DIRECŢIA
DE SĂNĂTATE PUBLICĂ A JUDEŢULUI
CLUJ Cluj-Napoca,
400158, Str. Constanţa nr. 5, etaj I; Telefon: 0264-433-645;
Fax: 0264-530-388 Web: www.dspcluj.ro; E-mail:
dspj.cluj@dspcluj.ro; dspj.cluj@wawenet.ro
ORDIN Nr. 127 din 10 februarie 2009 privind
aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii
organizatorice ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti
Văzând
Referatul de aprobare al Direcţiei generale de sănătate publică,
asistenţă medicală şi programe nr. IB 1.357 din 10 februarie 2009,
având în vedere prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 229/2008 privind măsuri pentru
reducerea unor cheltuieli la nivelul administraţiei publice,
în temeiul prevederilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 227/2008 pentru modificarea art. 12 din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii şi ale Hotărârii Guvernului nr.
1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii,
cu modificările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite următorul ordin:
ART. 1
(1) Se aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a direcţiilor
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, prevăzut în
anexa nr. 1, şi structura organizatorică a acestor autorităţi,
prevăzută în anexa nr. 2. (2) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2
(1) Conducerea direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti este asigurată de un comitet director, compus
din directorul executiv şi directorii executivi adjuncţi.
(2) Comitetul director al direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti colaborează cu autorităţile administraţiei
publice locale în aplicarea reglementărilor din domeniul sănătăţii
publice, în condiţiile legii.
(3) Conducerea direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti participă la medierea litigiilor apărute în
legătură cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea
contractelor dintre furnizorii de servicii medicale şi casele de
asigurări de sănătate judeţene şi a municipiului Bucureşti ori cu alte
pretenţii decurgând din acestea, urmărind realizarea echilibrului
financiar şi utilizarea eficientă a sumelor contractate. ART. 3
Directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti coordonează şi răspunde direct de întreaga
activitate a direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti. ART. 4
(1) Activitatea financiară a direcţiei de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti se desfăşoară pe baza bugetului de venituri şi
cheltuieli aprobat de Ministerul Sănătăţii, în condiţiile legii.
(2) Directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti este ordonator secundar de credite, în
condiţiile legii, şi în această calitate repartizează creditele
bugetare aprobate de ordonatorul principal de credite pentru bugetul
propriu şi pentru bugetele instituţiilor publice subordonate. ART. 5
(1) Statul de funcţii al direcţiilor judeţene de sănătate publică şi a
municipiului Bucureşti se aprobă de către ministrul sănătăţii.
(2) Structura direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti cuprinde servicii, birouri şi compartimente funcţionale. #M1
(3) Personalul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti este constituit din funcţionari publici, cu excepţia
personalului din cadrul laboratoarelor, al compartimentelor teritoriale
de sănătate publică şi a personalului care desfăşoară activităţi de
secretariat, administrative, de aprovizionare şi de mentenanţă, care au
calitatea de personal contractual. #B
(4) Serviciile, birourile şi compartimentele funcţionale prevăzute la
alin. (2) se organizează la propunerea direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu aprobarea ministrului
sănătăţii, cu respectarea numărului maxim al funcţiilor publice de
conducere şi al numărului minim de posturi de execuţie, conform
reglementările legale în vigoare. ART. 6
(1) Ministrul sănătăţii numeşte şi eliberează din funcţie, în
condiţiile legii, directorul executiv al direcţiilor de sănătate
publică judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Ministrul sănătăţii îi numeşte şi îi eliberează din funcţie, la
propunerea directorului executiv al direcţiei de sănătate publică, pe
directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe, directorul
executiv adjunct asistenţă medicală, directorul executiv adjunct pentru
control în sănătatea publică şi directorul executiv adjunct
financiar-contabil ai direcţiei de sănătate publică judeţene şi,
respectiv, ai municipiului Bucureşti. ART. 7
Personalul autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti va fi preluat, în condiţiile legii, de către direcţiile de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, conform
structurii organizatorice aprobate. ART. 8
Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul
ministrului sănătăţii publice nr. 880/2006 privind aprobarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare a autorităţilor de sănătate
publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi a structurii
organizatorice a acestor autorităţi, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 656 din 28 iulie 2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare. ART. 9
Direcţiile generale, direcţiile şi serviciile din cadrul Ministerului
Sănătăţii, precum şi direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului
ordin. ART. 10 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA 1
REGULAMENT de organizare şi funcţionare a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
sunt servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică,
subordonate Ministerului Sănătăţii, reprezentând autoritatea de
sănătate publică la nivel local, care realizează politicile şi
programele naţionale de sănătate, elaborează programe locale,
organizează structurile sanitare, evidenţele statistice pe probleme de
sănătate, precum şi de planificare şi derulare a investiţiilor
finanţate de la bugetul de stat pentru sectorul de sănătate. ART. 2
Direcţiile de sănătate publică evaluează, coordonează şi monitorizează
modul de asigurare a asistenţei medicale curative şi profilactice din
unităţile sanitare de pe teritoriul arondat, inclusiv pentru unităţile
sanitare din subordinea Ministerului Sănătăţii, luând măsuri pentru
asigurarea accesului la asistenţa medicală a oricărei persoane din raza
judeţului. ART. 3
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
coordonează, organizează şi evaluează programele naţionale de sănătate
ce se derulează în teritoriul arondat şi exercită atribuţii specifice
de control în sănătatea publică, prin personalul împuternicit, cu
aprobarea Ministerului Sănătăţii. ART. 4
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în
colaborare cu autorităţile locale, cu instituţii de învăţământ şi
organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale, organizează activităţi
în domeniul sănătăţii publice. ART. 5
(1) Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
coordonează serviciile de asistenţă medicală din teritoriu, organizează
şi coordonează asistenţa medicală în caz de calamităţi, epidemii,
catastrofe şi alte situaţii deosebite, organizează, coordonează şi
răspund de pregătirea reţelei sanitare pentru apărare, sub coordonarea
Ministerului Sănătăţii.
(2) Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
participă la coordonarea acordării primului ajutor calificat împreună
cu inspectoratele pentru situaţii de urgenţă şi cu alte structuri ale
Ministerului Sănătăţii. ART. 6
(1) Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
organizează culegerea şi prelucrarea datelor statistice de la toţi
furnizorii de servicii medicale, indiferent de forma de organizare,
întocmesc şi transmit rapoarte statistice periodice către instituţiile
desemnate în acest scop.
(2) Furnizează date statistice către alte autorităţi, la solicitare, cu
respectarea confidenţialităţii datelor personale. ART. 7
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
avizează şi supun aprobării conducerii Ministerului Sănătăţii
propunerile privind structura organizatorică, reorganizarea,
restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor unităţilor
sanitare din subordinea acestora. ART. 8
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
desemnează reprezentanţi în consiliul consultativ al spitalelor publice. ART. 9
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
afişează pe site-ul lor proiectele bugetelor de venituri şi cheltuieli
ale spitalelor publice şi analizează execuţia bugetelor de venituri şi
cheltuieli lunare şi trimestriale, pe care le înaintează Ministerului
Sănătăţii. ART. 10
La cererea unor persoane fizice sau juridice, direcţiile de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti efectuează, potrivit
dispoziţiilor legale, servicii de sănătate publică, pentru care se
percep tarife potrivit actelor normative în vigoare. ART. 11
Veniturile realizate de direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti constituie venituri proprii, care se folosesc în
condiţiile legii.
CAP. 2 Atribuţii generale
ART. 12
Directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) organizează, coordonează şi controlează, după caz, activităţile de
asistenţă de sănătate publică, promovarea sănătăţii şi medicinei
preventive, asistenţă medicală de urgenţă, curativă, de recuperare
medicală, asistenţă medicală la domiciliu, care se acordă prin
unităţile sanitare publice sau private, precum şi asistenţă de medicină
legală şi de medicină sportivă;
b) coordonează şi controlează implementarea şi realizarea programelor
naţionale de sănătate, pe care le derulează în teritoriul arondat, în
scopul îndeplinirii obiectivelor şi realizării indicatorilor, prin
desfăşurarea activităţilor specifice la nivel local;
c) evaluează anual rezultatele activităţii şi propune strategiile
pentru ameliorarea stării de sănătate a populaţiei din teritoriu;
d) analizează periodic starea de sănătate a populaţiei din teritoriul
arondat, în scopul identificării principalelor probleme de sănătate
publică, şi alocă prioritar resursele de care dispune pentru
intervenţiile cu cea mai mare eficienţă în ameliorarea stării de
sănătate;
e) elaborează şi coordonează implementarea programelor locale de
sănătate în concordanţă cu priorităţile de sănătate publică
identificate la nivel local;
f) informează Ministerul Sănătăţii şi autorităţile administraţiei
publice locale asupra stării de sănătate a populaţiei şi asupra
concluziilor care rezultă din evaluare, periodic şi ori de câte ori
consideră necesar;
g) asigură supravegherea şi controlul aplicării legislaţiei de către
instituţiile şi organismele care au responsabilităţi în domeniul
sănătăţii publice şi de către unităţile sanitare din sectorul privat de
asistenţă medicală, colaborând în acest scop cu organismele
profesionale din domeniul medico-sanitar la nivel local, cu
autorităţile publice locale şi cu alte instituţii abilitate;
h) în calitate de ordonator secundar de credite, aprobă angajarea,
lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor în condiţiile legii;
i) coordonează acţiunile de limitare a efectelor apărute în urma
dezastrelor, calamităţilor şi epidemiilor în domeniul de competenţă;
j) coordonează activitatea de audit public intern din cadrul direcţiei
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
auditul public intern exercitat la nivelul spitalelor aflate în
subordine, conform legii, în cazul în care nu este organizată o astfel
de structură specializată în cadrul spitalului respectiv;
k) emite avize şi autorizaţii sanitare şi autorizaţii de liberă
practică, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
l) coordonează activitatea de control în sănătatea publică la nivel
local şi înaintează spre aprobare Ministerului Sănătăţii lista
personalului împuternicit pentru desfăşurarea acestei activităţi, la
propunerea directorului executiv adjunct pentru control în sănătate
publică; m) organizează şi coordonează asistenţa medicală materno-infantilă;
n) organizează activitatea de identificare şi soluţionare a problemelor
de sănătate publică apărute în rândul persoanelor aparţinând grupurilor
defavorizate; o) coordonează activitatea serviciilor de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti;
p) coordonează elaborarea raportului anual asupra stării de sănătate a
comunităţii la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti;
