Având în vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 70/2002
privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local,
în temeiul art. 4 alin. (6) din Hotarârea Guvernului nr. 22/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare, si al art. 9 alin. (3) din Hotarârea Guvernului
nr. 8/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul sanatatii si familiei si ministrul administratiei publice emit urmatoarele instructiuni:
CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
Unitatile sanitare - spitalele, cabinetele medicale si altele asemenea - functioneaza
ca entitati autonome, potrivit prevederilor Legii nr. 146/1999 privind organizarea,
functionarea si finantarea spitalelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
ale Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor
medicale, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului
nr. 70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean
si local, precum si ale Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate publica.
ART. 2
(1) Ministerul Sanatatii si Familiei exercita controlul asupra activitatii unitatilor
sanitare publice de interes judetean sau local, precum si asupra modului de
aplicare de catre acestea a dispozitiilor legale în vigoare în domeniul
sanitar.
(2) Îndrumarea, coordonarea si monitorizarea activitatii desfasurate în
unitatile sanitare publice se exercita de Ministerul Sanatatii si Familiei ca
autoritate centrala în domeniul asistentei de sanatate publica si de directiile
de sanatate publica teritoriale, unitati descentralizate care reprezinta autoritatea
de sanatate publica la nivel local.
CAP. 2
Administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local
ART. 3
Dreptul de proprietate publica al unitatilor administrativ-teritoriale asupra
cladirilor si terenurilor în care functioneaza unitatile sanitare de interes
judetean si local - spitale, centre de diagnostic si tratament, centre medicale,
sanatorii, preventorii si altele asemenea - se exercita în conformitate
cu prevederile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic
al acesteia, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului
nr. 70/2002, precum si ale hotarârilor Guvernului nr. 866/2002, 867/2002
si 1.096/2002, referitoare la trecerea imobilelor în care îsi desfasoara
activitatea unitatile sanitare de interes local si judetean din domeniul privat
al statului si din administrarea Ministerului Sanatatii si Familiei în
domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale si în administrarea
consiliilor locale sau, dupa caz, a consiliilor judetene.
ART. 4
Consiliile judetene si consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor
si sectoarelor municipiului Bucuresti administreaza, în conditiile legii,
terenurile si cladirile în care îsi desfasoara activitatea unitatile
sanitare publice de interes judetean sau local, dupa caz.
ART. 5
(1) Predarea-preluarea imobilelor compuse din cladiri si terenuri aferente,
trecute prin hotarâri ale Guvernului în domeniul public al unitatilor
administrativ-teritoriale si în administrarea consiliilor judetene si
locale, se realizeaza pe baza de protocol, conform modelelor cuprinse în
anexele nr. 1, 2 si 3 care fac parte integranta din prezentele instructiuni.
(2) Protocolul se aproba de conducatorul unitatii sanitare si de primar, respectiv
de presedintele consiliului judetean.
(3) Predarea-preluarea se face de o comisie numita prin decizie a conducatorului
unitatii sanitare, respectiv prin dispozitia primarului sau a presedintelui
consiliului judetean, dupa caz, pe baza evidentelor contabile si a datelor de
identificare pentru fiecare unitate.
ART. 6
Bunurile mobile, componente ale bazei materiale din unitatile sanitare publice,
sunt proprietate privata a statului si sunt administrate de unitatile sanitare
publice respective.
ART. 7
(1) Consiliile judetene si consiliile locale pot da în folosinta gratuita
unitatilor sanitare terenuri si cladiri din domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale
în baza prevederilor art. 17 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia si ale art. 126 din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001.
(2) În situatia înfiintarii de noi unitati sanitare - cabinete medicale,
spitale, centre medicale si altele asemenea - consiliile judetene si locale
pot transmite în folosinta gratuita a acestora cladiri si terenuri necesare
organizarii noilor unitati sanitare, aflate în domeniul public al unitatilor
administrativ-teritoriale, în conditiile legii.
(3) Unitatile sanitare au obligatia inventarierii anuale a terenurilor si cladirilor
date în folosinta gratuita, potrivit alin. (1) si (2), pe liste distincte
care se trimit si titularului dreptului de proprietate.
ART. 8
Schimbarea destinatiei sau înstrainarea bazei materiale a unitatilor sanitare
publice se poate face în conditiile legii si numai cu aprobarea Ministerului
Sanatatii si Familiei. Actele de înstrainare sau de schimbare a destinatiei
bazei materiale a unitatilor sanitare, fara aprobarea Ministerului Sanatatii
si Familiei, sunt nule. Nulitatea se constata de instanta de judecata, la solicitarea
Ministerului Sanatatii si Familiei.
