*) Republicata în temeiul art. II din Legea nr. 370/2002 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 406 din 12 iunie 2002, dându-se
textelor o noua numerotare.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 a fost publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 31 mai 2001, si a fost aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 370/2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
(1) Se instituie o procedura unica de înregistrare si autorizare a functionarii
comerciantilor, în scopul simplificarii unor formalitati administrative.
(2) Înregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor se fac cu
îndeplinirea procedurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) În sensul prezentei ordonante de urgenta, comerciantii sunt persoanele
fizice si asociatiile familiale care exercita în mod obisnuit acte de
comert, societatile comerciale, societatile si companiile nationale, regiile
autonome si organizatiile cooperatiste.
(4) Prin autorizarea functionarii comerciantilor se întelege obtinerea
avizelor, autorizatiilor si, dupa caz, a acordurilor strict necesare pentru
începerea activitatii acestora, exceptând comerciantii persoane
fizice, asociatiile familiale, precum si persoanele care desfasoara activitati
sezoniere în târguri, piete si oboare, care vor fi autorizati conform
legii speciale.
ART. 2
(1) În vederea obtinerii înregistrarii si autorizarii functionarii
comerciantilor, în sensul prezentei ordonante de urgenta, în cadrul
camerelor de comert si industrie teritoriale se constituie Biroul unic.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei
ordonante de urgenta camerele de comert si industrie teritoriale si institutiile
publice implicate vor lua masurile necesare pentru organizarea si functionarea
Biroului unic.
CAP. 2
Proceduri pentru înregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor
ART. 3
(1) Solicitarea înregistrarii sau, dupa caz, autorizarii functionarii
comerciantului la Biroul unic din cadrul camerei de comert si industrie teritoriale
se face de catre asociat, actionar, administrator, comerciant sau împuterniciti
ai acestora.
(2) Solicitantul va completa cererea de înregistrare tip, va furniza toate
datele, actele si documentele prevazute de reglementarile în vigoare,
va achita taxele si tarifele aferente operatiunilor pentru înregistrarea
si autorizarea functionarii comerciantului si, daca este cazul, va depune si
urmatoarele documente:
a) dovada efectuarii varsamintelor în conditiile actului constitutiv;
b) actele care probeaza dreptul de proprietate asupra aporturilor în natura
la capitalul social, iar în cazul în care printre ele figureaza
si imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate;
c) actele constatatoare ale operatiunilor încheiate în contul comerciantului
si aprobate de asociati în conditiile legii.
(3) Cererea de înregistrare împreuna cu actele si documentele prevazute
de reglementarile în vigoare se depun de solicitant la Biroul unic, direct
sau prin corespondenta, pe baza acestora declansându-se procedurile necesare
pentru înregistrarea si autorizarea functionarii comerciantului. Biroul
unic are obligatia ca imediat dupa primirea dosarului depus de solicitant, care
cuprinde cererea de înregistrare si celelalte acte si documente prevazute
de reglementarile în vigoare, sa procedeze la înregistrarea definitiva
a acestuia într-un registru deschis în acest scop si la transmiterea
lui fiecarei autoritati publice implicate în procedura de înregistrare
si autorizare a functionarii comerciantului.
(4) În termen de maximum 20 de zile de la înregistrarea dosarului
primit de la solicitant se elibereaza certificatul de înregistrare a comerciantului,
care cuprinde atât codul unic de înregistrare, cât si anexa
cu avize, autorizatii si, dupa caz, acorduri necesare functionarii, denumite
în continuare autorizatii, sau se raspunde solicitantului motivat, în
scris, potrivit art. 6 alin. (3) lit. c).