q) evaluează anual rezultatele activităţii în domeniul medical şi
adaptează strategiile de intervenţie pentru ameliorarea stării de
sănătate a populaţiei din teritoriu;
r) colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi
locale în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce revin direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
s) desemnează reprezentanţii direcţiei de sănătate publică judeţene şi,
respectiv, a municipiului Bucureşti în consiliile consultative ale
spitalelor publice, conform prevederilor legale în vigoare;
t) propune Ministerului Sănătăţii, cu avizul consiliului judeţean sau
al consiliului local, după caz, înfiinţarea ori desfiinţarea spitalelor
publice;
u) propune conducerii Ministerului Sănătăţii măsuri pentru
îmbunătăţirea activităţii managerilor de spital, în cazul constatării
nerealizării indicatorilor prevăzuţi în contractul de management;
v) evaluează necesarul de resurse umane de la nivelul asistenţei
medicale în funcţie de nevoile comunitare identificate prin acţiuni
specifice şi emite recomandări în acest sens; w) controlează respectarea normativelor de personal ale instituţiilor publice din subordine;
x) propune Ministerului Sănătăţii reorganizarea, schimbarea sediului şi
a denumirii unităţilor sanitare publice;
y) coordonează fundamentarea finanţării şi propune Ministerului
Sănătăţii alocarea resurselor necesare desfăşurării activităţii;
z) nominalizează personalul din cadrul direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru îndeplinirea atribuţiilor
specifice din domeniul relaţiilor publice şi al comunicării; aa) avizează bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice aflate în subordinea sa;
bb) evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din
subordine şi acordă calificativul anual; cc) încheie contractul de management cu managerul general al serviciului de ambulanţă;
dd) controlează respectarea programelor de instruire practică a
elevilor şi studenţilor din unităţile de învăţământ care pregătesc
asistenţi medicali şi moaşe, desfăşurate în unităţile sanitare, în
colaborare cu directorul de îngrijiri/asistentul-şef şi cu
reprezentantul inspectoratului şcolar judeţean;
ee) desemnează participanţi în comisiile de examinare pentru examenul
de absolvire a şcolii postliceale sanitare;
ff) desemnează participanţi la selecţia asistenţilor medicali,
comunitari, moaşelor, infirmierelor, precum şi ca membri în comisiile
de examene şi concursuri de ocupare a posturilor vacante pentru aceste
categorii de personal;
gg) desemnează participanţi la activităţile profesionale şi la
manifestările organizate de Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor
din România;
hh) colaborează cu organizaţii profesionale, sindicale şi organizaţii
neguvernamentale în proiecte ce privesc activitatea asistenţilor
medicali;
ii) stabileşte proceduri de informare a opiniei publice cu privire la
rezultatele activităţilor de control în sănătatea publică şi în alte
situaţii cu risc pentru populaţie;
jj) desemnează coordonatorul activităţii de audit intern, auditorul cu
cel mai înalt grad profesional, pentru unităţile sanitare din subordine
care nu au birouri/compartimente de audit intern;
kk) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea
Ministerului Sănătăţii, conform prevederilor legale. ART. 13
Directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe al
direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) coordonează şi răspunde de activităţile de supraveghere
epidemiologică a bolilor transmisibile şi netransmisibile, evaluarea
factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă şi promovarea
sănătăţii, desfăşurate la nivel teritorial;
b) organizează, coordonează şi monitorizează activitatea de sănătate
publică desfăşurată de furnizorii de servicii medicale, indiferent de
forma de organizare;
c) coordonează la nivel teritorial şi răspunde de desfăşurarea
activităţilor de prevenire şi limitare a răspândirii bolilor
transmisibile în situaţii de risc epidemiologic;
d) coordonează şi controlează modul de constituire, gestionare şi
reîntregire a rezervei antiepidemice judeţene;
e) coordonează implementarea la nivel judeţean a activităţilor
prevăzute în programele naţionale de sănătate publică;
f) organizează activitatea de monitorizare şi evaluare a programelor de
sănătate, în conformitate cu actele normative în vigoare privind
programele şi subprogramele de sănătate;
g) organizează analiza trimestrială şi anuală a indicatorilor
programelor de sănătate de la unităţile sanitare din teritoriul
arondat, în conformitate cu actele normative în vigoare privind
programele şi subprogramele de sănătate;
h) transmite Ministerului Sănătăţii propuneri privind modul de
îmbunătăţire a derulării programelor de sănătate la nivel local;
i) desemnează coordonatorii locali ai programelor de sănătate publică
din rândul personalului propriu şi aprobă numirea coordonatorilor
locali propuşi de unităţile sanitare din subordine; j) organizează la nivel local activitatea de management al programului de imunizări;
k) organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor statistice
medicale din domeniul său de competenţă, primite de la unităţile
sanitare publice sau private, şi răspunde de transmiterea rapoartelor
statistice periodice către instituţiile desemnate în acest scop; l) aprobă, după caz, referatele de evaluare a unităţilor/activităţilor supuse avizării/autorizării sanitare; m) coordonează activităţile de consultanţă de specialitate la cererea terţilor;
n) participă la elaborarea raportului stării de sănătate a comunităţii
şi a raportului stării de sănătate în relaţie cu factorii de risc din
mediul de viaţă şi de muncă;
o) participă la îndeplinirea planurilor de acţiune privind
implementarea legislaţiei şi de consolidare instituţională în plan
judeţean sau local; p) elaborează şi propune directorului executiv bugetul specific domeniului pe care îl coordonează;
q) evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din
subordine şi acordă calificativul anual; r) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din subordine; s) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea direcţiei în domeniul de competenţă. ART. 14
Directorul executiv adjunct pentru asistenţă medicală al direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are următoarele
atribuţii:
a) coordonează implementarea la nivel local a strategiilor de sănătate
elaborate de Ministerul Sănătăţii, pentru asigurarea asistenţei
medicale a populaţiei;
b) răspunde de evaluarea necesarului de servicii medicale curative la
nivel de judeţ, pe domenii de asistenţă medicală;
c) asigură furnizarea datelor specifice pentru elaborarea rapoartelor
privind starea de sănătate a comunităţii şi a situaţiei privind
necesarul de servicii de sănătate pentru populaţia din teritoriul
arondat;
d) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a serviciilor de
sănătate la nivel local, pe baza nevoilor de sănătate ale populaţiei şi
în conformitate cu strategiile de sănătate stabilite de Ministerul
Sănătăţii;
e) organizează reţeaua unităţilor sanitare publice din teritoriu în
vederea asigurării eficienţei şi calităţii actului medical, cu
aprobarea Ministerului Sănătăţii;
f) organizează şi evaluează activitatea cabinetelor medicale,
medico-dentare, de îngrijiri de sănătate, a laboratoarelor şi
activităţilor conexe actului medical, indiferent de forma de
organizare, precum şi a unităţilor sanitare din subordine; g) propune sancţionarea abaterilor în conformitate cu reglementările în vigoare;
h) asigură coordonarea şi integrarea serviciilor de îngrijire la
domiciliu şi a serviciilor furnizate la nivel comunitar;
i) evaluează, coordonează şi monitorizează serviciile medicale
furnizate în cadrul reţelei de asistenţă medicală primară, al reţelei
ambulatorii de specialitate, precum şi al reţelei de asistenţă
spitalicească;
j) evaluează, coordonează şi monitorizează serviciile medicale
furnizate în cadrul reţelei de asistenţă medicală comunitară şi
recuperatorie;
k) organizează asistenţa medicală pentru bolnavii psihici şi
controlează serviciile medicale şi sistemul informaţional al bolnavilor
psihici cu potenţial pericol social; l) participă la elaborarea planului de intervenţie în caz de dezastre şi epidemii;
m) răspunde de organizarea şi actualizarea permanentă a evidenţei
unităţilor sanitare publice şi private din teritoriu;
n) analizează nevoile de servicii medicale ale populaţiei şi propune
directorului executiv modificarea structurii unităţilor sanitare din
subordine;
o) analizează şi înaintează directorului executiv al direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti propunerile
conducerilor unităţilor din subordine privind structura organizatorică,
reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirii, în
vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii, cu avizul consiliului
judeţean sau al consiliului local, după caz; p) răspunde de actualizarea evidenţei medicilor din teritoriu;
q) organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor statistice
medicale primite de la unităţile sanitare publice sau private şi
răspunde de transmiterea rapoartelor statistice periodice către
instituţiile desemnate în acest scop;
r) asigură informarea personalului medical în legătură cu normele de
etică profesională şi deontologie medicală şi informarea pacienţilor cu
privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
s) organizează evidenţa parteneriatelor public-private şi asigură
sprijin local în implementarea strategiei Ministerului Sănătăţii de
participare a sectorului privat la îmbunătăţirea performanţei
sectorului sanitar;
t) reprezintă direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului
Bucureşti în comisiile paritare organizate la nivel judeţean;
u) colaborează cu autorităţile administraţiei locale în desfăşurarea
activităţilor medicale furnizate prin unităţile de asistenţă
medico-socială şi asigură îndrumarea metodologică în acordarea
serviciilor medicale în aceste unităţi;
v) analizează şi rezolvă sesizările şi reclamaţiile referitoare la
asigurarea asistenţei medicale a populaţiei. ART. 15
Directorul executiv adjunct pentru control în sănătatea publică al
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are
următoarele atribuţii:
a) organizează şi implementează activitatea de control în sănătatea
publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
b) propune directorului executiv lista persoanelor care urmează a fi
împuternicite pentru desfăşurarea activităţii de control în sănătatea
publică, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii;
c) colaborează cu directorii executivi adjuncţi la întocmirea planului
tematic anual al activităţii de control în sănătatea publică la nivel
judeţean şi în municipiul Bucureşti; d) elaborează şi propune directorului executiv bugetul specific activităţii de control în sănătatea publică;
e) stabileşte şi aplică măsurile necesare pentru îmbunătăţirea
activităţii de control în sănătatea publică la nivel judeţean;
f) constată şi sancţionează contravenţiile la normele
igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor
transmisibile şi profesionale, la nivel judeţean;
g) organizează şi conduce la nivel judeţean acţiuni de control în
sănătatea publică şi în situaţii de calamităţi naturale, evenimente
deosebite, epidemii;
h) evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din
subordine şi acordă calificativul anual; i) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a inspectorilor la nivel judeţean;
j) aprobă măsurile propuse de inspectorii sanitari din subordine şi
emite documentele de autoritate sanitară: decizii de interzicere a
activităţii, respectiv decizii de suspendare a activităţii, informarea
altor instituţii publice abilitate;
k) notifică institutele de sănătate publică şi Ministerul Sănătăţii
asupra constatării neconformităţilor cu legislaţia în vigoare pentru
produsele avizate/notificate de către aceste instituţii, în vederea
luării măsurilor legale în vigoare;
l) participă în echipele de control iniţiate de către Ministerul
Sănătăţii şi de către alte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi locale; m) participă la elaborarea raportului stării de sănătate a comunităţii;
n) informează opinia publică cu privire la rezultatele activităţilor de
