DIRECŢIA
DE SĂNĂTATE PUBLICĂ A JUDEŢULUI
CLUJ Cluj-Napoca,
400158, Str. Constanţa nr. 5, etaj I; Telefon: 0264-433-645;
Fax: 0264-530-388 Web: www.dspcluj.ro; E-mail:
dspj.cluj@dspcluj.ro; dspj.cluj@wawenet.ro
ORDIN Nr. 1078 din 27 iulie 2010 privind
aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii
organizatorice ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti EMITENT: MINISTERUL SĂNĂTĂŢII PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 550 din 5 august 2010
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei de sănătate publică şi
control în sănătate publică nr. Cs.A. 8.136 din 27 iulie 2010,
având în vedere prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, ale
Legii responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010 şi ale Legii-cadru
nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 144/2010
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite următorul ordin:
ART. 1
(1) Se aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a direcţiilor
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, prevăzut în
anexa nr. 1, precum şi structura organizatorică a acestor unităţi,
prevăzută în anexa nr. 2. (2) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2
(1) Conducerea direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti este asigurată de un comitet director, compus
din directorul executiv şi 2 directori executivi adjuncţi.
(2) Conducerea direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti colaborează cu autorităţile administraţiei
publice locale, managerii/directorii unităţilor sanitare cu paturi şi
ambulatorii de specialitate, precum şi cu cabinetele de asistenţă
medicală primară în aplicarea reglementărilor din domeniul sănătăţii
publice, în condiţiile legii. (3) Conducerea
direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
participă la medierea litigiilor apărute în legătură cu încheierea,
executarea, modificarea şi încetarea contractelor dintre furnizorii de
servicii medicale şi casele de asigurări de sănătate judeţene şi a
municipiului Bucureşti ori cu alte pretenţii decurgând din acestea,
urmărind realizarea echilibrului financiar şi utilizarea eficientă a
sumelor contractate. ART. 3
Directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti coordonează şi răspunde direct de întreaga
activitate a direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti. ART. 4
(1) Activitatea financiară a direcţiei de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti se desfăşoară pe baza bugetului de venituri şi
cheltuieli aprobat de Ministerul Sănătăţii, în condiţiile legii.
(2) Directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti este ordonator secundar de credite, în
condiţiile legii, şi în această calitate repartizează creditele
bugetare aprobate de ordonatorul principal de credite pentru bugetul
propriu şi pentru bugetele instituţiilor publice din teritoriul de
responsabilitate. ART. 5
(1) Statul de funcţii al direcţiilor judeţene de sănătate publică şi a
municipiului Bucureşti se aprobă de către ministrul sănătăţii.
(2) Structura direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti cuprinde departamente, servicii, birouri şi compartimente
funcţionale, în funcţie de numărul de posturi.
(3) Personalul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti este constituit din funcţionari publici, precum şi alte
categorii de personal medico-sanitar şi auxiliar sanitar care nu
exercită prerogative de putere publică, respectiv personalul
departamentului de supraveghere în sănătate publică (serviciile de
supraveghere şi control boli transmisibile, evaluarea factorilor de
risc din mediul de viaţă şi muncă, evaluarea şi promovarea sănătăţii,
respectiv laboratorul de diagnostic şi investigare în sănătate publică)
şi personalul compartimentului administrativ şi mentenanţă - care sunt
personal contractual. (4) Personalul încadrat în
serviciul de control în sănătate publică are pregătire profesională
superioară în medicină şi confirmare în specialităţile medicale de
igienă, medicina muncii, sănătate publică, respectiv asistenţi
medicali, cu studii postliceale sau superioare, precum şi alt personal
cu studii superioare a cărui pregătire profesională este necesară în
desfăşurarea activităţilor de control. (5)
Departamentele, serviciile, birourile şi compartimentele funcţionale
prevăzute la alin. (2) se organizează la propunerea direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu aprobarea
ministrului sănătăţii, cu respectarea numărului maxim de posturi şi al
funcţiilor de conducere, stabilit conform reglementărilor legale în
vigoare. (6) Ponderea personalului din structura
direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
în funcţie de profilurile de activitate, va respecta normativul
procentual de: sub 30% pentru personalul încadrat în birourile şi
compartimentele direct subordonate directorului executiv, în
serviciile, birourile şi compartimentele economic-administrative,
inclusiv directorii (executiv şi adjuncţi); minimum 30% pentru
personalul încadrat în departamentul de supraveghere în sănătate
publică şi maximum 30% pentru personalul încadrat în serviciul de
control în sănătate publică, inclusiv şeful de serviciu-inspector şef;
şi sub 10% pentru personalul care desfăşoară activităţi de
întreţinere-reparaţii, gospodărire, protocol, pază, deservire şi
conducere auto. (7) Compartimentele teritoriale
ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti se desfiinţează, personalul va fi preluat de structurile de
specialitate unice existente în structura organizatorică.
(8) În funcţie de distribuţia teritorială a populaţiei,
caracteristicile epidemiologice specifice, posibilităţile de dotare şi
încadrare cu personal de specialitate, la propunerea directorului
executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti şi cu aprobarea Comitetului director al direcţiei, pot fi
desemnate în teritoriul administrativ puncte de lucru fixe, deservite
de personal medico-sanitar din structura proprie a direcţiei, exclusiv
pentru activităţi specifice din cadrul programelor de sănătate. ART. 6
(1) Ministrul sănătăţii numeşte şi eliberează din funcţie, în
condiţiile legii, directorul executiv al direcţiilor de sănătate
publică judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Ministrul sănătăţii îi numeşte şi îi eliberează din funcţie, la
propunerea directorului executiv al direcţiei de sănătate publică, pe
directorul executiv adjunct de sănătate publică şi directorul executiv
adjunct economic al direcţiei. (3) Pentru funcţia
de director executiv adjunct de sănătate publică pot fi propuşi medici
specialişti/primar de sănătate publică, epidemiologie, igienă şi
medicina muncii, respectiv pentru funcţia de director executiv adjunct
economic, economişti cu studii superioare. (4)
Şeful departamentului de supraveghere în sănătate publică, personal
contractual, de profesie medic de specialitate/primar în epidemiologie,
sănătate publică sau igienă, se numeşte prin decizie a directorului
executiv. (5) Funcţia de şef serviciu de control
în sănătate publică, inspector şef, cu calitate de funcţionar public,
medic specialist/primar de igienă sau sănătate publică, se ocupă prin
concurs, organizat conform legii. (6) Directorul
executiv şi directorul executiv adjunct de sănătate publică sunt
funcţionari publici, dar nu pot deţine calitatea de inspector. ART. 7
Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul
ministrului sănătăţii nr. 127/2009 privind aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice a direcţiilor
de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 11
februarie 2009, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte
dispoziţii contrare. ART. 8
Direcţiile generale, direcţiile şi serviciile din cadrul Ministerului
Sănătăţii, precum şi direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului
ordin. ART. 9 Prevederile prezentului ordin intră în vigoare la data de 16 august 2010. ART. 10 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Bucureşti, 27 iulie 2010. Nr. 1.078.
ANEXA 1
REGULAMENT de organizare şi funcţionare a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
CAPITOLUL I Dispoziţii generale
ART. 1
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
sunt servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică,
subordonate Ministerului Sănătăţii, reprezentând autoritatea de
sănătate publică la nivel local, care realizează politicile şi
programele naţionale de sănătate, elaborează programe locale,
organizează structurile sanitare, evidenţele statistice pe probleme de
sănătate, precum şi de planificare şi derulare a investiţiilor
finanţate de la bugetul de stat pentru sectorul de sănătate. ART. 2
Direcţiile de sănătate publică evaluează, coordonează şi monitorizează
modul de asigurare a asistenţei medicale curative şi profilactice din
unităţile sanitare de pe teritoriul arondat, inclusiv pentru unităţile
sanitare din subordinea Ministerului Sănătăţii, luând măsuri pentru
asigurarea accesului la asistenţa medicală a oricărei persoane din raza
judeţului. ART. 3
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
prin serviciile de supraveghere medicală, coordonează, organizează,
evaluează şi participă la realizarea programelor naţionale de sănătate
ce se derulează în teritoriul arondat şi exercită atribuţii specifice
de control în sănătatea publică, în domeniile de competenţă, prin
personalul împuternicit de Ministerul Sănătăţii. ART. 4
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în
colaborare cu autorităţile locale, cu instituţii de învăţământ şi
organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale, organizează activităţi
în domeniul medical al sănătăţii publice. ART. 5
(1) Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
coordonează serviciile de asistenţă medicală din teritoriu,
organizează, coordonează şi participă la asistenţa medicală în caz de
calamităţi, epidemii, catastrofe şi alte situaţii deosebite,
organizează, coordonează şi răspund de pregătirea reţelei sanitare
pentru apărare, sub coordonarea Ministerului Sănătăţii.
(2) Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
participă la coordonarea acordării primului ajutor calificat împreună
cu inspectoratele pentru situaţii de urgenţă şi cu alte structuri ale
Ministerului Sănătăţii. ART. 6
(1) Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
organizează culegerea şi prelucrarea datelor statistice de la toţi
furnizorii de servicii medicale, indiferent de forma de organizare,
întocmesc şi transmit rapoarte statistice periodice către instituţiile
desemnate în acest scop. (2) Furnizează date
statistice către alte autorităţi, la solicitare, cu respectarea
confidenţialităţii datelor personale. ART. 7
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
avizează şi supun aprobării conducerii Ministerului Sănătăţii
propunerile privind structura organizatorică, reorganizarea,
restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirilor unităţilor
sanitare din subordinea acestora. ART. 8
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
desemnează reprezentanţi în consiliul de administrare al spitalelor din
subordine, precum şi din unităţile din subordinea autorităţilor
administraţiei publice locale. ART. 9
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
monitorizează afişarea pe site-ul spitalelor publice a proiectelor
bugetelor de venituri şi cheltuieli şi analizează execuţia bugetelor de
venituri şi cheltuieli lunare şi trimestriale, pe care le înaintează
Ministerului Sănătăţii, pentru unităţile subordonate. ART. 10
La cererea unor persoane fizice sau juridice, direcţiile de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti efectuează, potrivit
dispoziţiilor legale, servicii medicale de sănătate publică, pentru
care se percep tarife potrivit actelor normative în vigoare. ART. 11
Veniturile realizate de direcţiile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti constituie venituri proprii, care se folosesc în
condiţiile legii.