ART. 9
(1) Bunurile imobile proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale,
date în folosinta gratuita cabinetelor medicale organizate pentru asigurarea
asistentei medicale primare, stomatologice si de specialitate în ambulatorii,
îsi mentin destinatia stabilita prin contractele de comodat încheiate
între fiecare titular al cabinetului medical si directia de sanatate publica
sau unitatea sanitara, dupa caz.
(2) Contractele de închiriere încheiate de catre autoritatile administratiei
publice locale sau de catre unitatile sanitare, dupa caz, cu titularii cabinetelor
organizate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind
organizarea si functionarea cabinetelor medicale, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 629/2001, care au relatii contractuale cu casa de asigurari de sanatate,
îsi mentin valabilitatea.
(3) Cabinetele medicale organizate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 124/1998, aflate în relatii contractuale cu casa de asigurari de sanatate,
dar care nu mai au medic titular, vor fi date în comodat, cu avizul directiei
de sanatate publica, altui medic care ocupa postul, în conditiile legii.
ART. 10
Dispozitiile Legii nr. 550/2002 privind vânzarea spatiilor comerciale
proprietate privata a statului si a celor de prestari de servicii aflate în
administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor
aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local nu se aplica
cabinetelor medicale organizate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 124/1998 si situate în imobilele trecute, potrivit hotarârilor
Guvernului nr. 639/2002, 640/2002, 866/2002, 867/2002 si 1.096/2002, în
domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale si în administrarea
consiliilor locale sau, dupa caz, a consiliilor judetene.
CAP. 3
Atributii în domeniul organizarii unitatilor sanitare
ART. 11
(1) Normativele de personal aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si
familiei sunt obligatorii pentru toate unitatile sanitare publice cu personalitate
juridica, de interes judetean si local.
(2) Structura organizatorica a unitatilor sanitare publice cu personalitate
juridica, înfiintarea, reorganizarea, desfiintarea, schimbarea profilului
si a denumirii acestora se aproba de Ministerul Sanatatii si Familiei, la propunerea
directiei de sanatate publica, cu avizul consiliilor judetene sau al consiliilor
locale, dupa caz.
ART. 12
(1) În termen de 5 zile de la data aprobarii bugetului de venituri si
cheltuieli unitatile sanitare publice cu personalitate juridica vor elabora
statul de functii, valabil pe anul respectiv, pe care îl vor înainta
spre avizare directiei de sanatate publica si spre aprobare presedintelui consiliului
judetean sau primarului, dupa caz.
(2) Statele de functii se elaboreaza, se avizeaza si se aproba cu respectarea
structurii organizatorice, potrivit normativelor de personal aprobate si cu
încadrarea în cheltuielile de personal aprobate, în bugetul
de venituri si cheltuieli.
(3) Orice modificare a numarului de posturi si a structurii posturilor din statul
de functii se efectueaza cu respectarea prevederilor alin. (2).
(4) În cazul când statul de functii nu este aprobat la nivelul avizat
de directia de sanatate publica, solutionarea divergentelor se face de catre
o comisie de mediere astfel:
a) pentru unitatile sanitare publice de interes local comisia de mediere este
formata din reprezentantul directiei de sanatate publica, reprezentantul consiliului
judetean sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, si
reprezentantul consiliului local;
b) pentru unitatile sanitare publice de interes judetean comisia de mediere
este formata din reprezentantul directiei de sanatate publica, reprezentantul
prefectului si reprezentantul consiliului judetean sau al Consiliului General
al Municipiului Bucuresti.
ART. 13
Ocuparea functiilor de conducere prevazute la art. 11 din Legea nr. 146/1999,
cu modificarile ulterioare, se realizeaza în conditiile legii, pe baza
de concurs sau de examen, dupa caz, organizat de catre directia de sanatate
publica sau de catre Ministerul Sanatatii si Familiei, în functie de subordonare.
Celelalte functii de conducere si functiile de executie se ocupa conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Atributii în domeniul finantarii, al elaborarii bugetului de venituri
si cheltuieli si a situatiilor financiare trimestriale si anuale
ART. 14
(1) Finantarea pachetului de servicii medicale de baza acordate pacientilor
de catre unitatile sanitare, care sunt furnizori de servicii medicale, se asigura
din veniturile proprii ale acestora realizate pe baza de contract cu casele
de asigurari de sanatate, precum si din alte surse, conform normelor legale
în vigoare.
(2) Unitatile sanitare pot primi în completare sume de la bugetele locale,
potrivit legii.
(3) Unitatile sanitare pot primi alocatii de la bugetul de stat pentru programe
nationale de sanatate, actiuni de sanatate si cheltuieli de capital, în
conditiile legii.
ART. 15
Finantarea cheltuielilor din bugetul Fondului de asigurari sociale de sanatate
se asigura pe baza de contracte încheiate de furnizorii de servicii medicale
cu casele de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale
si Autoritatii Judecatoresti si cu Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, dupa caz.