control în sănătatea publică prin procedura stabilită de directorul
executiv; o) participă la elaborarea planului de acţiune în caz de dezastre/calamităţi. ART. 16
Medicul şef al laboratorului de sănătate publică al direcţiei de
sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are
următoarele atribuţii:
a) organizează şi coordonează activitatea laboratorului de sănătate
publică, inclusiv în cadrul activităţilor de laborator teritoriale; b) organizează controlul intern şi extern de calitate;
c) se asigură de utilizarea eficientă a bazei materiale şi a resurselor
umane în vederea realizării obiectivelor din cadrul programelor de
sănătate publică;
d) organizează evidenţele de laborator, permiţând astfel accesul rapid
la informaţii de laborator pentru serviciile/birourile de supraveghere
şi control al bolilor transmisibile şi de evaluare a factorilor de risc
din mediul de viaţă şi de muncă;
e) răspunde de transmiterea operativă a rezultatelor de laborator către
directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe, respectiv
serviciile/birourile beneficiare;
f) colaborează cu directorul executiv adjunct pentru control în
sănătatea publică şi participă alături de acesta la elaborarea planului
de acţiuni de inspecţie tematice care implică activităţi de laborator;
g) se asigură de existenţa bazei materiale necesare pentru efectuarea
testărilor de laborator prevăzute în cadrul programelor de sănătate
publică şi în cadrul activităţilor de control în sănătatea publică; h) elaborează şi propune directorului executiv bugetul specific necesar desfăşurării activităţii;
i) răspunde de activitatea desfăşurată de personalul de laborator care
îşi desfăşoară activitatea în cadrul birourilor, serviciilor sau
compartimentelor teritoriale;
j) asigură participarea cu date specifice la elaborarea rapoartelor
privind starea de sănătate a comunităţii şi a situaţiei privind
necesarul de servicii de sănătate pentru populaţia din teritoriul
arondat; k) coordonează activităţile de specialitate desfăşurate la cererea terţilor;
l) evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din
subordine şi acordă calificativul anual; m) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din subordine; n) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de conducerea direcţiei. ART. 17
Directorul executiv adjunct financiar-contabil al direcţiei de sănătate
publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are următoarele
atribuţii:
a) coordonează activitatea de elaborare, finanţare, execuţie şi
raportare a indicatorilor financiari din bugetul de venituri şi
cheltuieli al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, precum şi al unităţilor din subordine;
b) asigură respectarea disciplinei financiare şi bugetare la nivelul
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi
controlează aceste activităţi la nivelul unităţilor din subordine;
c) răspunde de organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii
patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare;
d) răspunde de realitatea şi exactitatea datelor cuprinse în situaţiile
financiare centralizate trimestriale şi anuale, precum şi de
prezentarea acestora la termenul stabilit de organul ierarhic superior;
e) propune Ministerului Sănătăţii indicatorii financiari ce urmează a
fi incluşi în legea anuală a bugetului de stat;
f) răspunde de avizarea şi repartizarea, după caz, a bugetului de
venituri şi cheltuieli al unităţilor sanitare subordonate şi urmăreşte
utilizarea eficientă a fondurilor alocate;
g) elaborează propuneri de casare şi transfer de bunuri materiale, pe
care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
h) răspunde de executarea indicatorilor economico-financiari din
bugetul propriu şi urmăreşte executarea acestora la unităţile finanţate
în baza bugetului aprobat; i) răspunde de întocmirea lunară a execuţiei bugetului de stat, pe care o înaintează Ministerului Sănătăţii;
j) răspunde de întocmirea lunară a necesarului de credite bugetare
pentru luna următoare pe titluri de cheltuieli şi programe de sănătate
publică, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
k) pe baza evaluării bazei tehnico-materiale existente în teritoriu,
stabileşte priorităţile de dezvoltare şi întreţinere a acesteia,
propunând lucrări de investiţii, consolidare clădiri şi reparaţii
capitale;
l) stabileşte necesarul de credite bugetare anuale pentru lucrări de
investiţii, consolidări clădiri şi reparaţii capitale pentru unităţile
subordonate;
m) analizează periodic modul de derulare a procesului investiţional şi
solicită ordonatorului principal de credite modificări valorice ale
creditelor repartizate anual pe obiective de investiţii, acolo unde
este cazul.
CAP. 3 Atribuţii specifice
ART. 18
Direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti au următoarele atribuţii specifice, pe domenii de activitate:
I. În domeniul resurselor umane
Serviciul/Biroul/Compartimentul de resurse umane, normare, organizare,
salarizare (RUNOS) are următoarele atribuţii:
a) aplică normele Ministerului Sănătăţii privind formarea, încadrarea,
transferul şi detaşarea medicilor, farmaciştilor, biologilor,
chimiştilor şi biochimiştilor la nivelul direcţiei de sănătate publică;
coordonează şi verifică aplicarea acestor norme la nivelul unităţilor
sanitare cu personalitate juridică subordonate;
b) îndrumă şi verifică în unităţile sanitare subordonate aplicarea
legislaţiei în vigoare referitoare la încadrarea, salarizarea,
promovarea şi acordarea tuturor celorlalte drepturi salariale privind
salariul de merit, indemnizaţia de conducere, sporul de vechime, sporul
pentru condiţii deosebite de muncă, încadrarea personalului care îşi
desfăşoară activitatea în locuri de muncă cu condiţii speciale şi
deosebite, salarizarea gărzilor;
c) verifică modul de organizare şi desfăşurare a concursurilor la
nivelul unităţilor sanitare cu personalitate juridică din subordine,
pentru toate categoriile de personal; d) monitorizează numărul maxim de personal, pe categorii, pentru unităţile sanitare publice;
e) întocmeşte rapoarte statistice privind numărul şi drepturile de
personal şi le înaintează periodic sau la solicitare Ministerului
Sănătăţii ori altor instituţii, în condiţiile legii;
f) întocmeşte statul de funcţii pentru aparatul propriu, în vederea
aprobării de către Ministerul Sănătăţii, precum şi lucrările privind
modificarea şi completarea acestuia;
g) solicită Ministerului Sănătăţii aprobarea organizării concursului
pentru ocuparea posturilor vacante de medici, farmacişti, biologi,
chimişti şi biochimişti din aparatul propriu, conform reglementărilor
legale în vigoare;
h) participă la organizarea concursurilor şi examenelor pentru
obţinerea de grade şi trepte profesionale, precum şi de intrare în
rezidenţiat; participă la organizarea concursurilor şi examenelor
pentru unităţile sanitare cu personalitate juridică din subordine,
potrivit legii;
i) asigură participarea direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, prin reprezentanţii săi, în comisiile paritare
organizate la nivel judeţean pentru stabilirea necesarului de medici; j) aplică prevederile legale în domeniul monitorizării funcţiei publice:
(i) elaborează şi transmite Ministerului Sănătăţii documentaţia
necesară în vederea elaborării planului anual de ocupare a funcţiilor
publice generale;
(ii) elaborează şi transmite Ministerului Sănătăţii situaţia funcţiilor
publice generale, a personalului contractual, pe nivel de studii, grade
şi trepte profesionale, în vederea elaborării anexei la legea bugetului
de stat;
(iii) transmite lunar, la solicitarea Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, situaţia privind respectarea codului de
conduită al funcţionarilor publici, inclusiv regimul
incompatibilităţilor şi al conflictului de interese;
(iv) transmite, la solicitarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, actualizarea bazei de date în ceea ce priveşte funcţiile şi
funcţionarii publici proprii;
k) la solicitarea conducerii unităţilor sanitare din subordine,
elaborează documentaţia privind structura organizatorică,
reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului sau a denumirii, pe
care o înaintează directorului executiv adjunct medical;
l) pentru unităţile sanitare publice din subordine aprobă statele de
funcţii, cu încadrarea în normativele de personal în vigoare;
m) pentru unităţile sanitare din subordine verifică încadrarea în
normativele de personal aprobate şi, la cererea motivată a acestor
unităţi, solicită Ministerului Sănătăţii suplimentarea numărului de
posturi, pe locuri de muncă şi categorii de personal, cu încadrarea în
bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat;
n) întocmeşte pentru unităţile sanitare subordonate documentaţia
necesară, pentru a solicita Ministerului Sănătăţii suplimentarea
numărului de posturi şi a alocaţiilor bugetare aferente, în vederea
încadrării medicilor care solicită să efectueze practica
supravegheată/asistată;
o) verifică pentru unităţile sanitare din subordine stabilirea
drepturilor salariale pentru persoanele care fac parte din comitetul
director al spitalelor publice din subordine şi al serviciilor de
ambulanţă;
p) stabileşte drepturile salariale pentru managerul general al
serviciilor de ambulanţă în baza criteriilor aprobate prin ordin al
ministrului sănătăţii.
II. În domeniul juridic Biroul/Compartimentul juridic are următoarele atribuţii:
a) avizează, la cererea conducerii, actele care pot angaja răspunderea
patrimonială a persoanei juridice, precum şi orice alte acte care
produc efecte juridice; b) participă la comisia locală de coordonare a activităţii de privatizare; c) participă la negocierea şi încheierea contractelor;
d) redactează cererile de chemare în judecată, de exercitare a căilor
de atac, modifică, renunţă la pretenţii şi căi de atac, cu aprobarea
conducerii direcţiei de sănătate publică;
e) reprezintă şi apără interesele persoanei juridice în faţa organelor
administraţiei de stat, a instanţelor judecătoreşti, a altor organe cu
caracter jurisdicţional, precum şi în cadrul oricărei proceduri
prevăzute de lege, în baza delegaţiei date de conducerea persoanei
juridice;
f) participă la negocierea de înţelegeri internaţionale privind
domeniul de activitate în care funcţionează sau, după caz, avizează
asemenea înţelegeri;
g) se preocupă de obţinerea titlurilor executorii şi sesizează
directorul executiv adjunct financiar-contabil în vederea luării
măsurilor necesare pentru realizarea executării silite a drepturilor de
creanţă, iar pentru realizarea altor drepturi sesizează organul de
executare silită competent;
h) urmăreşte, semnalează şi transmite organelor de conducere şi
serviciilor interesate noile acte normative apărute şi atribuţiile ce
le revin din acestea;
i) contribuie prin întreaga activitate la asigurarea respectării legii,
apărarea proprietăţii publice şi private a statului aflate în
administrarea autorităţii de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, a unităţilor din subordine, precum şi la buna
gospodărire a mijloacelor materiale şi financiare din patrimoniu;
j) semnalează organelor competente cazurile de aplicare neuniformă a
actelor normative şi, când este cazul, face propuneri corespunzătoare;
k) analizează modul în care sunt respectate dispoziţiile legale în
desfăşurarea activităţii unităţilor şi cauzele care generează
prejudicii aduse avutului public sau infracţiuni;
l) întocmeşte constatări şi propune luarea măsurilor necesare în
vederea întăririi ordinii şi disciplinei, prevenirea încălcării legilor
şi a oricăror altor abateri;
m) asigură transmiterea către unităţile sanitare din subordine a
tuturor ordinelor ministrului sănătăţii, circularelor şi
instrucţiunilor tehnice elaborate de Ministerul Sănătăţii;
n) realizează evidenţa actelor normative cu aplicare în sistemul
sanitar, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi a
celor cu caracter general sau privind probleme financiar-contabile ce
se regăsesc în activitatea direcţiei de sănătate publică şi a
unităţilor subordonate;
o) asigură consultanţă juridică tuturor compartimentelor direcţiei,
precum şi unităţilor sanitare publice din subordine;
p) asigură informarea personalului privind actele normative nou-apărute
din domeniul de activitate al direcţiei de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti; q) îndeplineşte orice alte lucrări cu caracter juridic.
