru tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB)
la pacienţii cu transplant hepatic se asigură prin farmaciile cu
circuit īnchis aparţinānd unităţilor sanitare prin care se derulează
programul. Contravaloarea acestor medicamente se asigură din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(10) Sumele aferente testelor de automonitorizare a glicemiei pentru
bolnavii insulinotrataţi se asigură prin transferuri din bugetul
Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate.
(11) Pentru asigurarea accesului la tratament al bolnavilor cu
afecţiuni oncologice, eliberarea medicamentelor specifice pentru
tratamentul ambulatoriu se face prin farmaciile cu circuit deschis
aflate īn relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.
(12) Contravaloarea medicamentelor necesare atāt pentru tratamentul īn
ambulatoriu, cāt şi īn spital al bolnavilor cu afecţiuni oncologice se
asigură prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum
şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(13) Medicamentele şi testele de monitorizare a tratamentului pentru
bolnavii cu HIV/SIDA cuprinşi īn Programul naţional de boli
transmisibile se achiziţionează prin licitaţie la nivel naţional,
organizată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, cu respectarea
dispoziţiilor legale īn vigoare privind achiziţiile publice.
Contravaloarea acestora se suportă din bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate.
(14) Medicamentele care se acordă pentru tratamentul īn ambulatoriu al
bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi īn Programul naţional de boli
transmisibile se eliberează prin farmaciile cu circuit īnchis
aparţinānd unităţilor sanitare prin care se derulează acest program, pe
bază de prescripţie medicală, īn condiţiile prevăzute īn normele
tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate. Īn vederea
decontării contravalorii medicamentelor specifice acordate īn cadrul
programului, aceste prescripţii se depun la casele de asigurări de
sănătate īmpreună cu borderoul centralizator şi cu documentele
justificative prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate.
(15) Materiale sanitare necesare bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi īn
Programul naţional de boli transmisibile se achiziţionează prin
licitaţie organizată de unităţile sanitare cu paturi prevăzute īn
normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate, cu
respectarea dispoziţiilor legale īn vigoare privind achiziţiile
publice. Contravaloarea acestora se suportă din bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(16) Testele de diagnostic rapide şi ELISA necesare bolnavilor cu
HIV/SIDA cuprinşi īn Programul naţional de boli transmisibile se
achiziţionează prin licitaţie la nivel naţional organizată de
Ministerul Sănătăţii, cu respectarea dispoziţiilor legale īn vigoare
privind achiziţiile publice. Contravaloarea acestora se suportă din
bugetul Ministerului Sănătăţii.
(17) Sumele aferente Programelor naţionale de sănătate profilactice
prevăzute la lit. B pct. III din anexă se asigură din bugetul
Ministerului Sănătăţii prin transferuri către bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate. ART. 9
(1) Sumele aferente obiectivelor prevăzute la lit. a) şi b) din
structura Programului naţional de boli cardiovasculare, la lit. b) din
structura Programului naţional de oncologie şi a Programului naţional
de diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de īnaltă
performanţă, la lit. c) din structura Programului naţional de diabet
zaharat şi la lit. g) din structura Programului naţional de transplant
de organe, ţesuturi şi celule de origine umană, programe cuprinse īn
cadrul Programelor naţionale privind bolile netransmisibile prevăzute
la lit. A pct. II din anexă, precum şi sumele aferente Programului
naţional de depistare precoce activă a afecţiunilor oncologice prevăzut
la lit. A pct. III din anexă se asigură din bugetul Ministerului
Sănătăţii prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
(2) Sumele aferente obiectivului prevăzut la lit. h) din structura
Programului naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de
origine umană, program prevăzut la lit. A pct. II din anexă, se asigură
din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(3) Sumele pentru controlul bolnavilor cu diabet zaharat, constānd īn
efectuarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c), aferente obiectivului
prevăzut la lit. b) din cadrul Programului naţional de diabet zaharat
din structura Programelor naţionale privind bolile netransmisibile,
prevăzut la lit. A pct. II.4 din anexă, se asigură prin transferuri din
bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, după caz.
