LEGE Nr. 544 din 12 octombrie 2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public
Text în vigoare începând cu data de 29 iunie 2007
REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICĂ NEAMŢ
Text actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT în baza
actelor normative modificatoare, publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, până la 26 iunie 2007:
- Rectificarea publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 din 26 februarie 2002;
- Legea nr. 371/2006;
- Legea nr. 380/2006;
- Legea nr. 188/2007.
NOTĂ:
Prin Hotărârea Guvernului nr. 123/2002 au fost aprobate Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informaţiile de interes public.
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Accesul liber şi neîngrădit al persoanei la orice informaţii de interes
public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre
principiile fundamentale ale relaţiilor dintre persoane şi autorităţile
publice, în conformitate cu Constituţia României şi cu documentele
internaţionale ratificate de Parlamentul României.
ART. 2
În sensul prezentei legi:
a) prin autoritate sau instituţie publică se înţelege orice autoritate
ori instituţie publică ce utilizează sau administrează resurse
financiare publice, orice regie autonomă, companie naţională, precum şi
orice societate comercială aflată sub autoritatea unei autorităţi
publice centrale ori locale şi la care statul român sau, după caz, o
unitate administrativ-teritorială este acţionar unic ori majoritar;
b) prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care
priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi
publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau
de modul de exprimare a informaţiei;
c) prin
informaţie cu privire la datele personale se înţelege orice informaţie
privind o persoană fizică identificată sau identificabilă.
CAP. 2
Organizarea şi asigurarea accesului la informaţiile de interes public
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii comune privind accesul la informaţiile de interes public
ART. 3
Asigurarea de către autorităţile şi instituţiile publice a accesului la
informaţiile de interes public se face din oficiu sau la cerere, prin
intermediul compartimentului pentru relaţii publice sau al persoanei
desemnate în acest scop.
ART. 4
(1) Pentru asigurarea accesului oricărei persoane la informaţiile de
interes public autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a
organiza compartimente specializate de informare şi relaţii publice sau
de a desemna persoane cu atribuţii în acest domeniu.
(2) Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea compartimentelor de
relaţii publice se stabilesc, pe baza dispoziţiilor prezentei legi,
prin regulamentul de organizare şi funcţionare a autorităţii sau
instituţiei publice respective.
ART. 5
(1) Fiecare autoritate sau instituţie publică are obligaţia să comunice
din oficiu următoarele informaţii de interes public:
a) actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice;
b) structura organizatorică, atribuţiile departamentelor, programul de
funcţionare, programul de audienţe al autorităţii sau instituţiei
publice;
c) numele şi prenumele persoanelor din
conducerea autorităţii sau a instituţiei publice şi ale funcţionarului
responsabil cu difuzarea informaţiilor publice;
d) coordonatele de contact ale autorităţii sau instituţiei publice,
respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de
e-mail şi adresa paginii de Internet;
e) sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil;
f) programele şi strategiile proprii;
g) lista cuprinzând documentele de interes public;
h) lista cuprinzând categoriile de documente produse şi/sau gestionate, potrivit legii;
i) modalităţile de contestare a deciziei autorităţii sau a instituţiei
publice în situaţia în care persoana se consideră vătămată în privinţa
dreptului de acces la informaţiile de interes public solicitate.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să publice şi să
actualizeze anual un buletin informativ care va cuprinde informaţiile
prevăzute la alin. (1).
(3) Autorităţile publice
sunt obligate să dea din oficiu publicităţii un raport periodic de
activitate, cel puţin anual, care va fi publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea a III-a.
(4) Accesul la informaţiile prevăzute la alin. (1) se realizează prin:
a) afişare la sediul autorităţii sau al instituţiei publice ori prin
publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de
informare în masă, în publicaţii proprii, precum şi în pagina de
Internet proprie;
b) consultarea lor la sediul
autorităţii sau al instituţiei publice, în spaţii special destinate
acestui scop.
(5) Autorităţile şi instituţiile
publice au obligaţia să pună la dispoziţia persoanelor interesate
contractele de privatizare încheiate după intrarea în vigoare a
prezentei legi, prin consultarea la sediul acestora. Prevederile de mai
sus nu se aplică în cazul contractelor de privatizare care se
încadrează în sfera de aplicare a dispoziţiilor art. 12 alin. (1).
ART. 6
(1) Orice persoană are dreptul să solicite şi să obţină de la
autorităţile şi instituţiile publice, în condiţiile prezentei legi,
informaţiile de interes public.
(2) Autorităţile
şi instituţiile publice sunt obligate să asigure persoanelor, la
cererea acestora, informaţiile de interes public solicitate în scris
sau verbal.
(3) Solicitarea în scris a informaţiilor de interes public cuprinde următoarele elemente:
a) autoritatea sau instituţia publică la care se adresează cererea;
b) informaţia solicitată, astfel încât să permită autorităţii sau
instituţiei publice identificarea informaţiei de interes public;
c) numele, prenumele şi semnătura solicitantului, precum şi adresa la care se solicită primirea răspunsului.
