DIRECŢIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ A JUDEŢULUI CLUJ
Cluj-Napoca, 400158, Str. Constanţa nr. 5, etaj I; Telefon: 0264-433-645; Fax: 0264-530-388
Web: www.dspcluj.ro; E-mail: dspj.cluj@dspcluj.ro; dspj.cluj@wawenet.ro


 

 

 

Pagina principală

Legislaţie


HOTĂRĀRE   Nr. 367 din 25 martie 2009

pentru aprobarea programelor naţionale de sănătate īn anul 2009


EMITENT:      GUVERNUL ROMĀNIEI
PUBLICATĂ ĪN: MONITORUL OFICIAL  NR. 202 din 31 martie 2009
    
    Īn temeiul art. 108 din Constituţia Romāniei, republicată, şi al art. 48 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma īn domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,

    Guvernul Romāniei adoptă prezenta hotărāre.

    ART. 1
    (1) Īn anul 2009, programele naţionale de sănătate se derulează īn mod distinct sau īn comun de Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, după caz.
    (2) Programele naţionale de sănătate se finanţează de la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii, din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din alte surse, inclusiv din donaţii şi sponsorizări, īn condiţiile legii.
    (3) Programele naţionale de sănătate prevăzute īn anexă reprezintă un ansamblu de acţiuni multianuale, organizate īn scopul evaluării, prevenirii, tratamentului şi controlului bolilor cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei.
    ART. 2
    (1) Structura programelor naţionale de sănătate, obiectivele anuale şi necesarul de resurse ale acestora sunt prevăzute īn anexa care face parte integrantă din prezenta hotărāre.
    (2) Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
    ART. 3
    (1) Programele naţionale de sănătate prevăzute īn anexă sunt elaborate, implementate şi coordonate la nivel naţional de structurile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii.
    (2) Atribuţiile structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii cu privire la elaborarea, implementarea şi coordonarea programelor naţionale de sănătate sunt prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.
    (3) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate implementează şi derulează programele naţionale de sănătate prevăzute la lit. B din anexă, conform strategiei aprobate de Ministerul Sănătăţii.
    ART. 4
    (1) Coordonatorii regionali şi locali din cadrul institutelor şi centrelor de sănătate publică, respectiv din cadrul direcţiilor de sănătate publică asigură implementarea şi monitorizarea la nivel regional, respectiv local a programelor prevăzute la lit. A din anexă.
    (2) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin casele de asigurări de sănătate, răspunde de asigurarea, urmărirea, evidenţierea şi controlul utilizării fondurilor aprobate, precum şi de monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă pentru programele prevăzute la lit. B din anexă.
    (3) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate transmite structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate, lunar, īn primele 10 zile ale lunii īn curs pentru luna precedentă, indicatorii fizici şi de eficienţă pentru programele prevăzute la lit. B din anexă.
    ART. 5
    Repartizarea fondurilor destinate programelor naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii se face īn condiţiile legii.
    ART. 6
    (1) Din sumele alocate programelor naţionale de sănătate prevăzute īn anexă se finanţează lunar instituţiile şi furnizorii de servicii medicale prin care se derulează programele şi subprogramele, pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite secundari şi terţiari, īnsoţite de documentele justificative prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate şi īn limita fondurilor aprobate.
    (2) Pentru realizarea atribuţiilor referitoare la programele naţionale de sănătate prevăzute la lit. A din anexă, direcţiile de sănătate publică pot īncheia contracte cu furnizori de servicii medicale autorizaţi şi evaluaţi, după caz.
    (3) Sumele prevăzute īn bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru finanţarea programelor naţionale de sănătate cu scop curativ prevăzute la lit. B pct. I din anexă se alocă după cum urmează:
    a) īn baza contractelor īncheiate de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de servicii medicale sau cu farmaciile cu circuit deschis prin care se derulează aceste programe;
    b) īn baza contractelor īncheiate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pentru servicii de hemodializă şi dializă peritoneală cu centre-pilot sau/şi alţii cu alţi furnizori privaţi de servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală;
    c) īntre casele de asigurări de sănătate şi ofertanţii desemnaţi cāştigători ai procedurilor de achiziţie publică organizate la nivel naţional, īn condiţiile legii.
    ART. 7
    (1) Sumele alocate pentru programele naţionale de sănătate se cuprind īn bugetele de venituri şi cheltuieli ale unităţilor sanitare publice, respectiv īn veniturile furnizorilor privaţi de servicii medicale prin care acestea se derulează şi se utilizează potrivit destinaţiilor stabilite.
    (2) Unităţile şi instituţiile sanitare publice care derulează programe naţionale de sănătate au obligaţia gestionării eficiente a mijloacelor materiale şi băneşti şi a organizării evidenţei contabile a cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram, pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, precum şi a organizării evidenţei nominale, pe baza codului numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului.