(5) În anexa la certificatul de înregistrare vor fi înscrise,
în rubrici distincte, urmatoarele autorizatii necesare pentru functionarea
comerciantului;
a) avizul si, dupa caz, autorizatia pentru prevenirea si stingerea incendiilor
(P.S.I.), emise de brigazile si grupurile de pompieri militari din cadrul Ministerului
de Interne**);
b) autorizatia sanitara, emisa de directiile de sanatate publica teritoriale
sau de catre ministerele cu retea proprie de sanatate publica;
c) autorizatia sanitara veterinara, emisa de directiile sanitare veterinare
teritoriale sau, dupa caz, de catre autoritatea veterinara centrala;
d) acordul si/sau autorizatia de mediu, emise de inspectoratele teritoriale
de protectie a mediului;
e) autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii, emisa
de inspectoratele teritoriale de munca.
(6) În termen de 15 zile de la obtinerea autorizatiei administrative de
la autoritatea administratiei publice locale comerciantii, persoane fizice si
asociatiile familiale, au obligatia solicitarii înregistrarii în
registrul comertului, prin Biroul unic, care în 7 zile de la înregistrarea
cererii va elibera certificatul de înregistrare continând codul
unic de înregistrare. Nerespectarea termenului de 15 zile atrage nulitatea
de drept a autorizatiei administrative.
(7) Eliberarea certificatului de înregistrare si a anexei da dreptul comerciantului
sa îsi înceapa activitatea. Eliberarea anexei se face în termenul
prevazut la alin. (4), exceptând cazurile prevazute de reglementarile
legale privind apa potabila si apa de îmbaiere din zone naturale amenajate
în acest scop.
(8) Obtinerea autorizatiilor prevazute la alin. (5) nu este necesara în
cazul în care în spatiul destinat sediului social sau secundar nu
se desfasoara activitatile ce constituie obiectul de activitate al comerciantului,
potrivit celor prevazute în actul constitutiv, respectiv modificator,
situatie în care acesta va depune în acest sens o declaratie pe
propria raspundere la Biroul unic. În acest caz reprezentantii în
Biroul unic ai autoritatilor publice mentionate la alin. (5) vor completa anexa
la certificatul de înregistrare cu mentiunea "Nu este necesara în
aceasta etapa", fara a percepe vreo taxa, comerciantul fiind obligat sa
obtina autorizatiile necesare înainte de începerea oricareia dintre
activitatile prevazute în actul constitutiv, respectiv modificator.
(9) În situatia în care unul dintre sediile secundare ori unele
dintre activitatile înscrise în obiectul de activitate al comerciantului,
care ar urma sa se desfasoare în sediul social sau în sediile secundare,
nu pot fi autorizate la momentul solicitarii înregistrarii si autorizarii
functionarii comerciantului, certificatul de înregistrare se elibereaza
în mod obligatoriu cu mentionarea în anexa la acesta a activitatilor
autorizate în aceasta etapa. Comerciantul constituit în aceste conditii
poate desfasura numai activitatile pentru care a fost autorizat, urmând
ca celelalte activitati înscrise în obiectul sau de activitate sa
fie desfasurate numai dupa obtinerea autorizatiilor necesare prin Biroul unic,
în conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(10) Pentru sediul social si fiecare sediu secundar se va elibera câte
o anexa la certificatul de înregistrare, care va cuprinde si codurile
CAEN ale tuturor activitatilor autorizate sa se desfasoare în acestea.
(11) Pentru fiecare sediu secundar în care comerciantul urmeaza sa desfasoare
activitati deja autorizate se va elibera, fara percepere de taxe si pe baza
declaratiei pe propria raspundere a acestuia cu privire la îndeplinirea
conditiilor prevazute de reglementarile în vigoare, câte o anexa
la certificatul de înregistrare.
(12) Activitatile desfasurate la adresa sediului social si la fiecare sediu
secundar nu fac obiectul înregistrarii prin mentiuni de alte sedii secundare.
În cazul în care, ulterior înregistrarii si autorizarii functionarii,
la sediul social sau secundar se intentioneaza începerea desfasurarii
unor noi activitati, comerciantul va solicita Biroului unic eliberarea de noi
anexe cuprinzând autorizatiile necesare.
