În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza procedura aprobarii tacite ca
modalitate alternativa de emitere sau reînnoire a autorizatiilor de catre
autoritatile administratiei publice, având la baza urmatoarele obiective:
a) înlaturarea barierelor administrative din mediul de afaceri;
b) responsabilizarea autoritatilor administratiei publice în vederea respectarii
termenelor stabilite de lege pentru emiterea autorizatiilor;
c) impulsionarea dezvoltarii economice prin oferirea unor conditii cât
mai favorabile întreprinzatorilor, implicând costuri de autorizare
cât mai reduse;
d) combaterea coruptiei prin diminuarea arbitrarului în decizia administratiei;
e) promovarea calitatii serviciilor publice prin simplificarea procedurilor
administrative.
(2) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica, dupa caz:
a) procedurilor de emitere a autorizatiilor;
b) procedurilor de reînnoire a autorizatiilor;
c) procedurilor de reautorizare ca urmare a expirarii termenului de suspendare
a autorizatiilor sau a îndeplinirii masurilor stabilite de organele de
control competente.
ART. 2
(1) Procedura aprobarii tacite se aplica tuturor autorizatiilor emise de autoritatile
administratiei publice, cu exceptia celor emise în domeniul activitatilor
nucleare, a celor care privesc regimul armelor de foc, munitiilor si explozibililor,
regimul drogurilor si precursorilor, precum si a autorizatiilor din domeniul
sigurantei nationale.
(2) Guvernul poate stabili, prin hotarâre, la propunerea motivata a fiecarei
autoritati a administratiei publice interesate, si alte exceptii de la aplicarea
procedurii aprobarii tacite.
ART. 3
În sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai
jos au urmatorul înteles:
a) autorizatie - actul administrativ emis de autoritatile administratiei publice
prin care se permite solicitantului desfasurarea unei anumite activitati, prestarea
unui serviciu sau exercitarea unei profesii; notiunea de autorizatie include
si avizele, licentele, permisele, aprobarile sau alte asemenea acte administrative;
b) procedura aprobarii tacite - procedura prin care autorizatia este considerata
acordata daca autoritatea administratiei publice nu raspunde solicitantului
în termenul prevazut de lege pentru emiterea respectivei autorizatii.
ART. 4
(1) Autoritatile administratiei publice care au competenta de a emite autorizatii
au obligatia de a afisa la sediul acestora sau pe pagina proprie de Internet,
pentru fiecare tip de autorizatie, urmatoarele informatii:
a) formularul cererii care trebuie completata de catre solicitant, precum si
modul de completare a acesteia;
b) lista cu toate documentele necesare pentru eliberarea autorizatiei si modul
în care acestea trebuie prezentate autoritatii administratiei publice;
c) toate informatiile privind modul de întocmire a documentelor si, daca
este cazul, indicarea autoritatilor administratiei publice care au competenta
de a emite acte administrative ce fac parte din documentatia ce trebuie depusa,
precum: adresa, numarul de telefon sau fax, programul de lucru cu publicul.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) se aduce la îndeplinire în
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(3) Informatiile prevazute la alin. (1) vor fi prezentate într-o forma
clara, indicându-se, daca este posibil, exemple concrete.
(4) Orice persoana interesata poate obtine o copie continând informatiile
prevazute la alin. (1), autoritatile administratiei publice putând elabora
ghiduri privind procedura de autorizare si constituirea documentatiei care sta
la baza emiterii unei autorizatii.
ART. 5
În scopul simplificarii procedurilor administrative, autoritatile administratiei
publice efectueaza o analiza a tuturor conditiilor cerute pentru emiterea autorizatiilor
si identifica acele conditii care nu sunt absolut necesare, în vederea
eliminarii sau a înlocuirii acestora cu declaratii pe propria raspundere.
ART. 6
(1) Autorizatia se considera acordata sau, dupa caz, reînnoita daca autoritatea
administratiei publice nu raspunde solicitantului în termenul prevazut
de lege pentru emiterea sau reînnoirea respectivei autorizatii.
