În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 11 lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor,
Guvernul României adopta prezenta hotarâre.
ART. 1
Se aproba Strategia nationala privind reforma în unitatile sanitare cu
paturi, prevazuta în anexa care face parte integranta din prezenta hotarâre.
ART. 2
Ministerul Sanatatii si Familiei va aduce la îndeplinire strategia prevazuta
la art. 1.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA
privind reforma în unitatile sanitare cu paturi
I. Cadrul general
Strategia de guvernare - componenta sanatate - subliniaza rolul Guvernului în
îmbunatatirea furnizarii si cresterii adresabilitatii la serviciile de
sanatate si, în mod particular, în organizarea si functionarea unitatilor
sanitare cu paturi.
Spitalele sunt organizate în raport cu specificul patologiei în
spitale generale sau spitale de unica specialitate si au în structura
lor sectii distincte pentru tratamentul si îngrijirea bolnavilor cu afectiuni
acute si afectiuni cronice.
Unitatile sanitare cu paturi (spitale, institute, centre medicale si centre
de sanatate) asigura servicii medicale de specialitate: preventive, curative,
de urgenta, de recuperare si paliative, precum si pre-, intra- si postnatale.
Unitatile sanitare cu paturi participa în sistem integrat cu asistenta
medicala primara si ambulatorie de specialitate la asigurarea starii de sanatate
a populatiei.
II. Scopul
Scopul reformei unitatilor sanitare cu paturi este de a creste calitatea îngrijirilor
si de a eficientiza modul în care se realizeaza accesul la serviciile
medicale oferite prin unitatile sanitare cu paturi, pentru toate categoriile
de cetateni, din mediul urban si rural, batrâni, copii, salariati, someri,
persoane defavorizate social, persoane fara venituri sau cu venituri modeste.
De asemenea, reforma unitatilor sanitare cu paturi are ca scop îmbunatatirea
raportului cost-eficienta, care se va reflecta asupra indicatorilor de performanta
ai întregii activitati desfasurate în cadrul unitatilor sanitare
cu paturi.
III. Obiective strategice
- Cresterea eficientei din punct de vedere tehnic a modului de functionare a
serviciilor medicale oferite prin unitatile sanitare cu paturi, prin utilizarea
adecvata a resurselor limitate existente la nivelul spitalului si prin eliminarea
risipei, urmarindu-se scaderea costurilor pentru serviciile furnizate
În acest context principalele obiective sunt:
1. îmbunatatirea raportului cost-eficienta prin utilizarea optima a resurselor
cheltuite;
2. îmbunatatirea accesului la serviciile medicale oferite prin unitatile
sanitare cu paturi, pentru toate categoriile de cetateni (din mediul urban si
rural, batrâni, copii, salariati, someri, persoane defavorizate social,
persoane fara venituri sau cu venituri modeste);
3. modificarea structurii serviciilor spitalicesti, astfel încât
sa fie asigurate necesarul de servicii medicale de specialitate si calitatea
îngrijirilor corespunzatoare cerintelor beneficiarilor acestora.
IV. Actiunile destinate realizarii obiectivelor strategice
1. Rationalizarea capacitatii excedentare a unitatilor spitalicesti si oferirea
de servicii în prezent deficitare
2. Reorganizarea unitatilor sanitare cu paturi insuficient folosite si redistribuirea
spatiilor pentru îngrijirea persoanelor cu probleme medico-sociale speciale
3. Elaborarea criteriilor minime de acreditare a unitatilor spitalicesti (asigurarea
si garantarea drepturilor pacientilor, controlul infectiilor nosocomiale, asigurarea
asistentei de urgenta si altele asemenea)
4. Alocarea resurselor în functie de rezultatele obtinute si de rolul
unitatilor spitalicesti în îmbunatatirea starii de sanatate a populatiei
deservite (ani de viata câstigati, calitatea vietii, accesul la serviciile
de sanatate prioritare)
5. Asigurarea unitatilor sanitare cu paturi cu personal medico-sanitar cu pregatire
superioara de specialitate în toate zonele tarii, în raport cu prevederile
pct. 2
6. Ierarhizarea spitalelor în raport de competenta
7. Asigurarea unor facilitati suplimentare pentru personalul sanitar superior
de specialitate în zonele deficitare din punct de vedere al încadrarii
cu aceasta categorie de personal
8. Implementarea sistemului informational computerizat
9. Realizarea unei colaborari eficiente între structurile guvernamentale,
în vederea asigurarii accesului la servicii medicale si medico-sociale
al grupurilor de populatie defavorizate
10. Dezvoltarea de parteneriate public-privat pentru îmbunatatirea performantei
sectorului sanitar, în conformitate cu mecanismele prevazute în
Hotarârea Guvernului nr. 717/2001 pentru aprobarea Strategiei privind
participarea sectorului privat la îmbunatatirea performantei sistemului
sanitar din România (2001 - 2004)
