DIRECŢIA
DE SĂNĂTATE PUBLICĂ A JUDEŢULUI
CLUJ Cluj-Napoca,
400158, Str. Constanţa nr. 5, etaj I; Telefon: 0264-433-645;
Fax: 0264-530-388 Web: www.dspcluj.ro; E-mail:
dspj.cluj@dspcluj.ro; dspj.cluj@wawenet.ro
ORDONANŢĂ Nr. 27 din 30 ianuarie 2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor
EMITENT: GUVERNUL ROMĀNIEI PUBLICATĂ ĪN: MONITORUL OFICIAL NR. 84 din 1 februarie 2002
Īn temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia Romāniei şi ale art. 1
pct. IV.7 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonanţe,
Guvernul Romāniei adoptă prezenta ordonanţă.
ART. 1
(1) Prezenta ordonanţă are ca obiect reglementarea modului de
exercitare de către cetăţeni a dreptului de a adresa autorităţilor
publice petiţii formulate īn nume propriu. (2)
Dreptul de petiţionare este recunoscut şi organizaţiilor legal
constituite, acestea putānd formula petiţii īn numele colectivelor pe
care le reprezintă. ART. 2
Īn sensul prezentei ordonanţe, prin petiţie se īnţelege cererea,
reclamaţia, sesizarea sau propunerea formulată īn scris sau prin
e-mail, pe care un cetăţean ori o organizaţie legal constituită o poate
adresa autorităţilor publice centrale şi locale, serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din
unităţile administrativ-teritoriale, societăţilor naţionale,
societăţilor comerciale de interes judeţean sau local, precum şi
regiilor autonome, denumite īn continuare autorităţi şi instituţii
publice. ART. 3 Petiţiile
adresate autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 2 vor
fi soluţionate īn termenele şi īn condiţiile stabilite prin prezenta
ordonanţă. ART. 4
Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 2
sunt direct răspunzători de buna organizare şi desfăşurare a
activităţii de primire, evidenţiere şi rezolvare a petiţiilor ce le
sunt adresate, precum şi de legalitatea soluţiilor şi comunicarea
acestora īn termenul legal. ART. 5
Pentru soluţionarea legală a petiţiilor ce le sunt adresate
conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice sesizate vor
dispune măsuri de cercetare şi analiză detaliată a tuturor aspectelor
sesizate. ART. 6 (1)
Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 2 sunt obligate
să īşi organizeze un compartiment distinct pentru relaţii cu publicul,
īncadrat cu personalul necesar, care va avea pregătirea corespunzătoare
şi care va primi, va īnregistra şi se va īngriji de rezolvarea
petiţiilor. (2) Pentru rezolvarea temeinică şi
legală a petiţiilor compartimentul prevăzut la alin. (1) le va īndruma
către compartimentele de specialitate, cu precizarea termenului de
trimitere a răspunsului. (3) Compartimentul
prevăzut la alin. (1) este obligat să urmărească soluţionarea şi
redactarea īn termen a răspunsului. Expedierea răspunsului către
petiţionar se va face numai prin intermediul compartimentului care a
īnregistrat petiţia, acesta īngrijindu-se şi de clasare şi arhivare.
(4) Petiţiile greşit īndreptate vor fi trimise īn termen de 5 zile de
la īnregistrare de către compartimentul prevăzut la alin. (1)
autorităţilor sau instituţiilor publice īn ale căror atribuţii intră
rezolvarea problemelor semnalate īn petiţie. ART. 7
Petiţiile anonime sau cele īn care nu sunt trecut datele de
identificare a petiţionarului nu se iau īn considerare şi vor fi
clasate potrivit prezentei ordonanţe. ART. 8
(1) Autorităţile şi instituţiile publice sesizate au obligaţia să
comunice petiţionarului, īn termen de 30 de zile de la data
īnregistrării petiţiei, răspunsul, indiferent dacă soluţia este
favorabilă sau nefavorabilă. (2) Pentru
soluţionarea petiţiilor primite de la o altă autoritate sau instituţie
publică, potrivit art. 6 alin. (4), curge un nou termen de 30 de zile. ART. 9
Īn situaţia īn care aspectele sesizate prin petiţie necesită o
cercetare mai amănunţită, conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice poate prelungi termenul prevăzut la art. 8 cu cel mult 15 zile. ART. 10
(1) Īn cazul īn care un petiţionar adresează mai multe petiţii,
sesizānd aceeaşi problemă, acestea se vor conexa, petentul urmānd să
primească un singur răspuns. (2) Dacă după
trimiterea răspunsului se primeşte o nouă petiţie cu acelaşi conţinut,
aceasta se clasează la numărul iniţial, făcāndu-se menţiune despre
faptul că s-a răspuns. ART. 11
Īn cazul īn care prin petiţie sunt sesizate anumite aspecte din
activitatea unei persoane, aceasta nu poate fi soluţionată de persoana
īn cauză sau de către un subordonat al acesteia. ART. 12
(1) Repartizarea petiţiilor īn vederea soluţionării lor de către
personalul de specialitate se face de către şeful compartimentului
căruia i s-a trimis petiţia de către compartimentul prevăzut la alin.
(1) al art. 6. (2) Funcţionarii publici şi
persoanele īncadrate cu contract individual de muncă sunt obligate să
rezolve numai petiţiile care le sunt repartizate potrivit alin. (1),
fiindu-le interzis să le primească direct de la petenţi, să intervină
sau să depună stăruinţă pentru soluţionarea acestora īn afara cadrului
legal. ART. 13 Semnarea
răspunsului se va face numai de către şeful compartimentului care a
soluţionat petiţia. Īn răspuns se va indica īn mod obligatoriu temeiul
legal al soluţiei adoptate. ART. 14
Semestrial autorităţile şi instituţiile publice vor analiza activitatea
proprie de soluţionare a petiţiilor, pe baza raportului īntocmit de
compartimentul prevăzut la alin. (1) al art. 6. ART. 15
Constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit
prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici
sau, după caz, potrivit legislaţiei muncii următoarele fapte: a) nerespectarea termenelor de soluţionare a petiţiilor, prevăzute īn prezenta ordonanţă; b) intervenţiile sau stăruinţele pentru rezolvarea unor petiţii īn afara cadrului legal;
c) primirea direct de la petiţionar a unei petiţii īn vederea
rezolvării, fără a fi repartizată de şeful compartimentului. ART. 16 La data intrării īn vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă orice dispoziţii contrare.