(13) Modelul si continutul cererii de înregistrare tip prevazute la alin.
(2) si ale certificatului de înregistrare, inclusiv ale anexei la acesta,
vor fi stabilite prin hotarâre a Guvernului, în termen de 30 de
zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta,
la propunerea Camerei de Comert si Industrie a României si a Municipiului
Bucuresti, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al institutiilor publice
implicate.
------------
**) Conform art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 88/2001, publicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie
2001, serviciile publice comunitare profesioniste se înfiinteaza în
subordinea consiliilor judetene prin preluarea de la Ministerul de Interne a
structurilor unificate ale inspectoratelor de protectie civila, a grupurilor
si brigazilor de pompieri militari.
ART. 4
(1) Activitatile de asistenta acordate solicitantilor, la cererea si pe cheltuiala
acestora, se pot desfasura si în cadrul camerelor de comert si industrie
teritoriale, numai în structuri distincte de Biroul unic, înainte
de depunerea cererii de înregistrare si autorizare. Serviciile de asistenta
prestate de camerele de comert si industrie teritoriale, conditiile concrete,
tarifele si taxele aferente acestora se stabilesc prin hotarâre a Guvernului,
initiata de Ministerul pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie,
la propunerea Camerei de Comert si Industrie a României si a Municipiului
Bucuresti.
(2) Activitatile de asistenta vor include, în mod obligatoriu, urmatoarele
servicii prestate la cererea solicitantului:
a) obtinerea rezervarii firmei si, dupa caz, a emblemei comerciantului;
b) redactarea actelor constitutive si a actelor modificatoare ale acestora,
darea de data certa sau, dupa caz, obtinerea autentificarii acestora;
c) efectuarea, în numele solicitantului, a varsamintelor reprezentând
aportul în numerar la capitalul social;
d) redactarea declaratiilor pe propria raspundere a fondatorilor, administratorilor,
împuternicitilor sucursalelor si a cenzorilor ca îndeplinesc conditiile
prevazute de lege si darea de data certa pe declaratie;
e) obtinerea evaluarii prin expertiza a bunurilor subscrise ca aport în
natura la capitalul social si obtinerea, dupa caz, pentru bunurile imobile a:
- dovezii intabularii;
- certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual, este grevat respectivul
bun;
f) îndrumare pentru completarea corecta a cererii de înregistrare
si autorizare a comerciantului;
g) îndrumare pentru întocmirea documentatiilor tehnice în
vederea obtinerii autorizatiilor de functionare.
(3) Biroul unic are obligatia de a efectua urmatoarele operatiuni:
a) primirea, verificarea, înregistrarea cererilor de înregistrare
si a actelor doveditoare;
b) sustinerea cererii de înregistrare a comerciantului în fata judecatorului
delegat;
c) obtinerea înregistrarii comerciantului în registrul comertului;
d) obtinerea avizelor, autorizatiilor si, dupa caz, a acordurilor de functionare
prin reprezentantii delegati ai autoritatilor publice avizatoare;
e) eliberarea catre comerciant a certificatului de înregistrare si a anexei
la acesta si, dupa caz, a celorlalte documente, potrivit reglementarilor în
vigoare;
f) comunicarea, în scris, catre solicitant, a raspunsului motivat în
cazul neeliberarii unei autorizatii ori a refuzului înregistrarii în
registrul comertului;
g) încasarea taxelor si tarifelor aplicate de institutiile publice implicate
în procedura de înregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor.
(4) Actul constitutiv nu este supus obligativitatii încheierii în
forma autentica, putând avea forma unui înscris sub semnatura privata,
cu exceptia urmatoarelor situatii:
a) când printre bunurile subscrise ca aport în natura la capitalul
social se afla un teren;
b) când forma juridica a societatii comerciale implica raspunderea nelimitata
a asociatilor sau a unora dintre ei, pentru obligatiile sociale;
c) când societatea comerciala se constituie prin subscriptie publica.