    (3) Furnizorii privaţi de servicii medicale care derulează programe naţionale de sănătate au obligaţia gestionării eficiente a mijloacelor materiale şi băneşti şi a organizării evidenţei nominale, pe baza codului numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului.
    ART. 8
    (1) Pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor cuprinse īn unele programe naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de stat şi din venituri proprii, Ministerul Sănătăţii organizează la nivel naţional proceduri de achiziţie publică, īn condiţiile legii. Programele naţionale de sănătate pentru care se organizează la nivel naţional proceduri de achiziţie publică sunt prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.
    (2) Pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor cuprinse īn programele naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de stat, din venituri proprii şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, pentru care nu se organizează proceduri de achiziţie publică la nivel naţional, achiziţionarea medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale şi altele asemenea se face de instituţiile/unităţile sanitare care derulează programele respective.
    (3) Pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor cuprinse īn cadrul unor programe naţionale de sănătate finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate organizează proceduri de achiziţie publică la nivel naţional. Modalitatea de contractare şi decontare a produselor achiziţionate se aprobă prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Pānă la finalizarea procedurii de achiziţie publică prin semnarea contractelor cu ofertanţii desemnaţi cāştigători, achiziţia produselor se realizează la nivel local de unităţile sanitare cu paturi prin care se derulează programul, la un preţ care nu poate depăşi preţul de decontare aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii.
    (4) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis aflate īn relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, care se acordă bolnavilor, precum şi pacienţilor cuprinşi īn cadrul programelor naţionale de sănătate, se suportă la nivelul preţului de decontare aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, īn condiţiile legii. Prescrierea medicamentelor īn ambulatoriu se face utilizāndu-se denumirea comună internaţională, cu excepţia cazurilor justificate medical īn fişa medicală a pacientului, cānd prescrierea se face pe denumire comercială.
    (5) Preţul de decontare prevăzut la alin. (3), stabilit pentru medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis, care se acordă bolnavilor şi pacienţilor cuprinşi īn cadrul programelor naţionale de sănătate, şi aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, īn condiţiile legii, este preţul de vānzare stabilit conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii şi reprezintă totodată tariful maximal stabilit pentru acestea.
    (6) Pentru medicamentele utilizate īn cadrul programelor naţionale de sănătate care se importă cu avizul Ministerului Sănătăţii, preţul de decontare se stabileşte īn condiţiile legii.
    (7) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea care se acordă, pe perioada spitalizării, bolnavilor incluşi īn programele naţionale de sănătate, se achiziţionează de unităţile sanitare, cu respectarea legislaţiei īn domeniul achiziţiilor publice, la un preţ care nu poate depăşi preţul de decontare aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, īn condiţiile legii.
    (8) Pentru asigurarea accesului la tratament al bolnavilor cu diabet zaharat, al celor care au efectuat transplant şi al pacienţilor cu unele boli rare aprobate prin normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate, medicamentele antidiabetice specifice - antidiabetice orale şi de tipul insulinelor, medicamentele pentru tratamentul stării posttransplant, precum şi medicamentele pentru unele boli rare se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis aflate īn relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate. Contravaloarea acestor medicamente se asigură prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, după caz.
    (9) Medicamentele pentru tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la pacienţii cu transplant hepatic se asigură prin farmaciile cu circuit īnchis aparţinānd unităţilor sanitare prin care se derulează programul. Contravaloarea acestor medicamente se asigură din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (10) Sumele aferente testelor de automonitorizare a glicemiei pentru bolnavii insulinotrataţi se asigură prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (11) Pentru asigurarea accesului la tratament al bolnavilor cu afecţiuni oncologice, eliberarea medicamentelor specifice pentru tratamentul ambulatoriu se face prin farmaciile cu circuit deschis aflate īn relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.