CAPITOLUL II Atribuţii generale
ART. 12
Directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) organizează şi coordonează, după caz, întreaga activitate a unităţii
din directa subordine şi evaluează şi coordonează asistenţa medicală de
sănătate publică, promovarea sănătăţii şi medicinei preventive,
asistenţa medicală de urgenţă, curativă, de recuperare medicală,
asistenţa medico-socială, care se acordă prin unităţile sanitare
publice sau private, în teritoriul administrativ;
b) coordonează şi controlează implementarea şi realizarea programelor
naţionale de sănătate, pe care le derulează în teritoriul arondat, în
scopul îndeplinirii obiectivelor şi realizării indicatorilor, prin
desfăşurarea activităţilor specifice la nivel local;
c) solicită elaborarea şi coordonează implementarea programelor locale
de sănătate în concordanţă cu priorităţile de sănătate publică
identificate la nivel local; d) evaluează anual
rezultatele activităţii şi propune strategiile pentru ameliorarea
stării de sănătate a populaţiei din teritoriu; e)
analizează periodic starea de sănătate a populaţiei din teritoriul
arondat, în scopul identificării principalelor probleme de sănătate
publică, şi alocă prioritar resursele de care dispune pentru
intervenţiile cu cea mai mare eficienţă în ameliorarea stării de
sănătate; f) informează Ministerul Sănătăţii şi
autorităţile administraţiei publice locale asupra stării de sănătate a
populaţiei şi asupra concluziilor care rezultă din evaluare, periodic
şi ori de câte ori consideră necesar, şi coordonează elaborarea
raportului anual asupra stării de sănătate a comunităţii la nivel
judeţean şi al municipiului Bucureşti; g) asigură
supravegherea şi aplicarea legislaţiei de către instituţiile şi
organismele care au responsabilităţi în domeniul sănătăţii publice şi
de către unităţile sanitare din sectorul privat de asistenţă medicală,
colaborând în acest scop cu organismele profesionale din domeniul
medico-sanitar la nivel local, cu autorităţile publice locale şi cu
alte instituţii abilitate; h) în calitate de
ordonator secundar de credite, aprobă angajarea, lichidarea şi
ordonanţarea cheltuielilor în condiţiile legii;
i) respectă şi implementează reglementările Legii responsabilităţii
fiscal-bugetare nr. 69/2010 şi aplică la termen măsurile dispuse de
Ministerul Sănătăţii, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
j) coordonează activitatea de audit public intern din cadrul direcţiei
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
auditul public exercitat la nivelul unităţilor sanitare aflate în
subordine, conform legii; k) emite documente de reglementare în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
l) propune şi înaintează spre aprobare Ministerului Sănătăţii lista
personalului împuternicit pentru desfăşurarea activităţii de control în
sănătate publică; m) supraveghează activitatea
serviciilor de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti şi
încheie contractul de management cu managerul general al serviciului de
ambulanţă; n) numeşte conducerea interimară a
serviciilor de ambulanţă judeţene şi al municipiului Bucureşti până la
ocuparea prin concurs a funcţiilor de conducere care fac parte din
comitetul director; o) colaborează cu
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale în vederea
îndeplinirii atribuţiilor ce revin direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti; p)
desemnează reprezentanţii direcţiei de sănătate publică judeţene şi,
respectiv, a municipiului Bucureşti în consiliile de administraţie ale
spitalelor publice, conform prevederilor legale în vigoare;
q) propune conducerii Ministerului Sănătăţii măsuri pentru
îmbunătăţirea activităţii managerilor de spital, în cazul constatării
nerealizării indicatorilor prevăzuţi în contractul de management,
pentru unităţile din subordine; r) evaluează
necesarul de resurse umane de la nivelul asistenţei medicale în funcţie
de nevoile comunitare identificate prin acţiuni specifice şi emite
recomandări în acest sens şi controlează respectarea normativelor de
personal ale instituţiilor publice din subordine;
s) coordonează fundamentarea finanţării şi propune Ministerului
Sănătăţii alocarea resurselor necesare desfăşurării activităţii;
t) evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din
subordine şi acordă calificativul anual; u) desemnează participanţi în comisiile de examinare pentru examene şi concursuri;
v) stabileşte proceduri de informare a opiniei publice cu privire la
rezultatele activităţilor de control în sănătatea publică şi în alte
situaţii cu risc pentru populaţie; x) în vederea organizării activităţii, directorul executiv emite dispoziţii;
z) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea
Ministerului Sănătăţii, conform prevederilor legale. ART. 13
Directorul executiv adjunct economic al direcţiei de sănătate publică
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) coordonează şi răspunde de activităţile serviciului economic
administrativ, cuprinzând birourile buget-finanţe, contabilitate,
achiziţii publice şi serviciul administrativ şi mentenanţă;
b) activitatea de elaborare, finanţare, execuţie şi raportare a
indicatorilor financiari din bugetul de venituri şi cheltuieli al
direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
precum şi al unităţilor din subordine; c) asigură
respectarea disciplinei financiare şi bugetare la nivelul direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi controlează
aceste activităţi la nivelul unităţilor din coordonare; d) aplică la termen măsurile dispuse de Ministerul Sănătăţii, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
e) răspunde de organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii
patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare;
f) răspunde de realitatea şi exactitatea datelor cuprinse în situaţiile
financiare centralizate trimestriale şi anuale, precum şi de
prezentarea acestora la termenul stabilit de organul ierarhic superior;
g) propune Ministerului Sănătăţii indicatorii financiari ce urmează a
fi incluşi în legea anuală a bugetului de stat;
h) răspunde de executarea indicatorilor economico-financiari din
bugetul propriu şi urmăreşte executarea acestora în baza bugetului
aprobat; i) răspunde de avizarea şi repartizarea,
după caz, a bugetului alocat pentru implementarea şi derularea
programelor naţionale de sănătate la unităţile sanitare din subordine
şi urmăreşte utilizarea eficientă a fondurilor alocate;
j) elaborează propuneri de casare şi transfer de bunuri materiale, pe
care le înaintează Ministerului Sănătăţii; k) răspunde de întocmirea lunară a execuţiei bugetului de stat, pe care o înaintează Ministerului Sănătăţii;
l) răspunde de întocmirea lunară a necesarului de credite bugetare
pentru luna următoare pe titluri de cheltuieli şi programe de sănătate
publică, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
m) pe baza evaluării bazei tehnico-materiale existente în teritoriu,
stabileşte priorităţile de dezvoltare şi întreţinere a acesteia,
propunând lucrări de investiţii, consolidare clădiri şi reparaţii
capitale; n) răspunde de efectuarea finanţării
lunare, a acţiunilor de sănătate de la nivelul unităţilor subordonate;
răspunde de contractarea şi decontarea sumelor, reprezentând drepturi
salariale şi cheltuieli materiale, în conformitate cu prevederile
legale, pentru cabinetele din structura unităţilor sanitare transferate
la autorităţile administraţiei publice locale (cabinete de medicină
sportivă, planning familial, HIV/SIDA, distrofici, TBC, LSM, cercetare,
rezidenţi an I - VII, UPU - UPU SMURD); răspunde de efectuarea
finanţării lunare a sumelor transferate autorităţilor administraţiei
publice locale pentru asistenţa medicală comunitară; răspunde de
contractarea cu autorităţile administraţiei publice locale şi
decontarea sumelor reprezentând drepturi salariale ale medicilor,
medicilor dentişti, asistenţilor medicali din cabinetele medicale din
unităţile de învăţământ; răspunde de finanţarea lunară a unităţilor
medico-sociale în conformitate cu prevederile legale;
o) stabileşte necesarul de credite bugetare anuale pentru lucrări de
investiţii, consolidări clădiri şi reparaţii capitale pentru unităţile
subordonate; p) analizează periodic modul de
derulare a procesului investiţional şi solicită ordonatorului principal
de credite modificări valorice ale creditelor repartizate anual pe
obiective de investiţii, acolo unde este cazul. ART. 14
Directorul executiv adjunct de sănătate publică al direcţiei de
sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu
pregătire profesională medic specialist/primar în specialităţile de
sănătate publică, epidemiologie şi igienă, coordonează şi răspunde de
activităţile departamentului de supraveghere în sănătate publică şi ale
serviciului de control în sănătate publică. ART. 15
Departamentul de supraveghere în sănătate publică este condus de un
medic şef, cu pregătire profesională de medic specialist/primar în
specialităţile de epidemiologie, igienă sau sănătate publică, care
coordonează activităţile serviciilor de supraveghere şi control boli
transmisibile, evaluarea factorilor de risc din mediul de viaţă şi
muncă, evaluarea şi promovarea sănătăţii, respectiv laboratorul de
diagnostic şi investigare în sănătate publică, cu următoarele atribuţii: a) organizează, coordonează şi monitorizează activitatea serviciilor din subordine directă;
b) organizează, coordonează şi monitorizează activitatea de sănătate
publică desfăşurată de furnizorii de servicii medicale, indiferent de
forma de organizare; c) coordonează la nivel
teritorial şi răspunde de desfăşurarea activităţilor de prevenire şi
limitare a răspândirii bolilor transmisibile, inclusiv în situaţii de
risc epidemiologic; d) coordonează şi controlează
modul de constituire, gestionare şi reîntregire a rezervei
antiepidemice judeţene; e) coordonează şi
participă la implementarea la nivel judeţean a activităţilor prevăzute
în programele naţionale specifice de sănătate publică;
f) organizează activitatea de monitorizare şi evaluare a programelor de
sănătate, în conformitate cu actele normative în vigoare privind
programele şi subprogramele de sănătate; g)
organizează analiza trimestrială şi anuală a indicatorilor programelor
specifice de sănătate de la unităţile sanitare din teritoriul arondat,
în conformitate cu actele normative în vigoare privind programele şi
subprogramele de sănătate; h) transmite
Ministerului Sănătăţii propuneri privind modul de îmbunătăţire a
derulării programelor de sănătate la nivel local;
i) desemnează coordonatorii locali ai programelor de sănătate publică
din rândul personalului propriu şi aprobă numirea coordonatorilor
locali propuşi de unităţile sanitare din subordine;
j) organizează la nivel local activitatea de management al programului
de imunizări a populaţiei eligibile, desemnată prin calendarul naţional
de vaccinare, precum şi în situaţiile de risc identificate;
k) organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor statistice
medicale din domeniul său de competenţă, primite de la unităţile
sanitare publice sau private, şi răspunde de transmiterea rapoartelor
statistice periodice către instituţiile desemnate în acest scop;
l) aprobă, după caz, referatele de evaluare a unităţilor/activităţilor
supuse reglementării, conform legislaţiei în vigoare; m) coordonează activităţile de consultanţă de specialitate la cererea terţilor;
n) participă la elaborarea raportului stării de sănătate a comunităţii
şi a raportului stării de sănătate în relaţie cu factorii de risc din
mediul de viaţă şi de muncă; o) participă la
îndeplinirea planurilor de acţiune privind implementarea legislaţiei şi
de consolidare instituţională în plan judeţean sau local;
p) răspunde de utilizarea eficientă a bugetului de venituri şi
cheltuieli alocat activităţilor şi structurilor din subordine;
q) evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din
subordine şi acordă calificativul anual; r) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din subordine; s) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea direcţiei în domeniul de competenţă. ART. 16
Serviciul de control în sănătate publică este condus de un şef serviciu
- inspector şef, cu pregătire profesională medic specialist/primar în
specialităţile de igienă sau sănătate publică, şi are în
responsabilitate şi coordonare activităţile compartimentului pentru
inspecţie de mediu, aliment, muncă, colectivităţi de copii şi radiaţii,
respectiv compartimentul de control unităţi şi servicii de sănătate din
teritoriul administrativ, cu următoarele atribuţii:
a) organizează şi implementează activitatea de control în sănătatea
publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
b) propune conducerii direcţiei lista persoanelor care urmează a fi
împuternicite pentru desfăşurarea activităţii de control în sănătatea
publică, în vederea aprobării de către Ministerul Sănătăţii;
c) elaborează planul tematic anual al activităţii de control în
sănătatea publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
d) răspunde de utilizarea eficientă a bugetului de venituri şi
cheltuieli alocat activităţilor specifice şi structurilor din subordine;
e) stabileşte şi aplică măsurile necesare pentru îmbunătăţirea
activităţii de control în sănătatea publică la nivel judeţean;
f) constată şi sancţionează contravenţiile la normele
igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor
transmisibile şi infecţiilor nosocomiale, respectiv bolilor
profesionale, la nivel judeţean; g) organizează
şi implementează la nivel judeţean acţiuni de control în sănătatea
publică, inclusiv în situaţii de calamităţi naturale, evenimente
deosebite, epidemii; h) organizează, evaluează şi
monitorizează, prin serviciul de control unităţi şi servicii de
sănătate, modul de implementare şi derularea programelor naţionale de
sănătate specifice şi răspunde pentru transmiterea indicatorilor
rezultaţi la structurile abilitate; i)
organizează culegerea şi prelucrarea informaţiilor statistice din
domeniul său de competenţă, primite de la unităţile sanitare publice
sau private, şi răspunde de transmiterea rapoartelor statistice
periodice către instituţiile desemnate în acest scop;
j) evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din
subordine şi acordă calificativul anual; k) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a inspectorilor la nivel judeţean;
l) analizează măsurile propuse de inspectorii sanitari din subordine şi
emite documentele de autoritate sanitară: decizii de interzicere a
activităţii, respectiv decizii de suspendare a activităţii, informarea
altor instituţii publice abilitate; m) notifică
Institutul Naţional de Sănătate Publică şi Ministerul Sănătăţii asupra
constatării neconformităţilor cu legislaţia în vigoare pentru produsele
avizate/notificate de către aceste instituţii, în vederea luării
măsurilor legale în vigoare; n) participă în
echipele de inspecţie şi control solicitate de conducerea direcţiei de
sănătate publică sau iniţiate de către Ministerul Sănătăţii şi de către
alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi
locale; o) participă la elaborarea raportului stării de sănătate a comunităţii;
p) informează opinia publică cu privire la rezultatele activităţilor de
control în sănătatea publică prin procedura aprobată de directorul
executiv; q) participă şi efectuează activităţi
de evaluare şi control în domeniul de competenţă în unităţile sanitare,
respectiv serviciile de sănătate din teritoriul arondat; r) participă la elaborarea planului de acţiune în caz de dezastre/calamităţi; s) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de conducerea direcţiei în domeniul de competenţă.
