DIRECŢIA
DE SĂNĂTATE PUBLICĂ A JUDEŢULUI
CLUJ Cluj-Napoca,
400158, Str. Constanţa nr. 5, etaj I; Telefon: 0264-433-645;
Fax: 0264-530-388 Web: www.dspcluj.ro; E-mail:
dspj.cluj@dspcluj.ro; dspj.cluj@wawenet.ro
LEGE Nr. 52 din 21 ianuarie 2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 70 din 3 februarie 2003
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta lege stabileşte regulile procedurale minimale aplicabile
pentru asigurarea transparenţei decizionale în cadrul autorităţilor
administraţiei publice centrale şi locale, alese sau numite, precum şi
al altor instituţii publice care utilizează resurse financiare publice,
în raporturile stabilite între ele cu cetăţenii şi asociaţiile legal
constituite ale acestora. (2) Legea are drept scop:
a) să sporească gradul de responsabilitate a administraţiei publice
faţă de cetăţean, ca beneficiar al deciziei administrative;
b) să stimuleze participarea activă a cetăţenilor în procesul de luare
a deciziilor administrative şi în procesul de elaborare a actelor
normative; c) să sporească gradul de transparenţă la nivelul întregii administraţii publice. ART. 2 Principiile care stau la baza prezentei legi sunt următoarele:
a) informarea în prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra
problemelor de interes public care urmează să fie dezbătute de
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi
asupra proiectelor de acte normative; b)
consultarea cetăţenilor şi a asociaţiilor legal constituite, la
iniţiativa autorităţilor publice, în procesul de elaborare a
proiectelor de acte normative; c) participarea
activă a cetăţenilor la luarea deciziilor administrative şi în procesul
de elaborare a proiectelor de acte normative, cu respectarea
următoarelor reguli: 1. şedinţele autorităţilor
şi instituţiilor publice care fac obiectul prezentei legi sunt publice,
în condiţiile legii; 2. dezbaterile vor fi consemnate şi făcute publice; 3. minutele acestor şedinţe vor fi înregistrate, arhivate şi făcute publice, în condiţiile legii. ART. 3 În sensul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel: a) act normativ - actul emis sau adoptat de o autoritate publică, cu aplicabilitate generală; b) luarea deciziei - procesul deliberativ desfăşurat de autorităţile publice;
c) elaborarea de acte normative - procedura de redactare a unui proiect
de act normativ anterior supunerii spre adoptare;
d) recomandare - orice punct de vedere, sugestie, propunere sau opinie,
exprimată verbal sau în scris, primită de către autorităţile publice de
la orice persoană interesată în procesul de luare a deciziilor şi în
procesul de elaborare a actelor normative; e)
obligaţia de transparenţă - obligaţia autorităţilor administraţiei
publice de a informa şi de a supune dezbaterii publice proiectele de
acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor
administrative şi la minutele şedinţelor publice;
f) asociaţie legal constituită - orice organizaţie civică, sindicală,
patronală sau orice alt grup asociativ de reprezentare civică;
g) minută - documentul scris în care se consemnează în rezumat punctele
de vedere exprimate de participanţi la o şedinţă, precum şi rezultatul
dezbaterilor; h) ordine de precădere - ordinea
care determină prioritatea participării la şedinţele publice, în raport
cu interesul manifestat faţă de subiectul şedinţei;
i) şedinţă publică - şedinţa desfăşurată în cadrul autorităţilor
administraţiei publice şi la care are acces orice persoană interesată. ART. 4 Autorităţile administraţiei publice obligate să respecte dispoziţiile prezentei legi sunt:
a) autorităţile administraţiei publice centrale: ministerele, alte
organe centrale ale administraţiei publice din subordinea Guvernului
sau a ministerelor, serviciile publice descentralizate ale acestora,
precum şi autorităţile administrative autonome;
b) autorităţile administraţiei publice locale: consiliile judeţene,
consiliile locale, primarii, instituţiile şi serviciile publice de
interes local sau judeţean. ART. 5
Prevederile prezentei legi nu se aplică procesului de elaborare a
actelor normative şi şedinţelor în care sunt prezentate informaţii
privind: a) apărarea naţională, siguranţa
naţională şi ordinea publică, interesele strategice economice şi
politice ale ţării, precum şi deliberările autorităţilor, dacă fac
parte din categoria informaţiilor clasificate, potrivit legii;
b) valorile, termenele de realizare şi datele tehnico-economice ale
activităţilor comerciale sau financiare, dacă publicarea acestora aduce
atingere principiului concurenţei loiale, potrivit legii; c) datele personale, potrivit legii.
CAP. 2
Proceduri privind participarea cetăţenilor şi a asociaţiilor legal
constituite la procesul de elaborare a actelor normative şi la procesul
de luare a deciziilor
SECŢIUNEA 1 Dispoziţii privind participarea la procesul de elaborare a actelor normative
ART. 6
(1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative
autoritatea administraţiei publice are obligaţia să publice un anunţ
referitor la această acţiune în site-ul propriu, să-l afişeze la sediul
propriu, într-un spaţiu accesibil publicului, şi să-l transmită către
mass-media centrală sau locală, după caz. Autoritatea administraţiei
publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor
care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii.
