Având în vedere prevederile art. 11 alin. (2) lit. l) si ale art.
27 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea
si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate,
vazând Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala
si programe nr. DB 3.138 din 7 aprilie 2003,
în temeiul prevederilor Hotarârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare,
ministrul sanatatii si familiei emite urmatorul ordin:
ART. 1
Se aproba Normele privind organizarea si functionarea îngrijirilor la
domiciliu, precum si autorizarea persoanelor juridice si fizice care acorda
aceste servicii, prevazute în anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
ART. 2
Prevederile prezentului ordin se aplica si furnizorilor de servicii de îngrijiri
la domiciliu, persoane juridice sau fizice, care nu au încheiat contracte
de furnizare de servicii cu casele de asigurari de sanatate.
ART. 3
Directia generala asistenta medicala si programe, celelalte directii din Ministerul
Sanatatii si Familiei, unitatile sanitare si ministerele cu retea sanitara proprie
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
NORME
privind organizarea si functionarea îngrijirilor la domiciliu, precum
si autorizarea persoanelor juridice si fizice care acorda aceste servicii
ART. 1
Prin îngrijire la domiciliu se întelege orice activitate de îngrijire
medicala prestata de personal specializat, la domiciliul pacientului, care contribuie
la îmbunatatirea starii de bine a acestuia din punct de vedere fizic si
psihic.
ART. 2
Îngrijirea la domiciliu se efectueaza numai la indicatia medicilor.
ART. 3
Modalitatea de plata a furnizorilor de îngrijiri la domiciliu se stabileste
prin contract între parti, pe baza tarifelor stabilite si negociate.
ART. 4
Beneficiarii îngrijirilor medicale la domiciliu sunt persoane cu afectiuni
acute si/sau cronice, care prezinta un anumit nivel de dependenta si o capacitate
limitata de a se deplasa la o unitate sanitara în vederea asigurarii îngrijirilor
ambulatorii recomandate de medici.
ART. 5
Pot fi furnizori de îngrijiri la domiciliu persoane juridice sau fizice
autorizate de Ministerul Sanatatii si Familiei pentru a presta aceste servicii.
ART. 6
(1) Asigurarea asistentei medicale si a îngrijirii la domiciliul bolnavului
este efectuata în conformitate cu nivelul de pregatire profesionala a
furnizorilor acestor servicii.
(2) Lista serviciilor de îngrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate
de persoane juridice si fizice autorizate de Ministerul Sanatatii si Familiei,
este prevazuta în anexa nr. 1.
(3) Furnizorii de îngrijiri la domiciliu prevazuti la art. 5 sunt obligati
sa comunice medicului care a recomandat aceste servicii situatia evolutiei starii
de sanatate a pacientului îngrijit.
ART. 7
Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza furnizorii de îngrijiri la
domiciliu care se încadreaza în urmatoarele criterii:
a) concordanta dintre obiectivele ce urmeaza a fi realizate de furnizorii de
îngrijiri la domiciliu si necesitatile si prioritatile comunitatii;
b) existenta în statutul legal de înfiintare a mentiunilor exprese
privind furnizarea de îngrijiri la domiciliu ca obiect de activitate;
c) existenta unei echipe capabile sa sustina activitatile cuprinse în
pachetul de servicii, formata din persoane care detin diploma (certificat de
absolvire) si autorizatie de libera practica, obtinute în conditiile legii;
d) existenta fisei postului pentru fiecare persoana angajata, cu precizarea
nivelului de pregatire, a competentelor si a atributiilor;
e) existenta unui sediu autorizat de directia de sanatate publica teritoriala;
f) existenta spatiilor pentru pastrarea si accesarea documentelor medicale (baza
de date, fise medicale, arhiva);
g) dotare care sa permita realizarea obiectivelor propuse - mobilier corespunzator
functionarii ca dispecerat, mijloace de comunicare, echipamente, truse medicale,
produse farmaceutice si altele asemenea.
ART. 8
Documentele necesare în vederea autorizarii persoanelor juridice sau fizice
care asigura îngrijirile la domiciliu sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) formular pentru solicitarea autorizarii de catre persoanele juridice si,
respectiv, persoanele fizice, în conformitate cu modelele prevazute în
anexele nr. 2 si 4;
b) statutul unitatii si alte documente constitutive;
c) documente care atesta dobândirea personalitatii juridice;
d) dovada înregistrarii în registrul asociatiilor si fundatiilor;
e) ultimul bilant contabil autentificat si depus la directia generala a finantelor
publice teritoriale;
f) documente privind detinerea sediului (situatie juridica, schita de plan);
g) regulamentul de organizare si functionare si organigrama;
h) documente privind codul fiscal, contul în banca, certificate de înregistrare
fiscala, ultimul extras de cont;
i) autorizatia sanitara de functionare;
j) autorizatia de libera practica pentru persoanele fizice;
k) autorizatia de libera practica pentru personalul angajat al persoanelor juridice.