    (12) Contravaloarea medicamentelor necesare atāt pentru tratamentul īn ambulatoriu, cāt şi īn spital al bolnavilor cu afecţiuni oncologice se asigură prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (13) Medicamentele şi testele de monitorizare a tratamentului pentru bolnavii cu HIV/SIDA cuprinşi īn Programul naţional de boli transmisibile se achiziţionează prin licitaţie la nivel naţional, organizată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, cu respectarea dispoziţiilor legale īn vigoare privind achiziţiile publice. Contravaloarea acestora se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (14) Medicamentele care se acordă pentru tratamentul īn ambulatoriu al bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi īn Programul naţional de boli transmisibile se eliberează prin farmaciile cu circuit īnchis aparţinānd unităţilor sanitare prin care se derulează acest program, pe bază de prescripţie medicală, īn condiţiile prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate. Īn vederea decontării contravalorii medicamentelor specifice acordate īn cadrul programului, aceste prescripţii se depun la casele de asigurări de sănătate īmpreună cu borderoul centralizator şi cu documentele justificative prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.
    (15) Materiale sanitare necesare bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi īn Programul naţional de boli transmisibile se achiziţionează prin licitaţie organizată de unităţile sanitare cu paturi prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate, cu respectarea dispoziţiilor legale īn vigoare privind achiziţiile publice. Contravaloarea acestora se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (16) Testele de diagnostic rapide şi ELISA necesare bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi īn Programul naţional de boli transmisibile se achiziţionează prin licitaţie la nivel naţional organizată de Ministerul Sănătăţii, cu respectarea dispoziţiilor legale īn vigoare privind achiziţiile publice. Contravaloarea acestora se suportă din bugetul Ministerului Sănătăţii.
    (17) Sumele aferente Programelor naţionale de sănătate profilactice prevăzute la lit. B pct. III din anexă se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    ART. 9
    (1) Sumele aferente obiectivelor prevăzute la lit. a) şi b) din structura Programului naţional de boli cardiovasculare, la lit. b) din structura Programului naţional de oncologie şi a Programului naţional de diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de īnaltă performanţă, la lit. c) din structura Programului naţional de diabet zaharat şi la lit. g) din structura Programului naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană, programe cuprinse īn cadrul Programelor naţionale privind bolile netransmisibile prevăzute la lit. A pct. II din anexă, precum şi sumele aferente Programului naţional de depistare precoce activă a afecţiunilor oncologice prevăzut la lit. A pct. III din anexă se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (2) Sumele aferente obiectivului prevăzut la lit. h) din structura Programului naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană, program prevăzut la lit. A pct. II din anexă, se asigură din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (3) Sumele pentru controlul bolnavilor cu diabet zaharat, constānd īn efectuarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c), aferente obiectivului prevăzut la lit. b) din cadrul Programului naţional de diabet zaharat din structura Programelor naţionale privind bolile netransmisibile, prevăzut la lit. A pct. II.4 din anexă, se asigură prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, după caz.
    (4) Sumele necesare pentru asigurarea testelor de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat, aferente obiectivului prevăzut la lit. d) din cadrul aceluiaşi program prevăzut la lit. A pct. II.4 din anexă, se asigură prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. Testele se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis, īn baza actelor adiţionale la contractele pentru furnizare de medicamente cu şi fără contribuţie personală īn tratamentul ambulatoriu, īncheiate de casele de asigurări de sănătate cu farmaciile. Farmaciile cu circuit deschis sunt obligate să elibereze testele de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat la preţul de decontare aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, īn condiţiile legii. Condiţiile de acordare a testelor de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat se stabilesc prin normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.
    (5) Testele de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat achiziţionate de direcţiile de sănătate publică şi unităţile sanitare se eliberează, pānă la epuizarea stocurilor, prin farmaciile cu circuit īnchis aparţinānd unităţilor sanitare.
    (6) Sumele aferente obiectivului prevăzut la lit. b) din structura Programului naţional de boli rare şi sepsis sever cuprins īn cadrul Programelor naţionale privind bolile netransmisibile, prevăzute la lit. A pct. II din anexă, se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii. Sumele necesare pentru tratamentul medicamentos al unora dintre bolile rare prevăzute īn cuprinsul normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (7) Sumele aferente obiectivelor prevăzute la lit. a) şi b) din cadrul Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară, prevăzut la lit. A pct. X din anexă, se asigură prin transferuri din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