ART. 16
Conducerea unitatilor sanitare are obligatia sa elaboreze anual bugetul de venituri
si cheltuieli, potrivit normelor legale în vigoare.
ART. 17
(1) Bugetul cuprinde veniturile si cheltuielile unitatii sanitare în conditii
de echilibru financiar si asigura functionarea acesteia pe principiul autonomiei
financiare.
(2) La venituri se înscriu:
- venituri proprii obtinute din contractele încheiate cu casele de asigurari
de sanatate pentru furnizarea de servicii medicale, sume obtinute de la persoanele
fizice si juridice, venituri din asocieri investitionale în profil medical
sau medico-social, în conditiile legii;
- sume alocate de la bugetul de stat, în conditiile legii;
- sume alocate din bugetele locale, în conditiile legii;
- sume provenite din donatii si sponsorizari, în conditiile legii.
a) Unitatile sanitare urmaresc ca din veniturile proprii sa îsi acopere
cheltuielile necesare pentru acordarea pachetului de servicii medicale de baza.
b) Sumele alocate de la bugetul de stat se finanteaza prin bugetul Ministerului
Sanatatii si Familiei si al ministerelor cu retele sanitare proprii si se aproba
în fiecare an prin legea bugetara anuala.
c) Consiliile locale pot asigura sume care se înscriu în bugetul
de venituri si cheltuieli al unitatii sanitare în cauza, care completeaza
finantarea realizata din contractele cu casele de asigurari de sanatate si din
alocatiile de la bugetul de stat.
(3) La cheltuieli, în limita tipului de surse de venituri prevazute în
buget, se stabilesc cheltuielile pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, asigurându-se
functionarea fiecarei unitati sanitare în exercitiul financiar respectiv,
astfel:
a) cheltuielile efectuate din veniturile proprii pentru acordarea de servicii
medicale bolnavilor se fac pe baza bugetului de venituri si cheltuieli aprobat;
b) cheltuielile efectuate din bugetul de stat se fac în limita sumelor
aprobate pentru programe de sanatate, constructii noi ale unitatilor sanitare,
modernizarea, transformarea si extinderea constructiilor sanitare existente,
precum si consolidarea cladirilor, aparatura medicala de mare performanta, actiuni
sanitare si alte cheltuieli prevazute de lege;
c) cheltuielile efectuate din bugetele locale pentru cheltuieli de întretinere
si gospodarie, reparatii, consolidari, extinderi si modernizari ale unitatilor
sanitare, în limita bugetului aprobat de consiliul local, completeaza
finantarea realizata din contractele cu casele de asigurari de sanatate si din
alocatiile de la bugetul de stat.
ART. 18
Indicatorii din proiectul de buget se stabilesc pe baza de calcule de fundamentare
analitice, conform normelor si normativelor aprobate în sistemul sanitar,
pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, atât la venituri, cât
si la cheltuieli.
ART. 19
(1) Bugetul de venituri si cheltuieli al unitatii sanitare publice se aproba
de catre conducerea acesteia dupa obtinerea avizelor, în conformitate
cu prevederile art. 3 lit. a) si ale art. 4 lit. a) din Ordonanta Guvernului
nr. 70/2002. Un exemplar din bugetul de venituri si cheltuieli, în copie,
se prezinta unitatii trezoreriei statului la care unitatea sanitara are conturile
deschise.
(2) Sumele alocate din bugetele locale se aproba prin hotarâre a consiliului
local sau judetean si sunt cuprinse în bugetul de venituri si cheltuieli
al unitatii sanitare respective.
ART. 20
În bugetul de venituri si cheltuieli se cuprind si cheltuielile de capital,
care se finanteaza potrivit legii.
ART. 21
Situatiile financiare trimestriale si anuale, elaborate potrivit legii, se avizeaza,
dupa caz, de catre presedintele consiliului judetean sau de catre primar si
se transmit de unitatile sanitare publice directiilor de sanatate publica teritoriale
în vederea centralizarii.
ART. 22
Directorul general al unitatii sanitare îndeplineste atributiile ordonatorului
tertiar de credite, prevazute de lege în domeniul întocmirii si
executarii bugetului de venituri si cheltuieli, respectiv al gestiunii financiare.
ART. 23
Înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcatuiesc domeniul
public al unitatilor administrativ-teritoriale se face potrivit dispozitiilor
Hotarârii Guvernului nr. 1.031/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcatuiesc
domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale.
ART. 24
Prezentele instructiuni vor fi publicate în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmânca
ANEXA 1
Aprobat
Director general, Primar,
Nr. de înregistrare Nr. de înregistrare
PROTOCOL
încheiat între
Unitatea sanitara ............................
si Primaria Sectorului .........................
