ORDONANTA DE URGENTA Nr. 76 din 24 mai 2001 *** Republicata
privind simplificarea unor formalitati administrative pentru înregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor
EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATA ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 413 din 14 iunie 2002

*) Republicata în temeiul art. II din Legea nr. 370/2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 406 din 12 iunie 2002, dându-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 a fost publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 31 mai 2001, si a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 370/2002.

CAP. 1
Dispozitii generale

ART. 1
(1) Se instituie o procedura unica de înregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor, în scopul simplificarii unor formalitati administrative.
(2) Înregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor se fac cu îndeplinirea procedurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) În sensul prezentei ordonante de urgenta, comerciantii sunt persoanele fizice si asociatiile familiale care exercita în mod obisnuit acte de comert, societatile comerciale, societatile si companiile nationale, regiile autonome si organizatiile cooperatiste.
(4) Prin autorizarea functionarii comerciantilor se întelege obtinerea avizelor, autorizatiilor si, dupa caz, a acordurilor strict necesare pentru începerea activitatii acestora, exceptând comerciantii persoane fizice, asociatiile familiale, precum si persoanele care desfasoara activitati sezoniere în târguri, piete si oboare, care vor fi autorizati conform legii speciale.
ART. 2
(1) În vederea obtinerii înregistrarii si autorizarii functionarii comerciantilor, în sensul prezentei ordonante de urgenta, în cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale se constituie Biroul unic.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta camerele de comert si industrie teritoriale si institutiile publice implicate vor lua masurile necesare pentru organizarea si functionarea Biroului unic.

CAP. 2
Proceduri pentru înregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor

ART. 3
(1) Solicitarea înregistrarii sau, dupa caz, autorizarii functionarii comerciantului la Biroul unic din cadrul camerei de comert si industrie teritoriale se face de catre asociat, actionar, administrator, comerciant sau împuterniciti ai acestora.
(2) Solicitantul va completa cererea de înregistrare tip, va furniza toate datele, actele si documentele prevazute de reglementarile în vigoare, va achita taxele si tarifele aferente operatiunilor pentru înregistrarea si autorizarea functionarii comerciantului si, daca este cazul, va depune si urmatoarele documente:
a) dovada efectuarii varsamintelor în conditiile actului constitutiv;
b) actele care probeaza dreptul de proprietate asupra aporturilor în natura la capitalul social, iar în cazul în care printre ele figureaza si imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate;
c) actele constatatoare ale operatiunilor încheiate în contul comerciantului si aprobate de asociati în conditiile legii.
(3) Cererea de înregistrare împreuna cu actele si documentele prevazute de reglementarile în vigoare se depun de solicitant la Biroul unic, direct sau prin corespondenta, pe baza acestora declansându-se procedurile necesare pentru înregistrarea si autorizarea functionarii comerciantului. Biroul unic are obligatia ca imediat dupa primirea dosarului depus de solicitant, care cuprinde cererea de înregistrare si celelalte acte si documente prevazute de reglementarile în vigoare, sa procedeze la înregistrarea definitiva a acestuia într-un registru deschis în acest scop si la transmiterea lui fiecarei autoritati publice implicate în procedura de înregistrare si autorizare a functionarii comerciantului.
(4) În termen de maximum 20 de zile de la înregistrarea dosarului primit de la solicitant se elibereaza certificatul de înregistrare a comerciantului, care cuprinde atât codul unic de înregistrare, cât si anexa cu avize, autorizatii si, dupa caz, acorduri necesare functionarii, denumite în continuare autorizatii, sau se raspunde solicitantului motivat, în scris, potrivit art. 6 alin. (3) lit. c).
(5) În anexa la certificatul de înregistrare vor fi înscrise, în rubrici distincte, urmatoarele autorizatii necesare pentru functionarea comerciantului;
a) avizul si, dupa caz, autorizatia pentru prevenirea si stingerea incendiilor (P.S.I.), emise de brigazile si grupurile de pompieri militari din cadrul Ministerului de Interne**);
b) autorizatia sanitara, emisa de directiile de sanatate publica teritoriale sau de catre ministerele cu retea proprie de sanatate publica;
c) autorizatia sanitara veterinara, emisa de directiile sanitare veterinare teritoriale sau, dupa caz, de catre autoritatea veterinara centrala;
d) acordul si/sau autorizatia de mediu, emise de inspectoratele teritoriale de protectie a mediului;
e) autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii, emisa de inspectoratele teritoriale de munca.