(2) Daca legea nu prevede un termen pentru solutionarea cererii de autorizare,
autoritatile administratiei publice sunt obligate sa solutioneze cererea de
autorizare în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia.
(3) Solicitantul autorizatiei depune, o data cu cererea, documentatia completa,
întocmita potrivit prevederilor legale care reglementeaza procedura de
autorizare respectiva si potrivit informatiilor furnizate de autoritatea administratiei
publice în conditiile art. 4 alin. (1).
(4) În cazul în care constata o neregularitate a documentatiei depuse,
autoritatea administratiei publice va notifica acest fapt solicitantului autorizatiei
cu cel putin 10 zile înainte de expirarea termenului prevazut de lege
pentru emiterea respectivei autorizatii, daca acest termen este mai mare de
15 zile, sau cu cel putin 5 zile înainte de expirarea termenului prevazut
de lege pentru emiterea autorizatiei, daca acest termen este mai mic de 15 zile.
Autoritatea administratiei publice va preciza totodata si modul de remediere
a neregularitatii constatate.
ART. 7
(1) Dupa expirarea termenului stabilit de lege pentru emiterea autorizatiei
si în lipsa unei comunicari scrise din partea autoritatii administratiei
publice, solicitantul poate desfasura activitatea, presta serviciul sau exercita
profesia pentru care s-a solicitat autorizarea.
(2) Pentru obtinerea documentului oficial prin care se permite desfasurarea
activitatii, prestarea serviciului sau exercitarea profesiei, solicitantul se
poate adresa autoritatii în cauza sau direct instantei judecatoresti.
ART. 8
(1) În situatia în care solicitantul s-a adresat, potrivit art.
7 alin. (2), autoritatii administratiei publice în cauza, acesta îi
aduce la cunostinta existenta cazului de aprobare tacita cu privire la autorizatie
si solicita eliberarea documentului oficial prin care se permite desfasurarea
unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii.
(2) În cazul în care autoritatea administratiei publice respectiva
nu raspunde sau refuza sa elibereze documentul oficial prin care se permite
desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii,
solicitantul se poate adresa instantei judecatoresti potrivit procedurii stabilite
prin prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 9
(1) În situatia în care solicitantul se adreseaza direct instantei
judecatoresti, potrivit art. 7 alin. (2), parcurgerea procedurii prevazute la
art. 8 nu este obligatorie.
(2) Cererea de chemare în judecata a autoritatii administratiei publice
având ca obiect constatarea aprobarii tacite se introduce la instanta
judecatoreasca de contencios administrativ competenta.
(3) Instanta va solutiona cererea în termen de cel mult 30 de zile de
la primirea acesteia.
(4) Cererea este scutita de taxa de timbru.
ART. 10
(1) Reclamantul depune la instanta, anexata la cererea de chemare în judecata,
copia cererii de autorizare purtând numarul si data înregistrarii
la autoritatea administratiei publice pârâte.
(2) Autoritatea administratiei publice poate invoca în apararea sa existenta
unui raspuns adresat solicitantului autorizatiei în termenul prevazut
de lege sau, dupa caz, a notificarii transmise potrivit art. 6 alin. (4).
ART. 11
(1) Daca instanta constata existenta raspunsului autoritatii administratiei
publice sau, dupa caz, a notificarii transmise potrivit art. 6 alin. (4), purtând
data postei de la locul de expediere a corespondentei sau data la care solicitantul
a luat cunostinta de raspuns, anterioare expirarii termenului legal pentru emiterea
autorizatiei, respinge cererea reclamantului.
(2) În cazul în care instanta constata îndeplinirea conditiilor
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta privind aprobarea tacita, pronunta
o hotarâre prin care obliga autoritatea administratiei publice sa elibereze
documentul oficial prin care se permite solicitantului sa desfasoare o anumita
activitate, sa presteze un serviciu sau sa exercite o profesie.