11. Introducerea unei noi modalitati de alocare a fondurilor pentru spitale.
V. Masuri strategice
A. Pe termen scurt:
- pâna la 31 iulie 2002:
1. evaluarea unitatilor sanitare cu paturi existente din punct de vedere al
serviciilor medicale acordate în raport de: capacitate, resurse umane,
dotare cu aparatura medicala si altele asemenea, în vederea elaborarii
programelor de restructurare si reorganizare, si stabilirea necesitatilor în
domeniul asistentei medicale oferite de unitatile sanitare cu paturi;
2. restructurarea si reorganizarea centrelor de sanatate cu paturi;
- pâna la 30 septembrie 2002:
1. elaborarea criteriilor pentru ierarhizarea spitalelor în raport de
competenta;
2. elaborarea criteriilor de restructurare si reorganizare a unitatilor sanitare
cu paturi;
- pâna la 31 decembrie 2002:
1. reorganizarea si eficientizarea centrelor medicale cu paturi si a spitalelor
orasenesti, municipale si de unica specialitate;
2. organizarea retelei de tratament pentru toxicomani pe centre interjudetene;
3. implementarea sistemului de prelucrare automata a datelor;
4. implementarea sistemului de finantare a spitalelor, bazata pe sistemul grupelor
de diagnostic - DRG.
B. Pe termen mediu:
- pâna la 31 decembrie 2003:
1. reorganizarea si eficientizarea spitalelor judetene, clinice si a institutelor;
2. organizarea unor compartimente speciale de terapie intensiva judetene si
interjudetene pentru nou-nascuti care necesita îngrijire complexa de terapie
intensiva, în vederea reducerii numarului de decese în rândul
acestor copii.
C. Pe termen lung:
1. stabilirea unor politici de sanatate privind utilizarea noilor tehnologii
(echipamente, medicamente) în spitale pe baza unor studii de cost-eficienta,
eficacitate si raportarea la necesarul de servicii medicale, în vederea
asigurarii calitatii actului medical;
2. planificarea serviciilor spitalicesti si reforma institutionala
Actiuni necesare:
a) evaluarea nevoilor de servicii spitalicesti în concordanta cu indicatorii
de morbiditate din aria geografica deservita, adresabilitatea pacientilor dinspre
alte judete;
b) elaborarea unor planuri nationale si locale privind numarul de paturi si
tipul de servicii furnizate;
c) reorganizarea spitalelor în functie de nevoile de servicii, în
ceea ce priveste echipamentele, tehnologiile, inclusiv încadrarea cu personal;
d) stabilirea unui plan de dezvoltare profesionala a personalului unitatilor
cu paturi de la toate nivelurile;
e) dezvoltarea unui organism national de monitorizare a calitatii serviciilor
spitalicesti;
f) dezvoltarea unui sistem de indicatori ai problemelor privind calitatea îngrijirilor
la nivelul fiecarei sectii sau compartiment al spitalului.
VI. Masuri strategice privind eficientizarea gestionarii resurselor la nivelul spitalului
Scopul acestor masuri consta în îmbunatatirea calitatii serviciilor
acordate prin utilizarea eficienta a fondurilor existente, în conditiile
date si la un nivel corespunzator de calitate.
Indicatorii de performanta pentru unitatile sanitare cu paturi trebuie sa reflecte
calitatea îngrijirilor medicale si eficienta din punct de vedere economic.
Pentru urmarirea celor doua obiective se vor utiliza, în principal, urmatorii
indicatori:
1. numar de cazuri rezolvate pe grupe de specialitati medicale si în cadrul
acestora pe grupe de diagnostic medical, în raport cu complexitatea actului
medical (indicatori de evaluare folositi în programul-pilot DRG);
2. indicele de calitate al diagnosticului;
3. durata optima de spitalizare;
4. gradul de utilizare a paturilor;
5. indicele de infectii intraspitalicesti (nosocomiale);
6. indicator cost spitalizare/zi, pe pat si pe bolnav;
7. indicele de rulaj/pat al bolnavilor;
8. indicatorii de conditii de spitalizare (cazare si masa).