(4) Sumele necesare pentru asigurarea testelor de automonitorizare a
glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat, aferente
obiectivului prevăzut la lit. d) din cadrul aceluiaşi program prevăzut
la lit. A pct. II.4 din anexă, se asigură prin transferuri din bugetul
Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate. Testele se eliberează prin
farmaciile cu circuit deschis, īn baza actelor adiţionale la
contractele pentru furnizare de medicamente cu şi fără contribuţie
personală īn tratamentul ambulatoriu, īncheiate de casele de asigurări
de sănătate cu farmaciile. Farmaciile cu circuit deschis sunt obligate
să elibereze testele de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu
diabet zaharat insulinotratat la preţul de decontare aprobat prin ordin
al ministrului sănătăţii, īn condiţiile legii. Condiţiile de acordare a
testelor de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat
insulinotratat se stabilesc prin normele tehnice de realizare a
programelor naţionale de sănătate.
(5) Testele de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet
zaharat insulinotratat achiziţionate de direcţiile de sănătate publică
şi unităţile sanitare se eliberează, pānă la epuizarea stocurilor, prin
farmaciile cu circuit īnchis aparţinānd unităţilor sanitare.
(6) Sumele aferente obiectivului prevăzut la lit. b) din structura
Programului naţional de boli rare şi sepsis sever cuprins īn cadrul
Programelor naţionale privind bolile netransmisibile, prevăzute la lit.
A pct. II din anexă, se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii.
Sumele necesare pentru tratamentul medicamentos al unora dintre bolile
rare prevăzute īn cuprinsul normelor tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii
prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate.
(7) Sumele aferente obiectivelor prevăzute la lit. a) şi b) din cadrul
Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei
īn asistenţa medicală primară, prevăzut la lit. A pct. X din anexă, se
asigură prin transferuri din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
(8) Valabilitatea contractelor de comodat īncheiate īntre direcţiile de
sănătate publică şi cabinetele de medicină de familie, prin care au
fost atribuite īn folosinţă gratuită tehnica de calcul şi programele
informatice necesare derulării Programului naţional privind evaluarea
stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară, se
prelungeşte pānă la data de 31 decembrie 2009, prin acte adiţionale
īncheiate īn termenul de valabilitate a contractelor.
(9) Tehnica de calcul şi programele informatice existente la nivelul
direcţiilor de sănătate publică se atribuie īn folosinţă gratuită
cabinetelor de medicină de familie care sunt īn relaţie contractuală cu
casele de asigurări de sănătate şi care, la data intrării īn vigoare a
prezentei hotărāri, nu au īncheiate contracte de comodat cu direcţiile
de sănătate publică pentru acestea.
(10) Tehnica de calcul şi programele informatice atribuite īn folosinţă
gratuită cabinetelor de medicină de familie īn condiţiile prevăzute la
alin. (8) şi (9) se utilizează pentru monitorizarea persoanelor incluse
īn programele naţionale de sănătate, precum şi pentru derularea unor
programe naţionale de sănătate la nivelul cabinetelor de medicină de
familie. ART. 10
(1) Pentru realizarea unor activităţi specifice programelor naţionale
de sănătate derulate de Ministerul Sănătăţii, unităţile sanitare
finanţate integral din venituri proprii şi instituţiile publice care
derulează programe de sănătate pot finanţa cheltuieli de personal.
(2) Activităţile pentru care se utilizează personalul prevăzut la alin.
(1) se nominalizează īn normele tehnice de realizare a programelor,
aprobate īn condiţiile legii.
(3) Pentru realizarea activităţilor şi obiectivelor cuprinse īn cadrul
programelor naţionale de sănătate ca acţiuni multianuale, unităţile de
specialitate prin care se derulează programe pot angaja personal pe
toată perioada de derulare a acestora. ART. 11
Īn sumele prevăzute pentru finanţarea programelor naţionale de sănătate
se cuprind şi cheltuielile ocazionate de monitorizarea şi controlul
acestora. ART. 12
(1) Ministerul Sănătăţii poate realiza studii, activităţi şi lucrări
aferente programelor naţionale de sănătate, prin contracte īncheiate,
īn condiţiile prevăzute de legislaţia īn domeniul achiziţiilor publice,
cu unităţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea sa.
(2) Īn contractele īncheiate cu unităţile prevăzute la alin. (1) se vor
preciza următoarele: activităţile care fac obiectul contractului,
sumele aferente fiecărei activităţi, modul de raportare şi valorificare
a rezultatelor, termenele intermediare şi termenul final de predare. Īn
funcţie de īndeplinirea acestor cerinţe va fi aprobată decontarea
contravalorii lucrărilor sau a prestaţiilor, după caz.