ART. 7
(1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în
scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10
zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea
solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul
lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în care
durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei
solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului
în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris
despre acest fapt în termen de 10 zile.
(2)
Refuzul comunicării informaţiilor solicitate se motivează şi se
comunică în termen de 5 zile de la primirea petiţiilor.
(3) Solicitarea şi obţinerea informaţiilor de interes public se pot
realiza, dacă sunt întrunite condiţiile tehnice necesare, şi în format
electronic.
ART. 8
(1)
Pentru informaţiile solicitate verbal funcţionarii din cadrul
compartimentelor de informare şi relaţii publice au obligaţia să
precizeze condiţiile şi formele în care are loc accesul la informaţiile
de interes public şi pot furniza pe loc informaţiile solicitate.
(2) În cazul în care informaţiile solicitate nu sunt disponibile pe
loc, persoana este îndrumată să solicite în scris informaţia de interes
public, urmând ca cererea să îi fie rezolvată în termenele prevăzute la
art. 7.
(3) Informaţiile de interes public
solicitate verbal se comunică în cadrul unui program minim stabilit de
conducerea autorităţii sau instituţiei publice, care va fi afişat la
sediul acesteia şi care se va desfăşura în mod obligatoriu în timpul
funcţionării instituţiei, incluzând şi o zi pe săptămână, după
programul de funcţionare.
(4) Activităţile de
registratură privind petiţiile nu se pot include în acest program şi se
desfăşoară separat.
(5) Informaţiile de interes
public solicitate verbal de către mijloacele de informare în masă vor
fi comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.
ART. 9
(1) În cazul în care solicitarea de informaţii implică realizarea de
copii de pe documentele deţinute de autoritatea sau instituţia publică,
costul serviciilor de copiere este suportat de solicitant, în
condiţiile legii.
(2) Dacă în urma informaţiilor
primite petentul solicită informaţii noi privind documentele aflate în
posesia autorităţii sau a instituţiei publice, această solicitare va fi
tratată ca o nouă petiţie, răspunsul fiind trimis în termenele
prevăzute la art. 7 şi 8.
ART. 10
Nu este supusă prevederilor art. 7 - 9 activitatea autorităţilor şi
instituţiilor publice de răspunsuri la petiţii şi de audienţe,
desfăşurată potrivit specificului competenţelor acestora, dacă aceasta
priveşte alte aprobări, autorizări, prestări de servicii şi orice alte
solicitări în afara informaţiilor de interes public.
ART. 11
(1) Persoanele care efectuează studii şi cercetări în folos propriu sau
în interes de serviciu au acces la fondul documentaristic al
autorităţii sau al instituţiei publice pe baza solicitării personale,
în condiţiile legii.
(2) Copiile de pe
documentele deţinute de autoritatea sau de instituţia publică se
realizează în condiţiile art. 9.
ART. 11^1
Orice autoritate contractantă, astfel cum este definită prin lege, are
obligaţia să pună la dispoziţia persoanei fizice sau juridice
interesate, în condiţiile prevăzute la art. 7, contractele de achiziţii
publice.
ART. 12
(1) Se
exceptează de la accesul liber al cetăţenilor, prevăzut la art. 1 şi,
respectiv, la art. 11^1, următoarele informaţii:
a) informaţiile din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii
publice, dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate,
potrivit legii;
b) informaţiile privind
deliberările autorităţilor, precum şi cele care privesc interesele
economice şi politice ale României, dacă fac parte din categoria
informaţiilor clasificate, potrivit legii;
c)
informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă
publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate
intelectuală ori industrială, precum şi principiului concurenţei
loiale, potrivit legii;
d) informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e) informaţiile privind procedura în timpul anchetei penale sau
disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie
surse confidenţiale ori se pun în pericol viaţa, integritatea
corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în
curs de desfăşurare;
f) informaţiile privind
procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere
asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia
dintre părţile implicate în proces;
g) informaţiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecţie a tinerilor.
(2) Răspunderea pentru aplicarea măsurilor de protejare a informaţiilor
aparţinând categoriilor prevăzute la alin. (1) revine persoanelor şi
autorităţilor publice care deţin astfel de informaţii, precum şi
instituţiilor publice abilitate prin lege să asigure securitatea
informaţiilor.
ART. 13
Informaţiile care favorizează sau ascund încălcarea legii de către o
autoritate sau o instituţie publică nu pot fi incluse în categoria
informaţiilor clasificate şi constituie informaţii de interes public.
ART. 14
(1) Informaţiile cu privire la datele personale ale cetăţeanului pot
deveni informaţii de interes public numai în măsura în care afectează
capacitatea de exercitare a unei funcţii publice.
(2) Informaţiile publice de interes personal nu pot fi transferate
între autorităţile publice decât în temeiul unei obligaţii legale ori
cu acordul prealabil în scris al persoanei care are acces la acele
informaţii potrivit art. 2.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii speciale privind accesul mijloacelor de informare în masă la informaţiile de interes public
ART. 15
(1) Accesul mijloacelor de informare în masă la informaţiile de interes public este garantat.
(2) Activitatea de culegere şi de difuzare a informaţiilor de interes
public, desfăşurată de mijloacele de informare în masă, constituie o
concretizare a dreptului cetăţenilor de a avea acces la orice
informaţie de interes public.
ART. 16
Pentru asigurarea accesului mijloacelor de informare în masă la
informaţiile de interes public autorităţile şi instituţiile publice au
obligaţia să desemneze un purtător de cuvânt, de regulă din cadrul
compartimentelor de informare şi relaţii publice.
ART. 17
(1) Autorităţile publice au obligaţia să organizeze periodic, de regulă
o dată pe lună, conferinţe de presă pentru aducerea la cunoştinţă a
informaţiilor de interes public.
(2) În cadrul
conferinţelor de presă autorităţile publice sunt obligate să răspundă
cu privire la orice informaţii de interes public.
ART. 18
(1) Autorităţile publice au obligaţia să acorde fără discriminare
acreditare ziariştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de informare în
masă.
(2) Acreditarea se acordă la cerere, în termen de două zile de la înregistrarea acesteia.
(3) Autorităţile publice pot refuza acordarea acreditării sau pot
retrage acreditarea unui ziarist numai pentru fapte care împiedică
desfăşurarea normală a activităţii autorităţii publice şi care nu
privesc opiniile exprimate în presă de respectivul ziarist, în
condiţiile şi în limitele legii.
(4) Refuzul
acordării acreditării şi retragerea acreditării unui ziarist se
comunică în scris şi nu afectează dreptul organismului de presă de a
obţine acreditarea pentru un alt ziarist.
ART. 19
(1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să informeze în
timp util mijloacele de informare în masă asupra conferinţelor de presă
sau oricăror alte acţiuni publice organizate de acestea.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice nu pot interzice în nici un
fel accesul mijloacelor de informare în masă la acţiunile publice
organizate de acestea.
(3) Autorităţile publice
care sunt obligate prin legea proprie de organizare şi funcţionare să
desfăşoare activităţi specifice în prezenţa publicului sunt obligate să
permită accesul presei la acele activităţi, în difuzarea materialelor
obţinute de ziarişti urmând să se ţină seama doar de deontologia
profesională.
ART. 20
Mijloacele de informare în masă nu au obligaţia să publice informaţiile
furnizate de autorităţile sau de instituţiile publice.
CAP. 3
Sancţiuni
ART. 21
(1) Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei
autorităţi ori instituţii publice pentru aplicarea prevederilor
prezentei legi constituie abatere şi atrage răspunderea disciplinară a
celui vinovat.
(2) Împotriva refuzului prevăzut
la alin. (1) se poate depune reclamaţie la conducătorul autorităţii sau
al instituţiei publice respective în termen de 30 de zile de la luarea
la cunoştinţă de către persoana lezată.
(3) Dacă
după cercetarea administrativă reclamaţia se dovedeşte întemeiată,
răspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15 zile de la
depunerea reclamaţiei şi va conţine atât informaţiile de interes public
solicitate iniţial, cât şi menţionarea sancţiunilor disciplinare luate
împotriva celui vinovat.
ART. 22
(1) În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile
sale, prevăzute în prezenta lege, aceasta poate face plângere la secţia
de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială
domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii
ori al instituţiei publice. Plângerea se face în termen de 30 de zile
de la data expirării termenului prevăzut la art. 7.
(2) Instanţa poate obliga autoritatea sau instituţia publică să
furnizeze informaţiile de interes public solicitate şi să plătească
daune morale şi/sau patrimoniale.
(3) Hotărârea tribunalului este supusă recursului.
(4) Decizia Curţii de apel este definitivă şi irevocabilă.
(5) Atât plângerea, cât şi apelul se judecă în instanţă în procedură de
urgenţă şi sunt scutite de taxă de timbru.
CAP. 4
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 23
(1) Prezenta lege va intra în vigoare la 60 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul va elabora, la
iniţiativa Ministerului Informaţiilor Publice, normele metodologice de
aplicare a acesteia.
ART. 24
(1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi Ministerul Informaţiilor Publice, Ministerul Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei şi Ministerul Finanţelor Publice vor înainta
Guvernului propuneri privind măsurile necesare pentru ca informaţiile
de interes public să devină disponibile în mod progresiv prin
intermediul unor baze de date informatizate accesibile publicului la
nivel naţional.
(2) Măsurile prevăzute la alin.
(1) vor privi inclusiv dotarea autorităţilor şi instituţiilor publice
cu echipamentele de tehnică de calcul adecvate.
ART. 25
Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă orice prevederi contrare.
---------------