ART. 5
(1) Camerele de comert si industrie teritoriale transmit pe cale electronica
Ministerului Finantelor Publice datele din cererea de înregistrare tip
pentru atribuirea codului unic de înregistrare.
(2) Pe baza datelor prevazute la alin. (1) Ministerul Finantelor Publice atribuie,
în termen de maximum 24 de ore, codul unic de înregistrare. În
termen de 3 zile de la primirea codului unic de înregistrare camerele
de comert si industrie teritoriale transmit Ministerului Finantelor Publice
întreaga documentatie care a stat la baza solicitarii înregistrarii.
(3) Codul unic de înregistrare atribuit va fi utilizat de toate sistemele
informatice care prelucreaza date privind comerciantii, precum si de comerciant
în relatiile cu tertii, inclusiv cu autoritatile si institutiile publice,
pe toata durata functionarii lui.
(4) În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale, Ministerul Sanatatii si Familiei si Camera de Comert si Industrie a
României si a Municipiului Bucuresti vor conveni structura codului unic
de înregistrare.
ART. 6
(1) Autoritatile publice mentionate la art. 3 alin. (5) vor delega la Biroul
unic, în functie de volumul activitatii, pe baza solicitarii scrise a
camerei de comert si industrie teritoriale, unul sau mai multi reprezentanti
cu drept de semnatura, care vor colabora cu autoritatile pe care le reprezinta.
(2) Autorizatiile prevazute la art. 3 alin. (5) lit. a) - e) se elibereaza de
autoritatile publice competente, prin reprezentantii lor la Biroul unic, si
se înscriu în rubrica corespunzatoare din anexa la certificatul
de înregistrare, identificându-se, în principal, prin numar
si data, semnatura reprezentantului delegat si stampila autoritatii publice
avizatoare. Aceste autorizatii se elibereaza, cu încadrarea în termenul
prevazut la art. 3 alin. (4) si fara eliberarea altor formulare de autorizare,
în afara anexei, cu exceptia cazurilor strict prevazute de reglementarile
armonizate cu legislatia comunitara si cuprinse în hotarârea Guvernului
mentionata la art. 9.
(3) În vederea eliberarii autorizatiilor necesare functionarii comerciantilor
autoritatile publice competente vor evalua sediul social si sediile secundare
declarate de comerciant prin cerere si în care se desfasoara în
mod efectiv cel putin una dintre activitatile prevazute în actul constitutiv,
respectiv modificator. Autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5) vor
transmite reprezentantilor lor în Biroul unic, în termen de maximum
15 zile de la data înregistrarii dosarului depus de solicitant la Biroul
unic, un referat în care se va mentiona, pentru sediul social sau pentru
fiecare sediu secundar si, dupa caz, pentru activitati declarate a se desfasura
la fiecare dintre acestea, una dintre urmatoarele situatii:
a) comerciantului nu îi este necesara respectiva autorizatie, caz în
care reprezentantii delegati vor consemna acest fapt în pozitia corespunzatoare
din anexa la certificatul de înregistrare; pentru aceasta situatie nu
se percep taxe si tarife;
b) comerciantul îndeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor
mentionate la art. 3 alin. (5), caz în care reprezentantii delegati vor
completa anexa la certificatul de înregistrare în conformitate cu
dispozitiile alin. (2);
c) comerciantul nu îndeplineste conditiile pentru eliberarea autorizatiilor
mentionate la art. 3 alin. (5), caz în care se vor mentiona neconformitatile
constatate si actele normative ale caror prevederi nu sunt îndeplinite,
Biroul unic având obligatia sa comunice aceste constatari solicitantului.
(4) Procedura prevazuta la alin. (3) se aplica numai obiectivelor si domeniilor
specifice de activitate, stabilite prin hotarâre a Guvernului. Pentru
toate celelalte situatii sunt suficiente declaratiile pe propria raspundere
ale solicitantilor ca îndeplinesc conditiile de functionare prevazute
de lege.