    (8) Valabilitatea contractelor de comodat īncheiate īntre direcţiile de sănătate publică şi cabinetele de medicină de familie, prin care au fost atribuite īn folosinţă gratuită tehnica de calcul şi programele informatice necesare derulării Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară, se prelungeşte pānă la data de 31 decembrie 2009, prin acte adiţionale īncheiate īn termenul de valabilitate a contractelor.
    (9) Tehnica de calcul şi programele informatice existente la nivelul direcţiilor de sănătate publică se atribuie īn folosinţă gratuită cabinetelor de medicină de familie care sunt īn relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate şi care, la data intrării īn vigoare a prezentei hotărāri, nu au īncheiate contracte de comodat cu direcţiile de sănătate publică pentru acestea.
    (10) Tehnica de calcul şi programele informatice atribuite īn folosinţă gratuită cabinetelor de medicină de familie īn condiţiile prevăzute la alin. (8) şi (9) se utilizează pentru monitorizarea persoanelor incluse īn programele naţionale de sănătate, precum şi pentru derularea unor programe naţionale de sănătate la nivelul cabinetelor de medicină de familie.
    ART. 10
    (1) Pentru realizarea unor activităţi specifice programelor naţionale de sănătate derulate de Ministerul Sănătăţii, unităţile sanitare finanţate integral din venituri proprii şi instituţiile publice care derulează programe de sănătate pot finanţa cheltuieli de personal.
    (2) Activităţile pentru care se utilizează personalul prevăzut la alin. (1) se nominalizează īn normele tehnice de realizare a programelor, aprobate īn condiţiile legii.
    (3) Pentru realizarea activităţilor şi obiectivelor cuprinse īn cadrul programelor naţionale de sănătate ca acţiuni multianuale, unităţile de specialitate prin care se derulează programe pot angaja personal pe toată perioada de derulare a acestora.
    ART. 11
    Īn sumele prevăzute pentru finanţarea programelor naţionale de sănătate se cuprind şi cheltuielile ocazionate de monitorizarea şi controlul acestora.
    ART. 12
    (1) Ministerul Sănătăţii poate realiza studii, activităţi şi lucrări aferente programelor naţionale de sănătate, prin contracte īncheiate, īn condiţiile prevăzute de legislaţia īn domeniul achiziţiilor publice, cu unităţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea sa.
    (2) Īn contractele īncheiate cu unităţile prevăzute la alin. (1) se vor preciza următoarele: activităţile care fac obiectul contractului, sumele aferente fiecărei activităţi, modul de raportare şi valorificare a rezultatelor, termenele intermediare şi termenul final de predare. Īn funcţie de īndeplinirea acestor cerinţe va fi aprobată decontarea contravalorii lucrărilor sau a prestaţiilor, după caz.
    (3) Contractele prevăzute la alin. (1), īncheiate īntre Ministerul Sănătăţii şi unităţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea sa, precum şi contractele īncheiate pentru produsele şi serviciile necesare realizării obiectivelor şi activităţilor cuprinse īn unele programe naţionale de sănătate pentru care Ministerul Sănătăţii organizează licitaţii la nivel naţional sunt atribuite de compartimentul intern specializat īn domeniul achiziţiilor publice. După atribuire, monitorizarea şi derularea contractelor se realizează de către structurile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, īn condiţiile prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.
    ART. 13
    (1) Sumele utilizate de Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pentru finanţarea programelor naţionale de sănătate de la data de 1 ianuarie 2009 pānă la intrarea īn vigoare a prezentei hotărāri sunt cuprinse īn sumele aprobate pe anul 2009 pentru programele respective.
    (2) Cheltuielile angajate, lichidate şi ordonanţate īn cadrul prevederilor bugetare aprobate pentru programele naţionale de sănătate īn anul 2008 şi neplătite pānă la data de 31 decembrie 2008 se vor plăti īn contul bugetului pe anul 2009.
    (3) Serviciile medicale acordate īn cadrul Programului naţional de evaluare a stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară de către furnizorii de servicii medicale, rămase nedecontate la finele anului 2008, se vor deconta īn perioada 1 ianuarie 2009 - 31 martie 2009 din fondurile prevăzute pentru Programul naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară.
    (4) Cheltuielile angajate īn cadrul programelor naţionale de sănătate din creditele de angajament aprobate prin bugetul anului 2008 se plătesc din creditele bugetare aprobate īn anul 2009 pentru programele naţionale de sănătate.
    ART. 14
    Īn vederea derulării īn bune condiţii a programelor naţionale de sănătate, īn urma evaluărilor trimestriale ale indicatorilor specifici şi īn funcţie de realizarea obiectivelor şi activităţilor propuse se stabileşte modul de alocare a resurselor rămase neutilizate.
    ART. 15
    Īn cadrul programului naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică, modalitatea de plată a serviciilor de dializă este tarif pe şedinţa de hemodializă şi tarif/pacient cu dializă peritoneală/an, tarife care sunt exprimate īn lei şi sunt prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.
    ART. 16
    Instituţiile, furnizorii publici şi privaţi de servicii medicale, precum şi farmaciile cu circuit deschis care derulează programe naţionale de sănătate au obligaţia să respecte prevederile legale referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
    ART. 17
    Prezenta hotărāre intră īn vigoare la data de 1 aprilie 2009.