Comisia numita de directorul general al unitatii sanitare .................,
cu sediul în municipiul Bucuresti, sectorul ........, str ......................
nr. ...., reprezentata de domnul/doamna .......................................,
si
Comisia numita de primarul sectorului ........., cu sediul în municipiul
Bucuresti, sectorul ......, str. ................... nr. ....., reprezentata
de domnul/doamna ...................................................... .
În baza prevederilor Hotarârii Guvernului nr. 1.096/2002 comisiile
au efectuat predarea-primirea imobilelor, respectiv a cladirilor si terenurilor
aflate în folosinta unitatii sanitare, pentru trecerea acestora din domeniul
privat al statului si din administrarea Ministerului Sanatatii si Familiei în
domeniul public al municipiului Bucuresti si în administrarea Consiliului
Local al Sectorului .......... .
Predarea, respectiv primirea imobilelor s-a facut prin inventariere în
conditiile legii si face parte integranta din prezentul protocol.
Situatia privind datele de identificare a imobilelor predate este mentionata
în anexa nr. 3 care face parte integranta din prezentul protocol.
Pentru imobilele predate unitatile sanitare au anexat la protocol copie de pe
fisele de evidenta contabila a mijloacelor fixe si nota contabila de descarcare
a gestiunii acestora; de asemenea, s-a anexat nota contabila de intrare în
gestiunea domeniului public al municipiului Bucuresti, documente care fac parte
integranta din prezentul protocol.
Protocolul s-a încheiat în 3 exemplare, astazi, .........................
.
Comisii
Predator, Primitor,
........................ ........................
(Numele, prenumele, (Numele, prenumele,
functia si semnatura) functia si semnatura)
ANEXA 2
Aprobat
Director general, Primar/Presedintele consiliului judetean,
Nr. de înregistrare Nr. de înregistrare
PROTOCOL
încheiat între
Unitatea sanitara .............................
si Consiliul Judetean sau Primaria ...................
Comisia numita de directorul general al unitatii sanitare .................,
cu sediul în ............................, str. .......................
nr. ..., reprezentata de domnul/doamna ................................,
si
Comisia numita de presedintele consiliului judetean sau primarul .........................,
cu sediul în ..............., str. .................. nr. ..., reprezentata
de domnul/doamna ............................. .
În baza prevederilor Hotarârii Guvernului nr. 866/2002 si 867/2002,
dupa caz, comisiile au efectuat predarea-primirea imobilelor din folosinta unitatii
sanitare pentru trecerea acestora din domeniul privat al statului si din administrarea
Ministerului Sanatatii si Familiei în domeniul public al ...........................
si în administrarea .............................. .
Predarea, respectiv primirea constructiilor si terenurilor s-a facut prin inventariere
în conditiile legii, care face parte componenta din prezentul protocol.
Situatia privind datele de identificare a imobilelor predate este prevazuta
în anexa nr. 3 care face parte integranta din prezentul protocol.
Pentru imobilele predate unitatile sanitare au anexat la protocol copie de pe
fisele de evidenta contabila a mijloacelor fixe si nota contabila de descarcare
a gestiunii acestora; de asemenea, s-a anexat nota contabila de intrare în
gestiunea domeniului public al ................................., documente
care fac parte integranta din prezentul protocol.
Protocolul s-a încheiat în 3 exemplare, astazi, ....................
.
Comisii
Predator, Primitor,
........................ ........................
(Numele, prenumele, (Numele, prenumele,
functia si semnatura) functia si semnatura)
ANEXA 3
UNITATEA SANITARA
.................
SITUATIA
privind datele de identificare a imobilelor (constructii si terenuri)
______________________________________________________________________________
|Nr. |Denumirea |Descrierea |Valoarea de|Consolidare/|Realizarea|Observatii|
|crt.|imobilelor |activitatilor|inventar |extindere/ |stadiului | |
| |(constructii|din imobile |- mii lei -|modernizare/|fizic la | |
| |si terenuri)| | |investitii/ |data | |
| | | | |RK, necesare|predarii | |
| | | | |constructiei|fata de | |
| | | | | |totalul | |
| | | | | |lucrarilor| |
| | | | | |necesare | |
| | | | | | - % - | |
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
|____|____________|_____________|___________|____________|__________|__________|
Director general, Director financiar contabil/Contabil-sef,
................... .........................................
Precizari:
Col. 1 - denumirea conform evidentei contabile.
Col. 2 - activitatea desfasurata în constructii (pavilion cu paturi, policlinica,
administratie, statie de oxigen etc; pentru terenuri se mentioneaza suprafata,
tipul ocuparii - suprafata construita sau suprafete cu alte destinatii, parc,
livada etc.).
Col. 4 - necesar de lucrari: consolidari, modernizari etc.
Col. 5 - procentul se calculeaza fata de volumul executat de la începutul
lucrarii.
---------------