CAPITOLUL III Atribuţii specifice
ART. 17
Direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti au următoarele atribuţii specifice, pe domenii de activitate:
I. În domeniul resurselor umane Compartimentul de resurse umane, normare, organizare, salarizare (RUNOS) are următoarele atribuţii:
a) aplică normele Ministerului Sănătăţii privind formarea, încadrarea,
transferul şi detaşarea medicilor, farmaciştilor, biologilor,
chimiştilor, biochimiştilor şi asistenţilor medicali la nivelul
direcţiei de sănătate publică; coordonează şi verifică aplicarea
acestor norme la nivelul unităţilor sanitare cu personalitate juridică
din teritoriu; b) verifică modul de organizare şi
desfăşurare a concursurilor la nivelul unităţilor sanitare cu
personalitate juridică din subordine, pentru toate categoriile de
personal; c) monitorizează numărul maxim de personal, pe categorii, pentru unităţile sanitare publice;
d) întocmeşte rapoarte statistice privind numărul şi drepturile de
personal şi le înaintează periodic sau la solicitarea Ministerului
Sănătăţii ori a altor instituţii, în condiţiile legii;
e) întocmeşte statul de funcţii pentru aparatul propriu, în vederea
aprobării de către Ministerul Sănătăţii, precum şi lucrările privind
modificarea şi completarea acestuia; f) solicită
Ministerului Sănătăţii aprobarea organizării concursului pentru
ocuparea posturilor vacante de medici, farmacişti, biologi, chimişti,
biochimişti şi asistenţi medicali din aparatul propriu, conform
reglementărilor legale în vigoare; g) participă
la organizarea concursurilor şi examenelor pentru obţinerea de grade şi
trepte profesionale, precum şi de intrare în rezidenţiat; participă la
organizarea concursurilor şi examenelor pentru unităţile sanitare cu
personalitate juridică din teritoriu, potrivit legii;
h) asigură participarea direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, prin reprezentanţii săi, în comisiile paritare
organizate la nivel judeţean pentru stabilirea necesarului de medici;
i) transmite lunar, la solicitarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, situaţia privind respectarea codului de conduită al
funcţionarilor publici, inclusiv regimul incompatibilităţilor şi al
conflictului de interese; j) transmite, la
solicitarea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, actualizarea
bazei de date în ceea ce priveşte funcţiile şi funcţionarii publici
proprii; k) pentru unităţile sanitare din
subordine verifică încadrarea în normativele de personal aprobate şi,
la cererea motivată a acestor unităţi, solicită Ministerului Sănătăţii
suplimentarea numărului de posturi, pe locuri de muncă şi categorii de
personal, cu încadrarea în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat;
l) verifică pentru unităţile sanitare din subordine stabilirea
drepturilor salariale pentru persoanele care fac parte din comitetul
director al spitalelor publice din subordine şi al serviciilor de
ambulanţă; m) stabileşte drepturile salariale
pentru managerul general al serviciilor de ambulanţă în baza
criteriilor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii;
n) verifică şi supune aprobării, de către conducerea direcţiei,
organigrama şi statele de funcţii pentru unităţile sanitare cu
personalitate juridică din subordine; o)
verifică, în vederea înaintării la Ministerul Sănătăţii, solicitările
unităţilor sanitare cu paturi din subordine privind reorganizarea,
restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirii acestora.
II. În domeniul juridic Compartimentul juridic are următoarele atribuţii:
a) avizează, la cererea conducerii, actele care pot angaja răspunderea
patrimonială a persoanei juridice, precum şi orice alte acte care
produc efecte juridice; b) participă la negocierea şi încheierea contractelor;
c) redactează cererile de chemare în judecată, de exercitare a căilor
de atac, modifică, renunţă la pretenţii şi căi de atac, cu aprobarea
conducerii direcţiei de sănătate publică; d)
reprezintă şi apără interesele direcţiei de sănătate publică în faţa
organelor administraţiei de stat, a instanţelor judecătoreşti, a altor
organe cu caracter jurisdicţional, precum şi în cadrul oricărei
proceduri prevăzute de lege, în baza delegaţiei date de conducerea
direcţiei de sănătate publică; e) reprezintă şi
apără interesele Ministerului Sănătăţii în faţa organelor
administraţiei de stat, a instanţelor judecătoreşti, a altor organe cu
caracter jurisdicţional, precum şi în cadrul oricărei proceduri
prevăzute de lege, în baza delegaţiei date de conducerea Ministerului
Sănătăţii; f) participă la negocierea de
înţelegeri internaţionale privind domeniul de activitate în care
funcţionează sau, după caz, avizează asemenea înţelegeri;
g) se preocupă de obţinerea titlurilor executorii şi sesizează
directorul adjunct economic în vederea luării măsurilor necesare pentru
realizarea executării silite a drepturilor de creanţă, iar pentru
realizarea altor drepturi sesizează organul de executare silită
competent; h) urmăreşte, semnalează şi transmite
organelor de conducere şi serviciilor interesate noile acte normative
apărute şi atribuţiile ce le revin din acestea;
i) contribuie prin întreaga activitate la asigurarea respectării legii,
apărarea proprietăţii publice şi private a statului aflate în
administrarea direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, a structurilor din subordine, precum şi la buna gospodărire
a mijloacelor materiale şi financiare din patrimoniu;
j) semnalează organelor competente cazurile de aplicare neuniformă a
actelor normative şi, când este cazul, face propuneri corespunzătoare;
k) analizează modul în care sunt respectate dispoziţiile legale în
desfăşurarea activităţii unităţilor şi cauzele care generează
prejudicii aduse avutului public sau infracţiuni;
l) întocmeşte constatări şi propune luarea măsurilor necesare în
vederea întăririi ordinii şi disciplinei, prevenirea încălcării legilor
şi a oricăror altor abateri; m) realizează
evidenţa actelor normative cu aplicare în sistemul sanitar, publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi a celor cu caracter
general sau privind probleme financiar-contabile ce se regăsesc în
activitatea direcţiei de sănătate publică şi a unităţilor subordonate;
n) asigură consultanţă juridică tuturor compartimentelor direcţiei,
precum şi serviciilor sanitare publice din subordine; o) îndeplineşte orice alte lucrări cu caracter juridic.
III. În domeniul auditului public intern Compartimentul de audit public intern are următoarele atribuţii: a) elaborează proiectul planului de audit public intern;
b) efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă
sistemele de management financiar şi control ale instituţiei proprii
sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate,
regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
c) efectuează activităţi de audit public intern exercitat asupra
activităţilor desfăşurate în cadrul unităţilor sanitare din coordonare;
d) informează structura de audit public intern din cadrul Ministerului
Sănătăţii despre recomandările neînsuşite de conducătorul unităţii
publice auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e) raportează periodic directorului executiv al direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi structurii de
audit public intern din cadrul Ministerului Sănătăţii cu privire la
constatările, concluziile şi recomandările rezultate din activităţile
sale de audit; f) elaborează raportul anual al
activităţilor de audit public intern şi îl înaintează până la data de
15 ianuarie a anului în curs pentru anul expirat către structura de
audit public intern din cadrul Ministerului Sănătăţii;
g) raportează imediat conducătorului unităţii publice şi structurii de
control intern abilitate în cazul identificării unor neregularităţi sau
posibile prejudicii.
IV. În domeniul informaticii şi statisticii Biroul/Compartimentul de statistică/informatică în sănătate publică are următoarele atribuţii:
a) este responsabil pentru organizarea bazelor de date judeţene,
verificarea şi codificarea informaţiilor medicale, în conformitate cu
reglementările specifice în vigoare; b) pune la
dispoziţia tuturor structurilor interne interesate toate datele
solicitate şi pune la dispoziţia structurilor externe direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti date statistice
medicale, cu acordul conducătorului direcţiei şi în conformitate cu
legislaţia în vigoare; c) colaborează cu
celelalte structuri ale direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti pe probleme legate de statistică medicală; d) transmite informări operative, în timp real, persoanelor cu atribuţii de decizie;
e) colaborează cu structurile responsabile pentru supravegherea şi
controlul bolilor transmisibile şi netransmisibile în realizarea
rapoartelor periodice, precum şi a prognozelor;
f) organizează sistemul de evidenţă primară şi raportarea statistică
sanitară la nivelul cabinetelor medicale, indiferent de forma de
organizare a unităţilor sanitare; g) verifică datele raportate cu evidenţele primare şi centralizatoare;
h) centralizează dările de seamă de la nivelul judeţului şi
centralizatoarele de activitate şi morbiditate trimestriale şi anuale;
i) codifică cauzele de deces, în conformitate cu obligaţiile
Ministerului Sănătăţii, în buletinele de deces şi de nou-născut mort,
conform legislaţiei de stare civilă a populaţiei;
j) verifică şi codifică fişele de decese sub un an, decese perinatale,
fişele cu decese materne şi le compară ca număr şi cauză de deces cu
cele care circulă prin sistemul informaţional al Institutului Naţional
de Statistică; k) organizează cursurile de
perfecţionare a personalului de statistică şi instruirea cu privire la
codificarea morbidităţii, a incapacităţii temporare de muncă şi buna
completare a evidenţelor şi dărilor de seamă, precum şi arhivarea
formularelor statistice în conformitate cu indicatorul termenelor de
păstrare a documentelor; l) centralizează,
verifică şi transmite structurilor desemnate dările de seamă
trimestriale şi anuale, precum şi situaţia unităţilor sanitare publice
şi private (unităţi, paturi, personal, activităţi), solicitate de
Institutul Naţional de Statistică conform prevederilor legale în
vigoare; m) transmite conform reglementărilor în
vigoare datele statistice specifice solicitate de Institutul Naţional
de Sănătate Publică şi/sau structurilor sale regionale;
n) ţine evidenţa şi raportează mişcarea personalului medical pe
unităţi, specialităţi medicale, sex şi vârstă şi actualizează permanent
registrul naţional; o) primeşte raportările
legate de activitatea spitalelor, constituie baza de date la nivel
judeţean, le transmite Ministerului Sănătăţii, pentru decizii majore de
politică sanitară şi pentru raportările necesare organismelor Uniunii
Europene şi Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii; p) alte atribuţii specifice stabilite de directorul executiv al direcţiei de sănătate publică.