    ANEXA 1

                                STRUCTURA
programelor naţionale de sănătate, obiectivele anuale şi necesarul de resurse

    A. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE ŞI CU SCOP CURATIV FINANŢATE DIN BUGETUL MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII

    Necesar de resurse:
    1. Buget de stat
 __________________________________________________________
| - credite de angajament               |  402.713 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| - credite bugetare                    |  402.713 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
|     din care:                         |                  |
|_______________________________________|__________________|
| a) bunuri şi servicii:                |                  |
|_______________________________________|__________________|
| - credite de angajament               |   58.200 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| - credite bugetare                    |   58.200 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| b) transferuri:                       |                  |
|_______________________________________|__________________|
| - credite de angajament               |  344.513 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| - credite bugetare                    |  344.513 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
|     din care:                         |                  |
|_______________________________________|__________________|
| Transferuri FNUASS:                   |                  |
|_______________________________________|__________________|
| - credite de angajament               |  213.333 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| - credite bugetare                    |  213.333 mii lei |
|_______________________________________|__________________|

    2. Venituri proprii:
 __________________________________________________________
| - credite de angajament               |  927.534 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| - credite bugetare                    |  927.534 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
|     din care:                         |                  |
|_______________________________________|__________________|
| a) bunuri şi servicii:                |                  |
|_______________________________________|__________________|
| - credite de angajament               |  176.246 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| - credite bugetare                    |  176.246 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| b) transferuri:                       |                  |
|_______________________________________|__________________|
| - credite de angajament               |  751.288 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| - credite bugetare                    |  751.288 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
|     din care:                         |                  |
|_______________________________________|__________________|
| Transferuri FNUASS:                   |                  |
|_______________________________________|__________________|
| - credite de angajament               |  669.643 mii lei |
|_______________________________________|__________________|
| - credite bugetare                    |  669.643 mii lei |
|_______________________________________|__________________|

    STRUCTURA:

    I. Programele naţionale privind bolile transmisibile

    1. Programul naţional de imunizare
    Obiectiv:
    Protejarea sănătăţii populaţiei īmpotriva principalelor boli care pot fi prevenite prin vaccinare.

    2. Programul naţional de boli transmisibile (infecţie HIV, tuberculoză, infecţii cu transmitere sexuală şi alte boli transmisibile prioritare)
    Obiectiv:
    Supravegherea şi controlul infecţiei HIV/SIDA, tuberculozei, infecţiilor cu transmitere sexuală şi ale altor boli transmisibile prioritare.
    Structura:
    2.1. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile prioritare;
    2.2. Subprogramul de supraveghere şi control al infecţiei HIV;
    2.3. Subprogramul de supraveghere şi control al tuberculozei;
    2.4. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor cu transmitere sexuală.

    3. Programul naţional de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale
    Obiectiv:
    Creşterea calităţii serviciilor medicale īn unităţile sanitare cu paturi prin reducerea riscului la infecţie nosocomială.

    4. Programul naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă
    Obiectiv:
    Protejarea sănătăţii publice prin prevenirea īmbolnăvirilor asociate factorilor de risc determinanţi din mediul de viaţă şi muncă.

    5. Programul naţional de hematologie şi securitate transfuzională
    Obiectiv:
    Asigurarea cu sānge şi componente sanguine, īn condiţii de maximă siguranţă şi cost-eficienţă.

    6. Programul naţional pentru asigurarea managementului programelor naţionale privind bolile transmisibile
    Obiective:
    a) asigurarea coordonării tehnice a programelor naţionale privind bolile transmisibile la nivel naţional, regional şi local;
    b) asigurarea pregătirii şi formării profesionale corespunzătoare a personalului cu responsabilităţi īn derularea programelor naţionale de sănătate privind bolile transmisibile;
    c) asigurarea sistemului informaţional şi informatic, naţional şi internaţional.

    II. Programele naţionale privind bolile netransmisibile

    1. Programul naţional de boli cardiovasculare
    Obiective:
    a) prevenţia bolilor cardiovasculare;
    b) tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare;
    c) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de boli cardiovasculare.
    Structura:
    1.1. Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovasculari;
    1.2. Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare prin:
    a) proceduri de dilatare percutană a stenozelor arteriale;
    b) proceduri de electrofiziologie a aritmiilor;
    c) proceduri de chirurgie cardiovasculară;
    d) implantare de stimulatoare cardiace īn bradiaritmii;
    e) implantare de defibrilatoare interne īn aritmii severe, rezistente la tratament convenţional;
    f) implantare de dispozitive de resincronizare cardiacă īn insuficienţa cardiacă severă.

    2. Programul naţional de oncologie
    Obiective:
    a) profilaxia cancerului de col uterin prin vaccinarea HPV a populaţiei feminine eligibile;
    b) tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice;
    c) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de cancer.

    3. Programul naţional de sănătate mintală
    Obiective:
    a) asigurarea accesibilităţii, continuităţii şi calităţii serviciilor pentru persoanele cu probleme severe de sănătate mintală;
    b) asigurarea accesibilităţii, continuităţii şi calităţii serviciilor pentru persoanele cu tulburări legate de consumul de substanţe psihoactive;
    c) prevenirea consumului de droguri şi asigurarea tratamentului specific la persoanele cu toxicodependenţă;
    d) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de psihiatrie.
    Structura:
    3.1. Subprogramul de profilaxie īn patologia psihiatrică şi psihosocială;
    3.2. Subprogramul de prevenire şi tratament ale toxicodependenţelor.