ART. 9
(1) Modelul autorizatiei de functionare în domeniul îngrijirilor
la domiciliu pentru persoanele juridice si cel al autorizatiei de libera practica
în domeniul îngrijirilor la domiciliu pentru persoanele fizice sunt
prevazute în anexele nr. 3 si 5.
(2) Autorizatia de functionare în domeniul îngrijirilor la domiciliu
si, respectiv, autorizatia de libera practica în domeniul îngrijirilor
la domiciliu vor fi vizate anual si vor fi reînnoite la interval de 3
ani.
ART. 10
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentele norme.
ANEXA 1
la norme
LISTA
îngrijirilor la domiciliu care pot fi asigurate de persoane juridice si
fizice autorizate de Ministerul Sanatatii si Familiei
1. Evaluarea initiala: preluarea pacientului în maximum 48 ore de la
solicitare, stabilirea planului detaliat de îngrijiri la domiciliu, împreuna
cu medicul care le-a recomandat, consilierea si instruirea pacientului si a
familiei
2. Evaluarea de etapa, la 3 luni pentru cazurile acute, la 6 luni pentru cazurile
cronice si ori de câte ori este necesar daca planul de îngrijiri
la domiciliu cuprinde precizari în acest sens
3. Monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatura, respiratie, puls, tensiune
arteriala, diureza, scaun
4. Toaleta pacientului cu probleme medicale si/sau imobilizat:
- toaleta partiala;
- toaleta totala, la pat;
- toaleta totala, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de sustinere.
5. Manevre terapeutice:
- administrarea medicamentelor per os, intravenos, intramuscular, subcutanat,
intradermic, intravezical pe sonda vezicala, prin perfuzie endovenoasa, pe suprafata
mucoaselor, pe seringa automata, peridural pe cateter;
- masurarea glicemiei cu glucometrul;
- recoltarea produselor biologice (sânge, urina, materii fecale);
- clisma cu scop evacuator;
- clisma cu scop terapeutic;
- alimentarea artificiala pe sonda gastrica sau nazogastrica si pe gastrostoma;
- alimentarea pasiva a bolnavilor cu tulburari de deglutitie;
- spalatura vaginala;
- masajul limfedemului;
- efectuarea de mobilizare, masaj, aplicatii medicamentoase, utilizarea colacilor
de cauciuc si a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);
- schimbarea pozitiei, tapotaj, fizioterapie respiratorie pentru evitarea complicatiilor
pulmonare*);
- efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicatii medicamentoase
pentru evitarea complicatiilor vasculare la membrele inferioare*).
6. Tehnici de îngrijire chirurgicala:
- îngrijirea plagilor simple si suprainfectate;
- îngrijirea escarelor multiple;
- îngrijirea tubului de dren;
- îngrijirea canulei traheale;
- suprimarea firelor;
- îngrijirea stomelor si fistulelor;
- evaluarea manuala a fecaloamelor;
- sondajul vezical**) cu sonda permanenta si cu scop evacuator;
- aplicarea condomului urinar.
7. Monitorizarea dializei peritoneale
8. Îngrijiri paliative furnizate numai de medici de specialitate si/sau
cu competenta/supraspecializare în îngrijiri paliative:
- consiliere psihiatrica a pacientului - comunicarea diagnosticului si a prognosticului;
- consilierea pacientului în vederea pregatirii pentru deces;
- examenul fundului de ochi;
- toracocenteza cu evacuarea lichidului;
- infiltratii paravertebrale;
- blocaje de nervi periferici;
- anestezie locala de contact si prin infiltratii;
- TENS (stimulare electrica nervoasa percutana);
- tuseu rectal în scop diagnostic;
- terapia chirurgicala a abceselor de parti moi;
- controlul durerii - implica prescrierea si conducerea medicatiei.
9. Kinetoterapia individuala
10. Logopedia individuala
11. Examinare si evaluare psihologica
------------
*) Se aplica pentru bolnavii imobilizati la pat; implica si instruirea pacientului
sau a familiei.
