ORDONANTA DE URGENTA Nr. 27 din 18 aprilie 2003
privind procedura aprobarii tacite
EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATA ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 291 din 25 aprilie 2003

În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza procedura aprobarii tacite ca modalitate alternativa de emitere sau reînnoire a autorizatiilor de catre autoritatile administratiei publice, având la baza urmatoarele obiective:
a) înlaturarea barierelor administrative din mediul de afaceri;
b) responsabilizarea autoritatilor administratiei publice în vederea respectarii termenelor stabilite de lege pentru emiterea autorizatiilor;
c) impulsionarea dezvoltarii economice prin oferirea unor conditii cât mai favorabile întreprinzatorilor, implicând costuri de autorizare cât mai reduse;
d) combaterea coruptiei prin diminuarea arbitrarului în decizia administratiei;
e) promovarea calitatii serviciilor publice prin simplificarea procedurilor administrative.
(2) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica, dupa caz:
a) procedurilor de emitere a autorizatiilor;
b) procedurilor de reînnoire a autorizatiilor;
c) procedurilor de reautorizare ca urmare a expirarii termenului de suspendare a autorizatiilor sau a îndeplinirii masurilor stabilite de organele de control competente.
ART. 2
(1) Procedura aprobarii tacite se aplica tuturor autorizatiilor emise de autoritatile administratiei publice, cu exceptia celor emise în domeniul activitatilor nucleare, a celor care privesc regimul armelor de foc, munitiilor si explozibililor, regimul drogurilor si precursorilor, precum si a autorizatiilor din domeniul sigurantei nationale.
(2) Guvernul poate stabili, prin hotarâre, la propunerea motivata a fiecarei autoritati a administratiei publice interesate, si alte exceptii de la aplicarea procedurii aprobarii tacite.
ART. 3
În sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul înteles:
a) autorizatie - actul administrativ emis de autoritatile administratiei publice prin care se permite solicitantului desfasurarea unei anumite activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii; notiunea de autorizatie include si avizele, licentele, permisele, aprobarile sau alte asemenea acte administrative;
b) procedura aprobarii tacite - procedura prin care autorizatia este considerata acordata daca autoritatea administratiei publice nu raspunde solicitantului în termenul prevazut de lege pentru emiterea respectivei autorizatii.
ART. 4
(1) Autoritatile administratiei publice care au competenta de a emite autorizatii au obligatia de a afisa la sediul acestora sau pe pagina proprie de Internet, pentru fiecare tip de autorizatie, urmatoarele informatii:
a) formularul cererii care trebuie completata de catre solicitant, precum si modul de completare a acesteia;
b) lista cu toate documentele necesare pentru eliberarea autorizatiei si modul în care acestea trebuie prezentate autoritatii administratiei publice;
c) toate informatiile privind modul de întocmire a documentelor si, daca este cazul, indicarea autoritatilor administratiei publice care au competenta de a emite acte administrative ce fac parte din documentatia ce trebuie depusa, precum: adresa, numarul de telefon sau fax, programul de lucru cu publicul.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) se aduce la îndeplinire în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Informatiile prevazute la alin. (1) vor fi prezentate într-o forma clara, indicându-se, daca este posibil, exemple concrete.
(4) Orice persoana interesata poate obtine o copie continând informatiile prevazute la alin. (1), autoritatile administratiei publice putând elabora ghiduri privind procedura de autorizare si constituirea documentatiei care sta la baza emiterii unei autorizatii.
ART. 5
În scopul simplificarii procedurilor administrative, autoritatile administratiei publice efectueaza o analiza a tuturor conditiilor cerute pentru emiterea autorizatiilor si identifica acele conditii care nu sunt absolut necesare, în vederea eliminarii sau a înlocuirii acestora cu declaratii pe propria raspundere.
ART. 6
(1) Autorizatia se considera acordata sau, dupa caz, reînnoita daca autoritatea administratiei publice nu raspunde solicitantului în termenul prevazut de lege pentru emiterea sau reînnoirea respectivei autorizatii.
(2) Daca legea nu prevede un termen pentru solutionarea cererii de autorizare, autoritatile administratiei publice sunt obligate sa solutioneze cererea de autorizare în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia.
(3) Solicitantul autorizatiei depune, o data cu cererea, documentatia completa, întocmita potrivit prevederilor legale care reglementeaza procedura de autorizare respectiva si potrivit informatiilor furnizate de autoritatea administratiei publice în conditiile art. 4 alin. (1).
(4) În cazul în care constata o neregularitate a documentatiei depuse, autoritatea administratiei publice va notifica acest fapt solicitantului autorizatiei cu cel putin 10 zile înainte de expirarea termenului prevazut de lege pentru emiterea respectivei autorizatii, daca acest termen este mai mare de 15 zile, sau cu cel putin 5 zile înainte de expirarea termenului prevazut de lege pentru emiterea autorizatiei, daca acest termen este mai mic de 15 zile. Autoritatea administratiei publice va preciza totodata si modul de remediere a neregularitatii constatate.
ART. 7
(1) Dupa expirarea termenului stabilit de lege pentru emiterea autorizatiei si în lipsa unei comunicari scrise din partea autoritatii administratiei publice, solicitantul poate desfasura activitatea, presta serviciul sau exercita profesia pentru care s-a solicitat autorizarea.
(2) Pentru obtinerea documentului oficial prin care se permite desfasurarea activitatii, prestarea serviciului sau exercitarea profesiei, solicitantul se poate adresa autoritatii în cauza sau direct instantei judecatoresti.
ART. 8
