| vineri, 29 mai 2010
Comunicat
de presă:
ZIUA
MONDIALĂ FĂRĂ TUTUN - 31 MAI
A TRĂI FĂRĂ TUTUN ESTE DREPTUL FIECĂREI FEMEI !
Īn 2010,
Organizaţia
Mondială a Sănătăţii (OMS) propune tema: “Diferenţele
socio-economice
şi inegalităţile
de gen īn tutun -
marketingul adresat femeilor”, sub sloganul: “Fumatul urāţeşte !”
Īn exprimarea Directorului
General OMS “Protejarea şi
promovarea sănătăţii femeilor este crucială pentru sănătate şi
dezvoltare, nu numai pentru cetăţenii de azi ci si pentru cei ai
generaţiilor viitoare”(Margaret Chan, 2009).
De aceea pe 31 mai 2010 si
īn tot anul următor, OMS īncurajează guvernele să dea atenţia
cuvenită protejării femeilor fată de īncercările companiilor de
tutun de a le ademeni la dependenta de nicotină pe viată. Femeile
reprezintă o ţintă majoră pentru industria tutunului care trebuie
să īnlocuiască aproape jumătate dintre fumătorii actuali ce vor
muri prematur de boli legate de fumat.
Īntr-adevăr femeile
reprezintă circa 20% dintre cei peste 1 miliard de fumători īn
lume. Proporţia
de 1 din 5 se schimbă sensibil pentru cohorta adolescenţi: mai mult
decāt 1 din 3 sunt fete. Īn unele ţări fetele fumează mai mult ca
băieţii, după cum īn altele femeile domina tabloul fumatului (de
exemplu, īn Suedia 2002-2005: 19% femei fumau fată de 16 % bărbaţi).
Convenţia Cadru asupra Controlului Tutunului (FCTC) a OMS - primul
tratat internaţional de sănătate publică – trage un semnal de
alarmă asupra “creşterii numărului de fumători si al altor forme
de consum al tutunului īn rāndul femeilor din īntreaga lume”.
Īn Uniunea Europeană
prevalenta fumatului īn populaţia generală peste 15 ani este 32% la
bărbaţi şi 21% la femei.
Īn ţara noastră, pentru prima data īn ultimele decenii
studiile arată descreşterea prevalentei fumatului de la 35,1% īn 2003
la 30,0% īn
2007, provenind din scăderea masivă a fumatului la bărbaţi (46,4 ->
33,0 %) dar şi creşterea moderată la femei (24,1->27,1%) cauzată
de sporirea sensibila a fumatului in rāndul fetelor.
Femeile necesită protecţie
specială fată de tacticile gen-diferenţiate de reclamă, marketing şi
dezvoltarea produselor din tutun specifice pentru femei ale
transnationalelor din industria tutunului, care propagă mituri
asociind fumatul cu eleganta, farmecul, mondenitatea, silueta.
Renunţarea la fumat de către femei este incriminată ca ducānd automat
la creşterea īn greutate.
Misiunea comunităţilor de
promovare a sănătăţii este de a demonetiza miturile gen-specifice
pro-tabac prin efort educativ susţinut adresat īn mod special
femeilor şi fetelor.
Īn ţară noastră acest efort s-a concretizat īn diferite
activităţi de
promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate. Astfel
Romānia conduce detaşat īn ierarhia UE īn privinţa afişării
mesajelor de sănătate ai imaginilor de pe pachetele de ţigarete care
informează asupra fumatului: conving sa nu se īnceapă, să nu se
reia, să se fumeze mai puţin, să se īncerce abandonarea fumatului.
Pe
acest fundal campaniile tradiţionale anti-fumat de 31 mai vor ţinti şi
īn Romānia mai cu seama femeile şi fetele. La nivelul judeţului
Cluj se vor desfăşura următoarele activităţi:
- activităţi
cu elevii din şcolile municipiului Cluj-Napoca
- distribuţie de materiale
informative anti fumat īn spitale, īn cabinetele medicilor de familie
şi alte instituţii
- campania anti-fumat
derulata īn colaborare cu Organizaţia Studenţilor Medicinişti
Cluj-Napoca
Tutunul
ar putea ucide 1 miliard de oameni īn acest secol. Contracararea
educativa a marketing-ului gen-specific pro-tabac poate contribui la
reducerea fumatului la femei si poate salva numeroase vieţi.
Īn
acest context, măsurile active īmpotriva
fumatului la femei īncepānd cu fetele vor fi miezul eforturilor
anti-fumat ale reţelei romaneşti de promovare a sănătăţii īncepānd cu
31 mai 2010.
DIRECTOR
COORDONATOR
Dr. DORINA
DUMA
| |