(3) Contractele prevăzute la alin. (1), īncheiate īntre Ministerul
Sănătăţii şi unităţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea sa,
precum şi contractele īncheiate pentru produsele şi serviciile necesare
realizării obiectivelor şi activităţilor cuprinse īn unele programe
naţionale de sănătate pentru care Ministerul Sănătăţii organizează
licitaţii la nivel naţional sunt atribuite de compartimentul intern
specializat īn domeniul achiziţiilor publice. După atribuire,
monitorizarea şi derularea contractelor se realizează de către
structurile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, īn
condiţiile prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate. ART. 13
(1) Sumele utilizate de Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate pentru finanţarea programelor naţionale de
sănătate de la data de 1 ianuarie 2009 pānă la intrarea īn vigoare a
prezentei hotărāri sunt cuprinse īn sumele aprobate pe anul 2009 pentru
programele respective.
(2) Cheltuielile angajate, lichidate şi ordonanţate īn cadrul
prevederilor bugetare aprobate pentru programele naţionale de sănătate
īn anul 2008 şi neplătite pānă la data de 31 decembrie 2008 se vor
plăti īn contul bugetului pe anul 2009.
(3) Serviciile medicale acordate īn cadrul Programului naţional de
evaluare a stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală
primară de către furnizorii de servicii medicale, rămase nedecontate la
finele anului 2008, se vor deconta īn perioada 1 ianuarie 2009 - 31
martie 2009 din fondurile prevăzute pentru Programul naţional privind
evaluarea stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară.
(4) Cheltuielile angajate īn cadrul programelor naţionale de sănătate
din creditele de angajament aprobate prin bugetul anului 2008 se
plătesc din creditele bugetare aprobate īn anul 2009 pentru programele
naţionale de sănătate. ART. 14
Īn vederea derulării īn bune condiţii a programelor naţionale de
sănătate, īn urma evaluărilor trimestriale ale indicatorilor specifici
şi īn funcţie de realizarea obiectivelor şi activităţilor propuse se
stabileşte modul de alocare a resurselor rămase neutilizate. ART. 15
Īn cadrul programului naţional de supleere a funcţiei renale la
bolnavii cu insuficienţă renală cronică, modalitatea de plată a
serviciilor de dializă este tarif pe şedinţa de hemodializă şi
tarif/pacient cu dializă peritoneală/an, tarife care sunt exprimate īn
lei şi sunt prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate. ART. 16
Instituţiile, furnizorii publici şi privaţi de servicii medicale,
precum şi farmaciile cu circuit deschis care derulează programe
naţionale de sănătate au obligaţia să respecte prevederile legale
referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor
cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date. ART. 17 Prezenta hotărāre intră īn vigoare la data de 1 aprilie 2009.
ANEXA 1
STRUCTURA programelor naţionale de sănătate, obiectivele anuale şi necesarul de resurse
A. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE ŞI CU SCOP
CURATIV FINANŢATE DIN BUGETUL MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII
Necesar de resurse: 1. Buget de stat __________________________________________________________ |
- credite de
angajament
| 402.713 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
- credite
bugetare
| 402.713 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
din
care:
|
| |_______________________________________|__________________| |
a) bunuri şi
servicii:
|
| |_______________________________________|__________________| |
- credite de
angajament
| 58.200 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
- credite
bugetare
| 58.200 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
b)
transferuri:
|
| |_______________________________________|__________________| |
- credite de
angajament
| 344.513 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
- credite
bugetare
| 344.513 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
din
care:
|
| |_______________________________________|__________________| |
Transferuri
FNUASS:
|
| |_______________________________________|__________________| |
- credite de
angajament
| 213.333 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
- credite
bugetare
| 213.333 mii lei | |_______________________________________|__________________|
2. Venituri proprii: __________________________________________________________ |
- credite de
angajament
| 927.534 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
- credite
bugetare
| 927.534 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
din
care:
|
| |_______________________________________|__________________| |
a) bunuri şi
servicii:
|
| |_______________________________________|__________________| |
- credite de
angajament
| 176.246 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
- credite
bugetare
| 176.246 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
b)
transferuri:
|
| |_______________________________________|__________________| |
- credite de
angajament
| 751.288 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
- credite
bugetare
| 751.288 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
din
care:
|
| |_______________________________________|__________________| |
Transferuri
FNUASS:
|
| |_______________________________________|__________________| |
- credite de
angajament
| 669.643 mii lei | |_______________________________________|__________________| |
- credite
bugetare
| 669.643 mii lei | |_______________________________________|__________________|
STRUCTURA:
I. Programele naţionale privind bolile transmisibile
1. Programul naţional de imunizare Obiectiv: Protejarea sănătăţii populaţiei īmpotriva principalelor boli care pot fi prevenite prin vaccinare.