(1) În situatia în care solicitantul s-a adresat, potrivit art. 7 alin. (2), autoritatii administratiei publice în cauza, acesta îi aduce la cunostinta existenta cazului de aprobare tacita cu privire la autorizatie si solicita eliberarea documentului oficial prin care se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii.
(2) În cazul în care autoritatea administratiei publice respectiva nu raspunde sau refuza sa elibereze documentul oficial prin care se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, solicitantul se poate adresa instantei judecatoresti potrivit procedurii stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 9
(1) În situatia în care solicitantul se adreseaza direct instantei judecatoresti, potrivit art. 7 alin. (2), parcurgerea procedurii prevazute la art. 8 nu este obligatorie.
(2) Cererea de chemare în judecata a autoritatii administratiei publice având ca obiect constatarea aprobarii tacite se introduce la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta.
(3) Instanta va solutiona cererea în termen de cel mult 30 de zile de la primirea acesteia.
(4) Cererea este scutita de taxa de timbru.
ART. 10
(1) Reclamantul depune la instanta, anexata la cererea de chemare în judecata, copia cererii de autorizare purtând numarul si data înregistrarii la autoritatea administratiei publice pârâte.
(2) Autoritatea administratiei publice poate invoca în apararea sa existenta unui raspuns adresat solicitantului autorizatiei în termenul prevazut de lege sau, dupa caz, a notificarii transmise potrivit art. 6 alin. (4).
ART. 11
(1) Daca instanta constata existenta raspunsului autoritatii administratiei publice sau, dupa caz, a notificarii transmise potrivit art. 6 alin. (4), purtând data postei de la locul de expediere a corespondentei sau data la care solicitantul a luat cunostinta de raspuns, anterioare expirarii termenului legal pentru emiterea autorizatiei, respinge cererea reclamantului.
(2) În cazul în care instanta constata îndeplinirea conditiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta privind aprobarea tacita, pronunta o hotarâre prin care obliga autoritatea administratiei publice sa elibereze documentul oficial prin care se permite solicitantului sa desfasoare o anumita activitate, sa presteze un serviciu sau sa exercite o profesie.
(3) Hotarârile se redacteaza în termen de 10 zile de la pronuntare si sunt irevocabile.
ART. 12
(1) Daca, în urma admiterii actiunii, autoritatea administratiei publice nu îndeplineste obligatia prevazuta la art. 11 alin. (2) în termenul stabilit prin hotarârea judecatoreasca, la cererea reclamantului, instanta poate obliga conducatorul autoritatii administratiei publice în sarcina careia s-a stabilit obligatia la plata unei amenzi judiciare reprezentând 20% din salariul minim net pe economie pentru fiecare zi de întârziere, precum si la plata unor despagubiri pentru daunele cauzate prin întârziere.
(2) Cererea se judeca de urgenta si este scutita de taxa de timbru.
(3) Hotarârea poate fi atacata cu recurs, în termen de 5 zile de la pronuntare.
ART. 13
(1) Daca se solicita aplicarea amenzii judiciare prevazute la art. 12 alin. (1), conducatorul autoritatii administratiei publice poate chema în garantie persoanele vinovate de neexecutarea hotarârii.
(2) Pentru recuperarea despagubirilor acordate potrivit art. 12 alin. (1) si suportate de autoritatea administratiei publice, conducatorul acesteia poate introduce actiune, potrivit dreptului comun, împotriva celor vinovati de neexecutarea hotarârii, daca prin lege nu se dispune altfel.
ART. 14
(1) Constituie abatere disciplinara, daca nu a fost savârsita în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, sa fie considerata infractiune, fapta functionarului public sau a personalului contractual din vina caruia autoritatea administratiei publice nu a raspuns în termenul prevazut de lege, aplicându-se procedura aprobarii tacite pentru acordarea sau reînnoirea unei autorizatii, si se sanctioneaza potrivit Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, potrivit legislatiei muncii.
(2) Fapta prevazuta la alin. (1) poate angaja si raspunderea materiala, civila sau penala, dupa caz, a functionarului public.
ART. 15
Fapta unei persoane de a invoca în fata unei autoritati sau institutii publice existenta unei autorizari ca urmare a procedurii aprobarii tacite, omitând cu stiinta prezentarea raspunsului sau a notificarii primite în cadrul procesului de autorizare potrivit art. 6 alin. (4), constituie infractiunea de fals în declaratii si se pedepseste potrivit Codului penal.
ART. 16
(1) În cazul în care, dupa obtinerea documentului oficial prin care se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, autoritatea administratiei publice constata neîndeplinirea unor conditii importante prevazute pentru eliberarea autorizatiei, nu va putea anula documentul, ci va notifica titularului, în cel mult 3 luni de la data expirarii termenului legal pentru emiterea autorizatiei, neregularitatile constatate, modul de remediere a tuturor deficientelor identificate, precum si termenul în care titularul trebuie sa respecte aceasta obligatie. Acest termen nu poate fi mai mic de 30 de zile.
(2) Autoritatea administratiei publice va anula documentul oficial prin care se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, acordat potrivit procedurii reglementate de prezenta ordonanta de urgenta, în cazul în care constata neîndeplinirea unor conditii care aduc o grava atingere interesului public, sigurantei nationale, ordinii sau sanatatii publice si care nu pot fi remediate sau în cazul în care deficientele identificate nu au fost remediate în termenul stabilit potrivit alin. (1).
(3) Împotriva actului administrativ prin care se anuleaza documentul oficial titularul se poate adresa instantei de contencios administrativ competente.
ART. 17
Procedura aprobarii tacite se aplica cererilor de autorizare depuse dupa intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
ART. 18
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica la 15 zile de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneaza:
p. Ministrul justitiei,
Cristina Tarcea,
secretar de stat

Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan

---------------