    4. Programul naţional de diabet zaharat
    Obiective:
    a) depistarea precoce a copiilor cu diabet zaharat şi a adulţilor cu diabet zaharat;
    b) prevenţia secundară a diabetului zaharat prin depistarea precoce a complicaţiilor acestuia [inclusiv prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)];
    c) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet zaharat;
    d) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi;
    e) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de diabet zaharat.

    5. Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană
    Obiective:
    a) creşterea numărului de donatori vii, donatori aflaţi īn moarte cerebrală, precum şi de donatori fără activitate cardiacă;
    b) coordonarea activităţilor de transplant;
    c) asigurarea testării imunologice şi virusologice a potenţialilor donatori, precum şi a receptorilor;
    d) menţinerea īn condiţii fiziologice a donatorilor decedaţi;
    e) realizarea intervenţiilor chirurgicale şi/sau a procedurilor terapeutice necesare efectuării procedurilor de transplant;
    f) asigurarea īngrijirilor postoperatorii necesare bolnavilor transplantaţi;
    g) tratamentul stării posttransplant īn ambulatoriu a pacienţilor cu transplant;
    h) tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la pacienţii cu transplant hepatic;
    i) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de transplant.

    6. Programul naţional de diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de īnaltă performanţă
    Obiectiv:
    a) asigurarea investigaţiilor diagnostice şi a tratamentului chirurgical al unor afecţiuni complexe cu ajutorul dispozitivelor de īnaltă performanţă;
    b) tratamentul surdităţii prin proteze auditive implantabile.
    Structura:
    6.1. Subprogramul de tratament chirurgical al unor afecţiuni complexe prin chirurgie minim invazivă asistată robotic;
    6.2. Subprogramul de radiologie intervenţională;
    6.3. Subprogramul de utilizare a suturilor mecanice īn chirurgia generală;
    6.4. Subprogram de utilizare a plaselor sintetice īn chirurgia parietală abdominală deschisă şi laparoscopică;
    6.5. Subprogramul de tratament al surdităţii prin proteze auditive implantabile (implant cohlear şi proteze auditive).

    7. Programul naţional de boli endocrine
    Obiective:
    Prevenirea şi depistarea precoce a afecţiunilor endocrine cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei īn scopul:
    a) creşterii calităţii vieţii la climacterium şi profilaxiei osteoporozei;
    b) scăderii morbidităţii prin guşa datorată carenţei de iod şi a complicaţiilor sale;
    c) diagnosticării precoce a tumorilor endocrine evolutive şi delimitării lor de incidentaloame.

    8. Programul naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever
    Obiective:
    a) diagnosticarea precoce şi prevenirea complicaţiilor la bolnavii cu boli rare şi sepsis sever;
    b) tratamentul medicamentos al bolnavilor cu boli rare şi sepsis sever;
    c) realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional de hemofilie şi talasemie, Registrului naţional de hipertensiune arterială pulmonară, Registrului naţional al bolilor rare şi Registrului naţional de sepsis.

    9. Programul naţional de urgenţă prespitalicească
    Obiective:
    a) creşterea calităţii serviciilor medicale de urgenţă prin formarea continuă a personalului din cadrul serviciilor de urgenţă;
    b) creşterea accesului populaţiei la servicii medicale de urgenţă adecvate, indiferent de zona de reşedinţă;
    c) crearea capacităţii de răspuns din punct de vedere medical la situaţii de urgenţă majore (accidente colective, nucleare, biologice, chimice, dezastre naturale) şi organizarea unui sistem eficient de colaborare a unităţilor sanitare implicate īn servicii de urgenţă cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă.

    III. Programul naţional de depistare precoce activă a afecţiunilor oncologice

    Obiectiv:
    Diagnosticarea īn stadii incipiente a afecţiunilor oncologice (cancer de col uterin, mamar)
    Structura:
    1. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului de col uterin;
    2. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului mamar.

    IV. Programul naţional de promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate

    Obiectiv:
    Īmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin promovarea unui stil de viaţă sănătos şi combaterea principalilor factori de risc.
    Structură:
    1. Subprogramul de informare, educare, comunicare pentru prevenirea bolilor cardiovasculare;
    2. Subprogramul de informare, educare, comunicare pentru prevenirea cancerului de col uterin;
    3. Subprogramul de promovare a unui stil de viaţă sănătos;
    4. Subprogramul de prevenire şi combatere a consumului de tutun.