III. În domeniul auditului public intern Biroul/Compartimentul de audit public intern are următoarele atribuţii: a) elaborează proiectul planului de audit public intern;
b) efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă
sistemele de management financiar şi control ale instituţiei proprii
sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate,
regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
c) efectuează activităţi de audit public intern exercitat asupra
activităţilor desfăşurate în cadrul unităţilor sanitare subordonate,
precum şi al spitalelor cu mai puţin de 400 de paturi;
d) informează structura de audit public intern din cadrul Ministerului
Sănătăţii despre recomandările neînsuşite de conducătorul unităţii
publice auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e) raportează periodic directorului executiv al direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi structurii de
audit public intern din cadrul Ministerului Sănătăţii cu privire la
constatările, concluziile şi recomandările rezultate din activităţile
sale de audit;
f) elaborează raportul anual al activităţilor de audit public intern şi
îl înaintează până la data de 15 ianuarie a anului în curs pentru anul
expirat către structura de audit public intern din cadrul Ministerului
Sănătăţii;
g) raportează imediat conducătorului unităţii publice şi structurii de
control intern abilitate în cazul identificării unor neregularităţi sau
posibile prejudicii.
IV. În domeniul informaticii şi biostatisticii medicale Serviciul/Biroul/Compartimentul de informatică şi biostatistică medicală are următoarele atribuţii:
a) este responsabil pentru organizarea bazei de date judeţene,
verificarea şi codificarea informaţiilor medicale;
b) pune la dispoziţia tuturor structurilor interne interesate toate
datele solicitate şi pune la dispoziţia structurilor externe direcţiei
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti date
statistice medicale, cu acordul conducătorului autorităţii;
c) colaborează cu celelalte structuri ale direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti pe probleme legate de informatica
medicală; d) transmite informări operative (în timp real) persoanelor cu atribuţii de decizie;
e) colaborează cu structurile responsabile pentru supravegherea şi
controlul bolilor transmisibile şi netransmisibile în realizarea
rapoartelor periodice, precum şi a prognozelor;
f) organizează sistemul de evidenţă primară şi raportarea statistică
sanitară la nivelul cabinetelor medicale, indiferent de forma de
organizare a unităţilor sanitare; g) verifică datele raportate cu evidenţele primare şi centralizatoare;
h) centralizează dările de seamă de la nivelul judeţului şi
centralizatoarele de activitate şi morbiditate trimestriale şi anuale;
i) codifică cauzele de deces, în conformitate cu obligaţiile
Ministerului Sănătăţii, în buletinele de deces şi de nou-născut mort,
conform legislaţiei de stare civilă a populaţiei;
j) verifică şi codifică fişele de decese sub un an, decese perinatale,
fişele cu decese materne şi le compară ca număr şi cauză de deces cu
cele care circulă prin sistemul informaţional al Institutului Naţional
de Statistică;
k) organizează cursurile de perfecţionare a personalului de statistică
şi instruirea cu privire la codificarea morbidităţii, a incapacităţii
temporare de muncă şi buna completare a evidenţelor şi dărilor de
seamă, precum şi arhivarea formularelor statistice în conformitate cu
indicatorul termenelor de păstrare a documentelor;
l) centralizează, verifică şi transmite Centrului Naţional pentru
Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în
Domeniul Sănătăţii Bucureşti dările de seamă trimestriale şi anuale,
precum şi situaţia unităţilor sanitare publice şi private (unităţi,
paturi, personal, activităţi), solicitate de Institutul Naţional de
Statistică conform prevederilor legale în vigoare;
m) ţine evidenţa şi raportează mişcarea personalului medical pe
unităţi, specialităţi medicale, sex şi vârstă şi actualizează permanent
registrul naţional;
n) primeşte raportările legate de activitatea spitalelor, constituie
baza de date la nivel judeţean, le transmite Ministerului Sănătăţii,
pentru decizii majore de politică sanitară şi pentru raportările
necesare organismelor Uniunii Europene şi Organizaţiei Mondiale a
Sănătăţii; o) alte atribuţii specifice stabilite de directorul executiv al direcţiei de sănătate publică.
V. Registratură şi secretariat
a) asigură evidenţa unităţilor din subordine: denumire, nominalizarea
conducerilor, adresele complete şi numerele de telefon ale unităţilor
şi conducerilor acestora (inclusiv numerele de telefon de la domiciliu
- fixe sau mobile);
b) asigură evidenţa contactelor de la nivelul direcţiilor publice
locale şi centrale, precum şi a persoanelor din conducerea acestora
(numele, prenumele, funcţia, adresa de reşedinţă, numerele de telefon
etc.);
c) înregistrează lucrările transmise de conducerea direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi de serviciile
din structura acestora către petenţi şi alte autorităţi, precum şi cele
primite la conducerea direcţiei şi ţine evidenţa repartizării acestora,
urmărind rezolvarea lor în termenele stabilite;
d) înscrie în registrul specific persoanele venite în audienţă la
conducerea direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, problemele prezentate de către acestea şi soluţiile date; e) înregistrează şi ţine evidenţa lucrărilor primite sau transmise prin fax;
f) asigură transmiterea corespondenţei de la direcţia de sănătate
publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti, inclusiv modul de
trimitere;
g) întocmeşte evidenţa deplasărilor în teren ale salariaţilor direcţiei
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti; h) păstrează secretul de serviciu;
i) îndeplineşte şi alte sarcini dispuse de conducerea direcţiei de
sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
VI. În domeniul achiziţiilor publice Serviciul/Biroul/Compartimentul de achiziţii publice are următoarele atribuţii:
a) elaborează programul anual al achiziţiilor publice, pe baza
necesităţilor şi priorităţilor comunicate de celelalte compartimente
din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi, respectiv, a
municipiului Bucureşti;
b) elaborează sau, după caz, coordonează activitatea de elaborare a
documentaţiei de atribuire ori, în cazul organizării unui concurs de
soluţii, a documentaţiei de concurs;
c) organizează desfăşurarea licitaţiilor conform reglementărilor legale
în vigoare, recepţia bunurilor achiziţionate, precum şi repartiţia
acestora către compartimentele solicitante; d) participă în comisiile de întocmire, evaluare, negociere şi atribuire a contractelor de achiziţie publică; e) îndeplineşte obligaţiile referitoare la publicitate, conform legislaţiei în vigoare; f) aplică şi finalizează procedurile de atribuire; g) constituie şi păstrează dosarul achiziţiei publice.
VII. În domeniul relaţiilor cu publicul şi al comunicării Serviciul/Biroul/Compartimentul relaţii cu publicul şi comunicare are următoarele atribuţii:
a) colaborează cu structura de specialitate a Ministerului Sănătăţii în
realizarea obiectivelor de comunicare prin mass-media ori prin
mijloacele proprii ale direcţiei de sănătate publică judeţene sau a
municipiului Bucureşti; b) asigură desfăşurarea optimă a activităţii de relaţii publice;
c) asigură informarea permanentă referitoare la principalele activităţi
ale direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
d) asigură o legătură permanentă între comunitate şi direcţia de
sănătate publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti, organizând pe
baza unui program stabilit activitatea de audienţe pentru populaţie;
e) desfăşoară activitatea de analiză a cererilor cetăţenilor şi
disponibilizează toate informaţiile necesare pentru soluţionarea
problemelor prezentate sau solicitate;
f) urmăreşte şi sprijină soluţionarea legală şi în termen a cererilor,
petiţiilor etc., la solicitarea Ministerului Sănătăţii;
g) informaţiile care constituie secrete de stat şi de serviciu vor fi
accesate şi gestionate conform standardelor naţionale de protecţie a
informaţiilor clasificate;
h) organizează legătura dintre direcţia de sănătate publică judeţeană
şi a municipiului Bucureşti şi prefectură, consiliul judeţean,
primăriile locale şi organizaţiile neguvernamentale;
i) asigură legătura dintre conducerea direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti şi sindicate în vederea analizei
şi soluţionării, conform legislaţiei în vigoare, a revendicărilor
sindicale;
j) comunică Ministerului Sănătăţii date privind: adresa direcţiei de
sănătate publică, numele şi prenumele persoanelor din conducere,
numărul de telefon fix, mobil şi de fax, adresa de e-mail; denumirea şi
adresa spitalelor din teritoriu, numele şi prenumele directorilor
acestora, numărul de telefon şi de fax; denumirea şi adresa altor
unităţi importante din teritoriu; modificările ce intervin în datele
comunicate.