(6) În termen de 15 zile de la obtinerea autorizatiei administrative de la autoritatea administratiei publice locale comerciantii, persoane fizice si asociatiile familiale, au obligatia solicitarii înregistrarii în registrul comertului, prin Biroul unic, care în 7 zile de la înregistrarea cererii va elibera certificatul de înregistrare continând codul unic de înregistrare. Nerespectarea termenului de 15 zile atrage nulitatea de drept a autorizatiei administrative.
(7) Eliberarea certificatului de înregistrare si a anexei da dreptul comerciantului sa îsi înceapa activitatea. Eliberarea anexei se face în termenul prevazut la alin. (4), exceptând cazurile prevazute de reglementarile legale privind apa potabila si apa de îmbaiere din zone naturale amenajate în acest scop.
(8) Obtinerea autorizatiilor prevazute la alin. (5) nu este necesara în cazul în care în spatiul destinat sediului social sau secundar nu se desfasoara activitatile ce constituie obiectul de activitate al comerciantului, potrivit celor prevazute în actul constitutiv, respectiv modificator, situatie în care acesta va depune în acest sens o declaratie pe propria raspundere la Biroul unic. În acest caz reprezentantii în Biroul unic ai autoritatilor publice mentionate la alin. (5) vor completa anexa la certificatul de înregistrare cu mentiunea "Nu este necesara în aceasta etapa", fara a percepe vreo taxa, comerciantul fiind obligat sa obtina autorizatiile necesare înainte de începerea oricareia dintre activitatile prevazute în actul constitutiv, respectiv modificator.
(9) În situatia în care unul dintre sediile secundare ori unele dintre activitatile înscrise în obiectul de activitate al comerciantului, care ar urma sa se desfasoare în sediul social sau în sediile secundare, nu pot fi autorizate la momentul solicitarii înregistrarii si autorizarii functionarii comerciantului, certificatul de înregistrare se elibereaza în mod obligatoriu cu mentionarea în anexa la acesta a activitatilor autorizate în aceasta etapa. Comerciantul constituit în aceste conditii poate desfasura numai activitatile pentru care a fost autorizat, urmând ca celelalte activitati înscrise în obiectul sau de activitate sa fie desfasurate numai dupa obtinerea autorizatiilor necesare prin Biroul unic, în conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(10) Pentru sediul social si fiecare sediu secundar se va elibera câte o anexa la certificatul de înregistrare, care va cuprinde si codurile CAEN ale tuturor activitatilor autorizate sa se desfasoare în acestea.
(11) Pentru fiecare sediu secundar în care comerciantul urmeaza sa desfasoare activitati deja autorizate se va elibera, fara percepere de taxe si pe baza declaratiei pe propria raspundere a acestuia cu privire la îndeplinirea conditiilor prevazute de reglementarile în vigoare, câte o anexa la certificatul de înregistrare.
(12) Activitatile desfasurate la adresa sediului social si la fiecare sediu secundar nu fac obiectul înregistrarii prin mentiuni de alte sedii secundare. În cazul în care, ulterior înregistrarii si autorizarii functionarii, la sediul social sau secundar se intentioneaza începerea desfasurarii unor noi activitati, comerciantul va solicita Biroului unic eliberarea de noi anexe cuprinzând autorizatiile necesare.
(13) Modelul si continutul cererii de înregistrare tip prevazute la alin. (2) si ale certificatului de înregistrare, inclusiv ale anexei la acesta, vor fi stabilite prin hotarâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Camerei de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al institutiilor publice implicate.
------------
**) Conform art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 88/2001, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie 2001, serviciile publice comunitare profesioniste se înfiinteaza în subordinea consiliilor judetene prin preluarea de la Ministerul de Interne a structurilor unificate ale inspectoratelor de protectie civila, a grupurilor si brigazilor de pompieri militari.

