Având în vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 28/2003
privind trimiterea bolnavilor pentru tratament în strainatate,
vazând Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala
si programe nr. D.B. 1.700 din 25 februarie 2003,
în temeiul prevederilor Hotarârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare,
ministrul sanatatii si familiei emite urmatorul ordin:
ART. 1
(1) Activitatea de trimitere la tratament medical în strainatate a bolnavilor,
precum si a ranitilor în Revolutia din decembrie 1989 va fi îndeplinita
de directiile de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti si de
Directia generala asistenta medicala si programe din cadrul Ministerului Sanatatii
si Familiei.
(2) Trimiterea bolnavilor pentru tratament în strainatate se aproba de
Ministerul Sanatatii si Familiei numai pentru afectiunile care nu pot fi tratate
în tara, pe baza unei documentatii medicale întocmite de directiile
de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, denumite în
continuare directii de sanatate publica.
(3) Procedura mentionata la alin. (2) se aplica si persoanelor care au dobândit
afectiuni în si ca urmare a Revolutiei din decembrie 1989.
ART. 2
(1) Trimiterea la tratament în strainatate se face pentru bolnavii înscrisi
pe lista unui medic de familie, care au parcurs toate nivelurile de acordare
a asistentei medicale, respectiv asistenta medicala primara de specialitate,
si care au fost spitalizati în unitati sanitare care ofera servicii medicale
de înalta calitate profesionala si tehnica, dar a caror sanatate nu a
fost restabilita.
(2) Documentele medicale ale bolnavului (copie de pe fisa pacientului, bilet
de iesire din spital, analize etc.) se depun de catre medicul de familie sau
de catre bolnav la directia de sanatate publica pe a carei raza teritoriala
domiciliaza, împreuna cu o cerere din partea bolnavului.
(3) În centrele universitare medicale din Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi,
Craiova, Timisoara si Târgu Mures se organizeaza comisii de specialitate
teritoriale a caror arondare este prevazuta în anexa nr. 1.
(4) Comisiile de specialitate teritoriale vor fi formate din minimum 3 cadre
medicale de specialitate cu înalt nivel de pregatire profesionala, presedintele
fiecarei comisii fiind numit de catre ministrul sanatatii si familiei, la propunerea
comisiilor de specialitate ale Ministerului Sanatatii si Familiei, iar componenta
acestora va fi hotarâta de catre presedinte.
(5) Atributiile comisiilor de specialitate sunt prevazute în anexa nr.
2.
ART. 3
(1) Directiile de sanatate publica vor desemna un medic inspector responsabil
cu organizarea activitatii de trimitere la tratament în strainatate, activitate
care consta în întocmirea, verificarea si trimiterea documentatiei
medicale a bolnavilor la comisiile de specialitate teritoriale.
(2) Medicul inspector prevazut la alin. (1) efectueaza corespondenta cu clinica
recomandata de comisia de specialitate teritoriala, programeaza bolnavul si
obtine documente privind costul si conditiile de plata a tratamentului, precum
si numarul de cont al clinicii.
ART. 4
(1) Bolnavii propusi pentru trimitere la tratament în strainatate vor
fi internati într-o clinica din centrul universitar la care este arondata
directia de sanatate publica, pentru efectuarea unei investigatii medicale riguroase
atât pentru maladia de baza, cât si pentru depistarea unor afectiuni
ce contraindica sau complica tratamentul.
(2) Dupa efectuarea investigatiei medicale prevazute la alin. (1) va fi întocmita
documentatia necesara trimiterii bolnavului în strainatate, daca este
cazul.
(3) Examinarea bolnavului se realizeaza de catre comisia de specialitate teritoriala
mentionata la art. 2 alin. (3) si (4).
(4) Directorul directiei de sanatate publica trimite Directiei generale asistenta
medicala si programe din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei documentatia
întocmita în conformitate cu metodologia prevazuta în prezentul
ordin si însotita de adresa-tip de înaintare, al carei model este
prevazut în anexa nr. 5.
(5) Directia generala asistenta medicala si programe solicita comisiilor de
specialitate ale Ministerului Sanatatii si Familiei examinarea documentatiei
medicale si, dupa caz, a bolnavului, oportunitatea trimiterii în strainatate
fiind stabilita în functie de concluziile acestora.
(6) Cazurile examinate de catre comisiile de specialitate ale Ministerului Sanatatii
si Familiei vor fi prezentate conducerii Ministerului Sanatatii si Familiei.