VIII. În domeniul avizării şi autorizării sanitare Compartimentul avize/autorizări are următoarele atribuţii:
a) primeşte, verifică şi înregistrează cererile şi documentaţiile
pentru avizarea sanitară a proiectelor de amplasare, construcţie şi
amenajare a obiectivelor;
b) primeşte, verifică şi înregistrează cererile şi documentaţiile de
autorizare sanitară şi avizarea anuală în vederea funcţionării
obiectivelor şi a proiectelor de amplasare, construcţie şi amenajare a
obiectivelor, altele decât cele supuse înregistrării la oficiul
registrului comerţului de pe lângă tribunale; c) repartizează documentaţiile către structurile de specialitate; d) asigură eliberarea documentelor de reglementare în termenele stabilite de legislaţia în vigoare; e) răspunde de managementul informaţiilor privind avizele şi autorizaţiile;
f) înregistrează declaraţiile pe propria răspundere primite de la
oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunale şi le transmite
directorului executiv adjunct pentru control în sănătatea publică;
g) gestionează baza de date pentru documentele de reglementare
eliberate şi o transmite periodic serviciului de control în sănătatea
publică;
h) oferă informaţii, la solicitare, asupra procedurii de avizare,
autorizare sanitară şi vizare anuală a funcţionării obiectivelor şi
activităţilor;
i) întocmeşte şi eliberează autorizaţia de liberă practică pentru
lucrătorii din unităţile sanitare, publice şi private, din teritoriul
arondat direcţiei de sănătate publică judeţeană şi a municipiului
Bucureşti, indiferent de subordonarea acestor unităţi, alţii decât
medicii, medicii dentişti, farmaciştii, precum şi asistenţii medicali
şi moaşele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008
privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a
profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical, precum şi
organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România şi
tehnicienii dentari; j) alte atribuţii specifice stabilite de către directorul executiv al direcţiei de sănătate publică.
IX. În domeniul supravegherii şi controlului bolilor transmisibile
Serviciul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile din
cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti are următoarele atribuţii şi responsabilităţi de execuţie şi
coordonare/îndrumare profesională:
a) coordonează şi derulează la nivel judeţean activităţile specifice
din cadrul programelor naţionale şi teritoriale de sănătate publică din
domeniul bolilor transmisibile, în vederea realizării obiectivelor
angajate prin programele şi strategiile naţionale şi locale;
b) colectează trimestrial şi anual indicatorii programelor de sănătate
de la unităţile sanitare, în conformitate cu actele normative în
vigoare;
c) participă prin activităţi specifice la funcţionarea reţelei
naţionale de supraveghere, alertă şi răspuns rapid în domeniul bolilor
transmisibile;
d) participă la realizarea evaluărilor de risc în situaţia
evenimentelor care ameninţă sănătatea populaţiei şi au potenţial de
răspândire naţională şi internaţională;
e) coordonează, controlează şi evaluează programul naţional de
imunizări desfăşurat în teritoriul arondat şi verifică prin activităţi
de evaluare administrative şi epidemiologice; f) participă la studiile epidemiologice organizate la nivel naţional sau/şi regional;
g) solicită din teritoriu datele necesare pentru fundamentarea
necesarului de material biologic pentru imunizarea grupelor
catagrafiate şi verifică în teritoriu condiţiile de distribuire şi
depozitare a vaccinului şi efectuarea şi evidenţa vaccinării;
h) organizează, colectează, analizează, verifică, gestionează,
interpretează şi diseminează datele privind bolile transmisibile de la
toate sursele existente în teritoriu, conduce şi gestionează registrul
judeţean unic pentru bolile transmisibile, vaccinări şi reacţii adverse
postvaccinale indezirabile, infecţia HIV/SIDA, tuberculoză, boli cu
transmitere sexuală, infecţii nosocomiale şi situaţii epidemiologice de
risc;
i) evaluează anual funcţionarea sistemelor de supraveghere a bolilor
transmisibile, în colaborare cu institutele de sănătate publică;
j) verifică modul în care medicii de familie detectează cazurile de
boli transmisibile şi raportează datele necesare supravegherii bolilor
transmisibile, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
k) supraveghează şi verifică modul prin care sunt respectate
metodologiile şi protocoalele privind diagnosticul etiologic pentru
bolile transmisibile şi propune directorului executiv adjunct de
sănătate publică şi programe măsuri organizatorice privind asigurarea
serviciilor specifice competente de laborator pentru diagnosticul
etiologic al bolilor transmisibile, conform dispoziţiilor legale;
l) efectuează investigaţiile epidemiologice, identifică şi coordonează
măsurile necesare pentru limitarea focarelor de boală transmisibilă în
colectivităţi, puse în aplicare în colaborare cu alte structuri cu
atribuţii specifice sau cu autorităţi locale;
m) desfăşoară îndrumarea metodologică şi profesională a unităţilor
sanitare din teritoriu, periodic sau la solicitare, în probleme de
infecţii nosocomiale;
n) intervine şi efectuează expertiza de specialitate, în cazul unor
focare epidemice nosocomiale sau în situaţii de risc declarat, la
solicitarea unităţii ori prin autosesizare;
o) monitorizează situaţia infecţiilor nosocomiale din unităţile
sanitare din teritoriu şi elaborează recomandări administrative şi
profesionale în cazul riscurilor identificate; p) desfăşoară activităţi specifice în cadrul planurilor de intervenţie în situaţii de urgenţă;
q) participă la activitatea de implementare a prevederilor specifice
din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi aplică măsurile
de protecţie sanitară a frontierelor de stat privind bolile
transmisibile;
r) asigură consultanţă privind prevenirea bolilor transmisibile de
import, recomandă şi aplică măsuri de prevenire privind bolile
infecţioase ale călătorului prin structurile proprii, acolo unde
acestea există;
s) verifică şi validează, în colaborare cu personalul compartimentului
de informatică şi biostatistică, datele legate de bolile transmisibile
şi infecţioase raportate de serviciile medicale din teritoriu, inclusiv
decese;
t) efectuează instruirea personalului din unităţile medicale publice şi
private, pe probleme de prevenire şi control al bolilor transmisibile,
infecţiilor nosocomiale, infecţia HIV, tuberculoză, boli cu transmitere
sexuală, boli infecţioase de import; u) organizează activitatea de supraveghere şi combatere a vectorilor de importanţă medicală;
v) se subordonează metodologic Centrului naţional de supraveghere şi
control al bolilor transmisibile şi Biroului de evenimente deosebite şi
alertă rapidă din cadrul Institutului de Sănătate Publică Bucureşti,
precum şi serviciilor de specialitate profesională din institutele de
sănătate publică;
w) asigură funcţionalitatea sistemului informaţional specific în
conformitate cu metodologiile legale elaborate de Ministerul Sănătăţii
şi coordonatorii naţionali ai programelor de sănătate;
x) colaborează cu structurile similare din cadrul direcţiilor de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi cu
alte instituţii judeţene pentru realizarea unui schimb optim şi util de
informaţii, în conformitate cu prevederile legale, în probleme de
supraveghere a bolilor transmisibile; y) participă la elaborarea planului acţiunilor tematice de inspecţie în teritoriu;
z) face propuneri către conducerea direcţiei de sănătate publică
privind modul de derulare a programelor de sănătate la nivel judeţean
şi utilizarea fondurilor necesare derulării acestora; aa) participă la elaborarea raportului privind starea de sănătate a populaţiei; bb) efectuează, la cererea terţilor, consultanţă sau prestaţii de specialitate în domeniul de competenţă;
cc) participă la elaborarea, prin personalul de specialitate cu studii
superioare, a referatelor de evaluare a unităţilor sanitare în vederea
avizării/autorizării sanitare;
dd) îndeplineşte alte atribuţii specifice stabilite de directorul
executiv adjunct de sănătate publică şi programe, în limitele
competenţelor profesionale. În cadrul Serviciului de supraveghere şi control al bolilor transmisibile funcţionează*): 1. Biroul de epidemiologie pentru supravegherea şi controlul bolilor transmisibile; 2. Biroul de supraveghere şi coordonare a programului de imunizare; 3. Colectivul de statistică pentru epidemiologia bolilor transmisibile; 4. Colectivul de programe pentru boli transmisibile şi imunoprofilaxie; 5. Compartimentul de produse antiepidemice. Compartimentul de produse antiepidemice are următoarele atribuţii specifice:
a) asigură depozitarea şi distribuirea în teritoriul arondat a
vaccinurilor şi a celorlalte produse biologice şi materiale necesare
desfăşurării activităţii de medicină preventivă; b) asigură depozitarea şi livrarea produselor DDD necesare intervenţiei în focarele de boli transmisibile;
c) asigură aprovizionarea laboratoarelor proprii şi a altor unităţi
sanitare cu medii de cultură, seruri de diagnostic, sticlărie,
reactivi, kituri şi alte materiale consumabile, în vederea realizării
activităţilor cuprinse în programele de medicină preventivă;
d) asigură depozitarea şi distribuirea în teritoriul arondat a
produselor din componenţa rezervei antiepidemice în caz de calamitate
sau în alte situaţii de risc; e) îndeplineşte şi alte atribuţii specifice stabilite de directorul executiv adjunct de sănătate publică. ------------
*) În cazul unui deficit de personal calificat la nivel teritorial, pot
fi operate comasări de birouri/compartimente/colective în structura
serviciului.
X. În domeniul evaluării factorilor de risc din mediul de viaţă şi de muncă
Serviciul de evaluare a factorilor de risc de mediu din cadrul
direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
are următoarele atribuţii şi responsabilităţi de execuţie şi
coordonare/îndrumare profesională:
a) coordonează şi implementează la nivel teritorial activităţile
cuprinse în programul de sănătate publică privind protejarea sănătăţii
şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc în relaţie cu
mediul de viaţă şi de muncă, alimentele şi nutriţie, aprovizionarea cu
apă potabilă şi unităţile de învăţământ şi îngrijire de toate
categoriile;
b) elaborează propuneri pentru reglementarea activităţilor teritoriale
din domeniile: igiena mediului, igiena alimentaţiei, igiena unităţilor
de învăţământ, medicină ocupaţională, promovarea sănătăţii, în
concordanţă cu legislaţia din domeniu;
c) analizează şi evaluează periodic sau ori de câte ori este nevoie
calitatea serviciilor teritoriale de supraveghere a sănătăţii în
relaţie cu mediul, implementarea unor noi activităţi, în colaborare cu
alte unităţi/servicii teritoriale cu activitate din domeniu;
d) coordonează şi derulează activităţi specifice pentru implementarea
prevederilor legislative de protejare şi promovare a mediului de viaţă
organizat şi natural; e) îndeplineşte indicatorii specifici din cadrul programului de evaluare a factorilor de risc din mediu;
f) întocmeşte rapoarte profesionale de evaluare teritorială în domeniul
alimentului şi mediului (apă potabilă, apă de îmbăiere, poluare
organizată sau accidentală, radiaţii ionizante şi neionizante) şi
contribuie la realizarea sintezelor naţionale din domeniu;
g) coordonează şi derulează activităţi în teritoriu pentru
implementarea prevederilor legislative din domeniul produselor biocide,
al substanţelor chimice periculoase şi al produselor cosmetice şi de uz
casnic;
h) monitorizează şi coordonează pe plan teritorial activitatea de
gestionare şi neutralizare a deşeurilor medicale din toate categoriile
de unităţi sanitare şi elaborează propuneri pentru
anihilarea/ameliorarea situaţiilor de risc evaluat;
i) participă la efectuarea investigaţiilor epidemiologice ale
toxiinfecţiilor alimentare şi epidemiilor hidrice, în colaborare cu
Serviciul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile;
j) coordonează, monitorizează, evaluează şi participă la asigurarea
calităţii apei potabile din teritoriu şi elaborează propuneri pentru
rezolvarea/ameliorarea situaţiilor de risc evaluat sau anihilarea
riscului constituit, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
k) monitorizează şi evaluează riscurile privind siguranţa alimentului
şi alimentaţiei publice, elaborează şi propune activităţi de asigurarea
calităţii alimentului din circuitul public, în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
l) desfăşoară activitatea de evaluare a conformării la normele de
igienă şi sănătate publică a proiectelor de amenajare-construire şi
elaborează referatele de evaluare în vederea avizării/autorizării
sanitare;
m) colaborează şi conlucrează cu administraţia publică locală şi cu
instituţiile/serviciile specializate din domeniu, pentru implementarea
şi realizarea prevederilor legale privind calitatea mediului de viaţă
şi muncă, securitatea alimentului şi calitatea apei potabile;
n) participă la activitatea de implementare a prevederilor specifice
din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi aplică măsurile
de protecţie sanitară a frontierelor de stat privind bolile
transmisibile;
o) derulează studii populaţionale privind evoluţia sănătăţii în raport
cu factorii de mediu şi cu alimentele în teritoriul dat; p) efectuează, la cererea terţilor, consultanţă şi prestaţii de specialitate;
q) supraveghează acordarea asistenţei medicale profilactice în
colectivităţile de copii şi tineri şi participă la monitorizarea
dezvoltării fizice, psihomotorii şi a stării de sănătate a copiilor din
colectivităţi;
r) coordonează şi evaluează activităţile desfăşurate în cadrul
examenelor de bilanţ în colectivităţile de copii şi controlează
dispensarizarea medicală a copiilor cu afecţiuni cronice, precum şi
planul de recuperare a acestora;
s) participă la activităţile de promovare a sănătăţii organizate la
nivel judeţean şi local din domeniul de competenţă; t) efectuează, la cererea terţilor, consultanţă şi prestaţii de specialitate;
u) realizează registrul de evidenţă a bolilor profesionale la nivel
teritorial, efectuând cercetarea şi documentarea cazurilor suspecte de
boală, declararea şi înregistrarea bolilor profesionale; selectează
cazurile şi transmite fişe BP2/rapoarte partenerilor instituţionali,
conform prevederilor legale; v) realizează expertize în domeniul sănătăţii ocupaţionale; w) centralizează şi analizează situaţia angajaţilor expuşi la noxe din teritoriu;
x) asigură organizarea activităţilor de colectare şi raportare a
datelor necesare identificării problemelor de sănătate ocupaţională şi
a operatorilor specializaţi în intervenţii eficiente din piaţa de
servicii medicale de medicina muncii;
y) participă la implementarea programelor privind protejarea sănătăţii
şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc ocupaţional şi
participă la aplicarea legislaţiei privind încadrarea locurilor de
muncă în condiţii deosebite şi speciale; z) efectuează, la cererea terţilor, evaluarea factorilor de risc profesional;
aa) participă cu rapoarte la elaborarea sintezelor naţionale privind
sănătatea în relaţie cu mediul ocupaţional; bb) participă la elaborarea raportului privind starea de sănătate a populaţiei; cc) efectuează, la cererea terţilor, consultanţă de specialitate; dd) desfăşoară activităţi specifice în cadrul planurilor de intervenţie în situaţii de urgenţă; ee) elaborează referatele de evaluare a unităţilor/activităţilor supuse avizării sanitare;
ff) participă la elaborarea şi execuţia planurilor de acţiuni privind
implementarea în plan judeţean a acquis-ului comunitar în domeniul
sănătăţii şi securităţii în muncă;
gg) face propuneri către conducerea direcţiei de sănătate publică
privind fondurile specifice necesare derulării programelor de sănătate
la nivel judeţean;
hh) face propuneri către conducerea direcţiei de sănătate publică
privind modul de derulare a programelor de sănătate la nivel judeţean;
ii) îndeplineşte alte atribuţii specifice stabilite de directorul
executiv adjunct de sănătate publică şi conducerea unităţii. În cadrul Serviciului de evaluare a factorilor de risc din mediul de viaţă şi de muncă funcţionează*): 1. Biroul de igienă a mediului; 2. Biroul de igienă alimentară; 3. Colectivul de igienă şcolară şi sănătatea copiilor şi tinerilor; 4. Compartimentul de medicină ocupaţională; 5. Colectivul programe de mediu. ------------
*) În cazul unui deficit de personal calificat la nivel teritorial, pot
fi operate comasări de birouri/compartimente/colective în structura
serviciului.
XI. Colectivele compartimentelor teritoriale participă la desfăşurarea
activităţilor specifice, stabilite de conducerea direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în teritoriul arondat.
XII. În domeniul supravegherii bolilor netransmisibile
Serviciul de supraveghere a bolilor netransmisibile din cadrul
direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
are următoarele atribuţii şi responsabilităţi de execuţie şi
coordonare/îndrumare profesională:
a) asigură monitorizarea şi implementarea programelor de sănătate
publică în domeniul bolilor netransmisibile la nivel judeţean;
b) colectează trimestrial şi anual indicatorii programelor de sănătate
de la unităţile sanitare, în conformitate cu actele normative în
vigoare;
c) asigură culegerea şi validarea datelor la nivel judeţean pentru
registrele naţionale de boli netransmisibile;
d) propune conducerii direcţiei echipele interdisciplinare care asigură
supravegherea bolilor cronice în teritoriu;
e) analizează şi evaluează indicatorii de morbiditate şi mortalitate
legaţi de evoluţia bolilor netransmisibile în judeţ şi evoluţia
indicatorilor demografici la populaţia din teritoriu;
f) în realizarea atribuţiilor sale colaborează direct cu unităţile
judeţene de implementare a programelor de sănătate, precum şi cu
institutele de sănătate publică şi cu institutele de specialitate din
teritoriul arondat;
g) stabileşte colaborări interinstituţionale, la nivel judeţean, cu
organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale pentru asigurarea
corelării activităţilor din cadrul programelor naţionale de sănătate cu
alte iniţiative, finanţate din alte surse;
h) primeşte anual, trimestrial şi ori de câte ori este nevoie de la
casa de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti
analiza modului în care a fost derulat programul de sănătate cu scop
curativ;
i) solicită unităţilor sanitare ori de câte ori este nevoie date
suplimentare de raportare privind programul de sănătate finanţat din
bugetul de stat şi al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
j) face propuneri către conducerea direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti privind fondurile specifice
necesare derulării programelor de sănătate publică în domeniul bolilor
netransmisibile la nivel judeţean; k) furnizează informaţii către populaţie referitoare la prevenirea bolilor şi la promovarea sănătăţii;
l) dezvoltă la nivel local programe de promovare a sănătăţii şi de
educaţie pentru sănătate, în funcţie de priorităţile locale;
m) elaborează proiecte în parteneriat cu autorităţile locale,
reprezentanţii în teritoriu ai altor ministere, organizaţii
neguvernamentale şi reprezentanţe internaţionale, în vederea
soluţionării problemelor comunitare;
n) furnizează servicii de formare în educaţia pentru sănătate adresate
formatorilor din cadrul şi din afara sistemului de sănătate; o) elaborează, editează şi asigură multiplicarea de materiale publicitare specifice. În cadrul Serviciului de supraveghere a bolilor netransmisibile funcţionează:*) 1. Compartimentul de supraveghere boli netransmisibile; 2. Compartimentul de programe boli netransmisibile; 3. Compartimentul de promovare a sănătăţii. ------------
*) În cazul unui deficit de personal calificat la nivel teritorial, pot
fi operate comasări de birouri/compartimente/colective în structura
serviciului.
XIII. În domeniul controlului în sănătatea publică şi al controlului
calităţii serviciilor de asistenţă medicală
Compartimentele de control în sănătatea publică şi controlului
calităţii serviciilor de asistenţă medicală au următoarele atribuţii: a) constată şi sancţionează contravenţiile la normele de igienă, conform legii, la nivel judeţean;
b) păstrează confidenţialitatea privind iminenţa inspecţiei sanitare,
înainte de începerea propriu-zisă a acesteia, şi confidenţialitatea
datelor pe care unităţile inspectate le pun la dispoziţie;
c) solicită unităţilor controlate orice documente necesare efectuării
inspecţiei şi, după caz, copii de pe acestea;
d) prescriu unităţilor controlate măsuri de remediere, cu stabilirea de
termene şi responsabilităţi în vederea înlăturării deficienţelor de
igienă constatate;
e) propun directorului executiv adjunct pentru control în sănătatea
publică suspendarea temporară a activităţii unităţilor şi obiectivelor
până la remedierea deficienţelor; în situaţii cu risc major şi iminent
de îmbolnăvire a populaţiei dispun suspendarea pe loc sau imediată a
activităţii unităţii ori obiectivului şi informează operativ directorul
executiv adjunct pentru control în sănătatea publică despre măsura
aplicată;
f) propun directorului executiv adjunct pentru control în sănătatea
publică retragerea avizului sanitar pentru proiectele de activităţi,
inclusiv construcţii, în cazul în care nu sunt respectate normele de
igienă;
g) propun directorului executiv adjunct pentru control în sănătatea
publică retragerea avizului sanitar sau a notificării unui produs, în
situaţia în care substanţele sau produsele sunt neconforme cu
specificaţiile din dosarul tehnic;
h) opresc, denaturează sau condiţionează darea în consum public a
alimentelor care nu corespund normelor de igienă, precum şi folosirea
obiectelor, materialelor şi a substanţelor care, prin natura lor sau
prin modul de utilizare, periclitează starea de sănătate a populaţiei;
i) recoltează şi aplică elemente de securizare la probele recoltate în
cadrul activităţii de inspecţie, precum şi contraprobele;
j) participă la activitatea de implementare a prevederilor specifice
din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi aplică măsurile
de protecţie sanitară a frontierelor de stat privind bolile
transmisibile;
k) la solicitarea directorului executiv adjunct de sănătate publică şi
programe, pot dispune măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi
contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni,
precum şi alte măsuri cu caracter obligatoriu pentru combaterea bolilor
transmisibile şi a celor profesionale; l) verifică aplicarea legislaţiei Uniunii Europene în domeniul sănătăţii publice;
m) verifică respectarea legislaţiei în vigoare privind prevenirea şi
controlul infecţiilor nosocomiale în toate unităţile sanitare;
n) opresc folosirea preparatelor biologice utilizate în scop
diagnostic, profilactic şi de tratament, care se dovedesc
necorespunzătoare sau nocive sănătăţii;
o) în situaţia în care, în timpul unei activităţi de control, constată
existenţa unui conflict de interese sau deficienţe grave ce pot
determina riscuri majore pentru sănătatea populaţiei, comunică urgent
directorului executiv adjunct pentru control în sănătatea publică în
vederea delegării unui alt inspector şi luării măsurilor de urgenţă;
p) controlează unităţile sanitare acreditate pentru activitatea de
bănci de ţesuturi şi/sau utilizare de ţesuturi şi/sau celule umane în
scop terapeutic prin evaluare şi verificare de proceduri şi activităţi
care se derulează în aceste unităţi;
q) controlează şi evaluează incidentele adverse severe şi reacţiile
adverse grave notificate prin sistemele de vigilenţă, inclusiv în
domeniul securităţii transfuziilor şi hemovigilenţei; r) participă şi la alte activităţi specifice.