**) Implica obligatoriu toaleta locala genitala si schimbarea sondei fixe la
6 zile.
ANEXA 2
la norme
MODEL
de solicitare a autorizatiei de functionare, valabila pentru persoanele juridice
Institutia (societatea, organizatia, fundatia, unitatea) ...................
Catre
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
Subsemnatul/Subsemnata, ............................, domiciliat/domiciliata
în ......................, str. ................... nr. .........., bl.
......., sc. ........, et. ........, ap. ........, judetul/sectorul ....................,
posesor/posesoare al/a B.I. seria ........... nr. ...................., eliberat
de ............. la data ..........., reprezentant legal al ................,
cu sediul în .................., str. ............... nr. ......, bl.
............, sc. .........., et. ........., ap. ......, judetul/sectorul ................,
va rog sa binevoiti a aproba eliberarea autorizatiei de functionare în
domeniul îngrijirilor la domiciliu, în conformitate cu reglementarile
legale în vigoare, pentru institutia (societatea, organizatia, fundatia,
unitatea) sus-mentionata.
Anexez în completarea cererii mele copii ale urmatoarelor documente:
a) statutul si documentele constitutive ale institutiei/societatii/organizatiei/fundatiei/unitatii
pe care o reprezint;
b) documentele care atesta dobândirea personalitatii juridice;
c) dovada înregistrarii în registrul asociatiilor si fundatiilor;
d) ultimul bilant contabil, autentificat si depus la directia generala a finantelor
publice a judetului .........../municipiului Bucuresti;
e) documente privind codul fiscal, contul în banca, certificate de înregistrare
fiscala, ultimul extras de cont;
f) documente privind detinerea sediului de la adresa sus-mentionata;
g) autorizatia sanitara de functionare, eliberata de Directia de sanatate publica
a judetului ........../municipiului Bucuresti;
h) autorizatiile de libera practica ale personalului medico-sanitar angajat
pentru asigurarea îngrijirilor la domiciliu.
Data ............. Semnatura ...................
ANEXA 3
la norme
MODEL
de autorizatie de functionare, valabila pentru persoane juridice
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din ............
Institutia (societatea, organizatia, fundatia, unitatea) ...............,
cu sediul în localitatea ............., str. ................. nr. ....,
bl. ....., ap. ....., sectorul/judetul ..................., este autorizata
pentru practica în domeniul îngrijirilor la domiciliu, prin personal
medical angajat, în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare
si cu reglementarile Ministerului Sanatatii si Familiei privind aceasta activitate.
Prezenta autorizatie va fi vizata anual si va fi reînnoita dupa 3 ani.
Director general,
.................
ANEXA 4
la norme
MODEL
de solicitare a autorizatiei de libera practica în domeniul îngrijirilor
la domiciliu, valabila pentru persoanele fizice
Catre
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
Subsemnatul/Subsemnata, dr. ........................, domiciliat/domiciliata
în ......................., str. ............... nr. ....., bl. .....,
sc. ...., et. ....., ap. ...., judetul/sectorul ................., legitimat/legitimata
cu B.I. seria ...... nr. .........., eliberat de ............... la ..............,
posesor/posesoare al/a diplomei de ..................., va rog sa binevoiti
a-mi elibera autorizatie de libera practica în domeniul îngrijirilor
la domiciliu, în conformitate cu reglementarile legale în vigoare.
Anexez în completarea cererii mele o copie de pe autorizatia de libera
practica nr. ......, eliberata de .............. la data de ..................
.
Data ............. Semnatura ...................
ANEXA 5
la norme
MODEL
de autorizatie de libera practica în domeniul îngrijirilor la domiciliu,
valabila pentru persoanele fizice
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
AUTORIZATIE
de libera practica în domeniul îngrijirilor la domiciliu
Nr. ........ din .............
Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza pe domnul/doamna dr. ......................,
domiciliat/domiciliata în ......................., str. ...............
nr. ......, bl. ......, sc. ......, ap. ......, judetul/sectorul ...........................,
posesor/posesoare al/a B.I. seria ................. nr. ..................,
eliberat de .................... la ................, sa practice îngrijiri
la domiciliu, îndeplinind atributiile corespunzatoare pregatirii profesionale,
în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare si cu reglementarile
Ministerului Sanatatii si Familiei privind aceasta activitate.
Prezenta autorizatie va fi vizata anual si va fi reînnoita dupa 3 ani.
Director general,
.................
---------------