2. Programul naţional de boli transmisibile (infecţie HIV, tuberculoză,
infecţii cu transmitere sexuală şi alte boli transmisibile prioritare) Obiectiv:
Supravegherea şi controlul infecţiei HIV/SIDA, tuberculozei,
infecţiilor cu transmitere sexuală şi ale altor boli transmisibile
prioritare. Structura: 2.1. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile prioritare; 2.2. Subprogramul de supraveghere şi control al infecţiei HIV; 2.3. Subprogramul de supraveghere şi control al tuberculozei; 2.4. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor cu transmitere sexuală.
3. Programul naţional de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale Obiectiv:
Creşterea calităţii serviciilor medicale īn unităţile sanitare cu
paturi prin reducerea riscului la infecţie nosocomială.
4. Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă Obiectiv:
Protejarea sănătăţii publice prin prevenirea īmbolnăvirilor asociate
factorilor de risc determinanţi din mediul de viaţă şi muncă.
5. Programul naţional de hematologie şi securitate transfuzională Obiectiv: Asigurarea cu sānge şi componente sanguine, īn condiţii de maximă siguranţă şi cost-eficienţă.
6. Programul naţional pentru asigurarea managementului programelor naţionale privind bolile transmisibile Obiective:
a) asigurarea coordonării tehnice a programelor naţionale privind
bolile transmisibile la nivel naţional, regional şi local;
b) asigurarea pregătirii şi formării profesionale corespunzătoare a
personalului cu responsabilităţi īn derularea programelor naţionale de
sănătate privind bolile transmisibile; c) asigurarea sistemului informaţional şi informatic, naţional şi internaţional.
II. Programele naţionale privind bolile netransmisibile
1. Programul naţional de boli cardiovasculare Obiective: a) prevenţia bolilor cardiovasculare; b) tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare; c) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de boli cardiovasculare. Structura: 1.1. Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovasculari; 1.2. Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare prin: a) proceduri de dilatare percutană a stenozelor arteriale; b) proceduri de electrofiziologie a aritmiilor; c) proceduri de chirurgie cardiovasculară; d) implantare de stimulatoare cardiace īn bradiaritmii; e) implantare de defibrilatoare interne īn aritmii severe, rezistente la tratament convenţional; f) implantare de dispozitive de resincronizare cardiacă īn insuficienţa cardiacă severă.
2. Programul naţional de oncologie Obiective: a) profilaxia cancerului de col uterin prin vaccinarea HPV a populaţiei feminine eligibile; b) tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice; c) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de cancer.
3. Programul naţional de sănătate mintală Obiective:
a) asigurarea accesibilităţii, continuităţii şi calităţii serviciilor
pentru persoanele cu probleme severe de sănătate mintală;
b) asigurarea accesibilităţii, continuităţii şi calităţii serviciilor
pentru persoanele cu tulburări legate de consumul de substanţe
psihoactive; c) prevenirea consumului de droguri şi asigurarea tratamentului specific la persoanele cu toxicodependenţă; d) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de psihiatrie. Structura: 3.1. Subprogramul de profilaxie īn patologia psihiatrică şi psihosocială; 3.2. Subprogramul de prevenire şi tratament ale toxicodependenţelor.
4. Programul naţional de diabet zaharat Obiective: a) depistarea precoce a copiilor cu diabet zaharat şi a adulţilor cu diabet zaharat;
b) prevenţia secundară a diabetului zaharat prin depistarea precoce a
complicaţiilor acestuia [inclusiv prin dozarea hemoglobinei glicozilate
(HbA 1c)]; c) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet zaharat; d) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi; e) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de diabet zaharat.
5. Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană Obiective:
a) creşterea numărului de donatori vii, donatori aflaţi īn moarte
cerebrală, precum şi de donatori fără activitate cardiacă; b) coordonarea activităţilor de transplant; c) asigurarea testării imunologice şi virusologice a potenţialilor donatori, precum şi a receptorilor; d) menţinerea īn condiţii fiziologice a donatorilor decedaţi;
e) realizarea intervenţiilor chirurgicale şi/sau a procedurilor
terapeutice necesare efectuării procedurilor de transplant; f) asigurarea īngrijirilor postoperatorii necesare bolnavilor transplantaţi; g) tratamentul stării posttransplant īn ambulatoriu a pacienţilor cu transplant; h) tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la pacienţii cu transplant hepatic; i) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de transplant.
6. Programul naţional de diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de īnaltă performanţă Obiectiv:
a) asigurarea investigaţiilor diagnostice şi a tratamentului
chirurgical al unor afecţiuni complexe cu ajutorul dispozitivelor de
īnaltă performanţă; b) tratamentul surdităţii prin proteze auditive implantabile. Structura:
6.1. Subprogramul de tratament chirurgical al unor afecţiuni complexe
prin chirurgie minim invazivă asistată robotic; 6.2. Subprogramul de radiologie intervenţională; 6.3. Subprogramul de utilizare a suturilor mecanice īn chirurgia generală;
6.4. Subprogram de utilizare a plaselor sintetice īn chirurgia
parietală abdominală deschisă şi laparoscopică;
6.5. Subprogramul de tratament al surdităţii prin proteze auditive
implantabile (implant cohlear şi proteze auditive).
7. Programul naţional de boli endocrine Obiective:
Prevenirea şi depistarea precoce a afecţiunilor endocrine cu impact
major asupra stării de sănătate a populaţiei īn scopul: a) creşterii calităţii vieţii la climacterium şi profilaxiei osteoporozei; b) scăderii morbidităţii prin guşa datorată carenţei de iod şi a complicaţiilor sale; c) diagnosticării precoce a tumorilor endocrine evolutive şi delimitării lor de incidentaloame.
8. Programul naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever Obiective: a) diagnosticarea precoce şi prevenirea complicaţiilor la bolnavii cu boli rare şi sepsis sever; b) tratamentul medicamentos al bolnavilor cu boli rare şi sepsis sever;
c) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de
hemofilie şi talasemie, Registrului naţional de hipertensiune arterială
pulmonară, Registrului naţional al bolilor rare şi Registrului naţional
de sepsis.
9. Programul naţional de urgenţă prespitalicească Obiective:
a) creşterea calităţii serviciilor medicale de urgenţă prin formarea
continuă a personalului din cadrul serviciilor de urgenţă; b) creşterea accesului populaţiei la servicii medicale de urgenţă adecvate, indiferent de zona de reşedinţă;
c) crearea capacităţii de răspuns din punct de vedere medical la
situaţii de urgenţă majore (accidente colective, nucleare, biologice,
chimice, dezastre naturale) şi organizarea unui sistem eficient de
colaborare a unităţilor sanitare implicate īn servicii de urgenţă cu
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă.
III. Programul naţional de depistare precoce activă a afecţiunilor oncologice
Obiectiv: Diagnosticarea īn stadii incipiente a afecţiunilor oncologice (cancer de col uterin, mamar) Structura: 1. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului de col uterin; 2. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului mamar.
IV. Programul naţional de promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate
Obiectiv:
Īmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin promovarea unui stil
de viaţă sănătos şi combaterea principalilor factori de risc. Structură: 1. Subprogramul de informare, educare, comunicare pentru prevenirea bolilor cardiovasculare; 2. Subprogramul de informare, educare, comunicare pentru prevenirea cancerului de col uterin; 3. Subprogramul de promovare a unui stil de viaţă sănătos; 4. Subprogramul de prevenire şi combatere a consumului de tutun.