XIV. În domeniul activităţii de laborator de sănătate publică A. Laboratorul de microbiologie:
a) participă la efectuarea investigaţiei epidemiologice prin recoltarea
şi prelucrarea de probe bacteriologice, virusologice, serologice,
imunologice şi parazitologice, pentru supravegherea şi controlul
bolilor transmisibile, în conformitate cu metodologiile legale în
vigoare;
b) asigură diagnosticul etiologic pentru bolile infecţioase
identificate în cadrul programului naţional de supraveghere
epidemiologică dacă prestaţia nu poate fi asigurată prin unitatea de
îngrijire a cazului;
c) asigură diagnosticul microbiologic pentru toate solicitările
serviciului de supraveghere a bolilor transmisibile, provenite de la
cazuri suspecte, focare de boală transmisibilă sau investigaţii în
cadrul programelor de sănătate;
d) participă la buna funcţionare a reţelei naţionale de supraveghere a
bolilor transmisibile prin prestaţii la nivelul competenţei specifice;
e) monitorizează şi transmite evaluări privind circulaţia unor
microorganisme cuprinse în metodologiile de supraveghere epidemiologică
şi situaţia antibioticorezistenţei microorganismelor la populaţia
investigată în unităţile sanitare din teritoriu;
f) efectuează analize microbiologice din probe de apă, aer, alimente şi
factori de mediu, prevăzute în programele naţionale şi locale de
sănătate; g) asigură aplicarea procedurilor în vederea acreditării/reacreditării laboratorului; h) efectuează analize microbiologice la cererea unor beneficiari, pentru care se percep taxe; i) execută alte activităţi specifice stabilite sau solicitate în cadrul competenţei. B. Laboratorul de chimie sanitară şi/sau toxicologie:
a) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice din probe
biologice, apă, aer, alimente şi alţi factori de mediu pentru evaluarea
obiectivă a conformităţii produselor şi a riscurilor pentru sănătate;
b) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice, la cererea unor
beneficiari, pentru care se percep taxe; c) asigură aplicarea procedurilor în vederea acreditării laboratorului; d) alte atribuţii specifice stabilite de medicul-şef de laborator. C. Laboratorul igiena radiaţiilor:
a) coordonează activităţile pentru protejarea sănătăţii populaţiei şi
prevenirea efectelor asociate radiaţiilor ionizante în teritoriul
arondat;
b) asigură colectarea şi raportarea datelor privind sănătatea
populaţiei în relaţie cu radiaţiile ionizante din teritoriul arondat; c) participă la elaborarea raportului stării de sănătate a comunităţii;
d) efectuează, din proprie iniţiativă sau la cererea terţilor,
determinări ale nivelurilor de radiaţii, consultanţă de specialitate; e) controlează aplicarea normelor de securitate nucleară şi igiena radiaţiilor; f) avizează şi autorizează sanitar unităţile în care se desfăşoară practici şi activităţi nucleare; g) elaborează referatele de evaluare pentru unităţile supuse avizării/autorizării sanitare;
h) verifică respectarea normelor de igienă a radiaţiilor ionizante în
unităţile autorizate şi în laboratoarele de profil;
i) participă la elaborarea planurilor de acţiuni privind implementarea
în plan judeţean a acquis-ului comunitar; j) participă la elaborarea planului de acţiune în caz de catastrofă; k) intervine în caz de accident nuclear sau de urgenţă radiologică în teritoriul arondat;
l) evaluează nivelul expunerii medicale la radiaţii ionizante a
populaţiei prin programe de asigurare şi control al calităţii; m) alte atribuţii specifice stabilite de directorul executiv adjunct de sănătate publică şi programe.
XV. În domeniul situaţiilor de urgenţă şi a managementului asistenţei medicale de urgenţă
Serviciul/Biroul/Compartimentul de situaţii de urgenţă şi managementul
asistenţei medicale de urgenţă are următoarele atribuţii:
a) monitorizează şi evaluează activitatea unităţilor de primiri urgenţe
şi a compartimentelor de primiri urgenţe din cadrul unităţilor sanitare
din sectorul public;
b) participă la acţiunile de acordare a primului ajutor calificat
împreună cu inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă şi cu
alte structuri subordonate Ministerului Sănătăţii; c) monitorizează şi evaluează activitatea serviciului judeţean de ambulanţă;
d) transmite informări operative conducerii direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în cazul apariţiei unei
situaţii de urgenţă şi propune măsuri de intervenţie, în colaborare cu
celelalte structuri de specialitate din cadrul direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în funcţie de domeniul de
competenţă;
e) elaborează şi transmite spre aprobare directorului executiv adjunct
de sănătate publică şi programe Planul de intervenţie în caz de
dezastre şi epidemii, în colaborare cu celelalte structuri de
specialitate din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, în funcţie de domeniul de competenţă.
XVI. În domeniul asistenţei medicale A. Compartimentul de asistenţă medicală primară are următoarele atribuţii: a) asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a activităţii de asistenţă medicală primară;
b) verifică în teren calitatea serviciilor oferite în cadrul asistenţei
medicale primare, precum şi respectarea prevederilor cuprinse în
reglementările legale în vigoare privind acordarea asistenţei medicale
primare în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;
c) participă la implementarea strategiilor de reformă în domeniul
asistenţei medicale primare, elaborate şi aprobate de Ministerul
Sănătăţii;
d) coordonează activitatea de raportare şi monitorizare a bolilor
transmisibile şi cronice de către medicii de familie care îşi
desfăşoară activitatea atât în cabinete publice, cât şi în cabinete
private;
e) monitorizează modul în care personalul din cabinetele medicilor de
familie respectă obligaţiile reglementate prin acte normative,
referitoare la etica profesională şi deontologia medicală; asistenţa de
sănătate publică; activitatea desfăşurată în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate; relaţiile de muncă, în conformitate cu
dispoziţiile legale în vigoare; f) asigură managementul evidenţei medicale primare şi al informaţiei medicale gestionate;
g) asigură educaţia/formarea continuă şi dezvoltarea profesională a
resurselor umane din asistenţa medicală primară;
h) asigură informarea personalului medical în legătură cu normele de
etică profesională şi deontologie medicală şi informarea pacienţilor cu
privire la drepturile şi îndatoririle acestora; i) asigură înregistrarea cabinetelor medicale, în conformitate cu legislaţia în vigoare. B. Compartimentul de asistenţă medicală ambulatorie are următoarele atribuţii:
a) asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a activităţii de
asistenţă medicală ambulatorie de specialitate;
b) verifică în teren calitatea serviciilor oferite în cadrul asistenţei
medicale ambulatorii de specialitate, precum şi respectarea
prevederilor cuprinse în reglementările legale în vigoare privind
acordarea asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale
de sănătate;
c) participă la implementarea strategiilor de reformă în domeniul
asistenţei medicale ambulatorii, elaborate şi aprobate de Ministerul
Sănătăţii;
d) coordonează activitatea de raportare şi monitorizare a bolilor
transmisibile şi cronice de către personalul de specialitate din
ambulatoriu, care îşi desfăşoară activitatea atât în cabinete publice,
cât şi în cabinete private;
e) monitorizează modul în care personalul din cabinetele medicilor din
ambulatoriul de specialitate respectă obligaţiile reglementate prin
acte normative, referitoare la: etica profesională şi deontologia
medicală; asistenţa de sănătate publică; activitatea desfăşurată în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate; relaţiile de muncă,
în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare; f) asigură managementul evidenţei medicale primare şi al informaţiei medicale gestionate;
g) asigură educaţia/formarea continuă şi dezvoltarea profesională a
resurselor umane din asistenţa medicală de specialitate din ambulatoriu;
h) analizează, împreună cu casa de asigurări de sănătate, nevoile de
servicii medicale de specialitate ale populaţiei;
i) evaluează, coordonează şi monitorizează serviciile medicale
furnizate în unităţile medicale publice şi private de specialitate în
ambulatoriu;
j) asigură informarea personalului medical în legătură cu normele de
etică profesională şi deontologie medicală şi informarea pacienţilor cu
privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
k) evaluează, coordonează şi monitorizează activitatea unităţilor
medicale cu paturi şi a ambulatoriilor de specialitate, publice sau
private. C. Compartimentul de asistenţă medicală spitalicească are următoarele atribuţii:
a) analizează, împreună cu casa de asigurări de sănătate, nevoile de
servicii medicale spitaliceşti ale populaţiei; b) evaluează, coordonează şi monitorizează activităţile cu caracter medico-sanitar;
c) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al spitalelor,
precum şi fişa postului pentru personalul din spitale;
d) participă la negocierea anuală a indicatorilor de performanţă
specifici fiecărui spital din teritoriul arondat;
e) monitorizează şi evaluează activitatea medicală desfăşurată în
spital, pe baza indicatorilor de performanţă ai managementului
spitalului; f) monitorizează modul în care spitalele respectă criteriile de calitate ale actului medical;
g) urmăreşte respectarea programului de muncă pe categorii de personal,
precum şi asigurarea de către spitale a numărului optim de personal, pe
categorii şi locuri de muncă, în funcţie de normativele de personal în
vigoare;
h) monitorizează şi coordonează modul în care spitalul îşi respectă
obligaţia legală de a înregistra, stoca, prelucra şi transmite
informaţiile legate de activitatea sa, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare;
i) propune măsuri de creştere a eficienţei şi calităţii serviciilor
medicale şi de asigurare a accesului echitabil al populaţiei la
serviciile medicale;
j) verifică modul de organizare în vederea asigurării asistenţei
medicale în situaţii de dezastre, atacuri teroriste, război, conflicte
sociale şi alte situaţii de criză. D. Biroul de asistenţă a mamei şi copilului are următoarele atribuţii:
a) coordonează şi participă la identificarea priorităţilor în domeniul
asistenţei medicale a mamei şi copilului şi propune măsuri adaptate
pentru rezolvarea problemelor identificate;