(5) În procesul de autorizare a functionarii comerciantilor, reprezentantii
delegati la Biroul unic ai autoritatilor publice competente vor verifica dosarul
autorizarii conform actelor normative adoptate în temeiul art. 9 si vor
pune la dispozitie solicitantului formularele specifice necesare obtinerii autorizatiilor.
(6) În cazurile în care la sediul social nu se desfasoara activitatile
prevazute în actul constitutiv, respectiv modificator, al comerciantului,
se procedeaza conform celor prevazute la art. 3 alin. (8).
ART. 7
(1) În cazul neeliberarii uneia sau mai multor autorizatii comerciantul
poate solicita reluarea procedurii de obtinere a acesteia, în termen de
90 de zile de la data respingerii, cu dovada achitarii din nou a acelor taxe
sau tarife pentru care referatele de evaluare contin concluzii negative.
(2) Nerespectarea termenului de 90 de zile de la data primirii comunicarii privind
constatarile prevazute la art. 6 alin. (3) lit. c) atrage anularea certificatului
de înregistrare si radierea din oficiu a comerciantului din registrul
comertului, pe baza încheierii judecatorului delegat. Solicitantul nu
va mai putea înfiinta o alta persoana juridica cu scop lucrativ decât
cu reluarea întregii proceduri de constituire si autorizare a functionarii.
(3) În cazul modificarii actelor constitutive care implica obtinerea de
autorizatii, nerespectarea termenului prevazut la alin. (2) atrage radierea
din oficiu a mentiunii respective din registrul comertului, în baza încheierii
judecatorului delegat, la sesizarea camerei de comert si industrie teritoriale.
Biroul unic va comunica oficiului registrului comertului cazurile de nerespectare
a respectivului termen.
ART. 8
(1) În cazul neîndeplinirii conditiilor pentru care au fost eliberate,
autoritatile publice competente pot dispune anularea uneia sau mai multor autorizatii,
acestea înscriindu-se în anexa la certificatul de înregistrare
în care este nominalizat sediul sau activitatea fata de care s-a luat
masura anularii autorizatiei.
(2) Anularea autorizatiei de catre autoritatile publice competente se efectueaza
în baza unui proces-verbal întocmit de catre acestea, cu o motivare
temeinica privind neconformitatile constatate si actele normative ale caror
prevederi au fost încalcate. Un exemplar al procesului-verbal se transmite
comerciantului, iar o copie de pe acesta Biroului unic.
(3) Comerciantul are obligatia reluarii, prin Biroul unic, a procedurilor de
obtinere a autorizatiilor care au fost anulate, dupa înlaturarea situatiilor
care au impus masura anularii, cu plata taxelor si tarifelor aferente.
(4) Reautorizarea functionarii se mentioneaza în rubricile corespunzatoare
din anexa la certificatul de înregistrare, de catre autoritatile publice
prevazute la art. 3 alin. (5).
ART. 9
Procedurile, documentele necesare si formularistica tip pentru autorizarea functionarii
comerciantilor, perioada de valabilitate si modalitatea de reînnoire a
autorizatiilor, precum si cuantumul taxelor si tarifelor aferente se stabilesc
prin hotarâre a Guvernului, la propunerea ministerelor în subordinea
carora functioneaza autoritatile publice mentionate la art. 3 alin. (5), cu
avizul Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie
si al Ministerului Finantelor Publice, în termen de 30 de zile de la data
intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
ART. 10
Camerele de comert si industrie teritoriale si autoritatile publice mentionate
la art. 3 alin. (5) vor asigura conditiile necesare pentru organizarea si gestionarea
datelor cu privire la activitatea de autorizare a functionarii comerciantilor.
Arhivarea documentatiei care a stat la baza emiterii autorizatiilor se face
de catre autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5).
