HOTARÂRE Nr. 412 din 2 aprilie 2003
pentru aprobarea Normelor privind organizarea, functionarea si finantarea unitatilor de asistenta medico-sociale
EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATA ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 15 aprilie 2003

În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local,

Guvernul României adopta prezenta hotarâre.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele privind organizarea, functionarea si finantarea unitatilor de asistenta medico-sociale, prevazute în anexa care face parte integranta din prezenta hotarâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos

Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmânca

Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sârbu

p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

ANEXA 1

NORME
privind organizarea, functionarea si finantarea unitatilor de asistenta medico-sociale

ART. 1
(1) Unitatile de asistenta medico-sociale sunt institutii publice specializate, cu personalitate juridica, în subordinea autoritatilor administratiei publice locale, care acorda servicii de îngrijire, servicii medicale, precum si servicii sociale persoanelor cu nevoi medico-sociale.
(2) Persoanele care beneficiaza de servicii furnizate în unitatile prevazute la alin. (1) sunt persoane cu nevoi medico-sociale stabilite conform prevederilor legale în vigoare, care, dupa caz, necesita supraveghere, asistare, îngrijire, tratament, precum si servicii de insertie si reinsertie sociala.
(3) Internarea în unitatile prevazute la alin. (1) se face la recomandarea unitatilor sanitare sau la solicitarea persoanelor fizice ori juridice, în baza unei grile de evaluare medico-sociala a persoanei. Continutul-cadru al acestui document se aproba prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al ministrului muncii si solidaritatii sociale.
ART. 2
(1) Unitatile de asistenta medico-sociale se înfiinteaza ca institutii rezidentiale sau de zi, prin hotarâre a consiliului local ori, dupa caz, a consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, prin reorganizarea unor unitati sanitare, cu avizul Ministerului Sanatatii si Familiei si al Ministerului Administratiei Publice.
(2) Reorganizarea se va realiza dupa evaluarea de catre directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si directiile generale de munca si solidaritate sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, a performantei unitatii sanitare, a potentialului acesteia de transformare în unitate de asistenta medico-sociala, tinând cont de nevoile medico-sociale ale populatiei.
(3) Propunerea de înfiintare a unitatii de asistenta medico-sociale se face de catre presedintele consiliului judetean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, sau de catre primar, dupa caz, pe baza documentatiei si fundamentarii prezentate de serviciul public de asistenta sociala de la nivelul consiliilor judetene sau al consiliilor locale.
ART. 3
(1) Prin hotarârea de înfiintare a unitatii de asistenta medico-sociala adoptata de consiliul local sau, dupa caz, de consiliul judetean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, se vor aproba regulamentul de organizare si functionare, structura organizatorica, precum si numarul de personal ale acesteia.
(2) Conducerea unitatilor de asistenta medico-sociale este asigurata de catre director.
(3) În realizarea atributiilor sale directorul este sprijinit de un consiliu consultativ compus din 5 membri desemnati dupa cum urmeaza:
a) un reprezentant al autoritatii administratiei publice locale prin a carei hotarâre a fost înfiintata unitatea de asistenta medico-sociala;
b) un reprezentant al directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
c) un reprezentant al directiei generale de munca si solidaritate sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
d) un reprezentant al casei de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
e) un reprezentant al societatii civile.
ART. 4
(1) Personalul existent în unitatile sanitare care se reorganizeaza se preia de catre unitatea de asistenta medico-sociala, cu încadrarea în statul de functii aprobat.
(2) În contractele individuale de munca ale persoanelor preluate se va prevedea obligatia acestora de a urma formele de pregatire profesionala în domeniul cerut de angajator.
(3) Personalul de specialitate medico-sanitar care nu a fost preluat în conditiile alin. (1) va fi redistribuit de Ministerul Sanatatii si Familiei, prin directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti.
ART. 5
(1) Bunurile aflate în administrarea unitatilor sanitare care se reorganizeaza trec în administrarea unitatilor de asistenta medico-sociale, conform protocolului de predare-primire încheiat între acestea.
(2) Aparatura medicala existenta în unitatile care se reorganizeaza va fi redistribuita, dupa caz, de catre Ministerul Sanatatii si Familiei, prin directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, la alte unitati sanitare publice, în functie de necesitati.
ART. 6
Pentru realizarea serviciilor prevazute la art. 1 alin. (1) unitatile de asistenta medico-sociale încheie conventii de parteneriat sau contracte cu furnizorii publici ori privati care acorda astfel de servicii.
ART. 7
(1) Bugetul de venituri si cheltuieli al unitatilor de asistenta medico-sociale se aproba de catre consiliul local sau consiliul judetean, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, cu avizul casei de asigurari de sanatate judetene sau a municipiului Bucuresti, în conditiile legii.
(2) Cheltuielile curente si de capital ale unitatilor de asistenta medico-sociale se asigura din venituri proprii si din subventii acordate din bugetul local în functie de subordonare. Subventiile de la bugetele locale sunt acordate pentru asigurarea serviciilor sociale, în conditiile legii, pentru cheltuieli de întretinere si gospodarire, reparatii, consolidari, dotari independente.
ART. 8
Veniturile proprii ale unitatilor de asistenta medico-sociale se constituie din:
a) sume decontate de casele de asigurari de sanatate, pentru servicii medicale furnizate pe baza de contract, conform contractelor-cadru de acordare a asistentei medicale în cadrul sistemului de asigurari de sanatate, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, precum si conform normelor de aplicare a acestora;
b) contributii personale ale beneficiarilor, dupa caz, stabilite prin hotarârile consiliilor locale sau ale consiliilor judetene, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti, în conditiile legii;
c) sponsorizari, donatii, alte venituri potrivit legii.
ART. 9
Finantarea unor cheltuieli pentru reparatia si amenajarea cladirilor în care vor functiona unitatile de asistenta medico-sociale înfiintate în conditiile art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local poate fi sustinuta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, în conditiile legii.
ART. 10
În aplicarea prezentelor norme Ministerul Sanatatii si Familiei si Ministerul Administratiei Publice vor emite instructiuni.

---------------