    V. Programul naţional de sănătate a femeii şi copilului

    Obiective:
    a) creşterea accesului şi calităţii serviciilor specifice de sănătate a reproducerii pentru prevenirea sarcinilor nedorite, morbidităţii şi mortalităţii materne;
    b) regionalizarea īngrijirilor perinatale pentru copiii cu greutate mică la naştere sau alte patologii grave īn perioada perinatală;
    c) realizarea screeningului la naştere al unor afecţiuni cu un potenţial invalidant şi posibilităţi de prevenţie a handicapului;
    d) ameliorarea stării de nutriţie a gravidei şi a copilului sub un an;
    e) depistarea precoce şi prevenirea secundară a unor complicaţii la unele boli cronice ale copilului.
    Structura:
    1. Subprogramul de creştere a accesului la servicii moderne de planificare familială;
    2. Subprogramul de creştere a accesului, calităţii şi eficienţei serviciilor medicale specifice pentru gravidă şi lăuză;
    3. Subprogramul de profilaxie şi diagnostic pre- şi postnatal al malformaţiilor şi/sau al unor afecţiuni genetice;
    4. Subprogramul de profilaxie a sindromului de izoimunizare Rh;
    5. Subprogramul de prevenire a deceselor neonatale prin creşterea accesului la īngrijiri adecvate īn unităţi regionale şi de evaluare a mortalităţii neonatale;
    6. Subprogramul de screening neonatal pentru depistarea fenilcetonuriei şi hipotiroidismului congenital, precum şi confirmarea diagnosticului şi tratamentul specific al cazurilor depistate;
    7. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce a deficienţelor de auz;
    8. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce a retinopatiei de prematuritate, tratamentul şi dispensarizarea bolnavilor;
    9. Subprogramul de promovare a alăptării;
    10. Subprogramul de profilaxie a distrofiei la copiii cu vārstă cuprinsă īntre 0 - 12 luni, care nu beneficiază de lapte matern prin administrare de lapte praf;
    11. Subprogramul de profilaxie a malnutriţiei la copii cu greutate mică la naştere;
    12. Subprogramul de profilaxie a anemiei feriprive la gravidă;
    13. Subprogramul de profilaxie a anemiei feriprive la sugar;
    14. Subprogramul de profilaxie a rahitismului carenţial al copilului;
    15. Subprogramul de diagnostic precoce, prevenţie primară şi secundară, precum şi de monitorizare a unor afecţiuni cronice la copil;
    16. Subprogramul de prevenire a complicaţiilor, prin diagnostic precoce, tratament medicamentos specific şi recuperare neuropsihomotorie pentru următoarele afecţiuni: epilepsia, paraliziile cerebrale, īntārzierile neuropsihomotorii de cauze multifactoriale;
    17. Subprogramul de profilaxie a infecţiei cu virusul respirator sinciţial la copiii cu risc crescut de infecţie;
    18. Subprogramul de monitorizare şi evaluare a Programului naţional de sănătate a femeii şi copilului.

    VI. Programul naţional de administraţie sanitară

    Obiective:
    a) realizarea descentralizării sistemului sanitar īn scopul asigurării accesului egal al persoanelor la īngrijiri de sănătate de bază şi al creşterii calităţii vieţii prin īmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei;
    b) evaluarea performanţei spitalelor īn scopul īmbunătăţirii asistenţei spitaliceşti şi a performanţei sistemului spitalicesc din Romānia;
    c) realizarea şi implementarea la nivel naţional a ghidurilor clinice pentru afecţiunile cu impact major asupra serviciilor de sănătate;
    d) evaluarea şi īmbunătăţirea managementului programelor naţionale de sănătate.
    Structura:
    1. Subprogramul de descentralizare a sistemului sanitar;
    2. Subprogramul de evaluare a performanţei spitalelor;
    3. Subprogramul de dezvoltare a ghidurilor clinice;
    4. Subprogramul de evaluare şi īmbunătăţire a managementului programelor naţionale de sănătate.

    VII. Programul naţional de tratament īn străinătate

    Obiectiv:
    Asigurarea accesului la investigaţii şi tratament īn străinătate pentru afecţiunile care nu pot fi tratate īn ţară.

    VIII. Programul pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor

    Obiectiv:
    Asigurarea compensării cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor pentru pensionarii cu venituri realizate numai din pensii de pānă la 600 lei/lună.

    IX. Programul naţional de asistenţă medicală comunitară şi acţiuni pentru sănătate

    Obiective:
    a) īmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei, prin creşterea accesului la servicii medicale furnizate la nivel comunitar al populaţiei vulnerabile, din zone defavorizate;
    b) constituirea echipelor multidisciplinare care se vor implica īn desfăşurarea activităţilor din domeniul asistenţei medicale comunitare, adaptate nevoilor acestora;
    c) implicarea comunităţii īn identificarea problemelor medicosociale ale acesteia.