A. Masuri strategice la nivel central sau local
1. Definirea organizarii si functionarii spitalelor publice ca unitati sanitare
cu paturi nonprofit, prestatoare de servicii medicale de specialitate
2. Evaluarea performantelor spitalelor (indicatori - durata medie de spitalizare,
rata de ocupare a paturilor, numar de pacienti în functie de morbiditatea
intraspitaliceasca diagnosticata, numar de urgente, numar de reinternari, numar
de transferuri, mod de internare si altele asemenea)
Actiuni necesare:
2.1. definirea rolurilor si responsabilitatilor membrilor echipei de management
spitalicesc;
2.2. evaluarea performantei managementului spitalicesc în baza contractului
de administrare;
2.3. analiza comparativa a performantei spitalelor pe baza indicatorilor prevazuti
la cap. VI pct. 1;
2.4. analiza lunara a structurii cheltuielilor;
2.5. elaborarea unor planuri nationale si locale privind investitiile;
2.6. organizarea de controale tematice pe tipuri de spitale, în scopul
identificarii diferentelor dintre costurile serviciilor medicale si al verificarii
modului de gestionare a fondurilor alocate;
2.7. organizarea monitorizarii costurilor serviciilor medicale spitalicesti
în scopul cresterii calitatii acestora;
2.8. solicitarea de catre Ministerul Sanatatii si Familiei a publicarii de catre
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a bilantului contabil anual al fondului
asigurarilor sociale de sanatate, în scopul îmbunatatirii transparentei
sistemului si a metodelor de gestionare a fondului asigurarilor sociale de sanatate.
3. Reorganizarea structurii spitalelor în vederea scaderii costurilor
fixe (sectii, compartimente, laboratoare, servicii, ambulatoriu, structuri auxiliare
- în ceea ce priveste numarul de paturi, încadrarea cu personal,
functiile si responsabilitatile si altele asemenea)
Actiuni necesare:
3.1. reorganizarea spitalelor pe principii de performanta, în concordanta
cu nevoia de servicii medicale;
3.2. crearea unui sistem de stimulente pentru atragerea personalului medical
de specialitate în zone defavorizate si furnizarea de servicii medicale
în sistem ambulatoriu.
B. Principalele actiuni strategice si operationale necesare la nivelul spitalelor
1. Îmbunatatirea managementului spitalului
Actiuni necesare:
1.1. implementarea unui plan anual de furnizare a serviciilor (tipuri si numar
de servicii, resurse disponibile, infrastructura si intentiile de dezvoltare
ale spitalului si altele asemenea);
1.2. definirea indicatorilor de performanta a echipei manageriale (director
general, director general adjunct, director financiar-contabil, director de
îngrijiri, director pentru reforma);
1.3. evaluarea performantei spitalului si elaborarea de masuri privind îmbunatatirea
acesteia;
1.4. corelarea stimulentelor sau a penalizarilor (financiare, de angajare si
altele asemenea) echipei manageriale cu performantele spitalului;
1.5. definirea în fisa postului a rolurilor si responsabilitatilor celor
implicati în gestionarea si functionarea spitalului, sectiilor, serviciilor
si compartimentelor;
1.6. colectarea continua a datelor necesare managementului sistemului informational.
2. Îmbunatatirea structurii spitalului (cladiri, echipamente si altele
asemenea).
Actiuni necesare:
2.1. organizarea evaluarii si a masurilor necesare pentru obtinerea autorizatiei
sanitare de functionare a spitalelor;
2.2. întretinerea corespunzatoare a cladirii si echipamentelor:
a) dezvoltarea unui plan anual privind investitiile si reparatiile capitale
ale cladirilor si echipamentelor;
b) functionarea echipamentelor conform specificatiilor tehnice ale acestora,
în vederea obtinerii eficientei maxime în utilizarea lor (personal
adecvat ca numar si pregatire, aprovizionare cu materiale consumabile necesare
si altele asemenea);
c) analiza eficientei economice a contractelor de service pentru echipamente;
2.3. reorganizarea sectiilor si compartimentelor în vederea cresterii
eficientei;
2.4. utilizarea unei platforme tehnice comune pentru serviciile spitalicesti
si cele ambulatorii, cu reducerea numarului de internari ce nu sunt necesare.
3. Utilizarea eficienta a resurselor umane ale spitalului
Actiuni necesare:
3.1. încadrarea în normele maximale de personal pentru diferitele
structuri ale spitalului;
3.2. evaluarea performantelor personalului pe baza îndeplinirii unor criterii
definite în concordanta cu obiectivele din planul anual al spitalului;
3.3. stabilirea unor criterii precise de evaluare si stimulare a personalului;
3.4. elaborarea unor planuri de recrutare de personal de specialitate în
vederea asigurarii serviciilor necesare pacientilor asigurati.