b) analizează aspectele organizatorice ale asistenţei medicale a
gravidei, lăuzei şi copilului, în raport cu dinamica morbidităţii şi
mortalităţii la aceste categorii, şi propune măsuri de
organizare/reorganizare a structurilor sanitare din teritoriu;
c) coordonează, monitorizează, evaluează la nivel local activitatea de
planificare familială şi sănătatea reproducerii;
d) coordonează, monitorizează şi evaluează derularea la nivel local a
programelor naţionale în domeniul asistenţei medicale a mamei şi
copilului. E. Compartimentul de asistenţă medicală recuperatorie are următoarele atribuţii:
a) analizează, împreună cu casa de asigurări de sănătate, nevoile de
servicii medicale de recuperare ale populaţiei; b) coordonează, monitorizează şi evaluează activităţile cu caracter de asistenţă medicală recuperatorie;
c) propune măsuri de creştere a eficienţei şi calităţii serviciilor
medicale recuperatorii şi de asigurare a accesului echitabil al
populaţiei la serviciile medicale de recuperare;
d) monitorizează modul în care spitalele/secţiile de recuperare
respectă criteriile de calitate a actului medical;
e) coordonează, monitorizează şi evaluează activitatea unităţilor
medicale cu paturi şi a ambulatoriilor de specialitate, publice sau
private, prin care se asigură asistenţa medicală de recuperare, precum
şi a societăţilor de turism balnear şi de recuperare;
f) asigură informarea personalului medical în legătură cu normele de
etică profesională şi deontologie medicală şi informarea pacienţilor cu
privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
g) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al spitalelor, al
spitalelor/secţiilor care acordă asistenţă medicală recuperatorie. F. Compartimentul de asistenţă medicală comunitară are următoarele atribuţii:
a) acordă consultanţă şi asistenţă tehnică în domeniul evaluării
nevoilor, al stabilirii priorităţilor, modalităţilor de implementare şi
monitorizare a politicilor de asistenţă medicală comunitară integrată;
b) colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale în vederea
realizării strategiei judeţene şi a listei de priorităţi în domeniul
asistenţei medicale comunitare;
c) contribuie la crearea unui cadru organizatoric pentru monitorizarea
şi evaluarea serviciilor şi programelor naţionale şi locale de sănătate
cu privire la asistenţa medicală comunitară; d) monitorizează elaborarea de ghiduri şi standarde de practică în domeniul asistenţei medicale comunitare;
e) asigură sprijin pentru formarea personalului care lucrează în
reţeaua de asistenţă medicală comunitară integrată, inclusiv a
joncţiunilor cu reţeaua de medicină de familie, accesul la medicamente,
servicii ambulatorii şi spitaliceşti;
f) identifică, elaborează şi propune programe specifice de educaţie
pentru sănătate şi pentru adoptarea unui stil de viaţă sănătos la
nivelul diferitelor comunităţi;
g) elaborează şi propune programe specifice de prevenire şi profilaxie
primară, secundară şi terţiară, precum şi de recuperare medicală şi
incluziune socială;
h) identifică, elaborează şi propune programe specifice de consiliere
medico-socială, servicii de îngrijiri la domiciliu pentru persoane
vulnerabile: gravide, nou-născuţi, bolnavi cronici, bătrâni, persoane
cu dizabilităţi, neasiguraţi, victime ale violenţei domestice, copii
din familii dezorganizate, persoane cu probleme de sănătate mintală,
precum şi alte categorii de persoane identificate la nivel local ca
fiind în situaţii de risc;
i) facilitează şi monitorizează crearea parteneriatelor
interinstituţionale la diferite niveluri, a strategiilor şi a
protocoalelor comune pentru serviciile de asistenţă comunitară.
XVII. În domeniul buget, financiar şi contabilitate A. Compartimentul financiar-contabilitate şi buget are următoarele atribuţii:
a) finanţează şi/sau execută, după caz, indicatorii aprobaţi în bugetul
de venituri şi cheltuieli al direcţiei de sănătate publică şi al
unităţilor din subordine;
b) afişează pe site-ul direcţiei proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli şi analizează lunar şi trimestrial execuţia bugetelor de
venituri şi cheltuieli şi le înaintează Ministerului Sănătăţii;
c) întocmeşte situaţiile financiare trimestriale şi anuale ale
direcţiei; verifică, analizează şi centralizează situaţiile financiare
ale unităţilor din subordine, potrivit normelor legale, răspunzând de
realitatea şi exactitatea datelor cuprinse;
d) prezintă Ministerului Sănătăţii situaţiile financiare periodice,
verifică şi avizează, în prealabil, plăţile din conturi la trezorerii
şi bănci, după caz;
e) controlează efectuarea inventarierilor la unităţile subordonate şi
modul de asigurare a integrităţii patrimoniului;
f) efectuează, în condiţiile legii, controlul respectării disciplinei
financiare şi bugetare la unităţile din subordine, raportând
Ministerului Sănătăţii rezultatele;
g) propune Ministerului Sănătăţii şi înştiinţează prefectul cu privire
la indicatorii financiari ce urmează a fi incluşi în legea anuală a
bugetului de stat;
h) avizează şi repartizează, după caz, bugetul de venituri şi
cheltuieli al unităţilor sanitare subordonate şi urmăreşte utilizarea
eficientă a fondurilor alocate;
i) elaborează propuneri de casare şi transfer de bunuri materiale, pe
care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
j) execută indicatorii financiari din bugetul propriu şi urmăresc
executarea acestora, asigură efectuarea plăţilor în conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea,
ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi
organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale,
cu modificările ulterioare;
k) finanţează programele de sănătate şi alte activităţi, conform
actelor normative în vigoare, în limita creditelor deschise lunar de
Ministerul Sănătăţii, pe baza solicitării acestora;
l) propune directorului financiar contabil aprobarea casărilor pentru
unităţile subordonate din teritoriu şi urmăreşte modul de utilizare a
acestora, conform normelor specifice;
m) întocmeşte lunar situaţia monitorizării cheltuielilor de personal
pentru activitatea proprie şi a unităţilor sanitare publice din
teritoriu, pe care o transmite Ministerului Sănătăţii; n) îndrumă metodologic din punct de vedere financiar-contabil unităţile teritoriale subordonate;
o) întocmeşte lunar, pe baza datelor operative, execuţia bugetului de
venituri şi cheltuieli pentru activitatea proprie a unităţilor sanitare
din subordine, pe care o înaintează Ministerului Sănătăţii;
p) solicită Ministerului Sănătăţii deschideri de credite bugetare
pentru luna următoare, pe titluri de cheltuieli şi programe de sănătate;
q) stabileşte, pe baza evaluării bazei tehnico-materiale existente în
teritoriu, priorităţile de dezvoltare şi întreţinere a acesteia,
propunând lucrări de investiţii, consolidare de clădiri şi reparaţii
capitale;
r) stabileşte necesarul de credite bugetare anuale pentru lucrări de
investiţii, consolidări de clădiri şi reparaţii capitale pentru
unităţile subordonate;
s) efectuează repartizarea creditelor bugetare aprobate şi transmite
unităţilor subordonate beneficiare de investiţii lista obiectivelor
nominalizate în anexa la legea anuală a bugetului de stat, la termenele
prevăzute de lege;
t) asigură, în limita alocaţiilor bugetare, finanţarea lucrărilor de
investiţii, conform actelor normative în vigoare, pe baza deschiderii
de credite lunare;
u) urmăreşte modul de executare a bugetului aprobat la titlul
"Cheltuieli de capital" pe unităţi subordonate, luând măsurile necesare
pentru respectarea dispoziţiilor legale privind disciplina în
construcţii şi financiară;
v) urmăreşte modul de executare şi raportează Ministerului Sănătăţii
situaţia privind monitorizarea investiţiilor;
w) îndrumă din punct de vedere metodologic beneficiarii lucrărilor de
investiţii şi reparaţii capitale cu privire la proiectarea, avizarea,
execuţia şi finanţarea acestora în conformitate cu reglementările
legale în vigoare;
x) îndrumă şi verifică unităţile din subordine în activitatea de
stabilire a tarifelor prestaţiilor efectuate de acestea, în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
y) răspunde pentru exactitatea şi realitatea datelor transmise
Ministerului Sănătăţii, atât pentru activitatea proprie, cât şi pentru
cea a unităţilor sanitare subordonate. B. Compartimentul administrativ, aprovizionare şi mentenanţă are următoarele atribuţii:
a) organizează activitatea de transport, achiziţionarea
autovehiculelor, înscrierea acestora la organele de poliţie, efectuarea
rodajului şi răspunde de controlul zilnic, reviziile tehnice,
reparaţiile curente şi capitale de autovehicule; b) asigură executarea la timp şi în bune condiţii a transporturilor necesare unităţii;
c) răspunde de depozitarea corespunzătoare a carburanţilor şi
lubrifianţilor, precum şi de utilizarea bonurilor de benzină;
d) răspunde de elaborarea de către unităţi a documentaţiei tehnice
pentru investiţii, în colaborare cu Compartimentul de achiziţii publice
şi cu respectarea reglementărilor legale;
e) stabileşte necesarul de aparatură de înaltă performanţă pentru
unităţile din subordine şi îl înaintează Compartimentului de achiziţii;
f) analizează şi propune efectuarea cheltuielilor de capital pe baza
prioritizării aprobate prin acte normative emise de ministrul sănătăţii; g) verifică şi urmăreşte aprovizionarea direcţiei cu materiale consumabile; h) se asigură de contractarea tuturor utilităţilor necesare derulării activităţii direcţiei; i) întocmeşte dosarele de obiectiv al clădirilor direcţiei; j) asigură verificările metrologice şi ISCIR pentru aparatura din dotare;
k) verifică şi urmăreşte eficienţa aprovizionării unităţilor din
subordine cu medicamente, materiale consumabile etc., în vederea
asigurării funcţionării acestora;
l) organizează şi răspunde de asigurarea pazei, aplicarea normelor de
protecţie a muncii şi de prevenire a incendiilor, potrivit legii;
m) realizează inventarul tuturor bunurilor care aparţin direcţiei de
sănătate publică şi ţine evidenţa exactă a acestora.
ANEXA 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
În laboratorul de SP se va include şi personalul de laborator din birourile teritoriale SP = sănătate publică BT = boli transmisibile BNT = boli netransmisibile PNI = program naţional de imunizări RUNOS = resurse umane, normare, organizare, organizare, salarizare COSUJ = Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă Judeţean * acolo unde este cazul