V. Programul naţional de sănătate a femeii şi copilului
Obiective:
a) creşterea accesului şi calităţii serviciilor specifice de sănătate a
reproducerii pentru prevenirea sarcinilor nedorite, morbidităţii şi
mortalităţii materne;
b) regionalizarea īngrijirilor perinatale pentru copiii cu greutate
mică la naştere sau alte patologii grave īn perioada perinatală;
c) realizarea screeningului la naştere al unor afecţiuni cu un
potenţial invalidant şi posibilităţi de prevenţie a handicapului; d) ameliorarea stării de nutriţie a gravidei şi a copilului sub un an; e) depistarea precoce şi prevenirea secundară a unor complicaţii la unele boli cronice ale copilului. Structura: 1. Subprogramul de creştere a accesului la servicii moderne de planificare familială;
2. Subprogramul de creştere a accesului, calităţii şi eficienţei
serviciilor medicale specifice pentru gravidă şi lăuză;
3. Subprogramul de profilaxie şi diagnostic pre- şi postnatal al
malformaţiilor şi/sau al unor afecţiuni genetice; 4. Subprogramul de profilaxie a sindromului de izoimunizare Rh;
5. Subprogramul de prevenire a deceselor neonatale prin creşterea
accesului la īngrijiri adecvate īn unităţi regionale şi de evaluare a
mortalităţii neonatale;
6. Subprogramul de screening neonatal pentru depistarea fenilcetonuriei
şi hipotiroidismului congenital, precum şi confirmarea diagnosticului
şi tratamentul specific al cazurilor depistate; 7. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce a deficienţelor de auz;
8. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce a retinopatiei
de prematuritate, tratamentul şi dispensarizarea bolnavilor; 9. Subprogramul de promovare a alăptării;
10. Subprogramul de profilaxie a distrofiei la copiii cu vārstă
cuprinsă īntre 0 - 12 luni, care nu beneficiază de lapte matern prin
administrare de lapte praf; 11. Subprogramul de profilaxie a malnutriţiei la copii cu greutate mică la naştere; 12. Subprogramul de profilaxie a anemiei feriprive la gravidă; 13. Subprogramul de profilaxie a anemiei feriprive la sugar; 14. Subprogramul de profilaxie a rahitismului carenţial al copilului;
15. Subprogramul de diagnostic precoce, prevenţie primară şi secundară,
precum şi de monitorizare a unor afecţiuni cronice la copil;
16. Subprogramul de prevenire a complicaţiilor, prin diagnostic
precoce, tratament medicamentos specific şi recuperare
neuropsihomotorie pentru următoarele afecţiuni: epilepsia, paraliziile
cerebrale, īntārzierile neuropsihomotorii de cauze multifactoriale;
17. Subprogramul de profilaxie a infecţiei cu virusul respirator
sinciţial la copiii cu risc crescut de infecţie; 18. Subprogramul de monitorizare şi evaluare a Programului naţional de sănătate a femeii şi copilului.
VI. Programul naţional de administraţie sanitară
Obiective:
a) realizarea descentralizării sistemului sanitar īn scopul asigurării
accesului egal al persoanelor la īngrijiri de sănătate de bază şi al
creşterii calităţii vieţii prin īmbunătăţirea stării de sănătate a
populaţiei;
b) evaluarea performanţei spitalelor īn scopul īmbunătăţirii asistenţei
spitaliceşti şi a performanţei sistemului spitalicesc din Romānia;
c) realizarea şi implementarea la nivel naţional a ghidurilor clinice
pentru afecţiunile cu impact major asupra serviciilor de sănătate; d) evaluarea şi īmbunătăţirea managementului programelor naţionale de sănătate. Structura: 1. Subprogramul de descentralizare a sistemului sanitar; 2. Subprogramul de evaluare a performanţei spitalelor; 3. Subprogramul de dezvoltare a ghidurilor clinice; 4. Subprogramul de evaluare şi īmbunătăţire a managementului programelor naţionale de sănătate.
VII. Programul naţional de tratament īn străinătate
Obiectiv:
Asigurarea accesului la investigaţii şi tratament īn străinătate pentru
afecţiunile care nu pot fi tratate īn ţară.
VIII. Programul pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor
Obiectiv:
Asigurarea compensării cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor
pentru pensionarii cu venituri realizate numai din pensii de pānă la
600 lei/lună.
IX. Programul naţional de asistenţă medicală comunitară şi acţiuni pentru sănătate
Obiective:
a) īmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei, prin creşterea
accesului la servicii medicale furnizate la nivel comunitar al
populaţiei vulnerabile, din zone defavorizate;
b) constituirea echipelor multidisciplinare care se vor implica īn
desfăşurarea activităţilor din domeniul asistenţei medicale comunitare,
adaptate nevoilor acestora; c) implicarea comunităţii īn identificarea problemelor medicosociale ale acesteia.
X. Programul naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară
Obiective:
a) decontarea contravalorii serviciilor prestate īn baza contractelor
īncheiate cu medicii de familie care au fost efectuate pānă la data de
31 decembrie 2008;
b) decontarea contravalorii serviciilor prestate īn baza contractelor
īncheiate cu furnizorii de servicii medicale paraclinice care au fost
efectuate pānă la data de 31 ianuarie 2009; c) evaluarea finală a datelor obţinute.
B. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE ŞI CU SCOP
CURATIV, FINANŢATE DIN BUGETUL FONDULUI NAŢIONAL UNIC DE ASIGURĂRI DE
SĂNĂTATE
Necesar de resurse: ___________________________________________________________________ |
Bugetul
FNUASS:
|
| |_______________________________________________|___________________| |
- credite de
angajament
| 2.247.276 mii lei | |_______________________________________________|___________________| |
- credite
bugetare
| 2.247.276 mii lei | |_______________________________________________|___________________| |
din
care:
|
| |_______________________________________________|___________________| |
Transferuri din bugetul Ministerului
Sănătăţii|
| |_______________________________________________|___________________| |
- credite de
angajament
| 882.976 mii lei | |_______________________________________________|___________________| |
- credite
bugetare
| 882.976 mii lei | |_______________________________________________|___________________|
STRUCTURA:
I. Programe naţionale de sănătate cu scop curativ
1. Programul naţional de boli transmisibile: Obiective: a) tratamentul şi monitorizarea persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere; b) tratamentul bolnavilor cu tuberculoză. Structura:
1.1. Subprogramul de tratament şi monitorizare a persoanelor cu
infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere; 1.2. Subprogramul de tratament al bolnavilor cu tuberculoză.
2. Programul naţional de boli cardiovasculare Obiectiv: Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare prin: a) proceduri de dilatare percutană a stenozelor arteriale; b) proceduri de electrofiziologie a aritmiilor; c) proceduri de chirurgie cardiovasculară; d) implantare de stimulatoare cardiace īn bradiaritmii; e) implantare de defibrilatoare interne īn aritmii severe, rezistente la tratament convenţional; f) resincronizare cardiacă īn insuficienţa cardiacă severă.
3. Programul naţional de oncologie Obiectiv: Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni oncologice.
4. Programul naţional de boli neurologice Structură: 4.1. Subprogramul de tratament al sclerozei multiple;
4.2. Subprogramul de tratament al surdităţii prin proteze auditive
implantabile (implant cohlear şi proteze auditive).
5. Programul naţional de diabet zaharat Obiective: a) prevenţia secundară a diabetului zaharat [prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)]; b) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet zaharat; c) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi.
6. Programul naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever Obiectiv:
Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu boli rare prevăzute īn
normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.
7. Programul naţional de boli endocrine Obiectiv: Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu osteoporoză, guşă datorată carenţei de iod şi proliferări maligne
8. Programul naţional de ortopedie Obiectiv: Tratamentul a) bolnavilor cu afecţiuni articulare prin endoprotezare;
b) pierderilor osoase importante epifizo-metafizare de cauză tumorală
sau netumorală endoproteze articulare tumorale; c) bolnavilor cu diformităţi de coloană vertebrală prin implant segmentar de coloană.
9. Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană Obiective: a) tratamentul stării posttransplant īn ambulatoriu a pacienţilor cu transplant; b) tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la pacienţii cu transplant hepatic.
10. Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică Obiectiv:
Asigurarea serviciilor de supleere renală, inclusiv medicamente şi
materiale sanitare specifice, transportul nemedicalizat al pacienţilor
hemodilizaţi de la şi la domiciliul pacienţilor, transportul lunar al
medicamentelor şi materialelor sanitare specifice dializei peritoneale
la domiciliul pacienţilor.
II. Programul naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară
Obiective:
a) decontarea contravalorii serviciilor prestate īn baza contractelor
īncheiate cu medicii de familie care au fost efectuate pānă la data de
31 decembrie 2008;
b) decontarea contravalorii serviciilor prestate īn baza contractelor
īncheiate cu furnizorii de servicii medicale paraclinice care au fost
efectuate pānă la data de 31 ianuarie 2009; c) evaluarea finală a datelor obţinute.
III. Programele naţionale de sănătate profilactice
1. Programul naţional de prevenţie a bolilor cardiovasculare Obiectiv: Prevenţia bolilor cardiovasculare. Structură: Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovasculari 2. Programul naţional de depistare precoce activă a afecţiunilor oncologice Obiectiv: Diagnosticarea īn stadii incipiente a afecţiunilor oncologice (cancer de col uterin, mamar). Structură: 2.1. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului de col uterin; 2.2. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului mamar.