(3) Hotarârile se redacteaza în termen de 10 zile de la pronuntare
si sunt irevocabile.
ART. 12
(1) Daca, în urma admiterii actiunii, autoritatea administratiei publice
nu îndeplineste obligatia prevazuta la art. 11 alin. (2) în termenul
stabilit prin hotarârea judecatoreasca, la cererea reclamantului, instanta
poate obliga conducatorul autoritatii administratiei publice în sarcina
careia s-a stabilit obligatia la plata unei amenzi judiciare reprezentând
20% din salariul minim net pe economie pentru fiecare zi de întârziere,
precum si la plata unor despagubiri pentru daunele cauzate prin întârziere.
(2) Cererea se judeca de urgenta si este scutita de taxa de timbru.
(3) Hotarârea poate fi atacata cu recurs, în termen de 5 zile de
la pronuntare.
ART. 13
(1) Daca se solicita aplicarea amenzii judiciare prevazute la art. 12 alin.
(1), conducatorul autoritatii administratiei publice poate chema în garantie
persoanele vinovate de neexecutarea hotarârii.
(2) Pentru recuperarea despagubirilor acordate potrivit art. 12 alin. (1) si
suportate de autoritatea administratiei publice, conducatorul acesteia poate
introduce actiune, potrivit dreptului comun, împotriva celor vinovati
de neexecutarea hotarârii, daca prin lege nu se dispune altfel.
ART. 14
(1) Constituie abatere disciplinara, daca nu a fost savârsita în
astfel de conditii încât, potrivit legii penale, sa fie considerata
infractiune, fapta functionarului public sau a personalului contractual din
vina caruia autoritatea administratiei publice nu a raspuns în termenul
prevazut de lege, aplicându-se procedura aprobarii tacite pentru acordarea
sau reînnoirea unei autorizatii, si se sanctioneaza potrivit Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile
ulterioare, sau, dupa caz, potrivit legislatiei muncii.
(2) Fapta prevazuta la alin. (1) poate angaja si raspunderea materiala, civila
sau penala, dupa caz, a functionarului public.
ART. 15
Fapta unei persoane de a invoca în fata unei autoritati sau institutii
publice existenta unei autorizari ca urmare a procedurii aprobarii tacite, omitând
cu stiinta prezentarea raspunsului sau a notificarii primite în cadrul
procesului de autorizare potrivit art. 6 alin. (4), constituie infractiunea
de fals în declaratii si se pedepseste potrivit Codului penal.
ART. 16
(1) În cazul în care, dupa obtinerea documentului oficial prin care
se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea
unei profesii, autoritatea administratiei publice constata neîndeplinirea
unor conditii importante prevazute pentru eliberarea autorizatiei, nu va putea
anula documentul, ci va notifica titularului, în cel mult 3 luni de la
data expirarii termenului legal pentru emiterea autorizatiei, neregularitatile
constatate, modul de remediere a tuturor deficientelor identificate, precum
si termenul în care titularul trebuie sa respecte aceasta obligatie. Acest
termen nu poate fi mai mic de 30 de zile.
(2) Autoritatea administratiei publice va anula documentul oficial prin care
se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea
unei profesii, acordat potrivit procedurii reglementate de prezenta ordonanta
de urgenta, în cazul în care constata neîndeplinirea unor
conditii care aduc o grava atingere interesului public, sigurantei nationale,
ordinii sau sanatatii publice si care nu pot fi remediate sau în cazul
în care deficientele identificate nu au fost remediate în termenul
stabilit potrivit alin. (1).
(3) Împotriva actului administrativ prin care se anuleaza documentul oficial
titularul se poate adresa instantei de contencios administrativ competente.
ART. 17
Procedura aprobarii tacite se aplica cererilor de autorizare depuse dupa intrarea
în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
ART. 18
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica la 15 zile de la data publicarii
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul justitiei,
Cristina Tarcea,
secretar de stat
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
---------------