(2) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi
adus la cunoştinţă publicului, în condiţiile alin. (1), cu cel puţin 30
de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare de către
autorităţile publice. Anunţul va cuprinde o notă de fundamentare, o
expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare privind
necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al
proiectului actului respectiv, precum şi termenul limită, locul şi
modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri,
sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act
normativ. (3) Anunţul referitor la elaborarea
unui proiect de act normativ cu relevanţă asupra mediului de afaceri se
transmite de către iniţiator asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii
legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul
prevăzut la alin. (2). (4) La publicarea
anunţului autoritatea administraţiei publice va stabili o perioadă de
cel puţin 10 zile pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau
opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
(5) Conducătorul autorităţii publice va desemna o persoană din cadrul
instituţiei, responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, care să
primească propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu
privire la proiectul de act normativ propus. (6)
Proiectul de act normativ se transmite spre analiză şi avizare
autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza
observaţiilor şi propunerilor formulate potrivit alin. (4).
(7) Autoritatea publică în cauză este obligată să decidă organizarea
unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ,
dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal
constituită sau de către o altă autoritate publică.
(8) În toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea
trebuie să se desfăşoare în cel mult 10 zile de la publicarea datei şi
locului unde urmează să fie organizate. Autoritatea publică în cauză
trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de
act normativ în discuţie. (9) În cazul
reglementării unei situaţii care, din cauza circumstanţelor sale
excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării
unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte
normative se supun adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de
reglementările în vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a Dispoziţii privind participarea la procesul de luare a deciziilor
ART. 7 (1) Participarea persoanelor interesate la lucrările şedinţelor publice se va face în următoarele condiţii:
a) anunţul privind şedinţa publică se afişează la sediul autorităţii
publice, inserat în site-ul propriu şi se transmite către mass-media,
cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurare; b)
acest anunţ trebuie adus la cunoştinţa cetăţenilor şi a asociaţiilor
legal constituite care au prezentat sugestii şi propuneri în scris, cu
valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes
public care urmează să fie abordat în şedinţă publică; c) anunţul va conţine data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei publice, precum şi ordinea de zi.
(2) Difuzarea anunţului şi invitarea specială a unor persoane la
şedinţa publică sunt în sarcina responsabilului desemnat pentru relaţia
cu societatea civilă. (3) Participarea
persoanelor interesate la şedinţele publice se va face în limita
locurilor disponibile în sala de şedinţe, în ordinea de precădere dată
de interesul asociaţiilor legal constituite în raport cu subiectul
şedinţei publice, stabilită de persoana care prezidează şedinţa publică. (4) Ordinea de precădere nu poate limita accesul mass-media la şedinţele publice. ART. 8
Persoana care prezidează şedinţa publică oferă invitaţilor şi
persoanelor care participă din proprie iniţiativă posibilitatea de a se
exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi. ART. 9 (1) Adoptarea deciziilor administrative ţine de competenţa exclusivă a autorităţilor publice.
(2) Punctele de vedere exprimate în cadrul şedinţelor publice de
persoanele menţionate la art. 8 au valoare de recomandare. ART. 10
Minuta şedinţei publice, incluzând şi votul fiecărui membru, cu
excepţia cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi afişată la
sediul autorităţii publice în cauză şi publicată în site-ul propriu. ART. 11
(1) Autorităţile publice prevăzute la art. 4 sunt obligate să elaboreze
şi să arhiveze minutele şedinţelor publice. Atunci când se consideră
necesar, şedinţele publice pot fi înregistrate.
(2) Înregistrările şedinţelor publice, cu excepţia celor prevăzute la
art. 6, vor fi făcute publice, la cerere, în condiţiile Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. ART. 12
(1) Autorităţile publice prevăzute la art. 4 sunt obligate să
întocmească şi să facă public un raport anual privind transparenţa
decizională, care va cuprinde cel puţin următoarele elemente: a) numărul total al recomandărilor primite; b) numărul total al recomandărilor incluse în proiectele de acte normative şi în conţinutul deciziilor luate; c) numărul participanţilor la şedinţele publice; d) numărul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative;
e) situaţia cazurilor în care autoritatea publică a fost acţionată în
justiţie pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi; f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetăţenii şi asociaţiile legal constituite ale acestora; g) numărul şedinţelor care nu au fost publice şi motivaţia restricţionării accesului.
(2) Raportul anual privind transparenţa decizională va fi făcut public
în site-ul propriu, prin afişare la sediul propriu într-un spaţiu
accesibil publicului sau prin prezentare în şedinţă publică.
CAP. 3 Sancţiuni
ART. 13
(1) Orice persoană care se consideră vătămată în drepturile sale,
prevăzute de prezenta lege, poate face plângere în condiţiile Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările şi
completările ulterioare. (2) Plângerea şi recursul se judecă în procedură de urgenţă şi sunt scutite de taxă de timbru. ART. 14
Constituie abatere disciplinară şi se sancţionează, potrivit
prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz,
potrivit legislaţiei muncii, fapta funcţionarului care, din motive
contrare legii, nu permite accesul persoanelor la şedinţele publice sau
împiedică implicarea persoanelor interesate în procesul de elaborare a
actelor normative de interes public, în condiţiile prezentei legi. ART. 15
Persoanele care asistă la şedinţele publice, invitate sau din proprie
iniţiativă, trebuie să respecte regulamentul de organizare şi
funcţionare a autorităţii publice. În cazul în care preşedintele de
şedinţă constată că o persoană a încălcat regulamentul, va dispune
avertizarea şi, în ultimă instanţă, evacuarea acesteia.
CAP. 4 Dispoziţii finale
ART. 16
(1) Prezenta lege intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) La data intrării în vigoare a prezentei legi orice dispoziţii contrare se abrogă. ART. 17
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi,
autorităţile publice şi celelalte persoane juridice prevăzute la art. 4
sunt obligate să îşi modifice regulamentul de organizare şi funcţionare
în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 19 decembrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată
de Camera Deputaţilor în şedinţa din 19 decembrie 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC