ORDONANTA Nr. 70 din 29 august 2002
privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local
EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATA ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 648 din 31 august 2002

În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. VII.7 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
(1) Terenurile si cladirile în care îsi desfasoara activitatea unitatile sanitare publice de interes judetean sau local, denumite în continuare unitati sanitare publice, parte integranta a domeniului public al judetelor, comunelor, oraselor si municipiilor, se afla în administrarea consiliilor judetene sau consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti. Celelalte componente ale bazei materiale sunt proprietate privata a statului si sunt administrate de unitatile sanitare publice.
(2) Schimbarea destinatiei sau înstrainarea bazei materiale a unitatilor sanitare publice se poate face în conditiile legii si numai cu aprobarea Ministerului Sanatatii si Familiei. Actele de înstrainare sau de schimbare a destinatiei bazei materiale a unitatilor sanitare, fara aprobarea Ministerului Sanatatii si Familiei, sunt nule. Nulitatea se constata de instanta de judecata, la solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei.
(3) Îndrumarea, coordonarea si monitorizarea activitatii desfasurate în unitatile sanitare publice se exercita de Ministerul Sanatatii si Familiei ca autoritate centrala în domeniul asistentei de sanatate publica si de directiile de sanatate publica teritoriale, unitati descentralizate care reprezinta autoritatea de sanatate publica la nivel local.
(4) Ministerul Sanatatii si Familiei exercita controlul asupra activitatii unitatilor sanitare publice de interes judetean sau local, precum si asupra modului de aplicare de catre acestea a dispozitiilor legale în vigoare în domeniul sanitar.
ART. 2
(1) În aplicarea prevederilor prezentei ordonante Ministerul Sanatatii si Familiei, ca autoritate centrala în domeniul sanatatii, are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza si supune Guvernului spre aprobare Planul national de paturi;
b) elaboreaza normativele de personal, care se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei;
c) aproba structura organizatorica a unitatilor sanitare publice cu personalitate juridica;
d) aproba înfiintarea, reorganizarea si desfiintarea unitatilor sanitare publice;
e) aproba schimbarea profilului si a denumirii unitatilor sanitare publice;
f) centralizeaza situatiile financiare trimestriale si anuale ale unitatilor sanitare publice, potrivit reglementarilor legale în domeniu;
g) asigura repartizarea si redistribuirea echilibrata a medicilor în unitatile sanitare publice, pe baza comunicarii de catre autoritatile administratiei publice locale a posturilor neocupate si a excedentului de medici, potrivit normelor ce se vor elabora în acest scop în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante.
(2) Responsabilitatile si atributiile prevazute la alin. (1) lit. c), d) si e) se realizeaza cu avizul consiliilor judetene sau al consiliilor locale, dupa caz.
ART. 3
În aplicarea prevederilor prezentei ordonante directiile de sanatate publica teritoriale au urmatoarele atributii:
a) avizeaza, în termen de 5 zile lucratoare de la data primirii, proiectele bugetelor de venituri si cheltuieli ale unitatilor sanitare publice;
b) avizeaza, în termen de 5 zile lucratoare de la data primirii, statul de functii pentru unitatile sanitare publice cu personalitate juridica, cu încadrarea în bugetul de venituri si cheltuieli aprobat;
c) centralizeaza situatiile financiare trimestriale si anuale transmise de unitatile sanitare publice si înainteaza situatiile centralizatoare Ministerului Sanatatii si Familiei;
d) avizeaza si supun spre aprobare Ministerului Sanatatii si Familiei propunerile autoritatilor administratiei publice locale privind înfiintarea, reorganizarea si desfiintarea unitatilor sanitare publice, dupa caz, precum si pe cele referitoare la schimbarea profilului sau a denumirii acestor unitati.
ART. 4
În aplicarea prevederilor prezentei ordonante presedintii consiliilor judetene si primarii comunelor, oraselor, municipiilor si ai sectoarelor municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
a) avizeaza, în termen de 5 zile de la data primirii, proiectele bugetelor de venituri si cheltuieli si situatiile financiare trimestriale si anuale transmise de unitatile sanitare publice;