ART. 11
(1) O data cu efectuarea înregistrarii, un extras în forma simplificata
al încheierii judecatorului delegat se comunica din oficiu directiei generale
a finantelor publice teritoriale, precum si Regiei Autonome "Monitorul
Oficial", spre publicare, pe cheltuiala comerciantului. Extrasul în
forma simplificata al încheierii, vizat de judecatorul delegat, va cuprinde
cel putin urmatoarele elemente: numarul si data încheierii, datele de
identificare ale comerciantilor, fondatorilor, administratorilor, denumirea,
sediul, forma juridica, domeniul si activitatea principala, capitalul social,
durata de functionare, codul unic de înregistrare si numarul de ordine
din registrul comertului. Extrasul în forma simplificata al încheierii
judecatorului delegat poate fi transmis si în forma electronica.
(2) La cererea si pe cheltuiala comerciantului încheierea judecatorului
delegat se publica integral în Monitorul Oficial al României, Partea
a IV-a.
(3) La cererea si pe cheltuiala comerciantului actul constitutiv, vizat de judecatorul
delegat, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a,
integral sau în extras.
CAP. 3
Contraventii
ART. 12
(1) Refuzul nemotivat ori întârzierea eliberarii documentelor solicitate
în conformitate cu dispozitiile art. 3 alin. (4), (6) si (9), art. 5 alin.
(2) si ale art. 6 alin. (2) si (3) constituie contraventii si se sanctioneaza
cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Sanctiunile pot fi aplicate si persoanei juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de personalul
abilitat al Ministerului pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie
sau de persoanele împuternicite de acesta.
ART. 13
Contraventiilor prevazute la art. 12 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile
si completarile ulterioare.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 14
Actele aditionale modificatoare ale actelor constitutive urmeaza regimul juridic
stabilit de prezenta ordonanta de urgenta pentru actele constitutive.
ART. 15
(1) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din Legea notarilor
publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare, cuantumurile taxelor si onorariilor pentru autentificarea ori darea
de data certa actelor constitutive si declaratiilor pe propria raspundere ale
fondatorilor, administratorilor si cenzorilor privind îndeplinirea conditiilor
prevazute de lege, precum si ale celor pentru modificarea acestora se stabilesc
în suma fixa prin hotarâre a Guvernului, initiata de Ministerul
Justitiei pe baza propunerilor Uniunii Nationale a Notarilor Publici, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice, în termen de 30 de zile de la data intrarii
în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Pentru activitatea de registru si pentru operatiunile efectuate de Biroul
unic cuantumurile taxelor si tarifelor percepute se stabilesc prin hotarâre
a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor
Camerei de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti,
în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(3) Taxele percepute pentru publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a, a actelor prevazute la art. 11 si 14 se stabilesc prin hotarâre
a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor
Regiei Autonome "Monitorul Oficial", în termen de 30 de zile
de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Taxele si tarifele aplicate de autoritatile publice implicate în procedura
de înregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor se achita
la casieria Biroului unic din cadrul camerelor de comert si industrie teritoriale,
care vor efectua viramente catre trezoreriile statului, în conturile institutiilor
respective, în termenele stabilite de reglementarile legale în vigoare
privind finantele publice.
(5) Cuantumurile taxelor, tarifelor si onorariilor prevazute la alin. (1) -
(3) se indexeaza anual, în functie de rata inflatiei, prin hotarâre
a Guvernului.
ART. 16
(1) În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei
ordonante de urgenta autoritatile publice abilitate sa emita avize, autorizatii
si, dupa caz, acorduri necesare în vederea functionarii comerciantilor,
altele decât cele prevazute la art. 3 alin. (5) lit. a) - e), vor supune
spre adoptare Guvernului propuneri de modificare a întregii legislatii
de avizare/autorizare în vederea reducerii numarului si simplificarii
procedurilor, a diminuarii cuantumurilor taxelor si tarifelor aferente, precum
si pentru evitarea conflictelor de prevederi dintre legislatia în vigoare
si actul normativ emis în conformitate cu art. 9.