V. Secretariat şi registratură
a) asigură evidenţa unităţilor şi serviciilor medicale din teritoriul
administrativ: denumirea, nominalizarea conducerilor, adresele complete
şi numerele de telefon ale unităţilor şi conducerilor acestora
(inclusiv numerele de telefon de la domiciliu - fixe sau mobile);
b) asigură evidenţa contactelor de la nivelul direcţiilor publice
locale şi centrale, precum şi a persoanelor din conducerea acestora
(numele, prenumele, funcţia, adresa de reşedinţă, numerele de telefon
etc.); c) înregistrează lucrările transmise de
conducerea direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti şi de serviciile din structura acestora către petenţi şi alte
autorităţi, precum şi cele primite la conducerea direcţiei şi ţine
evidenţa repartizării acestora, urmărind rezolvarea lor în termenele
stabilite; d) înscrie în registrul specific
persoanele venite în audienţă la conducerea direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, problemele prezentate de
către acestea şi soluţiile date; e) înregistrează şi ţine evidenţa lucrărilor primite sau transmise prin fax;
f) asigură transmiterea corespondenţei de la direcţia de sănătate
publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti, inclusiv modul de
trimitere; g) întocmeşte evidenţa deplasărilor în
teren ale salariaţilor direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti; h) păstrează secretul de serviciu;
i) îndeplineşte şi alte sarcini dispuse de conducerea direcţiei de
sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
VI. Compartimentul relaţii cu publicul are următoarele atribuţii:
a) colaborează cu structura de specialitate a Ministerului Sănătăţii în
realizarea obiectivelor de comunicare prin mass-media ori prin
mijloacele proprii ale direcţiei de sănătate publică judeţene sau a
municipiului Bucureşti; b) asigură desfăşurarea optimă a activităţii de relaţii publice;
c) asigură informarea permanentă referitoare la principalele activităţi
ale direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
d) asigură o legătură permanentă între comunitate şi direcţia de
sănătate publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti, organizând pe
baza unui program stabilit activitatea de audienţe pentru populaţie;
e) desfăşoară activitatea de analiză a cererilor cetăţenilor şi
disponibilizează toate informaţiile necesare pentru soluţionarea
problemelor prezentate sau solicitate; f)
informaţiile care constituie secrete de stat şi de serviciu vor fi
accesate şi gestionate conform standardelor naţionale de protecţie a
informaţiilor clasificate; g) comunică
Ministerului Sănătăţii date privind: adresa direcţiei de sănătate
publică, numele şi prenumele persoanelor din conducere, numărul de
telefon fix, mobil şi de fax, adresa de e-mail; denumirea şi adresa
spitalelor din teritoriu, numele şi prenumele directorilor acestora,
numărul de telefon şi de fax; denumirea şi adresa altor unităţi
importante din teritoriu; modificările ce intervin în datele comunicate.
VII. În domeniul reglementării sanitare Compartimentul de avize şi autorizare:
a) primeşte, verifică şi înregistrează cererile şi documentaţiile
pentru toate procedurile de reglementare în ceea ce priveşte proiectele
de amplasare, construcţie şi amenajare a obiectivelor şi activităţilor;
b) primeşte, verifică şi înregistrează cererile şi documentaţiile de
autorizare sanitară şi certificarea conformităţii în vederea
funcţionării obiectivelor, altele decât cele supuse înregistrării la
oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunale; c) repartizează documentaţiile către structurile de specialitate; d) asigură eliberarea documentelor de reglementare în termenele stabilite de legislaţia în vigoare; e) răspunde de managementul informaţiilor privind documentele de reglementare pe care le gestionează;
f) înregistrează declaraţiile pe propria răspundere şi le transmite
serviciului de control în sănătate publică; g) asigură înregistrarea cabinetelor medicale, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) gestionează baza de date pentru documentele de reglementare
eliberate şi o transmite periodic serviciului de control în sănătatea
publică; i) oferă informaţii, la solicitare, asupra procedurilor de reglementare a obiectivelor şi activităţilor;
j) întocmeşte şi eliberează autorizaţia de liberă practică pentru
angajaţii din unităţile sanitare, publice şi private, din teritoriul
arondat direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti, indiferent de subordonarea acestor unităţi, alţii decât
medicii, medicii dentişti, farmaciştii, precum şi asistenţii medicali
şi moaşele; k) alte atribuţii specifice stabilite de către directorul executiv al direcţiei de sănătate publică.
VIII. În domeniul supravegherii în sănătatea publică Departamentul de supraveghere în sănătate publică are în structură următoarele compartimente: A. Compartimentul de supraveghere epidemiologică şi control boli transmisibile B. Compartimentul de evaluare a factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă C. Compartimentul de evaluare şi promovare a sănătăţii D. Laboratorul de diagnostic şi investigare în sănătate publică E. Laboratorul igiena radiaţiilor (după caz)
A. Compartimentul de supraveghere epidemiologică şi control boli
transmisibile din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii şi responsabilităţi de
execuţie şi coordonare/îndrumare profesională: a)
coordonează şi derulează la nivel judeţean activităţile specifice din
cadrul programelor naţionale şi teritoriale de sănătate publică din
domeniul bolilor transmisibile, în vederea realizării obiectivelor
angajate prin programele şi strategiile naţionale şi locale;
b) colectează trimestrial şi anual indicatorii programelor de sănătate
de la unităţile sanitare, în conformitate cu actele normative în
vigoare; c) participă prin activităţi specifice
la funcţionarea reţelei naţionale de supraveghere epidemiologică,
alertă şi răspuns rapid în domeniul bolilor transmisibile;
d) participă la realizarea evaluărilor de risc epidemiologic în
situaţia evenimentelor care ameninţă sănătatea populaţiei şi au
potenţial de răspândire naţională şi internaţională;
e) implementează, coordonează, controlează şi evaluează programul
naţional de imunizări desfăşurat în teritoriul arondat şi verifică prin
activităţi de evaluare medicală şi administrativă eficienţa
activităţilor specifice; f) participă la studiile epidemiologice organizate la nivel naţional sau/şi regional;
g) solicită din teritoriu datele necesare pentru fundamentarea
necesarului de material biologic pentru imunizarea grupelor
catagrafiate şi verifică în teritoriu condiţiile de distribuire şi
depozitare a vaccinului şi efectuarea şi evidenţa vaccinării;
h) organizează, colectează, analizează, verifică, gestionează,
interpretează şi diseminează datele privind bolile transmisibile de la
toate sursele existente în teritoriu, conduce şi gestionează registrul
judeţean unic pentru bolile transmisibile, vaccinări şi reacţii adverse
postvaccinale indezirabile, infecţia HIV/SIDA, tuberculoză, boli cu
transmitere sexuală, infecţii nosocomiale şi situaţii epidemiologice de
risc; i) evaluează anual funcţionarea sistemelor
de supraveghere medicală a bolilor transmisibile, în colaborare cu
Institutul Naţional de Sănătate Publică şi structurile sale regionale;
j) verifică modul în care medicii de familie detectează cazurile de
boli transmisibile şi raportează datele necesare supravegherii bolilor
transmisibile, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
k) supraveghează şi verifică modul prin care sunt respectate
metodologiile şi protocoalele privind diagnosticul clinic şi etiologic
pentru bolile transmisibile şi propune directorului executiv adjunct de
sănătate publică măsuri organizatorice privind asigurarea serviciilor
specifice competente de laborator pentru diagnosticul etiologic al
bolilor transmisibile, conform dispoziţiilor legale;
l) efectuează investigaţiile medicale şi epidemiologice, identifică şi
coordonează măsurile necesare pentru limitarea focarelor de boală
transmisibilă în colectivităţi; m) desfăşoară
îndrumarea metodologică şi profesională a unităţilor sanitare din
teritoriu, periodic sau la solicitare, în probleme de infecţii
nosocomiale; n) intervine şi efectuează expertiza
medicală de specialitate, în cazul unor focare de infecţii nosocomiale
sau în situaţii de risc declarat, la solicitarea unităţii ori prin
autosesizare; o) monitorizează situaţia
infecţiilor nosocomiale din unităţile sanitare din teritoriu şi
elaborează recomandări administrative şi profesionale în cazul
riscurilor identificate; p) desfăşoară activităţi specifice în cadrul planurilor de intervenţie în situaţii de urgenţă;
q) participă la activitatea de implementare a prevederilor specifice
din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi aplică măsurile
de protecţie sanitară a frontierelor de stat privind bolile
transmisibile; r) asigură consultanţă privind
prevenirea bolilor transmisibile de import, recomandă şi aplică măsuri
de prevenire a bolilor infecţioase ale călătorului prin structurile
proprii, acolo unde acestea există; s) verifică
şi validează, în colaborare cu personalul compartimentului de
statistică, datele legate de bolile transmisibile şi infecţioase
raportate de serviciile medicale din teritoriu, inclusiv decese;
t) efectuează instruirea personalului din unităţile medicale publice şi
private, pe probleme de prevenire şi control al bolilor transmisibile,
infecţiilor nosocomiale, infecţia HIV, tuberculoză, boli cu transmitere
sexuală, boli infecţioase de import; u) organizează activitatea de supraveghere şi combatere a vectorilor de importanţă medicală;
v) se subordonează metodologic Institutului Naţional de Sănătate
Publică, prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor
Transmisibile şi secţiile de epidemiologie ale centrelor regionale de
sănătate publică; w) asigură funcţionalitatea
sistemului informaţional specific în conformitate cu metodologiile
legale elaborate de Ministerul Sănătăţii şi coordonatorii naţionali ai
programelor de sănătate; z) colaborează cu
structurile similare din cadrul direcţiilor de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi cu alte instituţii
judeţene pentru realizarea unui schimb optim şi util de informaţii, în
conformitate cu prevederile legale, în probleme de supraveghere a
bolilor transmisibile; aa) asigură implementarea
şi derularea programelor de sănătate specifice la nivel judeţean,
monitorizarea şi evaluarea indicatorilor de activitate şi utilizarea
fondurilor necesare derulării acestora; bb) participă la elaborarea raportului privind starea de sănătate a populaţiei; cc) efectuează, la cererea terţilor, consultanţă sau prestaţii de specialitate în domeniul de competenţă;
dd) participă la elaborarea, prin personalul de specialitate cu studii
superioare, a documentelor de reglementare pentru furnizorii de
servicii medicale; ee) îndeplineşte alte
atribuţii specifice stabilite de directorul adjunct de sănătate
publică, în limitele competenţelor profesionale.
În cadrul Compartimentului de supraveghere şi control al bolilor
transmisibile funcţionează următoarele colective de activitate
specifică*): 1. supraveghere epidemiologică; 2. alertă epidemiologică; 3. Program Naţional de Imunizare; 4. infecţii nosocomiale; 5. boli transmisibile prioritare, HIV, TBC, ITS; 6. statistică boli transmisibile; 7. produse antiepidemice. Managementul produselor antiepidemice cuprinde următoarele atribuţii specifice:
a) asigură depozitarea şi distribuirea în teritoriul arondat a
vaccinurilor şi a celorlalte produse biologice şi materiale necesare
desfăşurării activităţii de medicină preventivă; b) asigură depozitarea şi livrarea produselor DDD necesare intervenţiei în focarele de boli transmisibile;
c) asigură aprovizionarea laboratoarelor proprii şi a altor unităţi
sanitare cu medii de cultură, seruri de diagnostic, sticlărie,
reactivi, kituri şi alte materiale consumabile, în vederea realizării
activităţilor cuprinse în programele de medicină preventivă;
d) asigură depozitarea şi distribuirea în teritoriul arondat a
produselor din componenţa rezervei antiepidemice în caz de calamitate
sau în alte situaţii de risc; e) îndeplineşte şi alte atribuţii specifice stabilite de directorul adjunct de sănătate publică. ------------
*) În cazul unui deficit de personal calificat, pot fi operate comasări
de activităţi în structuri reglementate, cu încadrarea a cel puţin unui
medic epidemiolog/structură organizată.
B.
Compartimentul de evaluare a factorilor de risc din mediul de viaţă şi
muncă din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii şi responsabilităţi de
execuţie şi coordonare/îndrumare profesională: a)
coordonează şi implementează la nivel teritorial activităţile medicale
cuprinse în programele naţionale de sănătate privind protejarea
sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc în
relaţie cu mediul de viaţă şi de muncă, alimentaţie şi nutriţie,
aprovizionarea cu apă potabilă, radiaţii ionizante naturale şi
profesionale şi unităţile de învăţământ şi de îngrijire medicală şi
medico-socială de toate categoriile; b) asigură
implementarea şi derularea programelor de sănătate specifice la nivel
judeţean, monitorizarea, evaluarea şi raportarea indicatorilor de
activitate specifică şi modul de utilizare a fondurilor alocate;
c) elaborează propuneri pentru reglementarea activităţilor teritoriale
din domeniile: igiena mediului, igiena alimentaţiei, igiena unităţilor
de învăţământ, medicină ocupaţională, igiena radiaţiilor, în
concordanţă cu legislaţia din domeniu; d)
analizează şi evaluează periodic sau ori de câte ori este nevoie
calitatea serviciilor teritoriale de supraveghere medicală a sănătăţii
în relaţie cu mediul, propune implementarea unor noi activităţi, în
colaborare cu alte unităţi/servicii teritoriale cu activitate din
domeniu; e) coordonează şi derulează activităţi
specifice pentru implementarea prevederilor legislative de protejare şi
promovare a mediului de viaţă organizat şi natural;
f) analizează documentaţiile transmise de structura de reglementare şi
propune conducerii aprobarea sau respingerea solicitării;
g) întocmeşte rapoarte profesionale medicale de evaluare teritorială a
stării de sănătate în relaţie cu mediul comunitar (apă potabilă, apă de
îmbăiere, poluare organizată sau accidentală, radiaţii ionizante şi
neionizante etc.) şi contribuie la realizarea sintezelor naţionale din
domeniu; h) coordonează şi derulează în teritoriu
activităţi medicale specifice pentru implementarea prevederilor
legislative din domeniul produselor biocide, al substanţelor chimice
periculoase şi al produselor cosmetice şi de uz casnic;
i) monitorizează şi coordonează pe plan teritorial activitatea de
gestionare şi neutralizare a deşeurilor medicale din toate categoriile
de unităţi sanitare şi elaborează propuneri pentru
anihilarea/ameliorarea situaţiilor de risc evaluat;
j) coordonează, monitorizează, evaluează şi participă la asigurarea
calităţii apei potabile din teritoriu şi elaborează propuneri pentru
rezolvarea/ameliorarea situaţiilor de risc evaluat sau anihilarea
riscului constituit, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
k) monitorizează şi evaluează riscurile privind siguranţa alimentului
şi alimentaţiei publice, elaborează şi propune activităţi de asigurare
a calităţii alimentului din circuitul public, în conformitate cu
legislaţia în vigoare şi normativele europene; l)
desfăşoară activitatea de evaluare a conformării la normele de igienă
şi sănătate publică a proiectelor de amenajare-construire şi elaborează
referatele de evaluare în vederea avizării/autorizării sanitare;
m) colaborează şi conlucrează cu administraţia publică locală şi cu
instituţiile/serviciile specializate din domeniu, pentru implementarea
şi realizarea prevederilor legale privind calitatea mediului de viaţă
şi muncă, securitatea alimentului şi calitatea apei potabile;
n) derulează studii medicale populaţionale privind starea de sănătate
în raport cu factorii de mediu, radiaţii ionizante naturale şi
profesionale, mediul ocupaţional şi colectivităţi organizate;
o) face propuneri către conducerea direcţiei de sănătate publică
privind modul de derulare a programelor de sănătate la nivel judeţean;
p) supraveghează acordarea asistenţei medicale profilactice în
colectivităţile de copii şi tineri şi participă la monitorizarea
medicală a dezvoltării fizice, psihomotorii şi a stării de sănătate a
copiilor din colectivităţi; q) realizează
registrul de evidenţă a bolilor profesionale la nivel teritorial,
efectuând cercetarea medicală şi documentarea cazurilor suspecte de
boală, declararea, înregistrarea şi raportarea bolilor profesionale,
conform prevederilor legale; r) centralizează şi
analizează situaţia angajaţilor expuşi la noxe din teritoriu şi
participă la aplicarea legislaţiei privind încadrarea locurilor de
muncă în condiţii deosebite şi speciale; s)
participă cu rapoarte la elaborarea sintezelor naţionale privind
sănătatea în relaţie cu mediul de viaţă şi muncă şi participă la
elaborarea raportului privind starea de sănătate a populaţiei;
t) participă la elaborarea şi execuţia planurilor de acţiuni privind
implementarea în plan judeţean a acquis-ului comunitar în domeniul
sănătăţii; u) desfăşoară activităţi specifice în cadrul planurilor de intervenţie în situaţii de urgenţă; v) efectuează, la cererea terţilor, expertize, consultanţă şi prestaţii de specialitate;
z) îndeplineşte alte atribuţii specifice stabilite de directorul
adjunct de sănătate publică şi conducerea unităţii;
aa) din punct de vedere profesional se subordonează metodologic
Institutului Naţional de Sănătate Publică, prin Centrul Naţional de
Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar şi structurile sale de
specialitate din centrele regionale de sănătate publică.
În cadrul Compartimentului de evaluare a factorilor de risc din mediul
de viaţă şi de muncă funcţionează următoarele colective de activitate
specifică**): 1. Igiena mediului; 2. Igiena alimentului; 3. Igiena colectivităţilor de copii/tineret; 4. Medicina muncii; 5. Programe de sănătate în relaţie cu mediul; 6. Statistică. ------------
**) În cazul unui deficit de personal calificat, pot fi operate
comasări de activităţi în structuri reglementate, cu încadrarea a cel
puţin unui medic de igienă sau medicina muncii/structură organizată.
C. În domeniul evaluării şi promovării sănătăţii, Compartimentul de
evaluare şi promovare a sănătăţii din cadrul direcţiilor de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii
şi responsabilităţi de execuţie şi coordonare/îndrumare profesională:
a) asigură monitorizarea şi coordonarea programelor de sănătate publică
în domeniul bolilor netransmisibile la nivel judeţean;
b) colectează trimestrial şi anual indicatorii programelor de sănătate
specifice şi de demografie de la unităţile sanitare, în conformitate cu
actele normative în vigoare şi reglementările europene în domeniu;
c) asigură culegerea şi validarea datelor la nivel judeţean pentru
registrele naţionale de boli netransmisibile; d)
propune conducerii direcţiei constituirea unor echipe interdisciplinare
care asigură evaluarea indicatorilor rezultaţi din supravegherea
bolilor cronice în teritoriu; e) analizează şi
evaluează indicatorii de morbiditate şi mortalitate legaţi de evoluţia
bolilor netransmisibile în judeţ şi evoluţia acestora la populaţia din
teritoriu; f) în realizarea atribuţiilor sale
colaborează direct cu unităţile judeţene de implementare a programelor
de sănătate, precum şi cu structurile specializate ale Institutului
Naţional de Sănătate Publică; g) se subordonează
metodologic Institutului Naţional de Sănătate Publică, prin Centrul
Naţional de Evaluare şi Promovare a Stării de Sănătate şi structurile
sale de specialitate din centrele regionale de sănătate publică;
h) participă la colaborări interinstituţionale, la nivel judeţean, cu
organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale pentru asigurarea
corelării activităţilor din cadrul programelor naţionale de sănătate cu
alte iniţiative, finanţate din alte surse; i)
primeşte anual, trimestrial şi ori de câte ori este nevoie, de la casa
de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti analiza
modului în care a fost derulat programul de sănătate cu scop curativ;
j) face propuneri către conducerea direcţiei de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti privind utilizarea fondurilor
specifice alocate derulării programelor de sănătate publică în domeniul
bolilor netransmisibile şi supraveghere demografică la nivel judeţean; k) furnizează informaţii către populaţie referitoare la prevenirea bolilor şi la promovarea sănătăţii;
l) dezvoltă la nivel local programe de promovare a sănătăţii şi de
educaţie pentru sănătate, în funcţie de priorităţile locale, programele
naţionale şi strategiile europene; m) elaborează
proiecte în parteneriat cu autorităţile locale, reprezentanţii în
teritoriu ai altor ministere, organizaţii neguvernamentale şi
reprezentanţe internaţionale, în vederea soluţionării problemelor
comunitare; n) furnizează servicii de formare în
educaţia pentru sănătate adresate formatorilor din cadrul şi din afara
sistemului de sănătate; o) elaborează, editează şi asigură multiplicarea de materiale publicitare specifice.
În cadrul Compartimentului de evaluare şi promovare a sănătăţii
funcţionează următoarele colective de activitate specifică*): 1. Supraveghere boli netransmisibile; 2. Evaluare programe boli netransmisibile; 3. Informare-educare în sănătate publică; 4. Programe de promovare a sănătăţii; 5. Demografie şi statistică. ------------
*) În cazul unui deficit de personal calificat la nivel teritorial, pot
fi operate comasări de activităţi în structuri reglementate, cu
încadrarea a cel puţin unui medic/structură organizată.
D. În domeniul activităţii Laboratorului de diagnostic şi investigare
în sănătate publică, sub coordonarea unui medic de specialitate
medicină de laborator, responsabil pentru acreditarea şi menţinerea
acreditării serviciilor, laboratorul are următoarele activităţi şi
responsabilităţi specifice: D1. diagnostic microbiologic:
a) participă la efectuarea investigaţiei epidemiologice prin recoltarea
şi prelucrarea de probe bacteriologice, virusologice, serologice,
imunologice şi parazitologice, pentru supravegherea şi controlul
bolilor transmisibile, în conformitate cu metodologiile legale în
vigoare; b) asigură diagnosticul etiologic pentru
bolile infecţioase identificate în cadrul programului naţional de
supraveghere epidemiologică dacă prestaţia nu poate fi asigurată prin
unitatea de îngrijire a cazului sau este solicitat în acest sens;
c) asigură diagnosticul microbiologic pentru solicitările serviciului
de supraveghere a bolilor transmisibile, provenite de la cazuri
suspecte, focare de boală transmisibilă sau investigaţii în cadrul
programelor de sănătate; e) monitorizează şi
transmite evaluări privind circulaţia unor microorganisme cuprinse în
metodologiile de supraveghere epidemiologică şi situaţia
antibioticorezistenţei microorganismelor la populaţia investigată în
unităţile sanitare din teritoriu; f) asigură
transmiterea probelor biologice la structurile regionale/naţionale în
vederea caracterizării circulaţiei germenilor pe teritoriul naţional,
în conformitate cu reglementările metodologice ale Institutului
Naţional de Sănătate Publică; g) efectuează
analize microbiologice la solicitarea serviciului de control în
sănătate publică, cu aprobarea inspectorului şef al serviciului de
control în sănătate publică; h) efectuează
analize microbiologice din probe de apă, aer, alimente şi factori de
mediu, prevăzute în programele naţionale şi locale de sănătate, la
solicitarea serviciului de evaluare a factorilor de risc din mediu
conform metodologiei reglementate; i) asigură aplicarea procedurilor în vederea acreditării/reacreditării laboratorului; j) efectuează analize microbiologice la cererea unor beneficiari, pentru care se percep taxe;
k) execută alte activităţi specifice la solicitarea directorului
adjunct de sănătate publică, conform competenţelor; D2. chimie sanitară şi/sau toxicologie:
a) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice din probe
biologice, apă, aer, alimente şi alţi factori de mediu pentru evaluarea
obiectivă a conformităţii produselor şi a riscurilor pentru sănătate;
b) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice la solicitarea
serviciului de control în sănătate publică, cu aprobarea inspectorului
şef al serviciului de control în sănătate publică;
c) efectuează analize fizico-chimice şi toxicologice, la cererea unor
beneficiari, pentru care se percep taxe; d) asigură aplicarea procedurilor în vederea acreditării laboratorului;
e) intervine şi participă la orice acţiune declarată de urgenţă prin
evenimente neaşteptate de către directorul adjunct de sănătate publică; f) alte atribuţii specifice stabilite sau solicitate în cadrul competenţei.
E. Laboratorul igiena radiaţiilor (dacă este cazul) funcţionează sub
coordonarea profesională a unui medic cu atestare pentru activităţile
specifice şi are următoarele atribuţii: a)
coordonează activităţile pentru protejarea sănătăţii populaţiei şi
prevenirea efectelor asociate radiaţiilor ionizante în teritoriul
arondat laboratorului; b) asigură colectarea şi
raportarea datelor privind sănătatea populaţiei în relaţie cu
radiaţiile ionizante din teritoriul arondat laboratorului;
c) asigură colectarea şi raportarea datelor privind expunerea
profesională la radiaţii ionizante din unităţile/serviciile cu
activitate de profil, din teritoriul arondat laboratorului; d) participă la elaborarea raportului stării de sănătate a comunităţii;
e) efectuează, din proprie iniţiativă sau la cererea terţilor,
determinări ale nivelurilor de radiaţii, precum şi consultanţă de
specialitate; f) controlează aplicarea normelor de securitate nucleară şi igiena radiaţiilor; g) avizează şi autorizează sanitar unităţile în care se desfăşoară practici şi activităţi nucleare; h) elaborează referatele de evaluare pentru unităţile supuse avizării/autorizării sanitare;
i) verifică respectarea normelor de igienă a radiaţiilor ionizante în
unităţile autorizate şi în laboratoarele de profil;
j) participă la elaborarea planurilor de acţiuni privind implementarea
în plan judeţean a acquis-ului comunitar; k) participă la elaborarea planului de acţiune în caz de catastrofă; l) intervine în caz de accident nuclear sau de urgenţă radiologică în teritoriul arondat;
m) evaluează nivelul expunerii medicale la radiaţii ionizante a
populaţiei prin programe de asigurare şi control al calităţii; n) are şi alte atribuţii specifice stabilite de directorul adjunct de sănătate publică.
IX. În domeniul controlului în sănătatea publică Serviciul de control în sănătate publică este organizat în două birouri/compartimente: A. Biroul/Compartimentul inspecţia şi controlul factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă; B. Biroul/Compartimentul control unităţi şi servicii de sănătate, care au următoarele atribuţii specifice:
A. Biroul/Compartimentul inspecţia şi controlul factorilor de risc din
mediul de viaţă şi muncă are următoarele atribuţii în domeniile mediu,
radiaţii, alimente, muncă şi colectivităţi de copii:
a) constată şi sancţionează contravenţiile la normele de igienă,
conform competenţelor specifice şi actelor normative în vigoare, la
nivel judeţean; b) păstrează confidenţialitatea
privind iminenţa inspecţiei sanitare, înainte de începerea propriu-zisă
a acesteia, şi confidenţialitatea datelor pe care unităţile inspectate
le pun la dispoziţie; c) solicită unităţilor
controlate orice documente necesare efectuării inspecţiei şi, după caz,
copii de pe acestea; d) prescrie unităţilor
controlate măsuri de remediere, cu stabilirea de termene şi
responsabilităţi în vederea înlăturării deficienţelor de igienă
constatate; e) propune inspectorului-şef
suspendarea temporară a activităţii unităţilor şi obiectivelor până la
remedierea deficienţelor; în situaţii cu risc major şi iminent de
îmbolnăvire a populaţiei, dispune suspendarea pe loc sau imediată a
activităţii unităţii ori obiectivului şi informează operativ medicul
şef serviciu de control în sănătate publică despre măsura aplicată;
f) propune directorului executiv retragerea avizului sanitar pentru
proiectele de activităţi, inclusiv construcţii, în cazul în care nu
sunt respectate normele de igienă; g) propune
directorului executiv retragerea avizului sanitar sau a notificării
unui produs, în situaţia în care substanţele sau produsele sunt
neconforme cu specificaţiile din dosarul tehnic;
h) opreşte, denaturează sau condiţionează darea în consum public a
alimentelor care nu corespund normelor de igienă, precum şi folosirea
obiectelor, materialelor şi a substanţelor care, prin natura lor sau
prin modul de utilizare, periclitează starea de sănătate a populaţiei;
i) recoltează şi aplică elemente de securizare la probele recoltate în
cadrul activităţii de inspecţie, precum şi contraprobele;
j) participă la activitatea de implementare a prevederilor specifice
din Regulamentul sanitar internaţional şi verifică şi aplică măsurile
de protecţie sanitară; k) la solicitarea
directorului adjunct de sănătate publică, poate dispune măsuri speciale
pentru bolnavii, suspecţii şi contacţii de boli transmisibile sau
purtătorii de germeni patogeni, precum şi alte măsuri cu caracter
obligatoriu pentru combaterea bolilor transmisibile şi a celor
profesionale; l) verifică respectarea legislaţiei
în vigoare privind condiţiile de mediu necesare activităţilor de
prevenire şi control al infecţiilor nosocomiale în toate unităţile
sanitare; m) opreşte folosirea preparatelor
biologice utilizate în scop diagnostic, profilactic şi de tratament
care se dovedesc necorespunzătoare sau nocive sănătăţii;
n) în situaţia în care, în timpul unei activităţi de control, constată
existenţa unui conflict de interese sau deficienţe grave ce pot
determina riscuri majore pentru sănătatea populaţiei, comunică urgent
directorului adjunct de sănătate publică şi inspectorului-şef în
vederea delegării unui alt inspector şi luării măsurilor de urgenţă;
o) controlează unităţile sanitare acreditate pentru activitatea de
bănci de ţesuturi şi/sau utilizare de ţesuturi şi/sau celule umane în
scop terapeutic prin evaluare şi verificare de proceduri şi activităţi
care se derulează în aceste unităţi; p)
controlează şi evaluează incidentele adverse severe şi reacţiile
adverse grave notificate prin sistemele de vigilenţă, inclusiv în
domeniul securităţii transfuziilor şi hemovigilenţei;
q) participă şi la alte activităţi specifice de control în domeniile
inspecţiei alimentare, pe domeniile de competenţă, suplimentelor
alimentare, colectivităţilor permanente sau temporare de copii şi
tineret, produselor cosmetice, noxelor profesionale şi altor riscuri
din mediul industrial, respectiv riscurile ionizante, naturale şi
profesionale. B. Biroul/Compartimentul de control unităţi şi servicii de sănătate
B1. Compartimentul de situaţii de urgenţă şi managementul asistenţei
medicale de urgenţă şi evenimente speciale are următoarele atribuţii:
a) monitorizează şi evaluează activitatea unităţilor de primiri urgenţe
şi a compartimentelor de primiri urgenţe din cadrul unităţilor sanitare
din sectorul public; b) participă la acţiunile de
acordare a primului ajutor calificat împreună cu inspectoratele
judeţene pentru situaţii de urgenţă şi cu alte structuri subordonate
Ministerului Sănătăţii; c) monitorizează şi evaluează activitatea serviciului judeţean de ambulanţă;
d) transmite informări operative conducerii direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în cazul apariţiei unui
eveniment neaşteptat sau unor situaţii de calamitate sau catastrofă şi
propune măsuri de intervenţie, în colaborare cu celelalte structuri de
specialitate din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, în funcţie de domeniul de competenţă;
e) elaborează şi transmite spre aprobarea directorului executiv Planul
de intervenţie în caz de dezastre şi epidemii, realizat în colaborare
cu celelalte structuri de specialitate din cadrul direcţiei de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în funcţie de domeniul de
competenţă; f) participă la implementarea şi
derularea activităţilor specifice serviciilor pentru realizarea
programelor naţionale de sănătate. B2. Compartimentul de control servicii de asistenţă medicală primară are următoarele atribuţii:
a) asigură controlul activităţii de asistenţă medicală primară, în
conformitate cu reglementările şi metodologia specifică pentru această
activitate; b) verifică în teren condiţiile
necesare pentru asigurarea calităţii serviciilor oferite în cadrul
asistenţei medicale primare, precum şi respectarea prevederilor
cuprinse în reglementările legale în vigoare; c)
participă la implementarea strategiilor de reformă în domeniul
asistenţei medicale primare, elaborate şi aprobate de Ministerul
Sănătăţii; d) controlează respectarea
prevederilor privind activitatea de raportare şi monitorizare a bolilor
transmisibile şi cronice de către medicii de familie care îşi
desfăşoară activitatea atât în cabinete publice, cât şi în cabinete
private; e) verifică modul în care personalul din
cabinetele medicilor de familie respectă obligaţiile reglementate prin
acte normative, referitoare la etica profesională şi deontologia
medicală, asistenţa de sănătate publică, activitatea desfăşurată în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, relaţiile de muncă,
în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
f) controlează managementul evidenţei medicale primare şi al
informaţiei medicale gestionate, inclusiv pentru activitatea de
furnizare a datelor privind registrele judeţene/regionale/naţionale de
vaccinare şi boli cronice reglementate prin metodologii;
g) participă la activitatea de educaţie/formarea continuă şi
dezvoltarea profesională a resurselor umane din asistenţa medicală
primară; h) asigură informarea personalului
medical în legătură cu normele de etică profesională şi deontologie
medicală şi informarea pacienţilor cu privire la drepturile şi
îndatoririle acestora; i) participă la
implementarea, derularea şi evaluarea activităţilor specifice
asistenţei medicale primare pentru realizarea programelor naţionale de
sănătate. B3. Compartimentul de control în asistenţa medicală ambulatorie de specialitate are următoarele atribuţii: a) asigură controlul activităţii de asistenţă medicală ambulatorie de specialitate;
b) verifică în teren condiţiile necesare pentru asigurarea calităţii
serviciilor oferite în cadrul asistenţei medicale ambulatorii de
specialitate, precum şi respectarea prevederilor cuprinse în
reglementările legale în vigoare; c) participă la
implementarea strategiilor de reformă în domeniul asistenţei medicale
ambulatorii, elaborate şi aprobate de Ministerul Sănătăţii;
d) verifică modul de raportare şi monitorizare a bolilor transmisibile
şi cronice de către personalul de specialitate din ambulatoriu, care
îşi desfăşoară activitatea atât în cabinete publice, cât şi în
cabinete/unităţi private, inclusiv în domeniul serviciilor de laborator
de diagnostic microbiologic, indiferent de forma de organizare;
e) monitorizează şi verifică modul în care personalul din cabinetele
medicilor din ambulatoriul de specialitate respectă obligaţiile
reglementate prin acte normative, referitoare la etica profesională şi
deontologia medicală, asistenţa de sănătate publică, activitatea
desfăşurată în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate,
relaţiile de muncă, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare; f) controlează asigurarea managementului evidenţei medicale şi al informaţiei medicale gestionate;
g) participă la activitatea de educaţie/formarea continuă şi
dezvoltarea profesională a resurselor umane din asistenţa medicală de
specialitate din ambulatoriu; h) participă,
împreună cu serviciul de evaluare şi promovare a sănătăţii şi casa de
asigurări de sănătate, la analiza nevoilor de servicii medicale de
specialitate ale populaţiei; i) asigură
informarea personalului medical în legătură cu normele de etică
profesională şi deontologie medicală şi informarea pacienţilor cu
privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
j) participă la implementarea, derularea şi evaluarea activităţilor
specifice serviciilor ambulatorii pentru realizarea programelor
naţionale de sănătate. B4. Compartimentul de control al asistenţei medicale din unităţile cu paturi are următoarele atribuţii:
a) controlează şi evaluează condiţiile necesare pentru asigurarea
calităţii activităţii medicale desfăşurate în spital;
b) monitorizează modul în care spitalele respectă condiţiile necesare
pentru asigurarea calităţii actului medical; c)
verifică respectarea normativelor în vigoare privind: programul de
muncă pe categorii de personal, încadrarea de către spitale a numărului
optim de personal, în funcţie de atribuţiile acreditate ale spitalului
şi serviciile de sănătate contractate; d)
monitorizează şi controlează modul în care spitalul îşi respectă
obligaţia legală de a înregistra, stoca, prelucra şi transmite
informaţiile legate de activitatea sa, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare; e) evaluează necesarul de servicii
medicale spitaliceşti şi asigurarea accesului echitabil al populaţiei
la serviciile medicale specifice, în vederea creşterii eficienţei şi
calităţii serviciilor; f) participă la evaluarea
gradului de satisfacţie a pacienţilor în legătură cu serviciile de
sănătate, împreună cu serviciul de evaluare şi promovare a sănătăţii;
g) verifică respectarea prevederilor legale privind regulamentul de
organizare şi funcţionare al spitalelor, precum şi conţinutul fişei
postului pentru personalul din spitale; h)
participă la negocierea anuală a indicatorilor de performanţă specifici
fiecărui spital din teritoriul arondat; i)
controlează şi verifică cu maximă exigenţă respectarea prevederilor
legale în vigoare şi obiectivelor programului naţional specific pentru
asigurarea condiţiilor necesare de prevenire şi control al infecţiilor
nosocomiale; j) controlează şi evaluează
activitatea unităţilor medicale cu paturi şi a ambulatoriilor de
specialitate, cu profil de asistenţă medicală recuperatorie, inclusiv
la nivelul societăţilor de turism balnear şi de recuperare, publice sau
private, modul de asigurare a condiţiilor specifice pentru asistenţa
medicală de acest profil; k) verifică modul de
organizare în vederea asigurării asistenţei medicale în situaţii de
dezastre, atacuri teroriste, război, conflicte sociale şi alte situaţii
de criză; l) participă la implementarea,
derularea şi evaluarea activităţilor specifice serviciilor spitaliceşti
pentru realizarea programelor naţionale de sănătate. B5. Compartimentul de control al asistenţei medicale a mamei şi copilului are următoarele atribuţii:
a) evaluează şi participă la identificarea priorităţilor în domeniul
asistenţei medicale a mamei şi copilului şi propune măsuri adaptate
pentru rezolvarea problemelor identificate; b)
controlează aspectele organizatorice ale asistenţei medicale a
gravidei, lăuzei şi copilului, în raport cu dinamica morbidităţii şi
mortalităţii la aceste categorii, şi propune directorului executiv
măsuri de organizare/reorganizare a structurilor sanitare din teritoriu;
c) controlează modul de derulare la nivel local a activităţii de
planificare familială şi sănătate a reproducerii, împreună cu serviciul
de evaluare şi promovare a sănătăţii; d)
coordonează, monitorizează şi evaluează derularea la nivel local a
programelor naţionale în domeniul asistenţei medicale a mamei şi
copilului. B6. Compartimentul de control al asistenţei medicale a comunităţilor la risc are următoarele atribuţii:
a) acordă consultanţă şi asistenţă tehnică în domeniul evaluării
nevoilor, al stabilirii priorităţilor, modalităţilor de implementare şi
monitorizare a strategiilor de asistenţă medicală comunitară integrată;
b) colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale în vederea
realizării strategiei judeţene şi a listei de priorităţi în domeniul
asistenţei medicale a comunităţilor la risc; c)
controlează, monitorizează şi evaluează derularea programelor naţionale
şi locale de sănătate cu privire la asistenţa medicală în comunităţile
la risc; d) asigură sprijin pentru formarea
personalului care lucrează în reţeaua de asistenţă medicală comunitară,
inclusiv joncţiunile cu reţeaua de medicină de familie, accesul la
medicamente, servicii ambulatorii şi spitaliceşti;
e) identifică şi controlează implementarea unor programe specifice de
consiliere medico-socială, servicii de îngrijiri la domiciliu pentru
persoane vulnerabile: persoane cu dizabilităţi, neasiguraţi, victime
ale violenţei domestice, copii din familii dezorganizate, persoane cu
probleme de sănătate mintală, precum şi alte categorii de persoane
identificate la nivel local ca fiind în situaţii de risc;
f) facilitează şi monitorizează crearea parteneriatelor
interinstituţionale la diferite niveluri, a strategiilor şi a
protocoalelor comune pentru serviciile de asistenţă comunitară la risc.
X. În domeniul asistenţei medicale şi programelor de sănătate Compartimentul de asistenţă medicală şi programe de sănătate are următoarele atribuţii: 1. în domeniul asistenţei medicale: a) asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a programelor de asistenţă medicală;
b) evaluează şi participă la identificarea priorităţilor în domeniul
asistenţei medicale şi propune măsuri pentru rezolvarea problemelor
identificate; c) participă, împreună cu serviciul
de evaluare şi promovare a sănătăţii şi casa de asigurări de sănătate,
la analiza nevoilor de servicii medicale ale populaţiei;
d) supraveghează activitatea de raportare şi monitorizare a bolilor
cronice de către furnizorii de servicii medicale; e) evaluează asistenţa medicală acordată gravidei, lăuzei şi nou-născutului;
f) supraveghează activităţile unităţilor sanitare publice şi private
referitoare la culegerea şi prelucrarea datelor necesare în vederea
formulării propunerilor de îmbunătăţire a accesului populaţiei la
servicii de asistenţă medicală; g) participă la
analiza periodică a indicatorilor de performanţă realizaţi de către
spitalele din reţeaua Ministerului Sănătăţii; h) participă la evaluarea activităţii unităţilor sanitare cu paturi, publice şi private;
2. în domeniul programelor de sănătate (cu excepţia programelor
naţionale privind bolile transmisibile, a Programului naţional de
monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă şi
a programelor de promovare a sănătăţii): a) coordonează implementarea, monitorizarea şi evaluarea programelor naţionale de sănătate la nivel judeţean;
b) analizează şi monitorizează modul de derulare a
programelor/subprogramelor naţionale de sănătate la nivelul unităţii
sanitare prin indicatorii fizici şi de eficienţă realizaţi şi transmişi
de aceasta; c) realizează centralizarea şi
raportarea indicatorilor specifici către structurile de specialitate
din cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică şi/sau al
Ministerului Sănătăţii; d) evaluează trimestrial
indicatorii specifici şi, în funcţie de realizarea obiectivelor şi
activităţilor propuse în cadrul programelor/subprogramelor naţionale de
sănătate, propune modul de alocare a resurselor rămase neutilizate; e) organizează evidenţa beneficiarilor programului/subprogramului;
f) urmăreşte modul de utilizare a fondurilor alocate pentru derularea
programelor/subprogramelor naţionale de sănătate;
g) elaborează trimestrial rapoarte cu privire la derularea programelor
naţionale de sănătate şi le înaintează structurilor de specialitate din
cadrul Ministerului Sănătăţii sau, după caz, al Institutului Naţional
de Sănătate Publică; h) transmite structurii de
specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii cererile lunare de
finanţare fundamentate, însoţite de documentele justificative, conform
legii, pentru realizarea deschiderilor de credite bugetare pentru
derularea programelor naţionale de sănătate, cu încadrarea în fondurile
aprobate şi la termenele stabilite potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare; 3. în domeniul asistenţei medicale şi
programelor naţionale de sănătate realizate prin spitalele din reţeaua
autorităţilor administraţiei publice locale: a)
asigură realizarea tuturor activităţilor privind încheierea
contractelor pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în programele
naţionale de sănătate de evaluare, profilactice şi cu scop curativ,
finanţate din bugetul Ministerului Sănătăţii, din fonduri de la bugetul
de stat şi din venituri proprii, în conformitate cu prevederile legale
în vigoare; b) asigură primirea şi înregistrarea
documentelor justificative necesare în vederea decontării bunurilor şi
serviciilor acordate în cadrul programelor/subprogramelor naţionale de
sănătate pe baza facturilor prezentate; c)
analizează indicatorii prezentaţi în decontul înaintat de unitatea
sanitară, precum şi gradul de utilizare a fondurilor puse la dispoziţie
anterior; d) asigură realizarea activităţilor
necesare în vederea lichidării şi ordonanţării cheltuielilor angajate
conform prevederilor legale în vigoare; e)
asigură monitorizarea derulării contractelor încheiate pentru
desfăşurarea activităţilor prevăzute în programele naţionale de
sănătate de evaluare, profilactice şi cu scop curativ, finanţate din
bugetul Ministerului Sănătăţii, din fonduri de la bugetul de stat şi
din venituri proprii, în vederea îndeplinirii obligaţiilor contractuale; f) verifică menţinerea condiţiilor care au stat la baza încheierii contractelor;
g) actualizează, în colaborare cu compartimentul juridic, contractele
încheiate pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute în programele
naţionale de sănătate de evaluare, profilactice şi cu scop curativ,
finanţate din bugetul Ministerului Sănătăţii, din fonduri de la bugetul
de stat şi din venituri proprii, prin încheierea de acte adiţionale la
acestea, conform legislaţiei în vigoare.
XI. În domeniul economic şi administrativ A. Biroul/Compartimentul buget-finanţe şi Biroul/Compartimentul contabilitate au următoarele atribuţii: a) execută indicatorii aprobaţi în bugetul de venituri şi cheltuieli al direcţiei de sănătate publică;
b) afişează pe site-ul direcţiei proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli; analizează lunar şi trimestrial execuţia bugetului de
venituri şi cheltuieli şi le înaintează Ministerului Sănătăţii, la
termenele stabilite; c) întocmesc situaţiile
financiare trimestriale şi anuale ale direcţiei; verifică, analizează
şi centralizează situaţiile financiare ale unităţilor din subordine,
potrivit normelor legale, răspunzând de realitatea şi exactitatea
datelor cuprinse; d) prezintă, trimestrial şi
anual, Ministerului Sănătăţii situaţiile financiare, verifică şi
avizează, în prealabil, plăţile din conturi la trezorerii şi bănci,
după caz; e) participă la organizarea şi
efectuarea inventarierii patrimoniului la nivelul direcţiei de sănătate
publică şi al unităţilor subordonate; f)
participă, în condiţiile legii, la controlul respectării disciplinei
financiare şi bugetare la unităţile din subordine, raportând
Ministerului Sănătăţii rezultatele; g) transmit
Ministerului Sănătăţii şi înştiinţează prefectul cu privire la
indicatorii financiari propuşi a fi incluşi în proiectul de buget de
venituri şi cheltuieli; h) propun avizarea şi
repartizarea, după caz, a bugetului de venituri şi cheltuieli al
unităţilor sanitare subordonate şi urmăresc utilizarea eficientă a
fondurilor alocate; i) elaborează propuneri de
casare şi transfer de bunuri materiale, pe care le supun aprobării
directorului executiv adjunct financiar contabil, pentru a fi înaintate
Ministerului Sănătăţii; j) execută indicatorii
financiari din bugetul propriu şi urmăresc executarea acestora, asigură
efectuarea plăţilor în conformitate cu prevederile legale cuprinse în
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi
plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea,
evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu
modificările şi completările ulterioare; k)
finanţează, decontează, după caz, contravaloarea acţiunilor sau
obiectivelor din programele de sănătate şi alte activităţi, conform
actelor normative în vigoare, în limita creditelor deschise lunar de
Ministerul Sănătăţii, pe baza solicitării de fonduri;
l) propun directorului executiv adjunct financiar contabil aprobarea
casărilor pentru unităţile subordonate din teritoriu şi urmăresc modul
de utilizare a acestora, conform normelor specifice;
m) întocmesc lunar situaţia monitorizării cheltuielilor de personal
pentru activitatea proprie şi verifică dacă unităţile sanitare publice
din subordine au raportat această situaţie Ministerului Sănătăţii; n) îndrumă metodologic din punct de vedere financiar-contabil unităţile teritoriale subordonate;
o) întocmesc lunar, pe baza datelor operative, execuţia bugetului de
venituri şi cheltuieli pentru activitatea proprie, pe care o înaintează
Ministerului Sănătăţii; p) solicită Ministerului
Sănătăţii, la termenele stabilite, deschideri de credite bugetare
pentru luna următoare, pe titluri de cheltuieli şi programe de sănătate;
q) asigură efectuarea finanţării lunare a acţiunilor de sănătate de la
nivelul unităţilor subordonate; asigură contractarea şi decontarea
sumelor reprezentând drepturi salariale şi cheltuieli materiale, în
conformitate cu prevederile legale, pentru cabinetele din structura
unităţilor sanitare transferate la autorităţile administraţiei publice
locale (cabinete de medicină sportivă, planning familial, HIV/SIDA,
distrofici, TBC, LSM, cercetare, rezidenţi an I - VII, UPU - UPU
SMURD); asigură efectuarea finanţării lunare a sumelor transferate
autorităţilor administraţiei publice locale pentru asistenţa medicală
comunitară; asigură contactarea cu autorităţile administraţiei publice
locale şi decontarea sumelor reprezentând drepturi salariale ale
medicilor, medicilor dentişti, asistenţilor medicali din cabinetele
medicale din unităţile de învăţământ; asigură finanţarea lunară a
unităţilor medico-sociale în conformitate cu prevederile legale;
r) stabilesc necesarul de credite bugetare anuale pentru lucrări de
investiţii, consolidări de clădiri şi reparaţii capitale, dotări pentru
unităţile sanitare subordonate, precum şi pentru direcţia de sănătate
publică; s) efectuează repartizarea creditelor
bugetare aprobate şi transmit unităţilor subordonate beneficiare de
investiţii lista obiectivelor nominalizate în anexa la legea anuală a
bugetului de stat, la termenele prevăzute de lege;
t) asigură, în limita alocaţiilor bugetare, finanţarea lucrărilor de
investiţii, conform actelor normative în vigoare, pe baza deschiderii
de credite lunare; u) urmăresc modul de executare
a bugetului aprobat la titlul "Cheltuieli de capital", pe unităţi
subordonate, luând măsurile necesare pentru respectarea dispoziţiilor
legale privind disciplina în construcţii şi financiară;
v) urmăresc modul de executare şi raportează lunar Ministerului
Sănătăţii situaţia privind monitorizarea investiţiilor;
w) îndrumă din punct de vedere metodologic beneficiarii lucrărilor de
investiţii şi reparaţii capitale cu privire la proiectarea, avizarea,
execuţia şi finanţarea acestora în conformitate cu reglementările
legale în vigoare; x) îndrumă şi verifică
unităţile din subordine în activitatea de stabilire a tarifelor
prestaţiilor efectuate de acestea, în conformitate cu legislaţia în
vigoare; y) răspunde pentru exactitatea şi
realitatea datelor transmise Ministerului Sănătăţii, atât pentru
activitatea proprie, cât şi pentru activitatea unităţilor sanitare
subordonate. B. Compartimentul administrativ şi mentenanţă are următoarele atribuţii:
a) organizează activitatea de transport, achiziţionarea
autovehiculelor, înscrierea acestora la organele de poliţie, efectuarea
rodajului şi răspunde de controlul zilnic, reviziile tehnice,
reparaţiile curente şi capitale de autovehicule din parcul auto; b) asigură executarea la timp şi în bune condiţii a transporturilor necesare unităţii;
c) răspunde de depozitarea corespunzătoare a carburanţilor şi
lubrifianţilor, precum şi de utilizarea bonurilor de benzină şi
încadrarea în cota lunară de carburanţi, stabilită potrivit legii;
d) răspunde de elaborarea de către unităţi a documentaţiei tehnice
pentru investiţii, în colaborare cu Compartimentul de achiziţii publice
şi cu respectarea reglementărilor legale; e)
stabileşte necesarul de aparatură de înaltă performanţă pentru
unităţile din subordine şi îl înaintează Compartimentului de achiziţii
publice; f) analizează şi propune efectuarea cheltuielilor de capital aprobate; g) verifică şi urmăreşte aprovizionarea direcţiei cu materiale consumabile; h) se asigură de contractarea tuturor utilităţilor necesare derulării activităţii direcţiei; i) întocmeşte dosarele de obiectiv ale clădirilor direcţiei;
j) asigură verificările metrologice şi ale Inspecţiei de Stat pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de
Ridicat (ISCIR) pentru aparatura din dotare; k)
verifică şi urmăreşte modul de aprovizionare a unităţilor din subordine
cu medicamente, materiale consumabile etc., în vederea asigurării
funcţionării acestora; l) organizează şi răspunde
de asigurarea pazei, aplicarea normelor de protecţie a muncii şi de
prevenire a incendiilor, potrivit legii; m)
realizează inventarul tuturor bunurilor care aparţin direcţiei de
sănătate publică şi ţine evidenţa exactă a acestora. C. Biroul/Compartimentul de achiziţii publice are următoarele atribuţii:
a) elaborează programul anual al achiziţiilor publice, pe baza
necesităţilor şi priorităţilor comunicate de celelalte compartimente
din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene şi, respectiv, a
municipiului Bucureşti; b) elaborează sau, după
caz, coordonează activitatea de elaborare a documentaţiei de atribuire
ori, în cazul organizării unui concurs de soluţii, a documentaţiei de
concurs; c) organizează desfăşurarea licitaţiilor
conform reglementărilor legale în vigoare, recepţia bunurilor
achiziţionate, precum şi repartiţia acestora către compartimentele
solicitante; d) participă în comisiile de întocmire, evaluare, negociere şi atribuire a contractelor de achiziţie publică; e) îndeplineşte obligaţiile referitoare la publicitate, conform legislaţiei în vigoare; f) aplică şi finalizează procedurile de atribuire; g) constituie şi păstrează dosarul achiziţiei publice.
CAPITOLUL IV Dispoziţii finale
ART. 18
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
prin atribuţiile lor profesionale medicale şi de reglementare şi
control profesional şi administrativ, organizate în vederea protejării
şi promovării stării de sănătate a populaţiei şi satisfacerii nevoilor
specifice de asistenţă medico-sanitară a populaţiei, sunt unităţi
publice deconcentrate ale Ministerului Sănătăţii pentru implementarea
politicii sanitare şi strategiei de acţiune a Ministerului Sănătăţii la
nivel teritorial-judeţean.
ANEXA 2 *1)
*1) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
Structura organizatorică a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului ........../Municipiului Bucureşti
___________________ ____________________| Comitet Director|_________________________ | RUNOS|_| Director executiv |_| Secretariat/registratură| |____________________| ||___________________|| |_________________________| ____________________|||||_________________________ | Juridic|_|||||_| Relaţii cu publicul| |____________________| ||||| |_________________________| ____________________|_______|||_____|_________________________ | Audit|_|||_| Avize/autorizări| |____________________| ||| |_________________________| ____________________|||_________________________ | Asistenţă medicală |_|||_| Statistică/informatică| | şi Programe||| în SP*| |____________________|||_________________________| | ___________|___________________________ ____________|____________________|________ | Director executiv|| Director executiv| | adj. sănătate publică|| adj. economic| |______________________||____________________| ____________|____________| _________|___________________|_____________________|____________ |
Supraveghere în|| Control în|_| Economic/administrativ | _|
sănătate publică|_| sănătate publică||
|________________________| | |___________________|| |_____________________||________________________ |___________________|_____________________|_|
Buget-finanţe| | | Supraveghere şi|| |
Inspecţia şi|| |________________________| |-| control BT**|| | controlul factorilor||________________________ | |___________________||-| de risc din mediul||_|
Contabilitate| |___________________| | de viaţă
şi muncă|| |________________________| | | Evaluare factorii || |_____________________||________________________ |-| de risc din mediu ||_____________________| | Administrativ şi| | |___________________|| | Control unităţi şi||-|
mentenanţă| |___________________|_| servicii
de sănătate||
|________________________| | | Evaluare şi||_____________________||________________________ |_| promovarea||_| Achiziţii
publice| | | sănătăţii||________________________| | |___________________| |___________________ | | Diagnostic şi| |_| investigare în SP*| |___________________|
* SP = Sănătate Publică ** BT = Boli transmisibile adj. = adjunct