b) aproba, în termen de 5 zile de la data primirii, statele de functii pentru unitatile sanitare publice, dupa caz, si urmaresc încadrarea în normativele de personal aprobate si în bugetele de venituri si cheltuieli aprobate;
c) pot asigura resurse financiare pentru cheltuielile de întretinere si gospodarire, reparatii, consolidare, extindere si modernizare a unitatilor sanitare publice.
ART. 5
(1) Consiliile judetene si consiliile locale pot înfiinta, cu avizul Ministerului Sanatatii si Familiei si al Ministerului Administratiei Publice, unitati de asistenta medico-sociale, prin reorganizarea unor unitati sanitare publice.
(2) Finantarea cheltuielilor unitatilor de asistenta medico-sociale se asigura astfel:
a) din bugetul fondului de asigurari sociale de sanatate pentru pachetul de servicii medicale de baza;
b) din bugetele locale pentru cheltuieli de întretinere si gospodarire, reparatii, consolidari, dotari independente, în limita bugetului aprobat.
(3) În aplicarea prevederilor alin. (1) si (2) Ministerul Sanatatii si Familiei, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Ministerul Administratiei Publice vor elabora norme privind organizarea, functionarea si finantarea unitatilor de asistenta medico-sociale, care se aproba prin hotarâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante.
ART. 6
(1) În aplicarea prevederilor prezentei ordonante conducerea unitatilor sanitare publice are urmatoarele atributii:
a) aproba bugetul de venituri si cheltuieli, dupa obtinerea avizelor prevazute la art. 3 lit. a) si la art. 4 lit. a);
b) elaboreaza, în termen de 5 zile de la data aprobarii bugetului de venituri si cheltuieli, statul de functii si îl înainteaza spre avizare directiei de sanatate publica teritoriale si spre aprobare presedintelui consiliului judetean sau primarului, dupa caz, urmarind încadrarea în bugetul de venituri si cheltuieli aprobat;
c) elaboreaza situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit reglementarilor legale în vigoare, pe care le înainteaza spre avizare presedintelui consiliului judetean sau primarului, dupa caz, si directiei de sanatate publica teritoriale, în vederea centralizarii;
d) urmareste încadrarea cheltuielilor în bugetul de venituri si cheltuieli; elaboreaza si aplica masuri de utilizare eficienta a bazei materiale si a fondurilor în vederea cresterii calitatii actului medical.
(2) Conducerea unitatilor sanitare publice are obligatia de a dimensiona, cu avizul directiilor de sanatate publica teritoriale si al consiliilor judetene sau consiliilor locale, dupa caz, numarul de personal, în limita statului de functii si a bugetului de venituri si cheltuieli aprobate.
ART. 7
În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante directiile de sanatate publica teritoriale, cu avizul consiliilor judetene sau locale, dupa caz, vor înainta spre aprobare Ministerului Sanatatii si Familiei propuneri privind reorganizarea unitatilor sanitare publice de interes judetean sau local.
ART. 8
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) elaborarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli al unitatii sanitare publice de interes judetean sau local prin supraestimarea veniturilor si subestimarea cheltuielilor;
b) neavizarea sau neaprobarea bugetului de venituri si cheltuieli al unitatii sanitare publice de interes judetean sau local în termenul prevazut;
c) elaborarea, avizarea sau aprobarea statului de functii al unitatii sanitare publice de interes judetean sau local fara încadrarea în bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 10 milioane lei la 20 milioane lei, cele de la lit. b), cu amenda de la 20 milioane lei la 30 milioane lei, iar cele de la lit. c), cu amenda de la 30 milioane lei la 40 milioane lei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre Curtea de Conturi, Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Administratiei Publice si de alte persoane împuternicite în acest scop, potrivit legii.
(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1) li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
ART. 9
(1) Prezenta ordonanta intra în vigoare la data de 1 octombrie 2002.
(2) Pe data prevazuta la alin. (1) orice dispozitie contrara prezentei ordonante se abroga.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos

p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat

p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

---------------