4. Elaborarea si implementarea unui sistem de monitorizare a calitatii îngrijirilor
Actiuni necesare:
4.1. realizarea si utilizarea unui sistem de evaluare a satisfactiei pacientilor
privind serviciile furnizate de spital;
4.2. înfiintarea de comisii interdisciplinare de etica si analiza a incidentelor
si accidentelor clinice, inclusiv a implicatiilor financiare;
4.3. utilizarea unui sistem de identificare a problemelor privind calitatea
îngrijirilor la nivelul fiecarei sectii sau departament al spitalului.
VII. Masuri de restructurare a unitatilor sanitare cu paturi
Implementarea masurilor de restructurare a unitatilor sanitare cu paturi se
va efectua în concordanta cu analiza performantelor acestora.
Factorii care influenteaza performanta spitalelor sunt:
1. dotarea si încadrarea corespunzatoare profilului si atributiilor spitalului;
2. gradul de autonomie;
3. expunerea la presiunile pietei;
4. gradul de responsabilitate financiara;
5. responsabilitatea spitalelor pentru performanta lor;
6. functia sociala.
A. Masuri strategice privind resursele umane:
1. cresterea flexibilitatii privind încadrarea cu personal (este important
de luat în calcul aportul stagiarilor, rezidentilor, cercetatorilor si
cadrelor universitare în furnizarea serviciilor spitalicesti pentru pacientii
internati) alaturi de stabilirea unor limite minimale care sa asigure calitatea
serviciilor si fara de care spitalul sa nu primeasca certificare pentru furnizarea
anumitor tipuri de servicii, precum si a unor limite maximale, astfel încât
între cele doua limite conducerea spitalului sa poata decide nivelul de
încadrare cu personal;
2. reglementarea relatiei dintre activitatea spitaliceasca si cea de învatamânt
medical si cercetare prin:
a) stabilirea unor relatii contractuale între universitati si spitale,
avându-se în vedere controlul duratei medii de spitalizare, al resurselor
umane, al medicamentelor si materialelor sanitare, precum si al investigatiilor
paraclinice pentru cazurile didactice sau cele implicate în activitatea
de cercetare;
b) definirea responsabilitatilor cadrelor didactice universitare în desfasurarea
activitatii spitalelor;
c) clarificarea rolului si functiilor medicilor rezidenti în cadrul spitalelor
(contabilizarea acestora în momentul definirii necesarului de personal
pe sectiile de spital).
B. Masuri strategice privind managementul clinic:
1. elaborarea ghidurilor de practica medicala;
2. functionarea comisiilor de calitate;
3. optimizarea circuitului pacientilor de la diagnosticare pâna la externare
(transferuri între sectii, relatia cu alte unitati sanitare în functie
de competentele spitalului etc.).
C. Masuri strategice privind expunerea spitalelor pe piata serviciilor spitalicesti:
1. realizarea unei relatii directe între veniturile spitalelor si performanta
serviciilor oferite;
2. cresterea responsabilitatii spitalelor în ceea ce priveste capacitatea
de acoperire a costurilor serviciilor furnizate cu veniturile, prin nivelul
de rambursare a acestora;
3. controlul costurilor;
4. realizarea mecanismelor de competitie pentru resursele umane si investitiile
de capital.
D. Masuri strategice privind gradul de responsabilitate financiara:
1. cresterea eficientei prin cresterea responsabilitatii conducerii spitalului
în constituirea si aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli, cu pastrarea
economiilor facute si penalizarea în cazul datoriilor;
2. elaborarea de decizii corecte pentru constituirea bugetului de venituri si
cheltuieli.
E. Masuri strategice privind responsabilizarea spitalelor pentru performantele
realizate:
1. stimularea transferului de responsabilitate catre spital;
2. eficientizarea mecanismelor de control indirecte, si anume: planificare de
servicii, acreditare si contractare de servicii. În acest sens se impune
totodata definirea clara a rolurilor si responsabilitatilor Ministerului Sanatatii
si Familiei, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, Colegiului Medicilor
din România si Ministerului Finantelor Publice.
F. Masuri strategice privind îndeplinirea functiei sociale:
- identificarea functiilor sociale si definirea organizatiilor responsabile.
VIII. Evaluarea Strategiei nationale privind reforma în unitatile sanitare cu paturi va fi realizata la sfârsitul fiecarei etape de catre o comisie mixta formata din reprezentanti ai Ministerului Sanatatii si Familiei, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si Colegiului Medicilor din România, comisie care va fi numita în termen de 15 zile de la publicarea prezentei hotarâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
--------------