(7) Comisia de specialitate teritoriala care recomanda trimiterea la tratament
în strainatate va avea obligatia sa examineze bolnavul si la întoarcerea
acestuia în tara, pentru a stabili beneficiul tratamentului, întocmind
un raport medical ce va fi înaintat directiei de sanatate publica, care
sa cuprinda date privind starea prezenta a bolnavului.
(8) În cazuri exceptionale impuse de natura si gravitatea bolii, precum
si pentru bolnavii minori comisiile de specialitate pot recomanda ca bolnavii
sa se deplaseze în strainatate cu însotitori, costurile deplasarii
si cazarii urmând sa fie suportate de acestia, cu exceptia cazurilor în
care bolnavul are vârsta cuprinsa între 0 - 1 an.
ART. 5
(1) Suma în valuta necesara pentru tratamentul în strainatate se
stabileste de directia de sanatate publica a judetului în care domiciliaza
pacientul, pe baza documentelor primite de la clinicile de specialitate din
strainatate.
(2) Echivalentul în lei al sumei prevazute la alin. (1) se asigura de
Ministerul Sanatatii si Familiei în limita bugetului aprobat si se utilizeaza
pentru acoperirea costurilor tratamentului medico-chirurgical, ale spitalizarii
si ale transportului pentru bolnav, sumele aferente fiind transmise directiei
de sanatate publica prin care s-a întocmit documentatia bolnavului.
(3) Asigurarea valutei necesare se face de catre directia de sanatate publica
a judetului în care domiciliaza bolnavul, în conformitate cu regulamentul
valutar în vigoare.
ART. 6
(1) Plata tratamentului se face de catre directia de sanatate publica, de regula,
în contul clinicii din strainatate, dupa efectuarea tratamentului, pe
baza documentelor justificative primite în original de la aceasta.
(2) În situatia în care clinica din strainatate solicita achitarea
în avans a costului tratamentului, directia de sanatate publica va transmite
acesteia suma stabilita, solicitând totodata sa se transmita la sfârsitul
tratamentului documentele justificative privind efectuarea acestuia.
(3) În cazul unor urgente medicale, pe baza recomandarilor comisiilor
de specialitate ale Ministerului Sanatatii si Familiei si a aprobarii ministrului
sanatatii si familiei, pacientul poate efectua tratamentul recomandat în
strainatate, cu suportarea cheltuielilor de catre acesta, urmând ca în
termen de 3 zile de la întoarcerea în tara, pe baza documentelor
justificative, sa solicite directiei de sanatate publica decontarea cheltuielilor
prevazute la art. 5 alin. (2).
(4) În vederea stabilirii modalitatii de achitare a costului tratamentului
în avans sau dupa efectuarea acestuia directiile de sanatate publica vor
solicita, în corespondenta cu clinicile din strainatate, precizari în
acest sens.
ART. 7
(1) La plecarea din tara în vederea efectuarii tratamentului bolnavul
va semna un angajament prin care se obliga ca în termen de 3 zile de la
întoarcere sa prezinte directiei de sanatate publica documentele justificative
ale sumelor acordate pentru efectuarea tratamentului. Modelul angajamentului
este prevazut în anexa nr. 6.
(2) În cazul decesului pacientului familia are obligatia sa anunte în
termen de 7 zile aceasta situatie directiei de sanatate publica, în vederea
întocmirii decontului de cheltuieli.
ART. 8
Pentru nerespectarea prevederilor art. 7 persoana vinovata va raspunde material,
civil sau penal, dupa caz.
ART. 9
(1) Este interzisa finantarea retroactiva a tratamentelor efectuate în
strainatate de catre bolnavii care nu au avut aprobarea prealabila a ministrului
sanatatii si familiei.
(2) Directia de sanatate publica are obligatia de a comunica Directiei asistenta
medicala si programe din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei cazurile
în care plecarea pacientilor în strainatate în scopul efectuarii
unui tratament medical s-a facut fara aprobarea prealabila a ministrului sanatatii
si familiei.
ART. 10
Alocarea sumelor necesare trimiterii pentru tratament medical în strainatate
se aproba de ordonatorul principal de credite, în limita fondurilor aprobate
anual cu aceasta destinatie, pe luni si pe trimestre.
ART. 11
Decizia trimiterii pentru tratament medical în strainatate este adoptata
dupa examinarea de catre comisiile de specialitate ale Ministerului Sanatatii
si Familiei a documentatiei medicale si, dupa caz, a bolnavului.