ART. 4
(1) Activitatile de asistenta acordate solicitantilor, la cererea si pe cheltuiala acestora, se pot desfasura si în cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale, numai în structuri distincte de Biroul unic, înainte de depunerea cererii de înregistrare si autorizare. Serviciile de asistenta prestate de camerele de comert si industrie teritoriale, conditiile concrete, tarifele si taxele aferente acestora se stabilesc prin hotarâre a Guvernului, initiata de Ministerul pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie, la propunerea Camerei de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti.
(2) Activitatile de asistenta vor include, în mod obligatoriu, urmatoarele servicii prestate la cererea solicitantului:
a) obtinerea rezervarii firmei si, dupa caz, a emblemei comerciantului;
b) redactarea actelor constitutive si a actelor modificatoare ale acestora, darea de data certa sau, dupa caz, obtinerea autentificarii acestora;
c) efectuarea, în numele solicitantului, a varsamintelor reprezentând aportul în numerar la capitalul social;
d) redactarea declaratiilor pe propria raspundere a fondatorilor, administratorilor, împuternicitilor sucursalelor si a cenzorilor ca îndeplinesc conditiile prevazute de lege si darea de data certa pe declaratie;
e) obtinerea evaluarii prin expertiza a bunurilor subscrise ca aport în natura la capitalul social si obtinerea, dupa caz, pentru bunurile imobile a:
- dovezii intabularii;
- certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual, este grevat respectivul bun;
f) îndrumare pentru completarea corecta a cererii de înregistrare si autorizare a comerciantului;
g) îndrumare pentru întocmirea documentatiilor tehnice în vederea obtinerii autorizatiilor de functionare.
(3) Biroul unic are obligatia de a efectua urmatoarele operatiuni:
a) primirea, verificarea, înregistrarea cererilor de înregistrare si a actelor doveditoare;
b) sustinerea cererii de înregistrare a comerciantului în fata judecatorului delegat;
c) obtinerea înregistrarii comerciantului în registrul comertului;
d) obtinerea avizelor, autorizatiilor si, dupa caz, a acordurilor de functionare prin reprezentantii delegati ai autoritatilor publice avizatoare;
e) eliberarea catre comerciant a certificatului de înregistrare si a anexei la acesta si, dupa caz, a celorlalte documente, potrivit reglementarilor în vigoare;
f) comunicarea, în scris, catre solicitant, a raspunsului motivat în cazul neeliberarii unei autorizatii ori a refuzului înregistrarii în registrul comertului;
g) încasarea taxelor si tarifelor aplicate de institutiile publice implicate în procedura de înregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor.
(4) Actul constitutiv nu este supus obligativitatii încheierii în forma autentica, putând avea forma unui înscris sub semnatura privata, cu exceptia urmatoarelor situatii:
a) când printre bunurile subscrise ca aport în natura la capitalul social se afla un teren;
b) când forma juridica a societatii comerciale implica raspunderea nelimitata a asociatilor sau a unora dintre ei, pentru obligatiile sociale;
c) când societatea comerciala se constituie prin subscriptie publica.
ART. 5
(1) Camerele de comert si industrie teritoriale transmit pe cale electronica Ministerului Finantelor Publice datele din cererea de înregistrare tip pentru atribuirea codului unic de înregistrare.
(2) Pe baza datelor prevazute la alin. (1) Ministerul Finantelor Publice atribuie, în termen de maximum 24 de ore, codul unic de înregistrare. În termen de 3 zile de la primirea codului unic de înregistrare camerele de comert si industrie teritoriale transmit Ministerului Finantelor Publice întreaga documentatie care a stat la baza solicitarii înregistrarii.
(3) Codul unic de înregistrare atribuit va fi utilizat de toate sistemele informatice care prelucreaza date privind comerciantii, precum si de comerciant în relatiile cu tertii, inclusiv cu autoritatile si institutiile publice, pe toata durata functionarii lui.
(4) În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Sanatatii si Familiei si Camera de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti vor conveni structura codului unic de înregistrare.
ART. 6
(1) Autoritatile publice mentionate la art. 3 alin. (5) vor delega la Biroul unic, în functie de volumul activitatii, pe baza solicitarii scrise a camerei de comert si industrie teritoriale, unul sau mai multi reprezentanti cu drept de semnatura, care vor colabora cu autoritatile pe care le reprezinta.