(2) În termenul prevazut la alin. (1) fiecare dintre institutiile si autoritatile
publice implicate în aplicarea prezentei ordonante de urgenta va încheia
cu Camera de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti
protocoale privind schimbul de informatii, procedurile si termenele de întocmire
a documentatiilor necesare, precum si formularistica aferenta.
ART. 17
(1) În termen de 18 luni comerciantii constituiti anterior datei intrarii
în vigoare a prezentei ordonante de urgenta au obligatia de a solicita
la Biroul unic preschimbarea actualului certificat de înmatriculare si
a certificatului de înregistrare fiscala cu noul certificat de înregistrare
continând codul unic de înregistrare atribuit.
(2) Procedura stabilita prin prezenta ordonanta de urgenta pentru eliberarea
noului certificat de înregistrare si a anexei cuprinzând autorizatiile
pentru sediul social si pentru fiecare sediu secundar se aplica în mod
corespunzator preschimbarilor prevazute la alin. (1).
(3) Esalonarea solicitarilor de preschimbare, conform celor prevazute la alin.
(1), se va face de catre fiecare camera de comert si industrie teritoriala,
în functie de numarul de comercianti înregistrati din anul 1990
si pâna în data de 1 iulie 2001.
(4) Se excepteaza de la programarea prevazuta la alin. (3) toti comerciantii
care se prezinta la camera de comert si industrie teritoriala pentru operatiuni
de registru si care au obligatia ca pentru operatiunea ceruta sa solicite si
preschimbarea certificatelor vechi de înmatriculare si de înregistrare
fiscala.
(5) Pentru comerciantii care functioneaza în mai mult de 5 sedii secundare,
precum si pentru cei cu mai mult de 5 activitati ce necesita autorizari termenul
prevazut la art. 3 alin. (4) se poate prelungi, pentru evaluarea tuturor obiectivelor
si activitatilor ce necesita autorizatii, cu maximum 30 de zile.
(6) Camera de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti
si Ministerul Finantelor Publice vor stabili procedura si formularistica necesare
pentru operatiunea de preschimbare prevazuta la alin. (1).
(7) În cadrul procedurii de preschimbare anexele cuprinzând autorizatii
de functionare a sediilor secundare din alte judete, cu exceptia sediilor secundare
cu statut de sucursala, se elibereaza numai dupa obtinerea certificatului de
înregistrare si a anexei pentru sediul social.
(8) Cheltuielile aferente aplicarii prevederilor alin. (1) se suporta:
a) de catre camera de comert si industrie teritoriala, pentru costul certificatelor
de înregistrare si anexele la acestea si pentru serviciile de gestionare,
editare si comunicare cu Ministerul Finantelor Publice;
b) de catre Ministerul Finantelor Publice si unitatile teritoriale ale acestuia,
pentru atribuirea noului cod unic de înregistrare;
c) de catre solicitant, pentru obtinerea autorizatiilor pe care nu le poseda
sau care sunt expirate la data cererii de preschimbare.
(9) Pâna la expirarea termenului prevazut la alin. (1) comerciantii existenti
la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor identifica
prin utilizarea actualului numar de înmatriculare în registrul comertului
si a codului fiscal.
(10) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) certificatele de înmatriculare
si cele de înregistrare fiscala se anuleaza. Comerciantii persoane fizice
si asociatiile familiale se radiaza din oficiu, pe baza încheierii judecatorului
delegat. Comerciantii persoane juridice se dizolva de drept si intra în
lichidare potrivit reglementarilor legale în materie. Constatarea dizolvarii
de drept a comerciantilor persoane juridice se face prin încheiere a judecatorului
delegat la oficiul registrului comertului, la sesizarea camerelor de comert
si industrie teritoriale si, dupa caz, a oricaror persoane interesate. Publicitatea
legala a radierii comerciantilor persoane fizice si a asociatiilor familiale
si a constatarii dizolvarii de drept se face prin afisarea la oficiul registrului
comertului a încheierii judecatorului delegat, precum si prin Internet.
Încheierea judecatorului delegat se comunica directiilor finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, în a caror raza
teritoriala îsi are sediul comerciantul.
(11) Încheierea de constatare a dizolvarii de drept este supusa numai
recursului, în termen de 15 zile de la afisarea la oficiul registrului
comertului. Daca nu s-a declarat recurs sau recursul a fost respins, comerciantul
persoana juridica intra în lichidare. Lichidarea se face în termen
de maximum 6 luni de la data la care încheierea a devenit irevocabila.
Dupa încheierea procedurii de lichidare comerciantii prevazuti la alin.
(1) se radiaza din oficiu din registrul comertului. Publicitatea legala a radierii
comerciantului se face prin afisare la sediul camerei de comert si industrie
teritoriale si prin Internet.
(12) În cazul în care în momentul solicitarii preschimbarii
comerciantii detin autorizatii al caror termen de valabilitate nu a expirat,
preschimbarea se face pe baza unei declaratii pe propria raspundere, potrivit
careia nu s-au schimbat conditiile de functionare care au stat la baza emiterii
acesteia. Reprezentantii delegati la Biroul unic vor completa pozitia corespunzatoare
din anexa la certificatul de înregistrare, fara a mai fi necesara reluarea
procesului de autorizare si fara plata taxelor si tarifelor aferente respectivelor
autorizatii.
(13) Preschimbarea se face si în situatia în care comerciantul nu
detine acordul si/sau autorizatia de mediu prevazuta la art. 3 alin. (5) lit.
d), însa face dovada sau declara pe propria raspundere ca a solicitat
inspectoratului teritorial de protectie a mediului competent declansarea procedurii
de eliberare a respectivei autorizatii ori ca procedura de eliberare a autorizatiei
se afla în curs de derulare.
ART. 18
(1) Prevederile art. 5 alin. (5) si ale art. 56 lit. a) din Legea nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica în mod corespunzator prevederilor art. 4 alin.
(4).
(2) În întelesul prezentei ordonante de urgenta, termenul înregistrare
semnifica: înmatricularea si înscrierea mentiunilor prevazute de
Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, si de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, înregistrarea fiscala, precum si luarea în
evidenta a comerciantilor la directiile de munca si solidaritate sociala, casele
de pensii judetene, casele de asigurari de sanatate si agentiile pentru ocuparea
fortei de munca.
(3) Prin derogare de la dispozitiile referitoare la înregistrarea în
registrul comertului din Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea
cooperatiei de consum si a cooperatiei de credit, cu modificarile ulterioare,
organizatiile cooperatiste se înregistreaza în registrul comertului
în temeiul încheierii judecatorului delegat, pronuntata în
baza actului de constituire autentificat si a statutului, întocmite în
conformitate cu prevederile legale care guverneaza activitatea organizatiilor
cooperatiste. Încheierea judecatorului delegat urmeaza regimul prevazut
la art. 11.
ART. 19
(1) Procedura de înregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor,
stabilita de prezenta ordonanta de urgenta, se aplica începând cu
cea de-a 31-a zi de la data publicarii în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) Pe data prevazuta la alin. (1) se abroga:
a) art. 11 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 4 februarie
1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) art. 41 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie
1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) art. 10 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzatorilor
privati pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor mici
si mijlocii, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) orice alte dispozitii contrare, inclusiv cele referitoare la procedurile,
documentele necesare si formularistica tip pentru autorizarea comerciantilor
de catre autoritatile publice prevazute la art. 3 alin. (5) lit. a) - e), în
vederea desfasurarii unor activitati cuprinse în Clasificarea Activitatilor
Economiei Nationale.
---------------