ART. 12
La întoarcerea în tara bolnavul are obligatia sa se prezinte în
termen de 14 zile la comisia de specialitate teritoriala care i-a recomandat
tratamentul în strainatate.
ART. 13
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezentul ordin.
ART. 14
Directia generala asistenta medicala si programe, celelalte directii din cadrul
Ministerului Sanatatii si Familiei si directiile de sanatate publica vor duce
la îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
ART. 15
La data intrarii în vigoare a prezentului ordin îsi înceteaza
aplicabilitatea Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 566/2001 privind
metodologia de trimitere a unor categorii de bolnavi pentru tratament medical
în strainatate, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 505 din 27 august 2001.
ART. 16
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
ARONDAREA JUDETELOR
la centrele universitare medicale în care functioneaza comisiile de specialitate
zonale si comisiile medicale centrale
1. Centrul universitar Bucuresti
Municipiul Bucuresti
Judetele: Arges, Buzau, Dâmbovita, Ialomita, Prahova, Teleorman, Giurgiu,
Calarasi, Ilfov, Constanta, Tulcea, Braila.
2. Centrul universitar Cluj-Napoca
Judetele: Cluj, Alba, Bihor, Bistrita-Nasaud, Maramures, Satu Mare, Salaj.
3. Centrul universitar Timisoara
Judetele: Timis, Arad, Caras-Severin, Hunedoara.
4. Centrul universitar Iasi
Judetele: Bacau, Neamt, Suceava, Vaslui, Vrancea, Iasi, Botosani, Galati.
5. Centrul universitar Târgu Mures
Judetele: Covasna, Harghita, Mures, Brasov, Sibiu.
6. Centrul universitar Craiova
Judetele: Gorj, Mehedinti, Vâlcea, Dolj, Olt.
ANEXA 2
ATRIBUTIILE
comisiilor de specialitate
I. Atributiile comisiilor de specialitate teritoriale
1. Examineaza bolnavul si documentatia medicala, în vederea stabilirii
diagnosticului complet al afectiunii de baza (clinic, etiologic, functional,
histopatologic, topografic, forma si stadiul evolutiv), consemnând totodata
si eventualele boli asociate.
2. Recomanda clinica din strainatate unde poate fi efectuat tratamentul necesar.
3. Completeaza procesul-verbal medical care va fi inclus în documentatia
medicala ce va fi trimisa directiei de sanatate publica, al carui model este
prevazut în anexa nr. 3.
4. Completeaza fisa speciala prevazuta în anexa nr. 4, pentru bolnavii
cu afectiuni hematologice care solicita transplant de celule STEM hematopoietice.
5. Recomanda internarea bolnavilor propusi pentru plecare la tratament în
strainatate în clinica din centrul universitar la care este arondata directia
de sanatate publica a judetului în care domiciliaza bolnavul, pentru o
investigatie riguroasa de evaluare a stadiului evolutiv al bolii.
6. Analizeaza:
a) masurile terapeutice aplicate în unitatile de specialitate din tara
(examen clinic complet, documentatie medicala etc.);
b) starea bolnavului dupa aplicarea tratamentelor respective;
c) recomandarile de tratament în tara (unitate de specialitate, scheme
terapeutice, proceduri, metode);
d) eficienta tratamentului aplicat în tara.
7. Recomanda unitatea medicala unde bolnavul urmeaza sa fie tratat, întocmind
în acest scop documentatia medicala necesara, în situatia în
care tratamentul bolnavului examinat poate fi efectuat în tara.
8. Comunica în scris solicitantului concluziile sale, inclusiv conduita
medicala de urmat, în maximum 14 zile de la examinarea cazului.
II. Atributiile comisiilor de specialitate ale Ministerului Sanatatii si Familiei
1. Examineaza documentatia medicala primita de la Directia generala asistenta
medicala si programe din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei si, dupa
caz, bolnavul, stabilind oportunitatea trimiterii la tratament medical în
strainatate.
2. Stabilesc temporizarea plecarii sau efectuarea unor noi tratamente medicale
în tara si iau masuri pentru trimiterea bolnavilor respectivi în
unitati de specialitate.
3. Stabilesc investigatii si atitudini terapeutice noi în raport cu profilul
afectiunii pentru bolnavii care solicita reexaminarea medicala pentru tratament
în strainatate.
ANEXA 3
PROCES-VERBAL MEDICAL
pentru trimiterea la tratament medical în strainatate
din data de ...........
Membrii comisiei medicale de specialitate:
1. .........................., presedintele comisiei;
2. .........................., membru;
3. .........................., membru;
4. .........................., membru;
5. .........................., membru.
În conformitate cu prevederile ..................., ne-am întrunit
în comisie si am examinat bolnavul/bolnava ............................,
în vârsta de ........, având ocupatia .............................,
posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate seria ......... nr.
...................., domiciliat/domiciliata în ....................................................,
telefon ..........................., stabilind urmatoarele:
...............................................................................
Concluzii:
1. Diagnosticul complet (clinic, etiologic, forma evolutiva, boli asociate etc.)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
.............................................................................
.
2. Tratamentul efectuat pâna în prezent în tara
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
.............................................................................
.
3. Tratamentul efectuat pâna în prezent în strainatate:
a) locul .................................................................;
b) intervalul de timp ....................................................;
c) în ce a constat tratamentul
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
d) beneficiul pentru bolnav
...............................................................................
...............................................................................
.............................................................................
.
4. Starea actuala a afectiunii
...............................................................................
...............................................................................
.............................................................................
.
5. Recomandari de tratament (al starii actuale) în tara:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
a) eficienta estimata
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
b) Nu beneficiaza de tratament în tara (motivatia completa asupra riscului
tratamentului efectuat în tara, comparativ cu cel care urmeaza sa se efectueze
în strainatate)
...............................................................................
...............................................................................
.............................................................................
.
6. Recomandari de tratament în strainatate (al starii actuale):
a) scopul (specificarea tratamentului recomandat, de exemplu: operatie, protezare,
tratament, recuperare etc.)
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
b) estimarea beneficiului pentru bolnav
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
c) locul (clinica recomandata), tara, orasul, telefon, fax
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
d) estimarea duratei pentru tratamentul recomandat
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
e) daca bolnavul are nevoie de însotitor - motivare
...............................................................................
...............................................................................
.............................................................................
.
Semnaturile membrilor comisiei:
1. ................
2. ................
3. ................
4. ................
5. ................
Aprobarea comisiei de specialitate a Ministerului Sanatatii si Familiei:
Presedinte,
...............
ANEXA 4
Unitatea sanitara ........................ Nr. ....../............
FISA DE TRIMITERE
la Comisia de specialitate hematologie, pentru evaluarea indicatiei de transplant
de celule STEM hematopoietice
(A se completa cu majuscule toate rubricile, respectându-se integral toate datele cerute.)
Numele bolnavului .........................................................
Prenumele bolnavului ......................................................
Numele purtat anterior ......................., vârsta ......, sexul ......
Locul nasterii ......................, data nasterii ......................
Mama ............................. tata ...................................
Buletin/carte de identitate nr. ........... seria ............, eliberat(a)
la data ........................
Organul emitent ...........................................................
Domiciliul stabil:
Judetul/sectorul ....................., orasul/comuna .....................
Strada ....................................... nr. ........................
Blocul ........, scara ........, etajul ........, apartamentul ............
Telefon (domiciliu) ..................., alte telefoane ...................
Alte adrese ...............................................................
Locul de munca (institutia, adresa, telefon)
...............................................................................
...............................................................................
Persoane de contact (gradul de rudenie, numele, prenumele, adresa, telefonul)
...............................................................................
...............................................................................
Diagnostic (în detaliu: forma celulara, forma imunologica, stadiul, grupa
de risc)
...............................................................................
...............................................................................
Data diagnosticului .......................................................
Locul diagnosticului: Institutia ..........................................
Adresa institutiei
...............................................................................
...............................................................................
Telefon ............................, fax .................................
Medic .....................................................................
Elemente de sustinere a diagnosticului (forma celulara, forma imunologica, stadiul,
grupa de risc). A se preciza locul efectuarii examenelor, daca acesta difera
de locul diagnosticului:
- examen clinic
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene hematologice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene citochimice si/sau imunohistochimice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene biochimice (cu valorile normale ale metodei)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene imunologice (imunoserologice, imunohistochimice)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene citogenice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene radiologice (imagistice)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- alte examene
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Tratament (în detaliu: produs, doze, ritm, zile, raspuns, complicatii
pentru fiecare cura)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Raspuns global (bilant); modul în care a fost apreciata evolutia sub tratament
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Complicatii la bilant
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Boli asociate la momentul formularii cererii de transplant (cu precizarea elementelor
de sustinere a diagnosticului); orice modificare survenita ulterior completarii
actualului formular permite anularea valabilitatii cererii si a rezolutiei formulate.
- Cardiace
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- Hepatice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- Renale
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- Infectioase (precizari HIV, HTLV, virusuri hepatice, CMV, sifilis)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- Alte boli asociate
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Examene stomatologice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Parafa si semnatura medicului specialist ..................................
Consult neurologic
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Parafa si semnatura medicului specialist ..................................
Consult psihiatric
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Parafa si semnatura medicului specialist
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Expertiza psihologica
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Parafa si semnatura medicului specialist ..................................
Situatia bolii la momentul formularii cererii de transplant
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Elemente de fundamentare a cererii de transplant
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Ultimul bilant: data ......................................................
Indice Karnofsky (modificat pentru copii) .......... Testul HIV ...........
Radiografia toracica (f + p) ..............................................
Teste functionale ventilatorii: VEMS .......... CV ......... CPT ..........
FVC (optional) ....................... FEVI (optional) ....................
Indice de difuziune a CO (optional) .......................................
Puls/AV .................. TA ................... ECG .....................
Ecocardiograma (FEVS)
...............................................................................
...............................................................................
EEG (optional) ...........................................................
Examenul fundului de ochi .................................................
Examenul LCR ..............................................................
AST/ALT .......... Bilirubina serica (totala, directa, indirecta) ........................;
Creatinina serica .............. CI. Creatinina (optional) ................
Uree sanguina ..................... Acid uric sanguin .....................
Hemograma completa
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Mielograma (nr./data)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Biopsia medulara (nr./data)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Consimtamântul scris al pacientului/familiei (tutorelui legal), motivarea
consimtamântului
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Martori: 1. Numele si prenumele (în clar) .................................
Semnatura ........................................................
2. Numele si prenumele (în clar) .................................
Semnatura ........................................................
Grupa sanguina ......................... Rh ...............................
Anticorpi iregulari .......................................................
Fenotip HLA ...............................................................
...............................................................................
Semnatura si parafa medicului care trimite .......................
Data formularii cererii complete ..........................................
Data analizei cererii .....................................................
Rezultatul cererii (TCSH este/nu este indicat) ............................
Motivarea formulata de comisie
...............................................................................
...............................................................................
Locul de pe lista de asteptare ............................................
Data prevazuta a transplantului ...........................................
Centrul ...................................................................
Alte observatii ale comisiei
...............................................................................
...............................................................................
Asigurarea de sanatate/Nr. carnet de asigurat
...............................................................................
Comisia de specialitate teritoriala:
Presedinte .................................................
Membri: 1. ..............................................
2. ..............................................
3. ..............................................
Aprobarea comisiei de specialitate a Ministerului Sanatatii si Familiei:
Presedinte,
................
ANEXA 5
DIRECTIA DE SANATATE PUBLICA .................................
(adresa, telefon, fax)
Nr. ....../..............
Catre
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
Va trimitem alaturat dosarul medical al pacientului ......................,
cu diagnosticul ..............................., care are recomandarea Comisiei
medicale de ........................ pentru trimiterea la tratament medical
în .............., în vederea efectuarii .........................................
Va rugam sa analizati si sa dispuneti finantarea cu echivalentul în lei
al sumei de .................., din care:
cheltuieli de tratament = ...........................
cheltuieli de cazare = ...........................
cheltuieli de transport = ...........................
Va multumim,
Director,
...................
Director adjunct financiar-contabil,
ANEXA 6
ANGAJAMENT
Subsemnatul (numele si prenumele) ........................................,
domiciliat în ....................................... (judet, localitate,
str., bloc, scara, etaj, apartament), posesor al buletinului/cartii de identitate
seria .... nr. ................, eliberat(a) la data de ....................
de ............................................. .
Ca urmare a trimiterii mele în (tara, localitatea, spitalul, clinica unde
este trimis) ................................., aprobata prin (nr. de înregistrare
al documentului de aprobare) .............................,
în temeiul art. ....... din Ordinul ministrului sanatatii si familiei
nr. 149/2003, ma angajez ca în termen de 3 zile de la întoarcerea
mea în tara sa prezint directiei de sanatate publica a judetului (municipiului
Bucuresti) ............ documente le justificative privind utilizarea sumei
de .........................., aprobata pentru efectuarea tratamentului medical.
Nr. ......... din ....................
Semnatura
----------------