(2) Autorizatiile prevazute la art. 3 alin. (5) lit. a) - e) se elibereaza de autoritatile publice competente, prin reprezentantii lor la Biroul unic, si se înscriu în rubrica corespunzatoare din anexa la certificatul de înregistrare, identificându-se, în principal, prin numar si data, semnatura reprezentantului delegat si stampila autoritatii publice avizatoare. Aceste autorizatii se elibereaza, cu încadrarea în termenul prevazut la art. 3 alin. (4) si fara eliberarea altor formulare de autorizare, în afara anexei, cu exceptia cazurilor strict prevazute de reglementarile armonizate cu legislatia comunitara si cuprinse în hotarârea Guvernului mentionata la art. 9.
(3) În vederea eliberarii autorizatiilor necesare functionarii comerciantilor autoritatile publice competente vor evalua sediul social si sediile secundare declarate de comerciant prin cerere si în care se desfasoara în mod efectiv cel putin una dintre activitatile prevazute în actul constitutiv, respectiv modificator. Autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5) vor transmite reprezentantilor lor în Biroul unic, în termen de maximum 15 zile de la data înregistrarii dosarului depus de solicitant la Biroul unic, un referat în care se va mentiona, pentru sediul social sau pentru fiecare sediu secundar si, dupa caz, pentru activitati declarate a se desfasura la fiecare dintre acestea, una dintre urmatoarele situatii:
a) comerciantului nu îi este necesara respectiva autorizatie, caz în care reprezentantii delegati vor consemna acest fapt în pozitia corespunzatoare din anexa la certificatul de înregistrare; pentru aceasta situatie nu se percep taxe si tarife;
b) comerciantul îndeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor mentionate la art. 3 alin. (5), caz în care reprezentantii delegati vor completa anexa la certificatul de înregistrare în conformitate cu dispozitiile alin. (2);
c) comerciantul nu îndeplineste conditiile pentru eliberarea autorizatiilor mentionate la art. 3 alin. (5), caz în care se vor mentiona neconformitatile constatate si actele normative ale caror prevederi nu sunt îndeplinite, Biroul unic având obligatia sa comunice aceste constatari solicitantului.
(4) Procedura prevazuta la alin. (3) se aplica numai obiectivelor si domeniilor specifice de activitate, stabilite prin hotarâre a Guvernului. Pentru toate celelalte situatii sunt suficiente declaratiile pe propria raspundere ale solicitantilor ca îndeplinesc conditiile de functionare prevazute de lege.
(5) În procesul de autorizare a functionarii comerciantilor, reprezentantii delegati la Biroul unic ai autoritatilor publice competente vor verifica dosarul autorizarii conform actelor normative adoptate în temeiul art. 9 si vor pune la dispozitie solicitantului formularele specifice necesare obtinerii autorizatiilor.
(6) În cazurile în care la sediul social nu se desfasoara activitatile prevazute în actul constitutiv, respectiv modificator, al comerciantului, se procedeaza conform celor prevazute la art. 3 alin. (8).
ART. 7
(1) În cazul neeliberarii uneia sau mai multor autorizatii comerciantul poate solicita reluarea procedurii de obtinere a acesteia, în termen de 90 de zile de la data respingerii, cu dovada achitarii din nou a acelor taxe sau tarife pentru care referatele de evaluare contin concluzii negative.
(2) Nerespectarea termenului de 90 de zile de la data primirii comunicarii privind constatarile prevazute la art. 6 alin. (3) lit. c) atrage anularea certificatului de înregistrare si radierea din oficiu a comerciantului din registrul comertului, pe baza încheierii judecatorului delegat. Solicitantul nu va mai putea înfiinta o alta persoana juridica cu scop lucrativ decât cu reluarea întregii proceduri de constituire si autorizare a functionarii.
(3) În cazul modificarii actelor constitutive care implica obtinerea de autorizatii, nerespectarea termenului prevazut la alin. (2) atrage radierea din oficiu a mentiunii respective din registrul comertului, în baza încheierii judecatorului delegat, la sesizarea camerei de comert si industrie teritoriale. Biroul unic va comunica oficiului registrului comertului cazurile de nerespectare a respectivului termen.