    X. Programul naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară

    Obiective:
    a) decontarea contravalorii serviciilor prestate īn baza contractelor īncheiate cu medicii de familie care au fost efectuate pānă la data de 31 decembrie 2008;
    b) decontarea contravalorii serviciilor prestate īn baza contractelor īncheiate cu furnizorii de servicii medicale paraclinice care au fost efectuate pānă la data de 31 ianuarie 2009;
    c) evaluarea finală a datelor obţinute.

    B. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE ŞI CU SCOP CURATIV, FINANŢATE DIN BUGETUL FONDULUI NAŢIONAL UNIC DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE

    Necesar de resurse:
 ___________________________________________________________________
| Bugetul FNUASS:                               |                   |
|_______________________________________________|___________________|
| - credite de angajament                       | 2.247.276 mii lei |
|_______________________________________________|___________________|
| - credite bugetare                            | 2.247.276 mii lei |
|_______________________________________________|___________________|
|     din care:                                 |                   |
|_______________________________________________|___________________|
| Transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii|                   |
|_______________________________________________|___________________|
| - credite de angajament                       |   882.976 mii lei |
|_______________________________________________|___________________|
| - credite bugetare                            |   882.976 mii lei |
|_______________________________________________|___________________|

    STRUCTURA:

    I. Programe naţionale de sănătate cu scop curativ

    1. Programul naţional de boli transmisibile:
    Obiective:
    a) tratamentul şi monitorizarea persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere;
    b) tratamentul bolnavilor cu tuberculoză.
    Structura:
    1.1. Subprogramul de tratament şi monitorizare a persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere;
    1.2. Subprogramul de tratament al bolnavilor cu tuberculoză.

    2. Programul naţional de boli cardiovasculare
    Obiectiv:
    Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare prin:
    a) proceduri de dilatare percutană a stenozelor arteriale;
    b) proceduri de electrofiziologie a aritmiilor;
    c) proceduri de chirurgie cardiovasculară;
    d) implantare de stimulatoare cardiace īn bradiaritmii;
    e) implantare de defibrilatoare interne īn aritmii severe, rezistente la tratament convenţional;
    f) resincronizare cardiacă īn insuficienţa cardiacă severă.

    3. Programul naţional de oncologie
    Obiectiv:
    Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni oncologice.

    4. Programul naţional de boli neurologice
    Structură:
    4.1. Subprogramul de tratament al sclerozei multiple;
    4.2. Subprogramul de tratament al surdităţii prin proteze auditive implantabile (implant cohlear şi proteze auditive).

    5. Programul naţional de diabet zaharat
    Obiective:
    a) prevenţia secundară a diabetului zaharat [prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)];
    b) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet zaharat;
    c) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi.

    6. Programul naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever
    Obiectiv:
    Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu boli rare prevăzute īn normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.

    7. Programul naţional de boli endocrine
    Obiectiv:
    Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu osteoporoză, guşă datorată carenţei de iod şi proliferări maligne

    8. Programul naţional de ortopedie
    Obiectiv:
    Tratamentul
    a) bolnavilor cu afecţiuni articulare prin endoprotezare;
    b) pierderilor osoase importante epifizo-metafizare de cauză tumorală sau netumorală endoproteze articulare tumorale;
    c) bolnavilor cu diformităţi de coloană vertebrală prin implant segmentar de coloană.

    9. Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană
    Obiective:
    a) tratamentul stării posttransplant īn ambulatoriu a pacienţilor cu transplant;
    b) tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la pacienţii cu transplant hepatic.

    10. Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică
    Obiectiv:
    Asigurarea serviciilor de supleere renală, inclusiv medicamente şi materiale sanitare specifice, transportul nemedicalizat al pacienţilor hemodilizaţi de la şi la domiciliul pacienţilor, transportul lunar al medicamentelor şi materialelor sanitare specifice dializei peritoneale la domiciliul pacienţilor.

    II. Programul naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei īn asistenţa medicală primară

    Obiective:
    a) decontarea contravalorii serviciilor prestate īn baza contractelor īncheiate cu medicii de familie care au fost efectuate pānă la data de 31 decembrie 2008;
    b) decontarea contravalorii serviciilor prestate īn baza contractelor īncheiate cu furnizorii de servicii medicale paraclinice care au fost efectuate pānă la data de 31 ianuarie 2009;
    c) evaluarea finală a datelor obţinute.

    III. Programele naţionale de sănătate profilactice

    1. Programul naţional de prevenţie a bolilor cardiovasculare
    Obiectiv:
    Prevenţia bolilor cardiovasculare.
    Structură:
    Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovasculari
    2. Programul naţional de depistare precoce activă a afecţiunilor oncologice
    Obiectiv:
    Diagnosticarea īn stadii incipiente a afecţiunilor oncologice (cancer de col uterin, mamar).
    Structură:
    2.1. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului de col uterin;
    2.2. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului mamar.

                              ---------------

SUS

Pagina principală

Legislaţie