ART. 8
(1) În cazul neîndeplinirii conditiilor pentru care au fost eliberate, autoritatile publice competente pot dispune anularea uneia sau mai multor autorizatii, acestea înscriindu-se în anexa la certificatul de înregistrare în care este nominalizat sediul sau activitatea fata de care s-a luat masura anularii autorizatiei.
(2) Anularea autorizatiei de catre autoritatile publice competente se efectueaza în baza unui proces-verbal întocmit de catre acestea, cu o motivare temeinica privind neconformitatile constatate si actele normative ale caror prevederi au fost încalcate. Un exemplar al procesului-verbal se transmite comerciantului, iar o copie de pe acesta Biroului unic.
(3) Comerciantul are obligatia reluarii, prin Biroul unic, a procedurilor de obtinere a autorizatiilor care au fost anulate, dupa înlaturarea situatiilor care au impus masura anularii, cu plata taxelor si tarifelor aferente.
(4) Reautorizarea functionarii se mentioneaza în rubricile corespunzatoare din anexa la certificatul de înregistrare, de catre autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5).
ART. 9
Procedurile, documentele necesare si formularistica tip pentru autorizarea functionarii comerciantilor, perioada de valabilitate si modalitatea de reînnoire a autorizatiilor, precum si cuantumul taxelor si tarifelor aferente se stabilesc prin hotarâre a Guvernului, la propunerea ministerelor în subordinea carora functioneaza autoritatile publice mentionate la art. 3 alin. (5), cu avizul Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie si al Ministerului Finantelor Publice, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
ART. 10
Camerele de comert si industrie teritoriale si autoritatile publice mentionate la art. 3 alin. (5) vor asigura conditiile necesare pentru organizarea si gestionarea datelor cu privire la activitatea de autorizare a functionarii comerciantilor. Arhivarea documentatiei care a stat la baza emiterii autorizatiilor se face de catre autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5).
ART. 11
(1) O data cu efectuarea înregistrarii, un extras în forma simplificata al încheierii judecatorului delegat se comunica din oficiu directiei generale a finantelor publice teritoriale, precum si Regiei Autonome "Monitorul Oficial", spre publicare, pe cheltuiala comerciantului. Extrasul în forma simplificata al încheierii, vizat de judecatorul delegat, va cuprinde cel putin urmatoarele elemente: numarul si data încheierii, datele de identificare ale comerciantilor, fondatorilor, administratorilor, denumirea, sediul, forma juridica, domeniul si activitatea principala, capitalul social, durata de functionare, codul unic de înregistrare si numarul de ordine din registrul comertului. Extrasul în forma simplificata al încheierii judecatorului delegat poate fi transmis si în forma electronica.
(2) La cererea si pe cheltuiala comerciantului încheierea judecatorului delegat se publica integral în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(3) La cererea si pe cheltuiala comerciantului actul constitutiv, vizat de judecatorul delegat, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, integral sau în extras.

CAP. 3
Contraventii

ART. 12
(1) Refuzul nemotivat ori întârzierea eliberarii documentelor solicitate în conformitate cu dispozitiile art. 3 alin. (4), (6) si (9), art. 5 alin. (2) si ale art. 6 alin. (2) si (3) constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Sanctiunile pot fi aplicate si persoanei juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de personalul abilitat al Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie sau de persoanele împuternicite de acesta.
ART. 13
Contraventiilor prevazute la art. 12 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale

ART. 14
Actele aditionale modificatoare ale actelor constitutive urmeaza regimul juridic stabilit de prezenta ordonanta de urgenta pentru actele constitutive.
ART. 15
(1) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, cuantumurile taxelor si onorariilor pentru autentificarea ori darea de data certa actelor constitutive si declaratiilor pe propria raspundere ale fondatorilor, administratorilor si cenzorilor privind îndeplinirea conditiilor prevazute de lege, precum si ale celor pentru modificarea acestora se stabilesc în suma fixa prin hotarâre a Guvernului, initiata de Ministerul Justitiei pe baza propunerilor Uniunii Nationale a Notarilor Publici, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Pentru activitatea de registru si pentru operatiunile efectuate de Biroul unic cuantumurile taxelor si tarifelor percepute se stabilesc prin hotarâre a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor Camerei de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Taxele percepute pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a actelor prevazute la art. 11 si 14 se stabilesc prin hotarâre a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor Regiei Autonome "Monitorul Oficial", în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Taxele si tarifele aplicate de autoritatile publice implicate în procedura de înregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor se achita la casieria Biroului unic din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale, care vor efectua viramente catre trezoreriile statului, în conturile institutiilor respective, în termenele stabilite de reglementarile legale în vigoare privind finantele publice.
(5) Cuantumurile taxelor, tarifelor si onorariilor prevazute la alin. (1) - (3) se indexeaza anual, în functie de rata inflatiei, prin hotarâre a Guvernului.
ART. 16
(1) În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta autoritatile publice abilitate sa emita avize, autorizatii si, dupa caz, acorduri necesare în vederea functionarii comerciantilor, altele decât cele prevazute la art. 3 alin. (5) lit. a) - e), vor supune spre adoptare Guvernului propuneri de modificare a întregii legislatii de avizare/autorizare în vederea reducerii numarului si simplificarii procedurilor, a diminuarii cuantumurilor taxelor si tarifelor aferente, precum si pentru evitarea conflictelor de prevederi dintre legislatia în vigoare si actul normativ emis în conformitate cu art. 9.
(2) În termenul prevazut la alin. (1) fiecare dintre institutiile si autoritatile publice implicate în aplicarea prezentei ordonante de urgenta va încheia cu Camera de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti protocoale privind schimbul de informatii, procedurile si termenele de întocmire a documentatiilor necesare, precum si formularistica aferenta.
ART. 17
(1) În termen de 18 luni comerciantii constituiti anterior datei intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta au obligatia de a solicita la Biroul unic preschimbarea actualului certificat de înmatriculare si a certificatului de înregistrare fiscala cu noul certificat de înregistrare continând codul unic de înregistrare atribuit.
(2) Procedura stabilita prin prezenta ordonanta de urgenta pentru eliberarea noului certificat de înregistrare si a anexei cuprinzând autorizatiile pentru sediul social si pentru fiecare sediu secundar se aplica în mod corespunzator preschimbarilor prevazute la alin. (1).
(3) Esalonarea solicitarilor de preschimbare, conform celor prevazute la alin. (1), se va face de catre fiecare camera de comert si industrie teritoriala, în functie de numarul de comercianti înregistrati din anul 1990 si pâna în data de 1 iulie 2001.
(4) Se excepteaza de la programarea prevazuta la alin. (3) toti comerciantii care se prezinta la camera de comert si industrie teritoriala pentru operatiuni de registru si care au obligatia ca pentru operatiunea ceruta sa solicite si preschimbarea certificatelor vechi de înmatriculare si de înregistrare fiscala.
(5) Pentru comerciantii care functioneaza în mai mult de 5 sedii secundare, precum si pentru cei cu mai mult de 5 activitati ce necesita autorizari termenul prevazut la art. 3 alin. (4) se poate prelungi, pentru evaluarea tuturor obiectivelor si activitatilor ce necesita autorizatii, cu maximum 30 de zile.
(6) Camera de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti si Ministerul Finantelor Publice vor stabili procedura si formularistica necesare pentru operatiunea de preschimbare prevazuta la alin. (1).
(7) În cadrul procedurii de preschimbare anexele cuprinzând autorizatii de functionare a sediilor secundare din alte judete, cu exceptia sediilor secundare cu statut de sucursala, se elibereaza numai dupa obtinerea certificatului de înregistrare si a anexei pentru sediul social.
(8) Cheltuielile aferente aplicarii prevederilor alin. (1) se suporta:
a) de catre camera de comert si industrie teritoriala, pentru costul certificatelor de înregistrare si anexele la acestea si pentru serviciile de gestionare, editare si comunicare cu Ministerul Finantelor Publice;
b) de catre Ministerul Finantelor Publice si unitatile teritoriale ale acestuia, pentru atribuirea noului cod unic de înregistrare;
c) de catre solicitant, pentru obtinerea autorizatiilor pe care nu le poseda sau care sunt expirate la data cererii de preschimbare.
(9) Pâna la expirarea termenului prevazut la alin. (1) comerciantii existenti la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor identifica prin utilizarea actualului numar de înmatriculare în registrul comertului si a codului fiscal.
(10) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) certificatele de înmatriculare si cele de înregistrare fiscala se anuleaza. Comerciantii persoane fizice si asociatiile familiale se radiaza din oficiu, pe baza încheierii judecatorului delegat. Comerciantii persoane juridice se dizolva de drept si intra în lichidare potrivit reglementarilor legale în materie. Constatarea dizolvarii de drept a comerciantilor persoane juridice se face prin încheiere a judecatorului delegat la oficiul registrului comertului, la sesizarea camerelor de comert si industrie teritoriale si, dupa caz, a oricaror persoane interesate. Publicitatea legala a radierii comerciantilor persoane fizice si a asociatiilor familiale si a constatarii dizolvarii de drept se face prin afisarea la oficiul registrului comertului a încheierii judecatorului delegat, precum si prin Internet. Încheierea judecatorului delegat se comunica directiilor finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, în a caror raza teritoriala îsi are sediul comerciantul.
(11) Încheierea de constatare a dizolvarii de drept este supusa numai recursului, în termen de 15 zile de la afisarea la oficiul registrului comertului. Daca nu s-a declarat recurs sau recursul a fost respins, comerciantul persoana juridica intra în lichidare. Lichidarea se face în termen de maximum 6 luni de la data la care încheierea a devenit irevocabila. Dupa încheierea procedurii de lichidare comerciantii prevazuti la alin. (1) se radiaza din oficiu din registrul comertului. Publicitatea legala a radierii comerciantului se face prin afisare la sediul camerei de comert si industrie teritoriale si prin Internet.
(12) În cazul în care în momentul solicitarii preschimbarii comerciantii detin autorizatii al caror termen de valabilitate nu a expirat, preschimbarea se face pe baza unei declaratii pe propria raspundere, potrivit careia nu s-au schimbat conditiile de functionare care au stat la baza emiterii acesteia. Reprezentantii delegati la Biroul unic vor completa pozitia corespunzatoare din anexa la certificatul de înregistrare, fara a mai fi necesara reluarea procesului de autorizare si fara plata taxelor si tarifelor aferente respectivelor autorizatii.
(13) Preschimbarea se face si în situatia în care comerciantul nu detine acordul si/sau autorizatia de mediu prevazuta la art. 3 alin. (5) lit. d), însa face dovada sau declara pe propria raspundere ca a solicitat inspectoratului teritorial de protectie a mediului competent declansarea procedurii de eliberare a respectivei autorizatii ori ca procedura de eliberare a autorizatiei se afla în curs de derulare.
ART. 18
(1) Prevederile art. 5 alin. (5) si ale art. 56 lit. a) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica în mod corespunzator prevederilor art. 4 alin. (4).
(2) În întelesul prezentei ordonante de urgenta, termenul înregistrare semnifica: înmatricularea si înscrierea mentiunilor prevazute de Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, înregistrarea fiscala, precum si luarea în evidenta a comerciantilor la directiile de munca si solidaritate sociala, casele de pensii judetene, casele de asigurari de sanatate si agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
(3) Prin derogare de la dispozitiile referitoare la înregistrarea în registrul comertului din Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit, cu modificarile ulterioare, organizatiile cooperatiste se înregistreaza în registrul comertului în temeiul încheierii judecatorului delegat, pronuntata în baza actului de constituire autentificat si a statutului, întocmite în conformitate cu prevederile legale care guverneaza activitatea organizatiilor cooperatiste. Încheierea judecatorului delegat urmeaza regimul prevazut la art. 11.
ART. 19
(1) Procedura de înregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor, stabilita de prezenta ordonanta de urgenta, se aplica începând cu cea de-a 31-a zi de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data prevazuta la alin. (1) se abroga:
a) art. 11 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) art. 41 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) art. 10 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzatorilor privati pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) orice alte dispozitii contrare, inclusiv cele referitoare la procedurile, documentele necesare si formularistica tip pentru autorizarea comerciantilor de catre autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5) lit. a) - e), în vederea desfasurarii unor activitati cuprinse în Clasificarea Activitatilor Economiei Nationale.

---------------